Még egyszer. Ez egy 2017es cikk, a 2016ban induló Zrinyi 2026ról.
Jogalappal - a független elemző oldal. Hírek a honvédelem, a nemzetbiztonság, a Zrínyi 2026 beszerzések, az adatvédelem és információbiztonság területéről.
jogalappal.hu
a Zrínyi 2026 program keretében sugárhajtású kiképző repülőgépek beszerzésére is sor kerül,
Ezt a progit akkor katonák állították össze. Nem hogy a NER lovagok(csak ahogy mki megértse
), de még a Penta sem tudta, hogy a szlovák politikai elit lefejezése miatt, el kell adni az AV-t.
Tehát előbb volt egy magyar katonai igény, hogy feltámasszuk a korábban az NG elődjével repülő kiképzőszázadot, mintsem Orbán emberei felvásárolták az AV-t. Már 2010 előtt is tervben volt a csehektől gépek vásárlása, sőt ellentételezésként tervben voltak a cégnek magyar befektetései.
Az NDK-tól örökölt mostani katonai kiképzőgépek helyett nyolcmillió dolláros új gépeket ajánlanak a csehek.
index.hu
A kezdő ötlet az volt a katonák részéről, hogy ezt poroljuk le. Ezt fejlesztette tovább a politika. Nem akart 80-100 mrd-ot elutalni egy szlovák-cseh üzletembereknek, inkább országon belül tartotta kihasználva a cég nehézségeit, a tulajdonosok megroppant politikai hatterét és végül a Covid adta a Pentanak a kegyelemdöfést.
De a Zrínyi nemcsak erről szól. 30% haderőfejlesztés, 30% hadiiparfejlesztés és 30% geopolitika. Eddig nagyon jól egyensúlyoztunk. Ráadásul a nagyívű katonai, hadiipari tercek mellé hajlandó a politika jelentős pénzt is odatenni. Az hogy baráti üzletember hajtja végre a kormány terveit, hát mit mondjak, hol és mikor nem?!
Ha pénzszivattyú lenne, van ezerszer egyszerűbb uzlet, nem kell nemzetközi, hadiipari szerződésekbe bonyolódni. Persze mki zsebre teszi a hasznot, ahogy az RM vagy akárki szintén. Csak ott a tulajdonosok névtelen tőzsdei befektetési alapok céges hálójában elvesznek.
Magyarország igyekszik nyugati hadiipari multik rendszerébe önálló szereplőként bekapcsolódni. Ehhez egyszer a Hirtenbergert, egyszer az AV-t vásároljuk fel. De nem maga a cég a cél, hanem az azon keresztül elérhető nyugati, exportra termelő projektek.
Most itt leszeditek sokan a keresztvizet 8 kiképzőgép és 4 közösen kifejlesztendő felderítőgép kapcsán. Mert egyszerűbb NERezni, mint továbbgondolni, miért tárgyal a Saab az AV-vel közös programról, miért jött létre az Embraer Hungary. Nem 2 KC390-es megvásárlása miatt.
Az AV nem cél, egy ugródeszka. De nem garancia a sikerre, lehet bukta is. Viszont most megpróbálunk katonai repülőipart Magyarországon megteremteni. Résztvenni nyugati multikkal jövőbeli vadászgép, más repülőprojektekben.
Maga az NG ideális gép a jelenlegi L39 felhasználók számára(fél Afrika, Közép Ázsia, Dél-Kelet Ázsia még használja) Komolyabb, költségesebb gépet üzemeltetni ők nem fognak. Van piaca a gépnek, csak míg mi kiképzésre használjuk, nekik könnyű harci gépként is idealis gép lesz.