Naszóval,
Valaho korábban emlitettem,a missiózás,amellet,hogy a katonai szolgálatot vonzóbbá tévő juttatást,világlátást,és tapasztalatot myujt,védelempolitikai szempontbol is fontos.Ehez a Légierő eleddig nem rendelkezett megfelelő repülőeszközzel.Az An-26 egy kifutó rövidtávú harcászati szállitó.Honi feladatokra megfelelt,de a hosszabb távu missziós munkához neméppen ideális.Nem hibája,nem erre tervezték,hadrendbe állitásakor ezen feladatkör ellátása nem volt szempont.Szükség lenne hosszútávú közepes harcászati szállitóra,amely kiegészitő feladati között a légi utántöltő feladatát is el tudja látni.Ezen képességnek nemzetközi/NATO feladat elvégzése esetén is van haszna.De a honi védelmi feszültség esetén,a kis hadműveleti távolságok miatt szükséges,folyamatos légvédelmi járörtevékenység fentarthatóságának időtartam bővitese véget,igencsak szükségesnek vélem.Szerencsénkre ez lehetséges,az általunk alkalmazott gripen az olcsóbban kialakitható,konténeres-hajlékonytömlős módszerrel légitankolható.(megfelelő konténerrel akár egymás utántöltésére is képessek).Ezen feladatkör nagy klasszikusa a C130.A közeli jövő reménysége a KC390.Itak dalse.Etcetera.
Ezen repülőgépek azonban drágák.Megvételük,fentartásuk meghaladják pénzügyi lehetőségeinket.
Nemzetközi példák alapján költséghatékonnyabb megoldás,a polgári,használt utas/teherszállitó repülőgépböl kialakitani célszerű csapatszéllitó/logisztikai repülőgépet,amel kiegészitő feladatai közöt a légi utántöltő feladatkört is ellátja.Ezen gépek nem minősülnek harcászati szállitórepülőeszkznek,hiszen ejtőernős desszant,ejtőernyős teherdobásra képtelenek.Teherrámpa hiánya miat csak földi kiszolgálló eszközzel rakodhatók.Kizárolag kiépitett repülőtér estén alkalmazhatók,tábori vagy szükségreptérröl nem.Tervezésükkor nem volt szempont a katonai értelemben vett sérülésállság.
Azonban számunkra szükséges feladatkört el tudja látni.Misszios vállalásink döntően segéderő feladatkrökre vonatkoznak,ahol nem feltétlen szükséges dedikált harcászati szállitógép.Honi harcászati igényeinket kielégitheti egy kissebb katonai szállitógép tipus,(személyes preferáltam a Szuhoj S-80PT,lehetőség szerint nyugati elektronikával ellátva).Ezen airliner alpon kialkitható csapat/logisztikai szálitó-légi utántöltő repülőgép kielégitheti a diplomáciai/államigazgatási szállitási igényeket,valamint betegszállitó,és alkalmi "turistamentő" feladatokat is elláthat.Ezen többcélúságával növeli rebdszerbentartásának kltséghatékonságát.
És most végre térjünk át a rovatna cimet adó 2db A319 repülőgéépre.
A jelenleg ismert hirek szerint ezen gépek a felvázolt kvetelményeknek csak részben felel meg.A védelmi rendszer ma már alapkövetelmény.Csapatszállitó feladatokra megfelel,Logisztikai szállitó feladatkört csak igenerős korlátokkal,rossz hatékonysággal végezhet.Diplomáciai/államigazgatási légiszállitási igéneket jol kielégiti.Alkalmi polgári feladatokat elláthat,bár a betegszállitó feladatkör ellátására szükségtelenül nagy méretű.
A képességfelsoroláson végigtekintve látható,hogy katonai feladatkört csak részben,polgári feladatkört teljesen be tudja tölteni.
Vélemlnyem szerint szükséges lenne a 2db A319 átépitése,hogy katonai feladatkörét minnél teljessebb körben teljesiteni tudja.TERMÉSZETESSEN CSAK ABBAN AZ ESETBEN,HA RÉSZREHAJLÁS NÉLKÜLI GONDOS KLÖTSÉGHATÉKONYSÁGI ELEMZÉS EREDMÉNYE EZT LEHETŐVÉ TESZI.(nahogy ez minálunk miképpen fog lezajlani.....korrupció nélkül....)
Technikai akadáját,nemzetközi gyakorlati példák alapján,nem látom.Maga a gárto cég is rendelkezik a megfeleő viszonitással,hisz az A310MRTT kivitelezésre került.Első lépcsőben a konténerek függesztésére szolgáló pilonok kiépitését végeztetném el.Hogy ez lehetséges,az az A319re alapozot tengerészeti járörgép terve bizonitja.Ezen pilonok nem csak a légi utántöltő képességet biztositó konténerek,hanem egébb eszközök függesztésére is solgálhatnak.Igy pl a Nyitott Égbolt egezmény keretében végrehajtható felderitő repülésekkor hordozhatnának felderitő konténert,avagy különféle REH konténert és önvédelmi szecskaszorót is hordozhat.A felderitő/REH függesztmények rendszeresitésekor persze ügyelni érdemes a Gripen vadászon való alkalmazhatóságra.Ezen függesztők elkészülte után végrehajthatóak,még az üzemanagrendszer módositása elött,végrehajthatók a szükséges aerodinamikai tesztek.Ezen tesztek jó valószinűsithetőséggel sikeres befejezése után végrehajthatók az üzemanagrendszer szükséges módositásai is.
Továbbá szükségesnek tartom a Boeing C40A és egy rakat polgári repülőgép példája nyomán a logisztikai szállitó feladatok elvégzéshez nagyobbméretű teherajtó kialakitását.
Én ugy gondolom,hogy ezen fejlesztések révén két nyavajás csapatszállitásra is alkalmas kormányzati szállitgépböl,valóban katonailag hasznos többcélú reppülöeszközöket kaphatunk.
Azon mazohistáktol,kik végigolvasták eme többrészes gondolatmegszeladásomat az előforduló nelvtani és logikai foltonossági hibákért elnézést kérek.Piszkozatot irni már lusta vagok