[HUN] Aero Vodochody / HSC Aerojet Zrt (Hu, 80%) + Omnipol (Cz, 20%)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 883
91 447
113
Repüléselektronika – modernizáció négy módon

article_alca_upgrade_21_genesys_displays-768x480.jpg


A GenesyS Aerosystems repüléselektronikája integrálása esetén az Alka pilótafülke egy pár IDU-680 méretű, 6 x 8 hüvelykes színes kijelzővel rendelkezik, amelyeket az új L-39NG képzésen használnak. (fotó: Aero Vodochody)

Egyetlen jelentősebb Alka frissítés sem nélkülözheti az avionikai korszerűsítést, az L-159 esetében pedig összesen négy megoldásváltozattal áll készen a gyártó. Csak az ACR-től függ, hogy melyik verzióval ért egyet. A legköltséghatékonyabb lehetőség természetesen a jelentősebb korszerűsítés nélküli változat. Jelentős hátránya, hogy az új rendszerek telepítése a jövőben nagyon korlátozott lehet, és valójában csak azokat a rendszereket cseréli vagy módosítja, amelyek nem teljesen kötődnek a repüléselektronikai rendszer magjához, vagy olyan rendszereket, amelyek integrációját olyan cseh cégek biztosítják, mint pl. mint a MESIT Uherské Hradiště vagy a SPEEL Prague. Ugyanakkor egyes alkatrészek módosítása, javítása már nem lehetséges, mert például már nincs gyártó. A repüléselektronikai rendszerek alkatrészeinek egy részének szükséges cseréje tovább vezethet ahhoz, hogy ezeket nem tudják teljes mértékben integrálni a repüléselektronikai rendszer meglévő magjába, vagy a kijelző vagy a vezérlés megváltozásához vezethetnek. Ez a probléma nagy valószínűséggel a korábbi integrátor, a Boeingtől átvett eredeti repüléselektronikai rendszert kifejlesztő amerikai V-Dot Systems cég megszűnésével magyarázható.

A második lehetőség a meglévő repüléselektronikai rendszer magjának fejlesztése és integrálása közvetlenül az Aerrel. A lépés magában foglalja a fő repüléselektronikai számítógépek és a HUD kijelző cseréjét, valamint a többfunkciós kijelzők módosítását. A repüléselektronikai rendszernek az Aero-val való közvetlen integrálásával nincs szükség harmadik fél know-how-jára, és a repüléselektronikai rendszer egyéb elemei fokozatosan lecserélhetők, amint elavulnak, vagy a meghibásodási arány és a pótalkatrészek elérhetősége miatt. Ez a lehetőség azonban teljes fegyvertesztet is igényel.

A harmadik és nagyon vonzó lehetőség az avionika integrálása, amely ugyanaz, mint az L-39NG képzésen. Ez tehát a SPEEL Prague gyártó cseh gyártási komponenseinek kombinációja a GenesyS Aerosystems cég "civil" termékével, azaz egy pénzügyileg előnyös és már tesztelt megoldás. Gondot jelent azonban, hogy a GenesyS Aerosystems repüléselektronikája még nem tartalmazza az autopilóta, radar és egyéb berendezések integrációját, és továbbra is teljes körű fegyvertesztekre lesz szükség. A negyedik és legdrágább variáns egy teljesen új repüléselektronika beépítése, amely az egyik neves gyártó, például IAI, Aselsan, Esterline stb. repüléselektronikai készletére épül. Mindenesetre egy ilyen megoldás fegyverteszt. A gyártónak új MMS-tervező rendszeren is dolgoznia kell,
article_alca_upgrade_22_genesys_display_views-768x329.jpg


Mindkét IDU-680 négy külön képernyőn jeleníti meg az összes repülési, navigációs, műszer-, kommunikációs, útvonal- vagy térképadatot, beleértve a szintetikus kijelzőt is. A felső képernyő mindig rögzített, míg az alsó rész a felhasználó által állítható. (fotó: Aero Vodochody)
Radar – az Alka fő érzékelője

Az Alka fejlesztése idején az olasz FIAR gyártó (Fabbrica Italiana Apparecchiatture Radoielettriche) Grifo-L többmódusú Doppler radarja azon kevés radarok közé tartozott, amelyek méretei és súlya miatt alkalmasak voltak az L-159 törzsbe való beépítésre. Akkoriban ez egy nagyon szilárd paraméterekkel rendelkező radar volt, amely lehetővé tette a légi és földi célok keresését, azonosítását, automatikus követését, akár a föld hátterében is. Maga a radar összesen nyolc levegő-levegő, négy légi harci és tíz levegő-föld üzemmóddal rendelkezik, beleértve a navigációs módokat is. Légicélok keresése üzemmódban maximális műszeres hatótávolsága 75 km körüli, a nagyobb harci gépek pedig körülbelül 50 km távolságból képesek érzékelni, ugyanakkor akár 8 légi célt is képesek automatikusan követni.

article_alca_upgrade_20_grifo_0level_maintenance-768x494.jpg


Grifo-L fedélzeti radar karbantartás közben O Szint Az egyik külföldi felhasználó L-159 karbantartása.
A fedélzeti radarok fejlesztése természetesen ellenállhatatlanul halad előre, az ACR-ben végzett kiszolgálása során semmilyen fejlesztésen nem esett Grifo-L teljesítménye természetesen egyre elégtelen. Ez különösen szembetűnő a BVR kategóriás rakétaindítási szimuláció aktív radarvezetéssel történő kiképzésében. Ez a fegyverzet, amelyet például az AIM-120 AMRAAM rakéták képviselnek, fizikailag nincs integrálva az L-159-be, másrészt egyre gyakrabban használják szimulációban számos külföldi kiképzési tevékenység során, ahol az L-159 ellenséges erő "Red Air". Az eredeti Grifo-L radarok cseréjéről már egy ideje szó esik a cseh fegyveres erőknél, maga az Aero Vodochody gyártó pedig összesen két megoldást kínál az Alkára.

Az első egy teljesen új Grifo-E radar cseréje az olasz Leonardo cégtől, a második az izraeli ELM-2032 radar integrálása. Az így létrejövő megoldás természetesen a repüléselektronikai rendszer korszerűsítésének választott változatától függ, ahol az izraeli IAI cég repüléselektronikája esetében természetesen az ELM-2032 radar preferált. Mindenesetre a Grifo-E egy modern AESA radar, amely a legújabb technológiára épül, gallium-nitrid (GaN) félvezetőkkel, folyadék- vagy léghűtéssel, és mindenekelőtt a Grifo-L elődjéhez hasonló beépítési méretekkel. A gyártó szerint a legújabb Grifo-E egyszerre akár huszonnégy célpontot is képes követni, maximum 160 km-es műszertávval, ami elképesztő érték ebben a kategóriában. Az ELM-2032 viszont egy kicsit régebbi, hagyományos Doppler radaron alapuló megoldás, amely azonban számos platformra telepítve van, és kategóriájában nagyon elterjedt termék. Az 50-60 km-es műszeres hatótávolságú EL / M-2032M radar légi (akár a föld hátterében is), földi és felszíni célpontok keresésére és követésére szolgál, és többek között tereptérképpel is rendelkezik. funkció.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 883
91 447
113
Radar – az Alka fő érzékelője

Az Alka fejlesztése idején az olasz FIAR gyártó (Fabbrica Italiana Apparecchiatture Radoielettriche) Grifo-L többmódusú Doppler radarja azon kevés radarok közé tartozott, amelyek méretei és súlya miatt alkalmasak voltak az L-159 törzsbe való beépítésre. Akkoriban ez egy nagyon szilárd paraméterekkel rendelkező radar volt, amely lehetővé tette a légi és földi célok keresését, azonosítását, automatikus követését, akár a föld hátterében is. Maga a radar összesen nyolc levegő-levegő, négy légi harci és tíz levegő-föld üzemmóddal rendelkezik, beleértve a navigációs módokat is. Légicélok keresése üzemmódban maximális műszeres hatótávolsága 75 km körüli, a nagyobb harci gépek pedig körülbelül 50 km távolságból képesek érzékelni, ugyanakkor akár 8 légi célt is képesek automatikusan követni.

article_alca_upgrade_20_grifo_0level_maintenance-768x494.jpg


Grifo-L fedélzeti radar karbantartás közben O Szint Az egyik külföldi felhasználó L-159 karbantartása.
A fedélzeti radarok fejlesztése természetesen ellenállhatatlanul halad előre, az ACR-ben végzett kiszolgálása során semmilyen fejlesztésen nem esett Grifo-L teljesítménye természetesen egyre elégtelen. Ez különösen szembetűnő a BVR kategóriás rakétaindítási szimuláció aktív radarvezetéssel történő kiképzésében. Ez a fegyverzet, amelyet például az AIM-120 AMRAAM rakéták képviselnek, fizikailag nincs integrálva az L-159-be, másrészt egyre gyakrabban használják szimulációban számos külföldi kiképzési tevékenység során, ahol az L-159 ellenséges erő "Red Air". Az eredeti Grifo-L radarok cseréjéről már egy ideje szó esik a cseh fegyveres erőknél, maga az Aero Vodochody gyártó pedig összesen két megoldást kínál az Alkára.

Az első egy teljesen új Grifo-E radar cseréje az olasz Leonardo cégtől, a második az izraeli ELM-2032 radar integrálása. Az így létrejövő megoldás természetesen a repüléselektronikai rendszer korszerűsítésének választott változatától függ, ahol az izraeli IAI cég repüléselektronikája esetében természetesen az ELM-2032 radar preferált. Mindenesetre a Grifo-E egy modern AESA radar, amely a legújabb technológiára épül, gallium-nitrid (GaN) félvezetőkkel, folyadék- vagy léghűtéssel, és mindenekelőtt a Grifo-L elődjéhez hasonló beépítési méretekkel. A gyártó szerint a legújabb Grifo-E egyszerre akár huszonnégy célpontot is képes követni, maximum 160 km-es műszertávval, ami elképesztő érték ebben a kategóriában. Az ELM-2032 viszont egy kicsit régebbi, hagyományos Doppler radaron alapuló megoldás, amely azonban számos platformra telepítve van, és kategóriájában nagyon elterjedt termék. Az 50-60 km-es műszeres hatótávolságú EL / M-2032M radar légi (akár a föld hátterében is), földi és felszíni célpontok keresésére és követésére szolgál, és többek között tereptérképpel is rendelkezik. funkció.
fegyverek integrálása

Az Alka új fegyverzetének megvalósítása egy önálló fejezet, és alapvetően egy teljesen külön cikkben jelent meg. Az elavult fegyverzet a cseh L-159-es gépek egyik legnagyobb jelenlegi fogyatékossága, ami valójában nem teszi lehetővé valódi bevetését egy modern közép-európai hadszíntéren. Míg a katonaság viszonylag értelmetlen integrálása volt az L-159 földelhárító rakéta fegyverzetébe drága AGM-65B Maverick rakéták formájában, amelyeket később az ár miatt amúgy sem vásároltak, sokkal hatékonyabb fegyvert a páncélozott járművek megsemmisítésére. formája Brimstone rakéta nem integrálódott. És bár a Maverick teljesen halott a fejlesztésben, a Brimstone-t SPEAR 3 rakéták váltották fel kombinált irányítással, és ezt a rakétát építik be az új Gripen E-be, majd valószínűleg a régebbi JAS-39C-be.

article_alca_upgrade_25_gbu16.jpg


Puma GBU-16 az L-159A katonai tesztjei során.

A bombafegyverzet esetében a hadsereg integrálta a CBU-87 konténerbombát, amely 202 darab BLU-97 / B lőszert tartalmaz, ami mindenképpen dicséretes tett volt, de 2008-ban Csehország csatlakozott a kazettás bombákról szóló egyezményhez és ezért A Parlament 2012-től használja ezt a fegyvert. A többi integrált bomba, a GBU-12 és a GBU-16 továbbra is hatékony fegyver, de a probléma a lézersugár irányításának módja, amely a közép-európai hadszíntér meteorológiai viszonyok által jelentősen befolyásolt körülményei között van.
article_gbu49_09_alca6048_flying_rhino_2009_weapons-768x512.jpg


Inert GBU-12 / B Paveway II. Az 1. és 7. felfüggesztési pont kivételével minden Alka pilon 14 hüvelykes ERU No 119 Mk2 (Ejector Release Unit) zárakat használ a brit Cobham gyártótól. Magát a kilökést az ARD 863-1 piropatronok segítségével hajtják végre, amelyek pirotechnikailag működtetett dugattyúkat indítanak el. (fotó: Aleš Hottmar)
Emiatt jelenleg egyre nagyobb teret hódítanak a GPS-vezetésű JDAM (Joint Direct Attack Munition) bombák, vagy még jobb, a kettős irányítással rendelkező GBU-49 / B Enhanced Paveway II, amely bármilyen időjárási körülmények között használható. Természetesen az Alkában még nincs beépítve ez a "kifinomult" lőszer. A légelhárító irányított rakéták kategóriájában az L-159 továbbra is a történelem előtti Sidewindert használja az AIM-9M2 vagy M9 változatban, ami már gyakorlatlövésre is alkalmas. Ha az Alka hatékony levegő-levegő fegyverzettel rendelkezik, akkor a modern Iris-T vagy AIM-9X rakétákat integrálni kell, és a teljes fegyverrendszert fel kell szerelni egy második generációs sisakra szerelhető kijelzővel (HMD). Itt nem túl széles a választék, és anyagi okokból az ideális választás az izraeli Targo II rendszer lehet.

Ebből a listából teljesen világos, hogy ha az L-159A továbbra is és valahogy hatékonyan akar működni, akkor feltétlenül szükséges egy vadonatúj, precíziós irányítású földi lőszer és a modern A2A rövid hatótávolságú rakéták integrálása. Ilyenkor a gyártó meghagyja a fegyverválasztást az ACR konkrét követelményei és igényei szerint, vagyis a klasszikus mottó szerint "bármit integrálunk, ha fizetsz érte". Csak új fegyverek integrálása az L-159-be.

A korszerűsítési elemek fenti áttekintése vagy vázlata csak egy a számos modernizációs lehetőség közül az Alka számára. Valószínű, hogy a rendszer általános elavultsága miatt egyes L-159 alkatrészeinek cseréje vagy frissítése mindenképpen szükséges lesz. A gyártó célja természetesen az, hogy az Alk az ACR légierő szerves része maradjon, és az előkészített modernizációnak köszönhetően minden üzemi igényt kielégítsen a következő években.

Nyilvánvaló, hogy a korszerűsítési munkák egész sora viszonylag jelentős anyagi forrást fog igényelni, amit a szerző még megbecsülni sem mer. Ha az ACR végül az L-159 jelentősebb frissítése mellett dönt, az természetesen a végső konfigurációtól és a modernizációs munkák pontos mennyiségétől függ, de egy igazán durva becslés könnyen elérheti az 5-10 milliárd CZK-t, beleértve a beszerzést is. új fegyverek és felszerelések. Ehhez hozzá kell adni legalább 2 milliárd cseh koronát az egyéb előírt PP6000 / PP24 munkák elvégzésére, aminek köszönhetően a szolgálatközi műszaki erőforrás további nyolc évre vagy 2000 repülési órára megújul. A korszerűsítésre és az előírt munkákra fordított összeg így akár a 10-12 milliárd koronát is elérheti, ami több mint fele a szuperszonikus Gripen tízéves bérleti díjának. A modernizált L-159A üzemeltetése elméletileg is lehetséges lesz 2038-40-ig,
 

hunemperor

Well-Known Member
2020. június 14.
810
2 098
93
fegyverek integrálása

Az Alka új fegyverzetének megvalósítása egy önálló fejezet, és alapvetően egy teljesen külön cikkben jelent meg. Az elavult fegyverzet a cseh L-159-es gépek egyik legnagyobb jelenlegi fogyatékossága, ami valójában nem teszi lehetővé valódi bevetését egy modern közép-európai hadszíntéren. Míg a katonaság viszonylag értelmetlen integrálása volt az L-159 földelhárító rakéta fegyverzetébe drága AGM-65B Maverick rakéták formájában, amelyeket később az ár miatt amúgy sem vásároltak, sokkal hatékonyabb fegyvert a páncélozott járművek megsemmisítésére. formája Brimstone rakéta nem integrálódott. És bár a Maverick teljesen halott a fejlesztésben, a Brimstone-t SPEAR 3 rakéták váltották fel kombinált irányítással, és ezt a rakétát építik be az új Gripen E-be, majd valószínűleg a régebbi JAS-39C-be.

article_alca_upgrade_25_gbu16.jpg


Puma GBU-16 az L-159A katonai tesztjei során.

A bombafegyverzet esetében a hadsereg integrálta a CBU-87 konténerbombát, amely 202 darab BLU-97 / B lőszert tartalmaz, ami mindenképpen dicséretes tett volt, de 2008-ban Csehország csatlakozott a kazettás bombákról szóló egyezményhez és ezért A Parlament 2012-től használja ezt a fegyvert. A többi integrált bomba, a GBU-12 és a GBU-16 továbbra is hatékony fegyver, de a probléma a lézersugár irányításának módja, amely a közép-európai hadszíntér meteorológiai viszonyok által jelentősen befolyásolt körülményei között van.
article_gbu49_09_alca6048_flying_rhino_2009_weapons-768x512.jpg


Inert GBU-12 / B Paveway II. Az 1. és 7. felfüggesztési pont kivételével minden Alka pilon 14 hüvelykes ERU No 119 Mk2 (Ejector Release Unit) zárakat használ a brit Cobham gyártótól. Magát a kilökést az ARD 863-1 piropatronok segítségével hajtják végre, amelyek pirotechnikailag működtetett dugattyúkat indítanak el. (fotó: Aleš Hottmar)
Emiatt jelenleg egyre nagyobb teret hódítanak a GPS-vezetésű JDAM (Joint Direct Attack Munition) bombák, vagy még jobb, a kettős irányítással rendelkező GBU-49 / B Enhanced Paveway II, amely bármilyen időjárási körülmények között használható. Természetesen az Alkában még nincs beépítve ez a "kifinomult" lőszer. A légelhárító irányított rakéták kategóriájában az L-159 továbbra is a történelem előtti Sidewindert használja az AIM-9M2 vagy M9 változatban, ami már gyakorlatlövésre is alkalmas. Ha az Alka hatékony levegő-levegő fegyverzettel rendelkezik, akkor a modern Iris-T vagy AIM-9X rakétákat integrálni kell, és a teljes fegyverrendszert fel kell szerelni egy második generációs sisakra szerelhető kijelzővel (HMD). Itt nem túl széles a választék, és anyagi okokból az ideális választás az izraeli Targo II rendszer lehet.

Ebből a listából teljesen világos, hogy ha az L-159A továbbra is és valahogy hatékonyan akar működni, akkor feltétlenül szükséges egy vadonatúj, precíziós irányítású földi lőszer és a modern A2A rövid hatótávolságú rakéták integrálása. Ilyenkor a gyártó meghagyja a fegyverválasztást az ACR konkrét követelményei és igényei szerint, vagyis a klasszikus mottó szerint "bármit integrálunk, ha fizetsz érte". Csak új fegyverek integrálása az L-159-be.

A korszerűsítési elemek fenti áttekintése vagy vázlata csak egy a számos modernizációs lehetőség közül az Alka számára. Valószínű, hogy a rendszer általános elavultsága miatt egyes L-159 alkatrészeinek cseréje vagy frissítése mindenképpen szükséges lesz. A gyártó célja természetesen az, hogy az Alk az ACR légierő szerves része maradjon, és az előkészített modernizációnak köszönhetően minden üzemi igényt kielégítsen a következő években.

Nyilvánvaló, hogy a korszerűsítési munkák egész sora viszonylag jelentős anyagi forrást fog igényelni, amit a szerző még megbecsülni sem mer. Ha az ACR végül az L-159 jelentősebb frissítése mellett dönt, az természetesen a végső konfigurációtól és a modernizációs munkák pontos mennyiségétől függ, de egy igazán durva becslés könnyen elérheti az 5-10 milliárd CZK-t, beleértve a beszerzést is. új fegyverek és felszerelések. Ehhez hozzá kell adni legalább 2 milliárd cseh koronát az egyéb előírt PP6000 / PP24 munkák elvégzésére, aminek köszönhetően a szolgálatközi műszaki erőforrás további nyolc évre vagy 2000 repülési órára megújul. A korszerűsítésre és az előírt munkákra fordított összeg így akár a 10-12 milliárd koronát is elérheti, ami több mint fele a szuperszonikus Gripen tízéves bérleti díjának. A modernizált L-159A üzemeltetése elméletileg is lehetséges lesz 2038-40-ig,
Akkor lehet, hogy kár, hogy nem ezt vettük??
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 883
91 447
113
@SilvioD
Köszi a kimerítő ismertetőt.
Ha belegondolok, hogy az L-39NG-re mit szeretnénk ezekből integrálni, hogy a felderítő funkciónak megfeleljen (RWR, Litening pod, vagy valami hasonló), akkor lesz min dolgozni a magyar mérnöki csapatnak...
Ugye az L39NG-nek vannak korlátai. Kíváncsi lennék, ezekből mi upgradelhető. Illetve azert van benne 1-2 rész, amit az L-159-es upgrade-hez az L39NGből vennének át, kijelző pl.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 883
91 447
113
Akkor lehet, hogy kár, hogy nem ezt vettük??
Hát ez elég költséges felújítás lenne. Csak akkor éri meg, ha a csehek továbbüzemeltetik és Irak is kéri. Illetve a 21 L159et üzemeltető amcsi cégnek, aki pl. a britteknek segít ezekkel kiképzésben. De pl. ott a fegyverintegráció gond9lom nem szükséges.

Csak azért dobtam be, mert az AV-nél sem a töküket vakarják, cannak tervek, csak a cseh rendszer irtó lassan mizful. Nem is biztis, hogy kérik...erre nem tudunk várni, ha 2026től 2 század Gripen lesz és több pilotát akarunk.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 601
6 030
113
1, A magyar pilóták győzték meg őt arról, hogy ezt vegyük és ne Alcát.
.
Az Alca a Boeing idoszak projektje volt, es kb jo 25 eves konstrukcio. Boeing reg kiszallt.
Egyaltalan lehetett volna Alcat valasztani? Letezik meg az Alca mint termek? Vagy jelentos erovel-penzzel elobb tovabb kene fejleszteni, aktualizalni, kb 12 peldanyert, mert piaci igeny arra se volt, meg Boeing tamogatassal se.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 883
91 447
113
.
Az Alca a Boeing idoszak projektje volt, es kb jo 25 eves konstrukcio. Boeing reg kiszallt.
Egyaltalan lehetett volna Alcat valasztani? Letezik meg az Alca mint termek? Vagy jelentos erovel-penzzel elobb tovabb kene fejleszteni, aktualizalni, kb 12 peldanyert, mert piaci igeny arra se volt, meg Boeing tamogatassal se.
L-159re van egy költséges uograde progi a cég topikjáva linkeltem.

24db-ot üzemeltetnek a csehek.
14et Irak
21et egy amcsi mafámcég Draken. (adnak képzési szolgaltatasokat britteknek, USA)
3at egy másik magáncég



Lett volna több vevő, de az USA megakadályozta az exportot. Amerikai hajtóműve van.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 907
8 215
113
Az ALCA upgradelt változata lehetséget adna a légierőnknek, hogy legyen egy korlátozottan de legalább használható csapásmérő és talán felderítő repülőgépe is. Amennyiben abból rendeltek volna 8-at és lett volna 4 kiképző, akkor egytlen negatív sorom se lett volna a beszerzéssel kapcsolatban. A felsorolt modernizációk nagy része nem használható az NG-n, mert annak avionikai és méretbeli, hajtóműteljesítményi paraméterei nem engedik meg. Ha meg átterveznék, hogy bele lehessen rakni, akkor kitaláltuk az ALCA2.0-t,.. Hozzá kell tenni, hogy a mid. upgrade előtti ALCA is jóval potensebb és megfelelőbb repülőgép hazánk számára mint a olcsósított L-39NG
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 883
91 447
113
Az ALCA upgradelt változata lehetséget adna a légierőnknek, hogy legyen egy korlátozottan de legalább használható csapásmérő és talán felderítő repülőgépe is. Amennyiben abból rendeltek volna 8-at és lett volna 4 kiképző, akkor egytlen negatív sorom se lett volna a beszerzéssel kapcsolatban. A felsorolt modernizációk nagy része nem használható az NG-n, mert annak avionikai és méretbeli, hajtóműteljesítményi paraméterei nem engedik meg. Ha meg átterveznék, hogy bele lehessen rakni, akkor kitaláltuk az ALCA2.0-t,.. Hozzá kell tenni, hogy a mid. upgrade előtti ALCA is jóval potensebb és megfelelőbb repülőgép hazánk számára mint a olcsósított L-39NG
Vmi ért kiképzésre viszont nem az ALCAt, hanem az L-39-et használja a cseh légierő is.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 907
8 215
113
Azért írtam 8+4-et.. Egyébként az L-39 az első lépcsőfok, nem légierős, hanem LOM Praha, majd ALCA-s lesz a pilóta, és ott bizonyos oraszám után dönthet (döntenek), hogy marad ALCA csapásmérőn(együlésesen + az R2D2 (igy hivják a hátsó ülés helyére épített cuccot a csehek), vagy továbbmehet Gripenre.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 907
8 215
113
Ugyanakkor abban is van okosság, akik az vallják, hogy az ALCA rendszeresítése az erőforrások szétforgácsolása lenne, helyette akár +6-8 Gripen C-vel lehetne a össze gépállományból két századot üzemetetni (erre meg ott vannak a letárolt JAS-39C airframek, amik vadiújak.
Igy nem kéne új típust tanulni a műszakiaknak, megvan hozzájuk a kiszolgálási háttér, és a szupport is bejáratot. Ezek mellett viszont, ha mindenképpen kellett volna a biznisz 4 darab L-39NG is elég lett volna, ha már annyira ezen a kkorátozott légtérben akarják az alapkiképzés egy részét tartani bizonyos körök. Hozzátéve, ha cseh-olasz kiképzés (ami angol nyelven folyik) akkor mi a fenének kell itt a 4 kiképző, miért nem marad csehországban, ahogyan sok más nemzet is amely külfüldön képez hajózókat, még harci gépeket is tart más országokban (pld. hollandia, németország, szingapúr, meg ne folytassam a sort).
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 883
91 447
113
Ugyanakkor abban is van okosság, akik az vallják, hogy az ALCA rendszeresítése az erőforrások szétforgácsolása lenne, helyette akár +6-8 Gripen C-vel lehetne a össze gépállományból két századot üzemetetni (erre meg ott vannak a letárolt JAS-39C airframek, amik vadiújak.
Igy nem kéne új típust tanulni a műszakiaknak, megvan hozzájuk a kiszolgálási háttér, és a szupport is bejáratot. Ezek mellett viszont, ha mindenképpen kellett volna a biznisz 4 darab L-39NG is elég lett volna, ha már annyira ezen a kkorátozott légtérben akarják az alapkiképzés egy részét tartani bizonyos körök. Hozzátéve, ha cseh-olasz kiképzés (ami angol nyelven folyik) akkor mi a fenének kell itt a 4 kiképző, miért nem marad csehországban, ahogyan sok más nemzet is amely külfüldön képez hajózókat, még harci gépeket is tart más országokban (pld. hollandia, németország, szingapúr, meg ne folytassam a sort).
Mert itt szólhatott bele a politika és a hadipar. A Zrinyi nemcsak haderőfejlesztés, hanem hadiiparfejlesztés is. Hogy cseh politikai cirkusz nélkül legyen nyitva Magyarországon egy vegyevállalat, ahhoz le kellett adni 1 jól látható rendelést. Ez most negtörtént. Az ALCA valszeg a parhuazamos Gripen üzemeltetés miatt esett ki. Már ha kiesett...

Amit most én valószinűnek látok.
Van 8 Zlin., 8+4 L-39NG, és 1 század Gripen.
Ehhez jön első körben még 1 szazad Gripen. Ezzel a döntéssel együtt kapni fogunk vmilyen hadiipari beruházást is. Ez vmyen AV-Embraer-Saab-(BAE). Igen, már a Tempest előszele.

Lesz vmilyen kiképzési NATO (al) központ Szolnokon. Ahol akár afrikai, ázsiai pilotaképzés is befigyelhet. Ezek mind L-39NG piacok. (A Magnus mint alapgép is nyomul állami hátszéllel Nigériában, Kenyában - Áder, Szijjártó meg a ghánai L-39NG bizniszért lobbizott tavaly)

Extra. Ez a holland blogger srác februárban kiképző gépek mellett, újabb szállítógépekről is hallott. Vagy KC390 bővítés, vagy alá kisebb gép. Fölé nem kell, mert szerződtünk a németekkel közös A400M üzemeltetésről.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 907
8 215
113
Mert itt szólhatott bele a politika és a hadipar. A Zrinyi nemcsak haderőfejlesztés, hanem hadiiparfejlesztés is. Hogy cseh politikai cirkusz nélkül legyen nyitva Magyarországon egy vegyevállalat, ahhoz le kellett adni 1 jól látható rendelést. Ez most negtörtént. Az ALCA valszeg a parhuazamos Gripen üzemeltetés miatt esett ki. Már ha kiesett...

Amit most én valószinűnek látok.
Van 8 Zlin., 8+4 L-39NG, és 1 század Gripen.
Ehhez jön első körben még 1 szazad Gripen. Ezzel a döntéssel együtt kapni fogunk vmilyen hadiipari beruházást is. Ez vmyen AV-Embraer-Saab-(BAE). Igen, már a Tempest előszele.

Lesz vmilyen kiképzési NATO (al) központ Szolnokon. Ahol akár afrikai, ázsiai pilotaképzés is befigyelhet. Ezek mind L-39NG piacok. (A Magnus mint alapgép is nyomul állami hátszéllel Nigériában, Kenyában - Áder, Szijjártó meg a ghánai L-39NG bizniszért lobbizott tavaly)

Extra. Ez a holland blogger srác februárban kiképző gépek mellett, újabb szállítógépekről is hallott. Vagy KC390 bővítés, vagy alá kisebb gép. Fölé nem kell, mert szerződtünk a németekkel közös A400M üzemeltetésről.
Amennyira Magyarország gazdasági helyzetét látom, és a valutánk devalválódását, meg azt, hogy elég sok nagyberuházást halaszottak el (csak idén 350 milliárd forint) és a "rezsicsökkentés" förmedvény amely torzít mindent 1200 milliárd forintot éget el. ) nem hiszek sem 2. Gripen századbna, újabb szállítógépekben sem (pedig +1 K390 kéne). A Tempestről most ne beszéljünk, mert nem a magyar K+F lesz benne, talán gyártunk hozzá 1 darab csavar... már bocsánat. Az L-39NG piac a cseheké és a magyar oligarcháké. Semmi köze az államhoz. Cseh gyár, cseh mérnökök, dolgozók, ott költött SZJA-k stb. csak a profit (ami lesz) az is a Kajmán szigeteken (és nem a Bobroviczky Strómannak, (mert Ő csak a neve, a befektetési csoportnak, amelyikről a háttérben sejtés van kik állnak (nem idevaló téma). Tehát ezek anulálják a dolgokat. Az orosz-ukrán háború nagyon érinti az országot, energetiailag a kormány eladta az országot a oroszoknak (diverzifikácó: orosz atomerőmű ami nem épül meg, nem pld.a GE nem ad turbinát hozzá, vagy orsoz gáz).. Szóval nincs egyszerű helyzetben a haderőfejlesztés. Persz lehet álmodozni egy fellendülésről, de ennek most vége európában, és a hadiipar termékek ára is nőni fog a kereslet végett.
 

Shadow

Well-Known Member
2018. október 29.
1 323
4 506
113
Tehát ezek anulálják a dolgokat. Az orosz-ukrán háború nagyon érinti az országot, energetiailag a kormány eladta az országot a oroszoknak (diverzifikácó: orosz atomerőmű ami nem épül meg, nem pld.a GE nem ad turbinát hozzá, vagy orsoz gáz).. Szóval nincs egyszerű helyzetben a haderőfejlesztés. Persz lehet álmodozni egy fellendülésről, de ennek most vége európában, és a hadiipar termékek ára is nőni fog a kereslet végett.
Nézd én nem értek a repüléshez szóval igyekszem nem kijelentő módban beszélni róla. Ahogy látom te sem sokat értesz az energetikához szóval szerintem ne tegyél kijelentéseket. Csak egy megjegyzés anélkül, hogy a többire reagálnék, a GE pl akkor sem tudna már Pakshoz turbinát adni ha akarna. Olvass utánna…
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 907
8 215
113
Nézd én nem értek a repüléshez szóval igyekszem nem kijelentő módban beszélni róla. Ahogy látom te sem sokat értesz az energetikához szóval szerintem ne tegyél kijelentéseket. Csak egy megjegyzés anélkül, hogy a többire reagálnék, a GE pl akkor sem tudna már Pakshoz turbinát adni ha akarna. Olvass utánna…
Tudom, hogy már kiszervezték.. Attól még nem teljesen különálló cég...
 

Shadow

Well-Known Member
2018. október 29.
1 323
4 506
113
Tudom, hogy már kiszervezték.. Attól még nem teljesen különálló cég...
Az Arabelle már az EDF-é. Egyébként egy VVR blokk 4 féle turbinával építhető.
Az egyik az Arabelle ami mint ahogy írtam az EDF.
A másik a Siemens SST5-9000. De a Siemens már kiszállt az atomból.
És természetesen játszik a 2 volt szovjet turbina gyár vagyis a harkovi és a lenigrádi.
A régi harkovi gyár Turboatom néven fut és ha még nem lőtték szét akkor a K-1100-60/15002M mehetne Paks 2-be. Szürreális hogy Ukrajnáról is vehetnénk turbinát. Mindenestre az Oroszok nem szorulnak senkire mert a leningrádi LMZ gyár áll szóval simán tudják adni a saját LMZ K-1200-es turbinát. Ez csupán annyit jelentene, hogy Paks 2-ben ugyan úgy LMZ lenne mint Paks 1-ben. Tudom, hogy nehéz elhinni se atomerőmű építésben az oroszok senkire nem szorulnak rá.
Az a kijelentés meg hogy a kormány energetikailag eladta az országot szimplán baromság. Egyvalamiben volt politikai egyetértés oldaltól függetlenül idehaza, mindenki próbált megszabadulni az orosz energiától, Orbán meg Gyurcsány is. Aztán hogyhogy nem mindketten Moszkvában kötöttek ki, és hosszútávú gázszerződést kötöttek az oroszokkal. A Nabuco nem épült meg a TAP meg nem kanyarodott felénk… és ez nem rajtunk múlott. Az a baj az ilyen kijelentéseiddel teljesen hitetleníted azt amit kifejtettél az Albával kapcsolatban. Még akár igaz is lehet, de az alapján amit itt letolsz a politikai beállítottságod miatt a gázról meg Paksról sajnos nem igazán tudom elhinni.
 

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
4 584
8 192
113
Az Arabelle már az EDF-é. Egyébként egy VVR blokk 4 féle turbinával építhető.
Az egyik az Arabelle ami mint ahogy írtam az EDF.
A másik a Siemens SST5-9000. De a Siemens már kiszállt az atomból.
És természetesen játszik a 2 volt szovjet turbina gyár vagyis a harkovi és a lenigrádi.
A régi harkovi gyár Turboatom néven fut és ha még nem lőtték szét akkor a K-1100-60/15002M mehetne Paks 2-be. Szürreális hogy Ukrajnáról is vehetnénk turbinát. Mindenestre az Oroszok nem szorulnak senkire mert a leningrádi LMZ gyár áll szóval simán tudják adni a saját LMZ K-1200-es turbinát. Ez csupán annyit jelentene, hogy Paks 2-ben ugyan úgy LMZ lenne mint Paks 1-ben. Tudom, hogy nehéz elhinni se atomerőmű építésben az oroszok senkire nem szorulnak rá.
Az a kijelentés meg hogy a kormány energetikailag eladta az országot szimplán baromság. Egyvalamiben volt politikai egyetértés oldaltól függetlenül idehaza, mindenki próbált megszabadulni az orosz energiától, Orbán meg Gyurcsány is. Aztán hogyhogy nem mindketten Moszkvában kötöttek ki, és hosszútávú gázszerződést kötöttek az oroszokkal. A Nabuco nem épült meg a TAP meg nem kanyarodott felénk… és ez nem rajtunk múlott. Az a baj az ilyen kijelentéseiddel teljesen hitetleníted azt amit kifejtettél az Albával kapcsolatban. Még akár igaz is lehet, de az alapján amit itt letolsz a politikai beállítottságod miatt a gázról meg Paksról sajnos nem igazán tudom elhinni.
Résztulajdont szereztek
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 976
14 041
113
L-159re van egy költséges uograde progi a cég topikjáva linkeltem.

24db-ot üzemeltetnek a csehek.
14et Irak
21et egy amcsi mafámcég Draken. (adnak képzési szolgaltatasokat britteknek, USA)
3at egy másik magáncég



Lett volna több vevő, de az USA megakadályozta az exportot. Amerikai hajtóműve van.

idézve a lényeg(mert pont nem látszik, ha nincs kinyitva a hsz.):
"...Lett volna több vevő, de az USA megakadályozta az exportot. Amerikai hajtóműve van."


Ime: Előttünk a(z amerikai hajtóműves) "jövő"!!!




Saját h-a-j-t-ó-m-ű !!!


...vagy lesz a ránk kényszerített "puki-reszelés CNC-vel"(ha marad az USA Williams-hajszárító hajtómű), mégpedig milliárdokért: €/$.
Azonnali embargót fogunk kapni, ha valami árnyékocska vetül a nagyok bármilyen politikai/gazdasági érdekeire, ami --ha akarják-- hetente tud akadni, + segítve a dolog hazai "nemzeti" ellenzék hiper-aktív közreműködésével.


.
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 174
6 712
113
Tényleg elképesztő, hogy elővettétek megint ezt az NG vs ALCA vitát!

Próbáljuk már összerakni az eddig elhangzottakat! Én nem is a két gép összehasonlításával kezdeném, hanem a gyár megvételével. Ha visszaemlékeztek, az eredeti hírek 51-49% tulajdonos hányadról szóltak. És hosszú kifárasztás után, már bejelentette a gyár vezetője, hogy ha a nyár elejéig nem vásárolják meg őket, csőd lesz; mi meg nyár végén írtuk alá a szerződést mindenki nagy meglepetésére 80-20% arányról. Én akkor azt mondtam, hogy remélem nem az üzletfelek nyílt megzsarolásával, hanem többlet értékkel értük ezt el. (És itt a repülőtér értéke nem indokol ilyen arányú változást a tulajdonos arányban.)

Itt jön képbe az, hogy most már nyíltan beszélnek a cégnél arról, amit én akkor csak reméltem, hogy "inspiráló ötleteket" kaptak a magyar és kisebb részben a cseh pilótáktól, hogy hová kéne ezt a platformot tovább fejleszteni. Mondom magyarul. Nekik nem volt pénzük tovább fejleszteni, örültek, hogy egyáltalán elkészültek. Nekünk volt és beletoltuk. Ezért vicces, mikor valaki azt hánytorgatta fel a cégnek, hogy tőkehiányosan vettük és nem szabad egy ilyen kommunista rendszerből visszamaradt gyárat megvásárolni. Ezek persze főleg régen voltak hallhatóak és nem most, hogy egyre egyértelműbb nyilatkozatok vannak, hogy az Embraer és a Saab is társulna valamilyen fejlesztésekhez.
Ez a gép olyan lesz, amilyennek a magyar pilóták kérték. Csak nem kell túlmisztifikálni, hogy egy SZU-57-es messze jobb platform nála!

Akkor a két gépről! A két oktató gép a kiképzés nem ugyan azon a pontján fog kelleni. És itt két dolgot szeretnék összetenni, ami talán sokaknak nem világos. Részt fogunk venni a cseh-olasz kiképzési rendszerben. Kanadát bármennyire is dicsőítjük, annak vége van. Kár mutogatni rá, hogy mennyivel jobb légtere van ehhez.
Ha tényleg úgy gondoltuk, hogy nem csak befizetéssel, hanem saját kiképző központtal, akkor nem tudunk szabadon dönteni, hogy nekünk melyik gép tetszik. Minden jel számomra arra mutat, hogy a dugattyús kezdő gép és/vagy a középhaladó NG kategóriája van kiosztva nekünk, ha tippelnem kellene, akkor az olaszoknak a könnyűtámadó géptípus lesz az, amit vinniük kell. Lehet nincs igazam, de én erre tippelek.
És értelme nincs erőlködni, hogy de akkor vigye más a csehek és mi helyettünk azt a képzési szintet, amiben a mi gyárunkat akarjuk piacvezetőnek.

És egy kicsit a piaci realitásokról! Megértem, hogy a legtöbben olyan erőteljes kiképző platformra vágytok, ami már majdnem eléri egy vadászbombázó képességeit, de látni kell, hogy mindenki más is ilyenre vágyik. Csehország és Magyarország együtt nem ad ki annyi politikai lobbi erőt, mint Korea vagy az USA, akik szintén fociznak ezen a pályán. A magyar adófizetők kezességvállalását arra a hitelre, hogy mi egy sokadik ilyen platformot ugyan olyan paraméterekkel kifejlesszünk, azt kockázatos hazárd játéknak tartanám. Az AV-nek nincs is kiemelt piaci pozíciója ebben a szegmensben, az ALCA pont egy kudarcos történet volt. Érteni kell, szerintem, hogy neki az Albatrosz és annak a kategóriája a hazai terep.
És amit a felfegyverezhetőségéről mondtunk, azt így kell érteni. A cél egy harmadik világban is könnyen megfizethető gép, rengeteg hiányossággal a harci alkalmazhatóságban ahogy mondtátok Szerbia szintű légvédelemmel szemben. Egyszerűen nem lehet cél szervezett légvédelem áttörése ezzel a géppel az emberes változatot nézve. Kimennénk árát tekintve a kategóriából, ahová szánjuk. Ez csupán arra való lesz, hogy az újoncok már a következő szint előtt lehet elkezdhetik tanulni és gyakorolni a CAS adás alapjait, a Szavannán légvédelem nélküli szakadár törzseket hajkurásszon vele egy ország vagy mi csináljuk ezt NATO misszióban.
Nem kell többet bele látni. Európai háborúban csak akkor jutna szerephez, ha rákényszerül a rendszeresítő ország és az ellenséges légvédelem valamelyik területen megszűnt.

Felmerül még állandóan az anyagalkalmazás, mint nagy hiba az AV-vel szemben. Pedig egyik fórumtársunk már így is sokszor próbálta elmagyarázni, hogy a cseh hadiparban nincs alapja a modern repülőgép anyagoknak. Viszont nálunk meg egyébként pont megvan. Például ha csak a Magnusra gondolunk, ultrakönnyű szerkezetet repülőben nem csak tervezni, de gyártani nem kell több, mint amit ők tudnak. És az éledező magyar repülő- és űriparnak pont az a kiemelkedő specialitása, hogy mi nagyon alacsony fogyasztású cuccokat kezdtünk el gyártani. Zsebben elférő műholdaktól kezdve pár tízdolláros óránkénti üzemköltségű sportrepülőn át drónok ipari és mezőgazdasági hasznosításáig.
Magyarul ami új fejlesztés lesz az AV-ben, annál a magyar beszállítók lesznek előtérbe helyezve és hazai telephelyen fog menni az alkatrész beszállítás. Így kell szerintem érteni, hogy a gyár hosszú távon haza lesz hozva. Nem lennénk előrébb, ha egy állandóan csődbe menni akaró gyárat a szláv nyelvű munkásaival átköltöztetünk. Minek? Ezzel a céggel vásároltunk egy márka nevet, ami a világ számos országában ismert, de megvásároltuk egyben a cseh repülőgépipar zászlóshajóját, így piacot vásároltunk magunknak. És egy folyamatos fejlesztési lehetőséget és tudást, hogy ne a nulláról kelljen elindulni.


Szóval kérném, hogy lendüljünk már felül ezen az úgy sem lesz most már pénzünk új vadász századra, akkor már jobb lett volna egy elejétől fogva elavult és mára menthetetlen Alca beszerzésnek! Sokszor felmerült az, hogy vajon venni fogunk-e Embraertől még kiképző gépet. Én azon sem lennék meglepődve. Az egyetlen kérdésem, hogy jobb gép-e az olasz riválisánál a kategóriájában -és kérném, hogy az Albatrosz NG leonardos riválisát ne keverjük bele- és akkor van értelme akár az olasz helyszínre Tucanoval menni kizárólag a magyar pilótáknak vagy esetleg rosszabbak a paraméterei és megéri nekünk a helyszínen biztosított gép. De ez egy másik vita lehet csak, nem az NG beszerzés vitája, mert nincs értelme összehasonlítani egy Ferrarit egy Lamborgini traktorral. Még ha mind a két cég gyárt sportkocsit is.