Ez csupán a balszerencse, hogy pont a katonai gép felszállása után sérült a pálya. Több dolog is közrejátszott:
A kérdéses rész eleve egy javítás volt. Vagy ennyit bírt, vagy nem sikerült jól annak idején. Az elmúlt 1-2 hétben többször is kotorták, meg seperték a havat a pályán. A munkagépek is meggyengíthették. Nem is beszélve a csapadék-fagy-olvadás trióról, akik szintén igen aktívak voltak az elmúlt időszakban.
Hogy miért pont egy könnyebb gép alatt sérült, arra csak tippjeim vannak:
Szerintem a pályára állapotára nézve a felszállás a kritikusabb. Akkor nehéz a repülő, meg akkor van rajta a nagy gáz is.
A Wizz felszálláshoz a másik irányt preferálja még enyhe hátszélben is, mert abban az irányban nincsenek akadályok, így kisebb gázzal lehet felszállni. Elkerülik a várost a kisebb zaj miatt. Plusz még az úticélok nagy része is nyugatra van, kivéve a most (újra)indult Moszkvát és Kijevet.
Ha jól tudom, aznap volt ónos eső Debrecenben, a pálya csúszós lehetett. Ilyen esetben Airbus eljárás (de jó eséllyel a többi gyártó is ezt ajánlja), hogy felszálláshoz TOGA kell. Ez a Take Off, Go Around thrust, azaz a teljes tolóerő. A nagy gáz akkor lehet igazán veszélyes a pályára, mikor a Vr sebesség elérésekor elkezdik emelni a gép orrát és a hajtómű lefelé, a pályára is fújja a gázsugarat. Íme egy videó erről:
(Tudom, hogy ez utánégető, de a sima kétáramú gt gázsugara is ugyanígy "eltörik" a betonon, csak inkognitó módban)
Ahol a könnyű, de teljes gázzal felszálló gép már az orrát emeli és a gázsugár bontja maga mögött a pályát, ott a nehéz gép még gurul a három futóján és sebességet gyűjt, hiszen eleve rosszabbul gyorsul a nagyobb súly miatt, illetve jó eséllyel a Vr sebesség is nagyobb lesz, amit el kell érnie.
A honvédség részéről csak pech, hogy pont az A319 alatt ment szét a pálya. Szerencsére a gép nem sérült. A Wizz majd biztos küld egy számlát a debreceni reptérnek. A reptér meg örül, hogy nem lett belőle gépsérülés, különben biztos ugrana a biztosítás egy kategóriát.