[HUN] Airbus A319

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
4 527
8 082
113
Magyar gépre.. Nos ezt Én is megírtam, csak nem hiszem el.

https://military-technology.blog.hu...apatszallito_airbus_a319-112_repulogepeinknek

Egyik oldalon van az ELBIT aki már sok helyre integrálta rendszereit. És működnek is. A másik oldalon a Bird System amely egytlen B737NG-re készített ilyen rendszert és 2-3év alatt sem sikerült ez ráaplikálni a 319-eseinkre. Megboldogult Kővári Laci többször látta az izraelieket méricskélni a repülőgépeinken.
Nos ki gondolja komolyan, hogy 2 darab KC390-re integrálják a saját rendszerüket, miközben egy másik izraeli már integrálva lett? Ki fizeti az integrációt? Ki a fene venne a Bird rendszert, mikor ott a drágább de kvázi jobb nemzetközi referenciájú ELBIT.
Ja én kapcsolatban vagyok a Bird-el.

November 18-i levelükben ezt írták:

The original contract that was signed with the Hungarian gov included BIRD's AMPS MV system with the MACS sensor – that performs a unique confirmation of suspected incoming missile threats and practically eliminates any False Alarms.
The system is currently in the process of being installed, though with a stricter certification requirement that came up during the program (and therefore it requires a longer time).

Szóval itt tartunk. Még tele van fals riasztással..
És ezt akarják az egyébként is kockázatos beszerzésre a KC319-re, amikor már van dedikáltan integrált rendszer. Ezt nem is lehet érteni..
Kiváncsi leszek, hogy oldják meg a cseh Mi-17 önvédelmi rendszereit, mert abból is csak Black Hawkhoz készítettek egyet, amre nem is emlékszem, hogy valaki rendszeresítette- e. Persze a propaganda kiadványukon meg weblapjukon minden elfér...
Én meglepődtem, hogy nem az Elbit rendszerét választottuk.
Kíváncsi vagyok a valódi okokra.
 

Kulso_54

Well-Known Member
2010. június 14.
2 960
5 887
113
Múltkor olvasta egy cikkben, hogy a honvédségi Airbuszok megkapnak valami izraeli rakéta közelség,elhárító rendszert.
Már nem emlékszem cikkre, -ez van memóriám nem a régi-

Arról lehet tudni valami pontosabb infót, esetleg lemaradtam itteni kivesézéséről?
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 590
5 198
113
Múltkor olvasta egy cikkben, hogy a honvédségi Airbuszok megkapnak valami izraeli rakéta közelség,elhárító rendszert.
Már nem emlékszem cikkre, -ez van memóriám nem a régi-

Arról lehet tudni valami pontosabb infót, esetleg lemaradtam itteni kivesézéséről?

Lemaradtál, pl előző oldalra (98.) nézz vissza. Amúgy a Bird Aero rendszerét vettük meg, prototípus, senki más nem vett még belőle
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 694
90 795
113
Remélem még nem volt. Majerik Máté posztolta, hogy érdekes részletek vannak benne. 20 pilóta átlag kb. 100 repült órával +30 szimulátor ami nekem új konkrétan leírt adat volt.

Érdekesség még a fenti cikkből.

Zolnai Lea az egyetlen magyar női Airbus pilóta, évi átlag 200 órát repült az A319-el, 600 órája van.
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 535
72 543
113
273439534_474102374183061_2953752045990499747_n.jpg

(Itt találtam.)
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and BJani

Madár Fokker

Well-Known Member
2017. december 17.
503
1 381
93
Megnéztem a videót:

0:40-nél egy A300-as rajza van a képen, nem 319-es.

MG és RSzR kicsit belegabalyodtak a műszaki részletekbe: nem a segédhajtóművet járatták a földön, hanem az egyik rendeset. Célszerű az egyest, azaz a balost, mert akkor hozzá lehet férni a csomagterekhez. Viszont azt bármeddig lehet, mindenféle korlátozás, vagy hűtési probléma nélkül. Gondot a környező állóhelyen szintén járó hajtóművel várokozó gépek keltette meleg okozott egyes fedélzeti rendszerek szenzoraiban.

Hogy miért kellett a hajtóművet járatni?

Annak leginkább a segédhajtómű megbízhatósága/megbízhatatlansága az oka. Az APU megbízhatósága meg sem közelíti a rendes hajtóművét: nem mindennapos, de évente egyszer-kétszer szoktam találkozni a hibájával. Ha az APU generátora a rossz, akkor áram nincs (kivéve a fedélzeti aksikat korlátozott kapacitással és "szolgáltatással"). Ha a BLEED rossz, akkor sűrített levegő nincs, ami a földi klímázáshoz és a hajtóművek indításához elengedhetetlen. Ha pedig maga az APU a rossz, akkor egyik sincs. Ilyenkor a gép külső segítségre szorul mind a felkészítéshez (földi áramforrás, GPU), mind az indításhoz (sűrített levegős air starter, ASU). Meg persze egy külső klíma se árt, mert napos időben már +15 fok fölött iszonyat meleg tud lenni a törzsben még nyitott ajtónál is, főleg ha sok utas van.

A földön járatott hajtómű ötvözi az APU funkcióit a megbízhatósággal. Persze hátránya is van: kb háromszor akkora fogyasztás (APU ~120kg/h vs. hmű alapjárat ~350-400kg/h), sokkal zajosabb. Ráadásul rohadt veszélyes, mert könnyen beszippant, vagy elfúj valakit/valamit.

Az Airbus teljesen autonóm földi üzemének szerintem két szűk keresztmetszete van:

Az egyik a beépített lépcső hiánya. Katonák esetén megoldás az a létra, amit Kabulban is használtak. De mozgásukban korlátozott utasok, sebesültek esetén közel sem tökéletes megoldás.

A másik pedig az APU, amiből csak egy van. Nem tudom, hogy az eleve katonainak tervezett típusok (C17, A400, KC390) ezt hogyan oldják meg műszakilag. A légitársasági üzemben, amire az Airbust tervezték, ott szinte végig a földi áramforrásra van csatlakoztatva az állóhelyen.
 

Madár Fokker

Well-Known Member
2017. december 17.
503
1 381
93
Arra gondoltam, hogy kiszakadnék és kiszakítanám az érdeklődőket a Belpol és Biztpol topikok "pörgéséből" és írnék az Airbus 320as családról pilótaszemmel. Mivel a téma iszonyatosan nagy és nem vagyok megáldva írói vénával, inkább a felmerülő kérdéseitekre válaszolnék, ha esetleg van ilyen. Közforgalmi repülés témájú kérdések is jöhetnek, legfeljebb átmegyünk a civil repülés topikba, ha itt nagyon off.

Azért elöljáróban leszögezem, hogy sosem repültem 319essel és CFM hajtóművel sem. Ám annyira hasonlít a teljes 320as család, veszem a bátorságot, hogy "osszam az észt" a témában.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 121
45 467
113
Arra gondoltam, hogy kiszakadnék és kiszakítanám az érdeklődőket a Belpol és Biztpol topikok "pörgéséből" és írnék az Airbus 320as családról pilótaszemmel. Mivel a téma iszonyatosan nagy és nem vagyok megáldva írói vénával, inkább a felmerülő kérdéseitekre válaszolnék, ha esetleg van ilyen. Közforgalmi repülés témájú kérdések is jöhetnek, legfeljebb átmegyünk a civil repülés topikba, ha itt nagyon off.

Azért elöljáróban leszögezem, hogy sosem repültem 319essel és CFM hajtóművel sem. Ám annyira hasonlít a teljes 320as család, veszem a bátorságot, hogy "osszam az észt" a témában.
Nekem az lenne a kérdésem, hogy az A319 CJ, amije a cseheknek is van, csak abban különbözik a simától, hogy van benne egy raktéri üzemanyag póttartály? Az lenne a kérdésem, hogy a mi A319-eseink is átalakíthatóak lennének-e erre a konfigurációra?
Meg hogy valóságban ez mekkora rakteret vesz el?
Merthogy ugye a mi gépeink nem mennek tengerentúli utakra. Viszont egy póttartállyal ezekre az utakra is használhatnánk őket.
Másik kérdés:
Mi azt látjuk, hogy elég sokat mennek a Honvédség gépei. Ez tényleg így is van? Mármint a légitársasági gépekhez képest. Ott ugye az Airbus naptári napban adja meg a szerviz intervallumokat. Csak mert ha nem mennek olyan sokat a gépeink, akkor fajlagosan elég drágára jön ki az üzemeltetésük. Tudom, hogy ez nem szempont egy VIP transport gépnél, de biztos, hogy jobban járnánk, ha a tengeren túlra is mehetnének.
Bár olyat is olvastam, hogy igazság szerint ez a jelenlegi 2+2 VIP transport/csapatszállító flotta sem elegendő, és lehetne még differenciálni a rendszert további gépek beszerzésével. Elsősorban kisebb európán belüli gépekkel.
 

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
4 527
8 082
113
Nekem az lenne a kérdésem, hogy az A319 CJ, amije a cseheknek is van, csak abban különbözik a simától, hogy van benne egy raktéri üzemanyag póttartály? Az lenne a kérdésem, hogy a mi A319-eseink is átalakíthatóak lennének-e erre a konfigurációra?
Meg hogy valóságban ez mekkora rakteret vesz el?
Merthogy ugye a mi gépeink nem mennek tengerentúli utakra. Viszont egy póttartállyal ezekre az utakra is használhatnánk őket.
Másik kérdés:
Mi azt látjuk, hogy elég sokat mennek a Honvédség gépei. Ez tényleg így is van? Mármint a légitársasági gépekhez képest. Ott ugye az Airbus naptári napban adja meg a szerviz intervallumokat. Csak mert ha nem mennek olyan sokat a gépeink, akkor fajlagosan elég drágára jön ki az üzemeltetésük. Tudom, hogy ez nem szempont egy VIP transport gépnél, de biztos, hogy jobban járnánk, ha a tengeren túlra is mehetnének.
Bár olyat is olvastam, hogy igazság szerint ez a jelenlegi 2+2 VIP transport/csapatszállító flotta sem elegendő, és lehetne még differenciálni a rendszert további gépek beszerzésével. Elsősorban kisebb európán belüli gépekkel.
Jó kérdések, ez engem is érdekelne!
 

Madár Fokker

Well-Known Member
2017. december 17.
503
1 381
93
Nekem az lenne a kérdésem, hogy az A319 CJ, amije a cseheknek is van, csak abban különbözik a simától, hogy van benne egy raktéri üzemanyag póttartály? Az lenne a kérdésem, hogy a mi A319-eseink is átalakíthatóak lennének-e erre a konfigurációra?
Meg hogy valóságban ez mekkora rakteret vesz el?
Merthogy ugye a mi gépeink nem mennek tengerentúli utakra. Viszont egy póttartállyal ezekre az utakra is használhatnánk őket.
Másik kérdés:
Mi azt látjuk, hogy elég sokat mennek a Honvédség gépei. Ez tényleg így is van? Mármint a légitársasági gépekhez képest. Ott ugye az Airbus naptári napban adja meg a szerviz intervallumokat. Csak mert ha nem mennek olyan sokat a gépeink, akkor fajlagosan elég drágára jön ki az üzemeltetésük. Tudom, hogy ez nem szempont egy VIP transport gépnél, de biztos, hogy jobban járnánk, ha a tengeren túlra is mehetnének.
Bár olyat is olvastam, hogy igazság szerint ez a jelenlegi 2+2 VIP transport/csapatszállító flotta sem elegendő, és lehetne még differenciálni a rendszert további gépek beszerzésével. Elsősorban kisebb európán belüli gépekkel.
A sima 319es és az ACJ üzemanyagrendszere nem teljesen egyforma. Az ACJ első és hátsó rakterébe egyszerre 6 extra tank is beépíthető. Azokkal együtt a gép teljes tüza. készlete 40600 liter/31.8t (vs. a sima 319 esetén 23800l/18.7t. A sima 319/320 esetén csak két extra tank mehet a hátsó raktérbe. Ezek kapacitása 2992l/2400kg tartályonként. Egy teljes feltöltés majdnem 30e liter/23.4t.

Ezeket opcionálisan lehet ki-beszerelni a gépbe, de azért kicsit bonyolultabb, mint berakni két kannát és egy tölcsért a csomagtartóba. Az első raktér teljesen érintetlen marad, viszont a hátsónak szerintem oda kb. a fele-harmada.

Az óceán átrepüléshez és Afrikában is jól jönne HF rádió, ami opcionális az Airbusnál. Anélkül sem lehetetlen, de jobb útvonalakat lehet úgy használni. Nem tudom, hogy van-e ilyen ezeken a gépeken. Jó eséllyel az Air Berlin nem rendelt bele. Ahogy műholdas telefont és internetet se. Ez szerintem elengedhetetlen lenne VVIP utasok 7-8-9 órás szállításánál. Ezek mind beszerelhetők utólag, ahogy a neten talált infók alapján a lépcső is. Árakról még csak közelítő infóm sincs. Így nem tudom, hogy melyik lenne olcsóbb: átfaragni a mostani gépet, vagy venni egy olyat, ami tudja ezt.

A repülésekről: egy polgári céghez képest szerintem keveset mennek. Covid előtti időkben volt a kezemben olyan gépkönyv, ami alapján a gép napi 11ó 55percet repült átlagosan 8-9 éven keresztül. Az elmúlt két évben ez azért jelentősen visszaesett.

Még a repült órákról: azt hiszem, hogy holland szpotterek csinálták azt az interjút a kecsói bázisról, ami itt is be lett rakva több helyen. Ott az egyik falconos pilóta említette, hogy ő 650 órát repült a típuson. Az Airbuson repülő hölgy pedig talán 600-at. Ha jól emlékszem, 4 éve (2018. tavaszán) repültek először az Airbusok itthon kiképzési feladatot. Covid előtt mi bőven 800 óra fölött repültünk (bocsánat, kávézgattunk utazómagasságon) évente.

Költségek: a légitársasági képzés azért is elég hatékony, mert a repülés része már tényleges kereskedelmi járaton megy. Amikor átültem másik típusra, azzal kezdtük, hogy repültünk vele 5-6 iskolakört. Ez meg volt 35-40 perc repidőből. A második napon meg már utasokkal, vagy cargo-val a hátam mögött mentünk útra, azaz már termeltem. Itt már csak annyi plusz költség volt, amennyivel az oktató többet keresett egy sima kapitánynál. Meg persze amennyivel balf@szabb (óvatosabb, lassabb) voltam egy tapasztalt elsőtisztnél. Kis ideig volt olyan, hogy ült még mögöttem safety pilot, egy kiképzett pilóta, akivel helyet cseréltem volna, ha valami neccesebb helyzet, mondjuk köd van. A seregnél viszont szerintem sokat mennek úgy, hogy a repülés célja önmagában képzés.

Amúgy szerintem is hiányzik legalább egy láncszem a Zlin és a szállítógépek közé. Egynolyan típus, amit olcsón lehet üzemeltetni és kompromisszumokkal,de útnak lehet vele indulni Európában: DA-62, valamelyik King Air, PZL M28, vagy valami hasonló.
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 395
3 632
113
Nekem az lenne a kérdésem, hogy az A319 CJ, amije a cseheknek is van, csak abban különbözik a simától, hogy van benne egy raktéri üzemanyag póttartály?

Amennyire tudom, apró különbség még, hogy a gyári A319CJ-k maximális utazómagassága is több (akár FL410ig is mehetnek), viszont ez az opció azt hiszem utólag is elérhető a standard A319-ekre is, ha végrehajtják a megfelelő service bulletin-t.

(A CJ esetén nagyobb elérhető csúcsmagasságot a VIP konfiguráció miatti átlagosan kisebb felszállótömeg, és ezzel együtt járó kisebb felületi terhelés, magasabb optimális magasság indokolja.)