Az NG egyáltalán nem használhatatlan repülőgép. Kiképző repüllőgépnek magam is ajánlanék négy példányt, amennyiben lenne 24-36-28 harci repülőgépünk. Annak megfelelő, annak ellenére, hogy egy 1956-es évekbeli alap airframe épült X-ik reinkarnáció. A tervezése során a nagyon korlátozott erőforrású csehek (akik k+f-re fordított tőkéje 0 volt), azt találták ki, hogy az ALCA drága volt és bár paraméterei jók, de nem tudták eladni. Arra nem jöttek rá, hogy az amcsi alkatrészek miatt nem sikerült, mert 3-4 helyre nem engedték az amcsi alkatrészek miatt értékesíteni. Nos most ezért a L-39 alapterveit modósították, olcsósították, ahova lehetett polgári repülésnél is használt termékeket raktak bele. Sajnos az ismét amerikai cuccokkal teli repülgépnek még annyi esélye sincs mint az ALCA-nak, ezért nagyon nehéz, mert nincs benne a kiképző gépnél több potenciál. Tegyük hozzá, hogy a kisporolt dolgok miatt roppant alacsony lett a tervezési költsége, roppant alacsony lett a gyártási költsége és a eladási ára is. A probléma, hogy "csak" kiképző repülőgépeket csak nagyhatalmak engedhetik meg. Más feladatra meg alkalmatlan. Persze vannak kitalációk. Pld. GBAD-nak, meg Gripeneknek célrepülőgép, feldrítő repülőgép.
Nos utóbbit általában akkor probálják kitalálni nálunk, ha nem lehet elmondani miért is vettünk valamit). Volt már felderítő gép a Falcon7X, (bizony az egyiken van egy kereskedelmi FLIR is, meg elvileg lehet néhány katonai eszközt berakni az utastérbe, de +antennák, kamerahelyek nincsenek). Aztán felderítőgép lett a Zline-k egy része is, csak a cseh gyártó képtelen volt beépíteni egy nyamvadt kamera, infrakamera gömböt a hasa alá.
Itt valószínüleg konténert értenek, amit a cseh-magyar géniusz állítana össze, mert radar az nem kerülhet a gépbe, max a hasa vagy az orra alá egy érzékelőgömb. Ettől még nem lesz felderítőgép akkor sem, ha Mark1 szemgolyóval és távcsővel a hátsó ülésből lehet szemlélődni.
De az is kérdés, hogy a tavalyi Kecskeméti repnapon bemutatott Reccelite felderítőkonténert akkor mégsem szerezzük be a Gripenekhez? Amely egy kiforrott izraeli technológia és elég sok nemzet alkalmazza.
Vissza az NG-re. A mennyiség az amelyik kiveri az ember szemét, egy 14 harci gépes flotta mellé 8 kiképző repülőgép és 4 felderítő????
Nos itt a bibi. Az L-39ZO-kat akkor kaptuk!!!! meg, amikor két ezred MIG-29 repülőgépünk volt. Azzal is az kiöregedett pilóták repültek, meg fiatalok, akikből vagy lett, vagy nem szuperszónikus hajozó.
Nagysebességű és alacsonyrepülési magasságú nagyobb méretű légterek hiányában ezért nem volt megvalósítható teljeskörű képzés, a lövészetről nem is beszélve. A Kanadai képzés ezért telitalált volt, drágasága ellenére. A mai pilótageneráció gerince ott végzett.
A jövőbeli cseh-olasz közös NATO képzés is azt mutatja, hogy a csehek sem tudáják a teljeskörű képzés bizotsítani. De, ha ebben leszünk, akkor minek is kell 12 kiképző repülőgép, ha a cseheknél lesz az sugárhajtású képzés egy része?? Ott azért van már évtizedes hagyománya a saját technikával a kiképzésnek (mégha aki nem tudja, a cseh Gripenesek elég sokat repülnek Laage-ba (Németország) és egyébb helyekre a nagysebességű és szuperszónikus jártasságot is fenntartani stb.
Tehát az L-39NG nem rossz gép kiképzőnek, de arra nincs szükségünk. Ez szerintem az utolsó írásom ebben a témában, és nem azért meg kvázi konok vagyok, hanem mert objektív. Az, hogy a "Légierő" felsővezetése miért támogatta, ja?? Mert a Gripenek száma kevés, Kanadát megszüntették, valami kell, ráadásul a felsővezetők egyé része is kaphat repülési pótlékot, de nem is ez a lényeges, hanem hogy ismét repülhetnek sugárhajtású géppel... Egy pilót a WC deszkánt is repülne, megértem Őket.
Aztán van egy harmadik politikai szál is. 12-16?? év regnáló kormányzati oligarcák ellen még a katonáknak sem illik beszólni, mert Ők is repülhetnek,és nem repülőgéppel, ráadásul most különösen újabb 4 év előtt (amelybe tegyük hozzá obketíven, többet tett az állampárt, a honvédségért, mint azt összes előző a rendszerváltás óta.