[HUN] Aero Vodochody / HSC Aerojet Zrt (Hu, 80%) + Omnipol (Cz, 20%)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 301
113
Viszont ha attelepitik a gyarat Magyarorszagra, akkor miert kertek a csehek a "megmenteset"? Vagy nem az volt a bejelento videoban, hogy a csehek akartak hogy megmentve legyen? (Gondolom valamiert cserebe)
értsdd ha kapacitásbővítésre lessz szükség. (ami egy nagyobb megrendelés esetén áll fent.)
vagy új technologiai igény támad. (valam modernebb eszköz gyártásába begyártásába beszáll a cég ami modernebb eszközöket és technologiát igényel)
az fejlesztéseket von magaután kötelezően.
zöldmezőbe. az itt fog nállunk végbe menni... ettől még a cseh gyár nem szünik meg vagy épül le. de még csak át sem települ.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 301
113
írok egy egyszerü példát.
kompozit gyártás. az AV nek nincs túl combos kapacitása e téren. és úgy a cseh ipar egészének semm.
ellentétbe magyarországgal ahol viszont a technologia már ősidők ota ismert és széles területen elterjedt. (már az üvegszál korába nagyhatalom vóltunk. lásd balatoni vitorlások vagy ami jóval nagyobb mezögazdasági silók tartályok...) még buszmegállók is készültek belölle nem kis számba...

azóta persze fejlődtünk az autoiparnak hála tartjuk a lépést az új anyagok használatát illetően . bár a szálgyártó (húzó kapacitásunk lecsökkent de az csak alapanyag.) nem maga a technologia... https://www.diehl.com/aviation-hungary/hu/kompetenciaink/ se véletlen jött magyarországra... (jó ez pont nem autogyártás hanem repülő) de jobban a témába vág...

de a fenti csak egy pl egy szösszenet ha úgytetszik.

ilyen tipusú szakembereket a szakmunkástól a mérnökig bármior tudunk (leakasztani jó fizetésért) vagy épp képezni ahogy eddig is kicsit nagyobb osztálylétszámmal. és ne mondja nekem senki hogy ez a pl nem lényeges... de vannak ennél úgymond magasabban kvalifikált képességeink is hasonló nagyságrendbe... (tudom a fejekbe van hogy egy csavart sem vagyunk képesek legyártani semmihez (ezt általába azok írják/ták akik a 4 fal közt élték az életük és az iparra csak a munkahelyükön kerresztül láttak rá.)
 

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
2 028
5 471
113
A kezdő ötlet az volt a katonák részéről, hogy ezt poroljuk le. Ezt fejlesztette tovább a politika. Nem akart 80-100 mrd-ot elutalni egy szlovák-cseh üzletembereknek, inkább országon belül tartotta kihasználva a cég nehézségeit, a tulajdonosok megroppant politikai hatterét és végül a Covid adta a Pentanak a kegyelemdöfést.

De a Zrínyi nemcsak erről szól. 30% haderőfejlesztés, 30% hadiiparfejlesztés és 30% geopolitika. Eddig nagyon jól egyensúlyoztunk. Ráadásul a nagyívű katonai, hadiipari tercek mellé hajlandó a politika jelentős pénzt is odatenni. Az hogy baráti üzletember hajtja végre a kormány terveit, hát mit mondjak, hol és mikor nem?!

Ha pénzszivattyú lenne, van ezerszer egyszerűbb uzlet, nem kell nemzetközi, hadiipari szerződésekbe bonyolódni. Persze mki zsebre teszi a hasznot, ahogy az RM vagy akárki szintén. Csak ott a tulajdonosok névtelen tőzsdei befektetési alapok céges hálójában elvesznek.

Magyarország igyekszik nyugati hadiipari multik rendszerébe önálló szereplőként bekapcsolódni. Ehhez egyszer a Hirtenbergert, egyszer az AV-t vásároljuk fel. De nem maga a cég a cél, hanem az azon keresztül elérhető nyugati, exportra termelő projektek.

Most itt leszeditek sokan a keresztvizet 8 kiképzőgép és 4 közösen kifejlesztendő felderítőgép kapcsán. Mert egyszerűbb NERezni, mint továbbgondolni, miért tárgyal a Saab az AV-vel közös programról, miért jött létre az Embraer Hungary. Nem 2 KC390-es megvásárlása miatt.

Az AV nem cél, egy ugródeszka. De nem garancia a sikerre, lehet bukta is. Viszont most megpróbálunk katonai repülőipart Magyarországon megteremteni. Résztvenni nyugati multikkal jövőbeli vadászgép, más repülőprojektekben.

Maga az NG ideális gép a jelenlegi L39 felhasználók számára(fél Afrika, Közép Ázsia, Dél-Kelet Ázsia még használja) Komolyabb, költségesebb gépet üzemeltetni ők nem fognak. Van piaca a gépnek, csak míg mi kiképzésre használjuk, nekik könnyű harci gépként is idealis gép lesz.
És az állítólagos AV-SAAB-Embraer együttműködés (semmi bizonyíték nincs rá, nem valószínű, hogy az Embraert nagyon izgalomba hozta 2 db gép eladása) indokolja, hogy a pilótáink egy használhatatlan repülőgéppel készüljenek? Hogy fognak megfelelően felkészülni egy olyan géppel amelyen nemhogy ellentevékenység rendszer, de még radar sincsen? Hasonlattal élve vettünk egy autót amelyben nemhogy digit klíma de még kmóra sincsen... Miért érzed kötelességednek, hogy körömszakadtáig védjél egy borzalmasan rossz döntést? Szerinted véletlen, hogy a katonák ameddig csak tudták blokkolták a beszerzést és a fórumon is - pártállástól függetlenül - rosszul vannak az L-39-től? Gondolod mindegyik téved? Itt olyan képességeket gondolnak egyesek a gépnek, hogy "kitűnő lesz CAS-ra". A radar, EW stb. nélküli gép?????? Nem lesz olyan pilóta (és parancsnok sem) aki ilyen szintű kockázatot bevállalna. Írta itt valaki, hogy a "MANPADS nem gond, mert a gép néhány száz méterrel tud magasabbra is repülni." Nem a MANPADS a fő kockázat, a környéken nehéz olyan haderőt találni ahol nincsen kiépített légvédelem. Az ellen annyi esélye lesz az L-39-nek, mint Don Quihóte-nak a szélmalmok ellen. Pontosan ezért a gép Európában tökéletesen eladhatatlan. A csehek több év után - miután nyilván jött a fenyegetés, hogyha ők sem vesznek a gépből akkor a magyar tulaj nem menti meg a céget egy nagyobb megrendeléssel - nagy nehezen összesen 4 db-ot vásároltak és van opció több gépre, de nem a cseh légierő hanem egy magáncég a vevő. A szlovákok meg biztos nem fognak venni, amúgy sem vesznek cseh terméket meg forrás sem lesz rá. Mi fogjuk rendszeresíteni meg olyan "katonai hatalmak", mint Szenegál. Még Ghána is visszamondta.

Nem az a fő probléma, hogy a NER tulajdon a cég, hanem a termék használhatatlan szar. A NER ott probléma, hogy át tudták verni ezt a döntést a HM-en. Csak példaként ha a NER a KMW-t vette volna meg és most hirtelen 120 Leot kellene nagy duzzogva megvenni, hidd el, hogy még a legbaloldalibb fórumozó is lelkesen tapsolna. A Hirtenberger befektetéssel pedig ne hasonlítsd össze az AV-t, mert mindenben pontosan az ellentéte, a világon semmi közös nincs bennük. A Hirtenberger élvonalbeli, kiváló minőségű termékeket gyárt melyért sorban állnak a vevők, évekre le van kötve a termelés. Az AV meg egy csődtömeg.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 111
113
És az állítólagos AV-SAAB-Embraer együttműködés (semmi bizonyíték nincs rá, nem valószínű, hogy az Embraert nagyon izgalomba hozta 2 db gép eladása) indokolja, hogy a pilótáink egy használhatatlan repülőgéppel készüljenek? Hogy fognak megfelelően felkészülni egy olyan géppel amelyen nemhogy ellentevékenység rendszer, de még radar sincsen? Hasonlattal élve vettünk egy autót amelyben nemhogy digit klíma de még kmóra sincsen... Miért érzed kötelességednek, hogy körömszakadtáig védjél egy borzalmasan rossz döntést? Szerinted véletlen, hogy a katonák ameddig csak tudták blokkolták a beszerzést és a fórumon is - pártállástól függetlenül - rosszul vannak az L-39-től? Gondolod mindegyik téved? Itt olyan képességeket gondolnak egyesek a gépnek, hogy "kitűnő lesz CAS-ra". A radar, EW stb. nélküli gép?????? Nem lesz olyan pilóta (és parancsnok sem) aki ilyen szintű kockázatot bevállalna. Írta itt valaki, hogy a "MANPADS nem gond, mert a gép néhány száz méterrel tud magasabbra is repülni." Nem a MANPADS a fő kockázat, a környéken nehéz olyan haderőt találni ahol nincsen kiépített légvédelem. Az ellen annyi esélye lesz az L-39-nek, mint Don Quihóte-nak a szélmalmok ellen. Pontosan ezért a gép Európában tökéletesen eladhatatlan. A csehek több év után - miután nyilván jött a fenyegetés, hogyha ők sem vesznek a gépből akkor a magyar tulaj nem menti meg a céget egy nagyobb megrendeléssel - nagy nehezen összesen 4 db-ot vásároltak és van opció több gépre, de nem a cseh légierő hanem egy magáncég a vevő. A szlovákok meg biztos nem fognak venni, amúgy sem vesznek cseh terméket meg forrás sem lesz rá. Mi fogjuk rendszeresíteni meg olyan "katonai hatalmak", mint Szenegál. Még Ghána is visszamondta.

Nem az a fő probléma, hogy a NER tulajdon a cég, hanem a termék használhatatlan szar. A NER ott probléma, hogy át tudták verni ezt a döntést a HM-en. Csak példaként ha a NER a KMW-t vette volna meg és most hirtelen 120 Leot kellene nagy duzzogva megvenni, hidd el, hogy még a legbaloldalibb fórumozó is lelkesen tapsolna. A Hirtenberger befektetéssel pedig ne hasonlítsd össze az AV-t, mert mindenben pontosan az ellentéte, a világon semmi közös nincs bennük. A Hirtenberger élvonalbeli, kiváló minőségű termékeket gyárt melyért sorban állnak a vevők, évekre le van kötve a termelés. Az AV meg egy csődtömeg.
4e6sEA3kz1-12.png
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 586
97 734
113
És az állítólagos AV-SAAB-Embraer együttműködés (semmi bizonyíték nincs rá, nem valószínű, hogy az Embraert nagyon izgalomba hozta 2 db gép eladása) indokolja, hogy a pilótáink egy használhatatlan repülőgéppel készüljenek? Hogy fognak megfelelően felkészülni egy olyan géppel amelyen nemhogy ellentevékenység rendszer, de még radar sincsen? Hasonlattal élve vettünk egy autót amelyben nemhogy digit klíma de még kmóra sincsen... Miért érzed kötelességednek, hogy körömszakadtáig védjél egy borzalmasan rossz döntést? Szerinted véletlen, hogy a katonák ameddig csak tudták blokkolták a beszerzést és a fórumon is - pártállástól függetlenül - rosszul vannak az L-39-től? Gondolod mindegyik téved? Itt olyan képességeket gondolnak egyesek a gépnek, hogy "kitűnő lesz CAS-ra". A radar, EW stb. nélküli gép?????? Nem lesz olyan pilóta (és parancsnok sem) aki ilyen szintű kockázatot bevállalna. Írta itt valaki, hogy a "MANPADS nem gond, mert a gép néhány száz méterrel tud magasabbra is repülni." Nem a MANPADS a fő kockázat, a környéken nehéz olyan haderőt találni ahol nincsen kiépített légvédelem. Az ellen annyi esélye lesz az L-39-nek, mint Don Quihóte-nak a szélmalmok ellen. Pontosan ezért a gép Európában tökéletesen eladhatatlan. A csehek több év után - miután nyilván jött a fenyegetés, hogyha ők sem vesznek a gépből akkor a magyar tulaj nem menti meg a céget egy nagyobb megrendeléssel - nagy nehezen összesen 4 db-ot vásároltak és van opció több gépre, de nem a cseh légierő hanem egy magáncég a vevő. A szlovákok meg biztos nem fognak venni, amúgy sem vesznek cseh terméket meg forrás sem lesz rá. Mi fogjuk rendszeresíteni meg olyan "katonai hatalmak", mint Szenegál. Még Ghána is visszamondta.

Nem az a fő probléma, hogy a NER tulajdon a cég, hanem a termék használhatatlan szar. A NER ott probléma, hogy át tudták verni ezt a döntést a HM-en. Csak példaként ha a NER a KMW-t vette volna meg és most hirtelen 120 Leot kellene nagy duzzogva megvenni, hidd el, hogy még a legbaloldalibb fórumozó is lelkesen tapsolna. A Hirtenberger befektetéssel pedig ne hasonlítsd össze az AV-t, mert mindenben pontosan az ellentéte, a világon semmi közös nincs bennük. A Hirtenberger élvonalbeli, kiváló minőségű termékeket gyárt melyért sorban állnak a vevők, évekre le van kötve a termelés. Az AV meg egy csődtömeg.
Elég határozott kijelentéseket teszel olyan ügyekben, amelyekre sztem nincs kellő rálátásod. Lehet nekem se, de azért óvatosabb vagxok.

Ez pl. L39NG használhatatlan repülő. Hm.... Egy új típus, ami ugyanazzal a motorral működik mint a 2016 óta olaszoknál bevezetésre került M345 és hasonló feladatokra szánták.

Mit blokkoltak a katonák? Az, hogy itt olvasol a szárazföldiek részéről félelmet, mind a típussal, mind a beszerzés szükségességével kapcsolatban természetes. Jó is ha van vita. Alapvetően van 1 félelem, hogy tőlük vonja el a pénzt, más szükségesebb beszerzések elől. Én ezt vitatom, sőt hosszú távon a haderőfejlesztés fenntarthatóságát, folyamatosságát várom el a cég megvételétől.

De alapvetően a légierő vezetése nem blokkolta, hanem kezdeményezte a beszerzést. Nem ma, már évek óta szeretnék ujraéleszteni a Dongó századot és alapvetően az ismert, már korábban a Honvedsegnél használt AV termékeiben gondolkodtak. Üzemeltetési költségek szempontjából is előnyös lehet. Erre repült rá a politika a gyár megvételével.

Az hogy mire lesz alkalmas a gép meglátjuk. Eleve úgy tervezték, hogy további vevői igények, korszerűsítések könnyen kivitelezhető legyenek.

Az hogy a cseh beszerzések rihadt lassúak, az egy általános állapot. Ebből nem vonnék le következtetést a gép alkalmasságára, lásd IFV, tank beszerzés.
Szlovákia. Bár nekik nagyon logikus lenne ez a választás, mégsem gondol9m, hogy ez hangsúlyos szempont lesz a szlovak beszerzésnél. Őket most magasabb politikai szempontok vezérlik. De igazából, ez nem csak kritika, ez is egy út, de én az amerikai fegyverlerakat helyett, mindig is az önálló, európai megoldásokat favorizáltam, tudva, hogy az USAnak is meg kell adni, ami jár, egy minimum.

Ghana - Szenegal. Sztem forditva, de tök mind1. Azt kellene megérteni, hogy ők nem kiképzésre, hanem csúcsgépnek veszik. Mi kiképzésre és a Gripen, majd vmikor esetleg a Tempest progi lesz a csúcs. Ha Gripen helsett vennénk én sem lennék boldog. Ha az alá, mellé, akkor teljesen jó választás.

Sztem itt mindig is Orbán adta a stratégiát meg a pénzt. Nem ő választja ki a típusokat, hanem Maróth kap1 listát a katonáktól, mi jatszhat, aztán a hadiipari geopolitikai szempontok alapján döntenek. De a listára nem ők írták fel az L39NGt.
 

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
2 028
5 471
113
Elég határozott kijelentéseket teszel olyan ügyekben, amelyekre sztem nincs kellő rálátásod. Lehet nekem se, de azért óvatosabb vagxok.

Ez pl. L39NG használhatatlan repülő. Hm.... Egy új típus, ami ugyanazzal a motorral működik mint a 2016 óta olaszoknál bevezetésre került M345 és hasonló feladatokra szánták.

Mit blokkoltak a katonák? Az, hogy itt olvasol a szárazföldiek részéről félelmet, mind a típussal, mind a beszerzés szükségességével kapcsolatban természetes. Jó is ha van vita. Alapvetően van 1 félelem, hogy tőlük vonja el a pénzt, más szükségesebb beszerzések elől. Én ezt vitatom, sőt hosszú távon a haderőfejlesztés fenntarthatóságát, folyamatosságát várom el a cég megvételétől.

De alapvetően a légierő vezetése nem blokkolta, hanem kezdeményezte a beszerzést. Nem ma, már évek óta szeretnék ujraéleszteni a Dongó századot és alapvetően az ismert, már korábban a Honvedsegnél használt AV termékeiben gondolkodtak. Üzemeltetési költségek szempontjából is előnyös lehet. Erre repült rá a politika a gyár megvételével.

Az hogy mire lesz alkalmas a gép meglátjuk. Eleve úgy tervezték, hogy további vevői igények, korszerűsítések könnyen kivitelezhető legyenek.

Az hogy a cseh beszerzések rihadt lassúak, az egy általános állapot. Ebből nem vonnék le következtetést a gép alkalmasságára, lásd IFV, tank beszerzés.
Szlovákia. Bár nekik nagyon logikus lenne ez a választás, mégsem gondol9m, hogy ez hangsúlyos szempont lesz a szlovak beszerzésnél. Őket most magasabb politikai szempontok vezérlik. De igazából, ez nem csak kritika, ez is egy út, de én az amerikai fegyverlerakat helyett, mindig is az önálló, európai megoldásokat favorizáltam, tudva, hogy az USAnak is meg kell adni, ami jár, egy minimum.

Ghana - Szenegal. Sztem forditva, de tök mind1. Azt kellene megérteni, hogy ők nem kiképzésre, hanem csúcsgépnek veszik. Mi kiképzésre és a Gripen, majd vmikor esetleg a Tempest progi lesz a csúcs. Ha Gripen helsett vennénk én sem lennék boldog. Ha az alá, mellé, akkor teljesen jó választás.

Sztem itt mindig is Orbán adta a stratégiát meg a pénzt. Nem ő választja ki a típusokat, hanem Maróth kap1 listát a katonáktól, mi jatszhat, aztán a hadiipari geopolitikai szempontok alapján döntenek. De a listára nem ők írták fel az L39NGt.
Hogy ki tesz határozott kijelentéseket megfelelő ismeretek hiányában azt szerintem ne firtassuk. Ha azt mondom, hogy kicsit túl optimista vagy ezekről a világraszóló repülőgépipari együttműködésekről akkor finoman fogalmaztam.
Pontosan ez a "vegyük meg aztán meglátjuk, hogy mire lesz jó" hozzáállás a egyik probléma. Így pontosan nem szabad semmit sem beszerezni. Ettől kellene egyszer megszabadulni.
Először 2020 júniusában merült fel, hogy Tombor nevére majd ugye Szalay-Bobrovnicky nevére megvették a cég többségi részvényhányadát. Tehát közel 2 éve már teljesen biztos volt, hogy a cég magyar tulajdonba kerül és az is nyilvánvaló volt, hogy nem véletlenül vették meg az AV-t: a MH-nek vennie kell L-39-t annak ellenére, hogy egyrészt a gép még a fejlesztés korai szakaszában van (ezt tavaly a repnapon világosan ecsetelték a cég képviselői) , másrészt a gép "képességei" messze nem érik el az elvárható szintet. A katonák ellenállása teljesen egyértelmű volt. Nemcsak az itt kommentelő néhány katonáé, de könnyű elképzelni a pilóták véleményét erről a radar nélküli csodáról. Közel 2 évig sikerült blokkolni a beszerzést és az sem véletlen, hogy megvárták a választást, holott a választás előtt több beszerzést (120 mm AV, Gripen upgrade, lőszer stb) bejelentettek. Nyilvánvalóan meg kellett várni a választást a bejelentéssel, mert annak eredményétől függött a beszerzés.
A gép használhatatlanságát jól mutatja, hogy még a saját cseh légierő sem volt hajlandó rendszeresíteni. Végül egy magáncég vett nagy nehezen 4 db-ot, ami nyilván feltétel volt a cég megmentése érdekében. Ezt a beszerzést nem fogod tudni megmagyarázni, mert nem lehet. A Zrínyi mélypontja az L-39.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 146
9 292
113
Az NG egyáltalán nem használhatatlan repülőgép. Kiképző repüllőgépnek magam is ajánlanék négy példányt, amennyiben lenne 24-36-28 harci repülőgépünk. Annak megfelelő, annak ellenére, hogy egy 1956-es évekbeli alap airframe épült X-ik reinkarnáció. A tervezése során a nagyon korlátozott erőforrású csehek (akik k+f-re fordított tőkéje 0 volt), azt találták ki, hogy az ALCA drága volt és bár paraméterei jók, de nem tudták eladni. Arra nem jöttek rá, hogy az amcsi alkatrészek miatt nem sikerült, mert 3-4 helyre nem engedték az amcsi alkatrészek miatt értékesíteni. Nos most ezért a L-39 alapterveit modósították, olcsósították, ahova lehetett polgári repülésnél is használt termékeket raktak bele. Sajnos az ismét amerikai cuccokkal teli repülgépnek még annyi esélye sincs mint az ALCA-nak, ezért nagyon nehéz, mert nincs benne a kiképző gépnél több potenciál. Tegyük hozzá, hogy a kisporolt dolgok miatt roppant alacsony lett a tervezési költsége, roppant alacsony lett a gyártási költsége és a eladási ára is. A probléma, hogy "csak" kiképző repülőgépeket csak nagyhatalmak engedhetik meg. Más feladatra meg alkalmatlan. Persze vannak kitalációk. Pld. GBAD-nak, meg Gripeneknek célrepülőgép, feldrítő repülőgép.

Nos utóbbit általában akkor probálják kitalálni nálunk, ha nem lehet elmondani miért is vettünk valamit). Volt már felderítő gép a Falcon7X, (bizony az egyiken van egy kereskedelmi FLIR is, meg elvileg lehet néhány katonai eszközt berakni az utastérbe, de +antennák, kamerahelyek nincsenek). Aztán felderítőgép lett a Zline-k egy része is, csak a cseh gyártó képtelen volt beépíteni egy nyamvadt kamera, infrakamera gömböt a hasa alá.

Itt valószínüleg konténert értenek, amit a cseh-magyar géniusz állítana össze, mert radar az nem kerülhet a gépbe, max a hasa vagy az orra alá egy érzékelőgömb. Ettől még nem lesz felderítőgép akkor sem, ha Mark1 szemgolyóval és távcsővel a hátsó ülésből lehet szemlélődni.

De az is kérdés, hogy a tavalyi Kecskeméti repnapon bemutatott Reccelite felderítőkonténert akkor mégsem szerezzük be a Gripenekhez? Amely egy kiforrott izraeli technológia és elég sok nemzet alkalmazza.

Vissza az NG-re. A mennyiség az amelyik kiveri az ember szemét, egy 14 harci gépes flotta mellé 8 kiképző repülőgép és 4 felderítő????
Nos itt a bibi. Az L-39ZO-kat akkor kaptuk!!!! meg, amikor két ezred MIG-29 repülőgépünk volt. Azzal is az kiöregedett pilóták repültek, meg fiatalok, akikből vagy lett, vagy nem szuperszónikus hajozó.
Nagysebességű és alacsonyrepülési magasságú nagyobb méretű légterek hiányában ezért nem volt megvalósítható teljeskörű képzés, a lövészetről nem is beszélve. A Kanadai képzés ezért telitalált volt, drágasága ellenére. A mai pilótageneráció gerince ott végzett.
A jövőbeli cseh-olasz közös NATO képzés is azt mutatja, hogy a csehek sem tudáják a teljeskörű képzés bizotsítani. De, ha ebben leszünk, akkor minek is kell 12 kiképző repülőgép, ha a cseheknél lesz az sugárhajtású képzés egy része?? Ott azért van már évtizedes hagyománya a saját technikával a kiképzésnek (mégha aki nem tudja, a cseh Gripenesek elég sokat repülnek Laage-ba (Németország) és egyébb helyekre a nagysebességű és szuperszónikus jártasságot is fenntartani stb.

Tehát az L-39NG nem rossz gép kiképzőnek, de arra nincs szükségünk. Ez szerintem az utolsó írásom ebben a témában, és nem azért meg kvázi konok vagyok, hanem mert objektív. Az, hogy a "Légierő" felsővezetése miért támogatta, ja?? Mert a Gripenek száma kevés, Kanadát megszüntették, valami kell, ráadásul a felsővezetők egyé része is kaphat repülési pótlékot, de nem is ez a lényeges, hanem hogy ismét repülhetnek sugárhajtású géppel... Egy pilót a WC deszkánt is repülne, megértem Őket.

Aztán van egy harmadik politikai szál is. 12-16?? év regnáló kormányzati oligarcák ellen még a katonáknak sem illik beszólni, mert Ők is repülhetnek,és nem repülőgéppel, ráadásul most különösen újabb 4 év előtt (amelybe tegyük hozzá obketíven, többet tett az állampárt, a honvédségért, mint azt összes előző a rendszerváltás óta.
 

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
4 867
8 893
113
Az NG egyáltalán nem használhatatlan repülőgép. Kiképző repüllőgépnek magam is ajánlanék négy példányt, amennyiben lenne 24-36-28 harci repülőgépünk. Annak megfelelő, annak ellenére, hogy egy 1956-es évekbeli alap airframe épült X-ik reinkarnáció. A tervezése során a nagyon korlátozott erőforrású csehek (akik k+f-re fordított tőkéje 0 volt), azt találták ki, hogy az ALCA drága volt és bár paraméterei jók, de nem tudták eladni. Arra nem jöttek rá, hogy az amcsi alkatrészek miatt nem sikerült, mert 3-4 helyre nem engedték az amcsi alkatrészek miatt értékesíteni. Nos most ezért a L-39 alapterveit modósították, olcsósították, ahova lehetett polgári repülésnél is használt termékeket raktak bele. Sajnos az ismét amerikai cuccokkal teli repülgépnek még annyi esélye sincs mint az ALCA-nak, ezért nagyon nehéz, mert nincs benne a kiképző gépnél több potenciál. Tegyük hozzá, hogy a kisporolt dolgok miatt roppant alacsony lett a tervezési költsége, roppant alacsony lett a gyártási költsége és a eladási ára is. A probléma, hogy "csak" kiképző repülőgépeket csak nagyhatalmak engedhetik meg. Más feladatra meg alkalmatlan. Persze vannak kitalációk. Pld. GBAD-nak, meg Gripeneknek célrepülőgép, feldrítő repülőgép.

Nos utóbbit általában akkor probálják kitalálni nálunk, ha nem lehet elmondani miért is vettünk valamit). Volt már felderítő gép a Falcon7X, (bizony az egyiken van egy kereskedelmi FLIR is, meg elvileg lehet néhány katonai eszközt berakni az utastérbe, de +antennák, kamerahelyek nincsenek). Aztán felderítőgép lett a Zline-k egy része is, csak a cseh gyártó képtelen volt beépíteni egy nyamvadt kamera, infrakamera gömböt a hasa alá.

Itt valószínüleg konténert értenek, amit a cseh-magyar géniusz állítana össze, mert radar az nem kerülhet a gépbe, max a hasa vagy az orra alá egy érzékelőgömb. Ettől még nem lesz felderítőgép akkor sem, ha Mark1 szemgolyóval és távcsővel a hátsó ülésből lehet szemlélődni.

De az is kérdés, hogy a tavalyi Kecskeméti repnapon bemutatott Reccelite felderítőkonténert akkor mégsem szerezzük be a Gripenekhez? Amely egy kiforrott izraeli technológia és elég sok nemzet alkalmazza.

Vissza az NG-re. A mennyiség az amelyik kiveri az ember szemét, egy 14 harci gépes flotta mellé 8 kiképző repülőgép és 4 felderítő????
Nos itt a bibi. Az L-39ZO-kat akkor kaptuk!!!! meg, amikor két ezred MIG-29 repülőgépünk volt. Azzal is az kiöregedett pilóták repültek, meg fiatalok, akikből vagy lett, vagy nem szuperszónikus hajozó.
Nagysebességű és alacsonyrepülési magasságú nagyobb méretű légterek hiányában ezért nem volt megvalósítható teljeskörű képzés, a lövészetről nem is beszélve. A Kanadai képzés ezért telitalált volt, drágasága ellenére. A mai pilótageneráció gerince ott végzett.
A jövőbeli cseh-olasz közös NATO képzés is azt mutatja, hogy a csehek sem tudáják a teljeskörű képzés bizotsítani. De, ha ebben leszünk, akkor minek is kell 12 kiképző repülőgép, ha a cseheknél lesz az sugárhajtású képzés egy része?? Ott azért van már évtizedes hagyománya a saját technikával a kiképzésnek (mégha aki nem tudja, a cseh Gripenesek elég sokat repülnek Laage-ba (Németország) és egyébb helyekre a nagysebességű és szuperszónikus jártasságot is fenntartani stb.

Tehát az L-39NG nem rossz gép kiképzőnek, de arra nincs szükségünk. Ez szerintem az utolsó írásom ebben a témában, és nem azért meg kvázi konok vagyok, hanem mert objektív. Az, hogy a "Légierő" felsővezetése miért támogatta, ja?? Mert a Gripenek száma kevés, Kanadát megszüntették, valami kell, ráadásul a felsővezetők egyé része is kaphat repülési pótlékot, de nem is ez a lényeges, hanem hogy ismét repülhetnek sugárhajtású géppel... Egy pilót a WC deszkánt is repülne, megértem Őket.

Aztán van egy harmadik politikai szál is. 12-16?? év regnáló kormányzati oligarcák ellen még a katonáknak sem illik beszólni, mert Ők is repülhetnek,és nem repülőgéppel, ráadásul most különösen újabb 4 év előtt (amelybe tegyük hozzá obketíven, többet tett az állampárt, a honvédségért, mint azt összes előző a rendszerváltás óta.
Ez egy kiképzőgép, ennyi, nem több. Tudtuk, hogy ez lesz. Most legalább nem cseh zsebet tömünk.
A kiképzési együttmüködés jó is lehet.
Szerintem lesz 2. század Gripen C/D is.

Hogy mit kezdenek a 4 "felderítőgéppel", fene tudja.
A szlovákok meg magyar tulajdonú cégtől semmit nem fognak venni, működik az ősi ellenszenv.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 836
12 557
113
Bocs, de ezt nem ertem.

Hát, ha valóban Magyarországra költöztetik, akkor azt lehet, hogy azzal magyarázzák majd a csehek felé, hogy így kéznél van, szem előtt van a cég, nem úgy, mintha kinthagyták volna.
Legalábbis, ha pofátlan akarnék lenni, akkor így intézném.
 

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 290
4 767
113
@SilvioD
Megszereztük a gyárat, tehát az összes itt felsorolt leendő/vágyott együttműködésben benne lehetünk tulajdonosi jogon. Ehhez nem kell egy tucat gépet venni.
A K+F nekilendítéséhez 1-2 gép bérlése bőven elég lett volna.
Ha kellett a kiképzőgép funkciója, 4 db elég lenne hosszú távon is, esetleg bérelve/lízingelve, amire már volt példa a légierő történetében.
Felderítéste a Reccelite-Gripen kombó talán megfelelőbb... Vagy egy drón...
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 653
34 410
113
@SilvioD
Megszereztük a gyárat, tehát az összes itt felsorolt leendő/vágyott együttműködésben benne lehetünk tulajdonosi jogon. Ehhez nem kell egy tucat gépet venni.
A K+F nekilendítéséhez 1-2 gép bérlése bőven elég lett volna.
Ha kellett a kiképzőgép funkciója, 4 db elég lenne hosszú távon is, esetleg bérelve/lízingelve, amire már volt példa a légierő történetében.
Felderítéste a Reccelite-Gripen kombó talán megfelelőbb... Vagy egy drón...
Egy kérdés,ki szerezte meg a gyárat?
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 189
14 420
113
@SilvioD
Megszereztük a gyárat, tehát az összes itt felsorolt leendő/vágyott együttműködésben benne lehetünk tulajdonosi jogon. Ehhez nem kell egy tucat gépet venni.
A K+F nekilendítéséhez 1-2 gép bérlése bőven elég lett volna.
Ha kellett a kiképzőgép funkciója, 4 db elég lenne hosszú távon is, esetleg bérelve/lízingelve, amire már volt példa a légierő történetében.
Felderítéste a Reccelite-Gripen kombó talán megfelelőbb... Vagy egy drón...

"... Vagy egy drón." Én is így látom. Felderítő drónként! Kezdetnek/próbára(Afrikába?) főleg korábban gyártottakat felújítva/átépítve! Ilyen tudású drón-sárkányt 10-20-szoros áron tudnak venni. Ha valami megrendelő által "mókolható" drón-vadász lehetőséget is beletesznek, akkor egész gyorsan lesznek megrendelőink!
Szaúdiaknak qrvára/kibbb@szottul kéne vmi ilyesmi a jemeni/iraki ötletek ellen!

Jutalékot kérek, mint ötlet-adó! :oops:

.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 586
97 734
113
Én ismerem egy kettőét és egyelőre értetlenség…
Érdekes mert februárban még tudták, de nem sejtették. :D Legalabbis a Kecskeméten járt holland blogger srác már hallotta tőlük a lehetséges beszerzést...nem derült égből Polly. :cool:
Remélem még nem volt. Majerik Máté posztolta, hogy érdekes részletek vannak benne. 20 pilóta átlag kb. 100 repült órával +30 szimulátor ami nekem új konkrétan leírt adat volt.

Érdekes, hogy mind a Tucanot, mind az L39-NG-t emliti a cikk, mint lehetséges jövőbeli kecskeméti gépet. Illetve a KC390-esen kívül további szallitógépek beszerzése sanszos.