Most akkor döntsd már el, hogy az a baj, hogy túl sokat repülnek, vagy hogy keveset!Az ugye megvan hogy gyakorlatilag lehetlen cél hogy önállóan üzemeltessük ezeket a gépeket?
- Az tény hogy a se az A319-re, se aFalconokra nem volt személyzet és még most is bérelt oktató pilótákkal repülnek az egyik ülésben.
- Mivel VVIP embereket szállítanak ahhoz hogy teljes magyar katonai személyzet legyen minimum 1000 óra kell az adott típuson (A319 és Falcon) + a kötelezőnél jóval több szimulátor óra.
- minden géphez legalább 3 kiképzett személyzet kéne (6 pilóta).
Nézzük csak a Falconokat:
- mivel mindenki 0-ról kezdte a kiképzést ez összesen 12 ezer repült órát jelentene megszerezni a pilótáknak a szükséges 1000 órát (2 repülő - 6 személyzet = 12 pilóta és a kiképzés alatt az egyik ülésben a bérelt oktató személyzet ül)
Még irreálisan sok, évi 2000 óra repüléssel is 6 évre lenne szükség a személyzetek megfelelő kiképzéséhez.
Évi 2000 óra azt jelenti az év minden egyes napján 5.5 órát kéne repülnie a gépnek….
a 12 ezer óra repülés a Falcon klts.ével számolva évi cca. $60 millió…(+járulékos klts.ek)
De tegyük föl összejön nekik...
Utána ahhoz hogy fennmaradjon a képesítésük minimum 400 órát kéne évente repülni (ez nem sok...egy kereskedelmi pilóta évi 900-1000 őrát repül)
Három teljes gépszemélyzet esetén ez évi 1200 óra repülés (+szimulátor)
Ez alaphangon évi $6 millió (+ járulékos klts.ek mint reptéri illetékek, catering, stb…)
És ez még csak a Falconok….
Én elhiszem hogy kell egy két csapatszállító / kormánygép mint az A319, de a Falconok - ha nem csinálnak belőlük valami spec.feladatú gépet - igen komoly és nehezen indokolható luxus.
Te most tényleg sokallod a 6 és a 60M USD-t. Ember! 2019 legvégén a Miniszterelnökség gyakorlatilag biankóra kapott 44Mrd forintot.
A gépeket meg használja a HM, a Miniszterelnökség, a Külügy, a Köztársasági Elnök, de eseti szinten egyéb minisztériumok is. Azt is el tudom képzelni, hogy a sportolóinkat is ezek viszik majd az Olimpiákra.
A pilóták óraszámához meg nem kell ám nagy megfejtés! Szimplán egy megállapodasra van csak szükség bármelyik olyan kereskedelmi légitársasággal (LOT ?, Lufthansa? Air France?) amelyik ilyen gépeket üzemeltet. Mi ingyen adjuk a pilótát, ő meg a járatot. Pillanatok alatt meglesznek a számok.
A Falconnak nem elég speciális feladat az, hogy a mindenkori kormány tagjait, a Köztársasági Elnököt, a Parlament Elnökét szállítja? Bárhol is akad dolguk, meghívásuk, vagy akár rendes évi szabadságuk? Igen! Szerintem igenis bele kell ez utóbbinak is férnie a dologba. Ezek a személyek egyben Intézmények is!
Amíg volt Malév, addig azzal repültek. Már nincs....