[HUN] Aero Vodochody / HSC Aerojet Zrt (Hu, 80%) + Omnipol (Cz, 20%)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
25 074
49 735
113
Az a baj, hogy nincs olyan feladat amit nem tudnánk egy drónnal értelmesebben megoldani mint ezzel.
Se csapásmérés, se felderítés.
Tudom, hogy már csakazértis véded ezt a projektet mert szerinted "mindenszaristák" egyik kedvence amin lehet lovagolni.

De annyival értelmesebb dolgokba is mehetne a pénzünk ennél és annyi minden lett visszamondva már de ez a projekt aminek tényleg semmi értelme még mindig él....
Az lesz a vicces, hogy hiába erőlködik mindenki mert úgy néz ki kimúlik magától, már csak arrra leszek kíváncsi meddig fog tartani mire ezt elismerik és 3. alkalommal is elkezdik-e újratervezni a gépet vagy inkább hagyják a fenébe.
Az Aero már nagyon nem akarja....
De Árpi biztosan akarja, mert a kell a pénz és övé a cég...papíron legalábbis. :p
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
30 125
106 423
113
A szenátus nemigen ad amúgy mostanában nekünk exportengedélyt :D
Most ez lehet nem pontos, de...

Én úgy tudom nem kell sem Szenátusi, sem Kongresszusi engedély. Az elnök a külúgy vagy védelmi minisztériumon keresztül beterjeszti a javaslatot. NATO tagállam eseten, mind a Kongresszus, mind a Szenátus megvétózhatja 15 napon belül. Ha semmi nem történik él az engedély.

Ami van, az egy moratórium. Olyan fegyvert nem lehet eladni, amiben a védelmi minisztérium szerint az USA-ban hiány van, pl. Az AMRAAM-okkal kapcsolatban volt vmi ilyen. Utána Ukrajna a kedvezményezett, illetve olyan ország, aki az ukránoknak adott át fegyvert, és utána jönnek a többiek, mi is.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
32 560
143 272
113
Most ez lehet nem pontos, de...

Én úgy tudom nem kell sem Szenátusi, sem Kongresszusi engedély. Az elnök a külúgy vagy védelmi minisztériumon keresztül beterjeszti a javaslatot. NATO tagállam eseten, mind a Kongresszus, mind a Szenátus megvétózhatja 15 napon belül. Ha semmi nem történik él az engedély.

Ami van, az egy moratórium. Olyan fegyvert nem lehet eladni, amiben a védelmi minisztérium szerint az USA-ban hiány van, pl. Az AMRAAM-okkal kapcsolatban volt vmi ilyen. Utána Ukrajna a kedvezményezett, illetve olyan ország, aki az ukránoknak adott át fegyvert, és utána jönnek a többiek, mi is.
A Szenátus rendszeresen vétózza az engedélyeinket.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 467
14 890
113
.


Ha használt gépeket újítanának/alakítanának át akkor 2-3m$ lenne/db, és nem 10+ m$! :oops:

Az olaszoknak nagyon jó kis radarjaik vannak, a pakik azokkal mintaszerűen sz*patják tartják pórázon az indusokat.

Amiket a MiG-21 Lancer-ekbe raktak, azoknak az utódja is jó lehet. A MiG-21 szívócsatorna-orrkúpja is nagyságrendileg hasonlóméretű.

Ha akarat lenne, megoldás is lenne!
Valami(k) pedig qrvára kellenének az ukrán "csodafegyverek" ellen, mert csak idő kérdése, hogy elkezdjenek --a szinte tuti brüsszeli háttér-támogatással-- zsarolni Paks/Százhalombatta/sok-más "baleseti" helyszínnel a(z 50+ év múlva majd talán kiderülő, titkosított :cool: ) háttérben! :oops:


.
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 477
9 749
113
Szeritnem is,...
a cseheknél 65millió cseh korona volt 17db ilyen modul (adó nélkül),...ezzel kivülről kaphatsz használható helyzetképet, ha akarsz, asszem 12 másodpercenként. :)

Áttervezett orrkúp nélkül bajos lesz. Számos gyári kép tanúskodik arról, hogy egy komolyabbat -értsd nem valami heliken megszokott időjárás radart- oda be nem teszel. Az elektronikának még csak lehet hely valahol hátrébb a törzsben, de értelmes antennát nem tudom hogyan terevezik oda betuszkolni.

A legfejlettebb C10-es Kfir-be is került radar, és igen, áttervezték az orrát (meg lett hosszabbitva), pedig ott is kevés a hely. Egyébként meg vannak igen kis méretű radarok, az ALCA-ban is elég kicsi a radar (persze nyilván kevesebbet is tudnak).

Kfir radar:

Nekem a legdurvább az volt, hogy az Izraeliek a román Mig-21 LanceR C-kbe is tettek radarokat (azóta meg jóval kisebbek és mégis gyorsabbak lettek az elektronikai eszközök):
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
25 074
49 735
113
A legfejlettebb C10-es Kfir-be is került radar, és igen, áttervezték az orrát (meg lett hosszabbitva), pedig ott is kevés a hely. Egyébként meg vannak igen kis méretű radarok, az ALCA-ban is elég kicsi a radar (persze nyilván kevesebbet is tudnak).

Kfir radar:

Nekem a legdurvább az volt, hogy az Izraeliek a román Mig-21 LanceR C-kbe is tettek radarokat (azóta meg jóval kisebbek és mégis gyorsabbak lettek az elektronikai eszközök):
Szedjük ki az AMRAAM orrából és a probléma máris megoldva! :rolleyes:

A legvalószínűbb hogy marad kiképző gép és ennyi - nem lesz ebből a radaros verzióból semmi.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
30 125
106 423
113
Algéria a légierő szélesebb körű modernizációjának részeként veheti át a cseh L-39 Skyfox kiképző repülőgépeket


Az Avions Légendaires 2025. augusztus 26-i jelentése szerint Algéria jelenleg a cseh gyártású Aero L-39NG Skyfox fejlett kiképző- és könnyű harci repülőgépek lehetséges beszerzését vizsgálja, a megbeszélések tizenkét-tizennyolc egység lehetséges vásárlását jelzik. A 2025 közepi jelentések szerint ez a beszerzés az algériai légierő elöregedő L-39C Albatros repülőgépekből álló flottájának lecserélését szolgálná, és kiegészítené a kis számú, Oroszországból korlátozott mennyiségben leszállított Jakovlev Jak-130 kiképzőgépet.

Az algériai légierő több mint húsz éve támaszkodik az L-39 Albatros repülőgépekre, kezdetben 10 L-39ZA repülőgépet kapott 1987-ben, további 10-et 1988-ban, majd 12 L-39ZA és 7 L-39C következett 1991-ben, így a repülőgépek száma összesen 39-re emelkedett. Ezeket a gépeket először az orani haladó kiképző iskolához osztották be, majd később átszervezték őket a tafaraoui-i 618. haladó kiképző századba és a méchriai 632. földi támogató kiképző századba. Egy további, 1991-ben leadott 17 L-39ZA-ra vonatkozó megrendelés Prága északi részén maradt raktáron, amíg 2001-ben le nem mondták, ami a flottát a már Algériában állomásozó repülőgépekre korlátozta. Idővel ezeket a kiképzőgépeket mind pilótaképzésre, mind könnyű támadási feladatokra alkalmazták, formálva Algéria kiképzési képességének magját, mielőtt fokozatos elöregedésük az utód keresését eredményezte volna, valószínűleg az L-39 Skyfox, más néven L-39NG formájában.

Ezek az Albatrók nemcsak a leendő vadász- és bombázópilóták kiképzését biztosították, hanem szükség esetén másodlagos földi támadási feladatokat is elláttak. A Skyfoxot logikus utódként mutatták be, lehetővé téve a kiképzési doktrína folytonosságát, miközben kielégítik a korszerű teljesítmény és rendszerek iránti jelenlegi igényt. Algéria modernizációs prioritásai rávilágítanak erre a követelményre, mivel az ország új harci repülőgépeket integrál flottájába, például a Szuhoj Szu-34 Fullback csapásmérő repülőgépeket, és tervezi a Szuhoj Szu-57 Felon ötödik generációs vadászgépek leszállítását. Ahhoz, hogy a pilóták hatékonyan felkészítsék ezeket a platformokat, elengedhetetlen egy korszerűsített kiképzőgép, ami arra késztette Algériát, hogy aktívan értékelje a cseh opciót.

Ugyanakkor az Oroszországból érkező Jak-130-asok száma és üteme is alacsony volt, ami hiányt okozott a kiképzési kapacitásban, amelyet Algériának kell betöltenie a működési készenlét fenntartása érdekében. Ezért az L-39NG egy demonstrációs gépe 2024 augusztusában érkezett Algériába, hogy részt vegyen egy tesztkampányon, amelynek során értékelték a teljesítményt, az üzemeltetési költségeket és az általános alkalmasságot. A lehetséges megállapodás – amennyiben véglegesítik – helyi összeszerelést is magában foglalhatna Algériában, a szerződés aláírására várhatóan 2025 végén vagy 2026 elején kerülhet sor. A pénzügyi feltételeket Algéria bevett gyakorlata szerint természetbeni kifizetéseken keresztül lehetne rendezni, földgázt vagy mezőgazdasági szerződéseket bevonva a pénzügyi átutalás helyett, ezt a módszert évtizedek óta alkalmazza, a beszállítók vegyes elfogadással.

Az Aero L-39NG program két fő szakaszban fejlődött: az 1. szakaszban a meglévő L-39-es repülőgépeket modern Williams International FJ44-4M turbólégcsavaros hajtóművel és opcionális avionikával korszerűsítették, a 2. szakaszban pedig újonnan épített repülőgépeket építettek jelentős szerkezeti átalakításokkal. Ezek az új repülőgépek nedves szárny-kialakítást vezettek be, megszüntetve az Albatros eredeti orrtartályait, és öt merevítőpontot biztosítottak a lőszer vagy a külső üzemanyagtartályok számára. A tanúsítási folyamatokat fokozatosan hajtották végre 2018 és 2022 között, és a típust hivatalosan 2024 októberében, a gyártás felfutási időszakában nevezték el Skyfoxnak. A pilótafülke teljes üveg műszerekkel van ellátva, beleértve a Genesys Aerosystems avionikáját, a HUD rendszereket és a kettős MFD-ket. Az egyik figyelemre méltó előnye az ITAR-mentes tanúsítás, ami azt jelenti, hogy nem vonatkozik rá az amerikai exportkorlátozások, ami könnyebben elérhetővé teszi a vegyes flottát üzemeltető országok számára. A NATO- és az orosz szabványú fegyverek és repüléstechnikai eszközök integrálásának képessége rugalmasságot kínál az üzemeltetőknek a kiképzésben és a harci szerepekben, ami különösen fontos Algéria számára, tekintettel változatos eszközállományára.

A Skyfox maximális sebessége körülbelül 900 kilométer/óra, repülési magassága 11 500 méter, emelkedési sebessége pedig 23 méter/másodperc. Belső üzemanyaggal négy óra harminc percet bír ki, hatótávolsága pedig a forrásoktól és a konfigurációtól függően 1900 vagy 2590 kilométer. A repülőgép akár 1640 kilogramm külső töltetet is képes szállítani, amely öt állomása között eloszlik. A kompatibilis fegyverzet közé tartoznak a 70 milliméteres irányított és irányítatlan rakéták, az Mk 82 bombák, beleértve a GBU-12 lézerirányítású változatot, az IR-irányítású levegő-levegő rakéták, valamint a 12,7 milliméteres és a 20 milliméteres löveghüvelyek. Ezenkívül felderítő rakétákat is képes alkalmazni, például a Wescam MX-15E elektrooptikai tornyot. Feladata tehát túlmutat a haladó és középhaladó pilótaképzésen, és magában foglalja a könnyű támadást, a hírszerzést, a megfigyelést, a felderítést, a határőrséget, a part menti biztonságot, sőt még a műrepülő repülést is. Ezek a képességek többcélú platformmá teszik, amely alkalmas Algéria igényeinek kielégítésére, miközben költséghatékony marad a nehezebb vadászgépekhez képest.

Nemzetközi szinten a Skyfox több országban is szolgálatba lépett. Vietnam 2021-ben tizenkét repülőgépet rendelt, a kezdeti szállítmányokat 2023 végén kapta meg, a további repülőgépeket pedig 2024-ben és 2025-ben szállították le, amelyeket az orosz eredetű flottája melletti működésre szabtak. Magyarország 2022-ben tizenkét repülőgépből álló flottára kötött szerződést, amelyből nyolc kiképzőgépként és négy felderítő repülőgépként volt konfigurálva, az első három kiképzőgépet pedig 2025 májusában kapta meg. A csehországi pardubicei repüléskiképző központ lett az egyik első felhasználó, négy repülőgéppel az elavult L-39C repülőgépek cseréjére. Az állami üzemeltetőkön kívül olyan magáncégek is rendeltek új építésű Skyfox és korszerűsített L-39CW repülőgépeket ellenséges és kiképző szerepkörökre. További lehetséges megállapodások között szerepelt Ghána, amely 2021-ben jóváhagyott egy 111,4 millió eurós szerződést hat repülőgépre, amely később finanszírozási problémák, valamint Egyiptom, Nigéria, Szenegál, a Fülöp-szigetek, Szlovákia és Ausztria különböző szakaszokban kifejezett érdeklődése miatt elakadt. Figyelemre méltó, hogy Ausztria a típust értékelte, mielőtt az olasz M-346FA-t választotta volna.

Az Aero Vodochody a Skyfox értékesítési stratégiájának nagy részét az afrikai kontinensre összpontosította, ahol az L-39 Albatros korábban exportsikereket ért el, és továbbra is számos légierőnél szolgálatban áll. A vállalat 2024-ben az Egyiptomi Nemzetközi Légibemutatón mutatta be a repülőgépet, és egy karbantartási, javítási és felújítási létesítmény létrehozását javasolta Egyiptomban a regionális flották támogatására. A vállalat tisztviselőinek nyilatkozatai kiemelték a Skyfox kettős avionikai képességét, amely lehetővé teszi a kiképzést mind a nyugati, mind a keleti platformokon. A termelési kapacitást 2023-ban egy új törzsösszeszerelő sorral növelték, az Aero célja, hogy két éven belül akár évi 24 repülőgépet is gyártson. Ez a törekvés az afrikai nemzetekkel, például Egyiptommal fennálló történelmi kapcsolatokra épül, amely az 1960-as évek óta számos Aero-tervet üzemeltetett, és célja, hogy kielégítse a modern kiképzőgépek iránti növekvő keresletet a kontinensen. Emellett az Aero folytatta a vietnami és közép-európai ügyfelekkel folytatott projekteket, a Skyfoxot globális versenytársként pozicionálva a fejlett kiképzőgépek kategóriájában.

Algéria esetében a tervezett felvásárlás mind működési, mind gazdasági megfontolásokat tükröz. A Skyfox becsült egységköltsége 2025-ben 15 és 20 millió dollár között volt, ez az ártartomány lehetővé teszi a skálázhatóságot tizenkét-tizennyolc repülőgép szerződéséhez. Bár Oroszország hagyományos beszállító volt, az L-39NG-hez hasonló orosz kiképzőgép hiánya és az orosz védelmi ellátási láncokban tapasztalható egyre növekvő nehézségek arra késztették Algériát, hogy alternatívákat mérlegeljen. A Skyfox lehetőséget kínál a kiképzési vonal folytatására, az új harci repülőgépekre való áttérés támogatására és a készenlét fenntartására, miközben megőrzi a finanszírozás rugalmasságát természetbeni megállapodások révén. Ha az üzlet megköt, az L-39NG eddigi egyik legnagyobb exportszerződését jelentené, és Algéria a Cseh Köztársaság, Vietnam és Magyarország mellett megerősített üzemeltetőként csatlakozna. A 2025 vége és 2026 eleje között várható döntés fogja meghatározni, hogy Algéria hivatalossá teszi-e szerepét a Skyfox következő üzemeltetőjeként, bővítve az Aero Vodochody jelenlétét Afrikában, és hozzájárulva Algéria szélesebb körű légierő-modernizációs programjához.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

AlbaRegia

Well-Known Member
2019. december 23.
1 050
2 344
113
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 927
27 442
113
Ugyanitt válasz arra a kérdésre, hogy mennyi hely van a gép orrában pl. egy radarnak:
eea167aa3035a03e97c8f2c9ece6a460.jpg
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
30 125
106 423
113
Úgyis lehet nézni, hogy magyar banki hitelekből él a cég amit negyedévente törleszt.
Amit veszünk tőlük azt szépen hiteltörlesztés címén vissza is utalják, miközben a cég magyar lett.
Tehát itt a honvédségi beszerzésekre elutalt forint/euro itthon marad.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 806
11 322
113
Úgyis lehet nézni, hogy magyar banki hitelekből él a cég amit negyedévente törleszt.
Amit veszünk tőlük azt szépen hiteltörlesztés címén vissza is utalják, miközben a cég magyar lett.
Tehát itt a honvédségi beszerzésekre elutalt forint/euro itthon marad.
hahaha. Ez a ceg khbelyben cseh. munkaerő cseh, fizetes cseh, es az ott dolgozok oda is adoznak. Magyar hitelbol... magyar seggbe magyar lofasz... bocsi. A profit se Magyarországon marad, mert nem allami hanem 4IG es oligarchákéké...