[HUN] Airbus A319

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

ZRÍNYI 20!026

Well-Known Member
2017. szeptember 20.
2 023
3 901
113
A honvédség egyik Airbus A319 gépe rongálhatta meg a debreceni repülőtér kifutópályáját?

 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 447
113
A honvédség egyik Airbus A319 gépe rongálhatta meg a debreceni repülőtér kifutópályáját?

És mit szeretne üzenni nekünk a költő?
 

ZRÍNYI 20!026

Well-Known Member
2017. szeptember 20.
2 023
3 901
113
És mit szeretne üzenni nekünk a költő?
Azt nem tudom!
Csak beraktam ide, érdekesség képpen. Érdekelne engem is, hogy mivel okozhat sérülést egy Airbus A319 a kifutópályán, amikor nagyobb, és valószínűleg jobban leterhelt gépek is használják azt.
Ahogy a cikk is írta, a párizsi járaton (Airbus A320) is 180 utas volt, ami a honvédségi gépen biztosan nem!
 
  • Vicces
Reactions: LMzek 2.0

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 447
113
Azt nem tudom!
Csak beraktam ide, érdekesség képpen. Érdekelne engem is, hogy mivel okozhat sérülést egy Airbus A319 a kifutópályán, amikor nagyobb, és valószínűleg jobban leterhelt gépek is használják azt.
Ahogy a cikk is írta, a párizsi járaton (Airbus A320) is 180 utas volt, ami a honvédségi gépen biztosan nem!
Itt különben valószínűleg csak arról van szó, hogy rosszkor voltak rossz helyen. Az a beton akkor is sérült volna, ha éppen akkor nem a Honvédség A319-ese lett volna ott.
 

Madár Fokker

Well-Known Member
2017. december 17.
503
1 381
93
Ez csupán a balszerencse, hogy pont a katonai gép felszállása után sérült a pálya. Több dolog is közrejátszott:
A kérdéses rész eleve egy javítás volt. Vagy ennyit bírt, vagy nem sikerült jól annak idején. Az elmúlt 1-2 hétben többször is kotorták, meg seperték a havat a pályán. A munkagépek is meggyengíthették. Nem is beszélve a csapadék-fagy-olvadás trióról, akik szintén igen aktívak voltak az elmúlt időszakban.

Érdekelne engem is, hogy mivel okozhat sérülést egy Airbus A319 a kifutópályán, amikor nagyobb, és valószínűleg jobban leterhelt gépek is használják azt.


Hogy miért pont egy könnyebb gép alatt sérült, arra csak tippjeim vannak:

Szerintem a pályára állapotára nézve a felszállás a kritikusabb. Akkor nehéz a repülő, meg akkor van rajta a nagy gáz is.
A Wizz felszálláshoz a másik irányt preferálja még enyhe hátszélben is, mert abban az irányban nincsenek akadályok, így kisebb gázzal lehet felszállni. Elkerülik a várost a kisebb zaj miatt. Plusz még az úticélok nagy része is nyugatra van, kivéve a most (újra)indult Moszkvát és Kijevet.
Ha jól tudom, aznap volt ónos eső Debrecenben, a pálya csúszós lehetett. Ilyen esetben Airbus eljárás (de jó eséllyel a többi gyártó is ezt ajánlja), hogy felszálláshoz TOGA kell. Ez a Take Off, Go Around thrust, azaz a teljes tolóerő. A nagy gáz akkor lehet igazán veszélyes a pályára, mikor a Vr sebesség elérésekor elkezdik emelni a gép orrát és a hajtómű lefelé, a pályára is fújja a gázsugarat. Íme egy videó erről:


(Tudom, hogy ez utánégető, de a sima kétáramú gt gázsugara is ugyanígy "eltörik" a betonon, csak inkognitó módban)

Ahol a könnyű, de teljes gázzal felszálló gép már az orrát emeli és a gázsugár bontja maga mögött a pályát, ott a nehéz gép még gurul a három futóján és sebességet gyűjt, hiszen eleve rosszabbul gyorsul a nagyobb súly miatt, illetve jó eséllyel a Vr sebesség is nagyobb lesz, amit el kell érnie.

A honvédség részéről csak pech, hogy pont az A319 alatt ment szét a pálya. Szerencsére a gép nem sérült. A Wizz majd biztos küld egy számlát a debreceni reptérnek. A reptér meg örül, hogy nem lett belőle gépsérülés, különben biztos ugrana a biztosítás egy kategóriát.
 

Madár Fokker

Well-Known Member
2017. december 17.
503
1 381
93
Mondjuk azokkal a munkatársakkal kell kezdeni akiknek az a feladata, hogy ellenőrizzék a pálya állapotát. Csak a te félédnek mindig más a hibás na meg orbán. Nem a te feladatod volt éppen a pálya állapot ellenőrzése véletlenül?
Mit tesz Isten, pont az a dolgozó fedezte föl a pálya sérülését, akinek az (is) a dolga, hogy leszállások előtt és utána átvizsgálja azt.
 

Elkhound

Well-Known Member
2016. május 17.
316
1 556
93
Ez csupán a balszerencse, hogy pont a katonai gép felszállása után sérült a pálya. Több dolog is közrejátszott:
A kérdéses rész eleve egy javítás volt. Vagy ennyit bírt, vagy nem sikerült jól annak idején. Az elmúlt 1-2 hétben többször is kotorták, meg seperték a havat a pályán. A munkagépek is meggyengíthették. Nem is beszélve a csapadék-fagy-olvadás trióról, akik szintén igen aktívak voltak az elmúlt időszakban.




Hogy miért pont egy könnyebb gép alatt sérült, arra csak tippjeim vannak:

Szerintem a pályára állapotára nézve a felszállás a kritikusabb. Akkor nehéz a repülő, meg akkor van rajta a nagy gáz is.
A Wizz felszálláshoz a másik irányt preferálja még enyhe hátszélben is, mert abban az irányban nincsenek akadályok, így kisebb gázzal lehet felszállni. Elkerülik a várost a kisebb zaj miatt. Plusz még az úticélok nagy része is nyugatra van, kivéve a most (újra)indult Moszkvát és Kijevet.
Ha jól tudom, aznap volt ónos eső Debrecenben, a pálya csúszós lehetett. Ilyen esetben Airbus eljárás (de jó eséllyel a többi gyártó is ezt ajánlja), hogy felszálláshoz TOGA kell. Ez a Take Off, Go Around thrust, azaz a teljes tolóerő. A nagy gáz akkor lehet igazán veszélyes a pályára, mikor a Vr sebesség elérésekor elkezdik emelni a gép orrát és a hajtómű lefelé, a pályára is fújja a gázsugarat. Íme egy videó erről:


(Tudom, hogy ez utánégető, de a sima kétáramú gt gázsugara is ugyanígy "eltörik" a betonon, csak inkognitó módban)

Ahol a könnyű, de teljes gázzal felszálló gép már az orrát emeli és a gázsugár bontja maga mögött a pályát, ott a nehéz gép még gurul a három futóján és sebességet gyűjt, hiszen eleve rosszabbul gyorsul a nagyobb súly miatt, illetve jó eséllyel a Vr sebesség is nagyobb lesz, amit el kell érnie.

A honvédség részéről csak pech, hogy pont az A319 alatt ment szét a pálya. Szerencsére a gép nem sérült. A Wizz majd biztos küld egy számlát a debreceni reptérnek. A reptér meg örül, hogy nem lett belőle gépsérülés, különben biztos ugrana a biztosítás egy kategóriát.
Na ja. Az Aeropark egyik adásában IL-62 es cargo-t mutattak be a debreceni repülőtéren, az egyik utolsót, ami még repül. Annak közel 90.000 kg-al nagyobb a maximális felszállósúlya mint az A319-nek.
 

Giskard

Well-Known Member
2021. szeptember 25.
4 177
13 643
113
Mit tesz Isten, pont az a dolgozó fedezte föl a pálya sérülését, akinek az (is) a dolga, hogy leszállások előtt és utána átvizsgálja azt.
Rosszul tudod ilyen biztosan nem volt. Tudom mert orbán rakta oda a lyukat és megtiltotta, hogy ellenőrizzék azért, hogy az adófizetők pénze na és persze formosa1 nagyon fogyjon így év vége előtt. Na és persze, hogy ez a szar A 319 szét menjen és el tudja lopni a következő rendelésnél a lóvét is (persze ezt is a formosa1 részéből) :) Azért az iróniát fedezd fel!! Madár
 

Madár Fokker

Well-Known Member
2017. december 17.
503
1 381
93
Rosszul tudod ilyen biztosan nem volt. Tudom mert orbán rakta oda a lyukat és megtiltotta, hogy ellenőrizzék azért, hogy az adófizetők pénze na és persze formosa1 nagyon fogyjon így év vége előtt. Na és persze, hogy ez a szar A 319 szét menjen és el tudja lopni a következő rendelésnél a lóvét is (persze ezt is a formosa1 részéből) :) Azért az iróniát fedezd fel!! Madár
Csak ennyit tudok válaszolni:

"-Mikor történt a baleset?
-Hétfőn, 11 órakor!
-Mire lettek figyelmesek?
-Mikor a futópálya repedezett!
-Kihez tudtak segítségért fordulni?
-...."

 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 077
10 698
113

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 694
90 792
113
Magyar gépre, önvédelmi rendszert

Teljes cikk a link alatt, de pár részt kikopiztam.


Itt van mindjárt - és a kísérő fotókat nézve a legvalószínűbb megoldás - , a minden egyben AMPS DIRCM pod, az AeroShield, mely a BIRD Aerosystems által fejlesztett rakétaelhárító pod, széles és keskeny törzsű repülőgépekhez tervezve, beleértve az A320, B737, B777 és A380 típusokat.

A MANPADS - man portable air defense systems/hordozható légvédelmi rakéta rendszerek - növekvő veszélyével, a BIRD gyártó állítása szerint, az AeroShield pod az egyik legátfogóbb légijármű védelmi megoldást tudja nyújtani a piacon. A pod magába foglalja a BIRD cég AMPS-MVD (DIRCM) rendszerét, mely az AMPS (Airborne Missile Protection System) termékcsalád legfejlettebb konfigurációja, ezzel a gyártó szerint, az AeroShield biztosítani tudja a repülőgép és a személyzet biztonságát minden esetben.

FOKOZOTT VÉDELEM
Az AeroShield elegyíti a BIRD SPREOS DIRCM (Directed Infrared Countermeasure - Irányított Infravörös Ellentevékenység) rendszerét, így több funkciót integrálva, beleértve a fenyegetések észlelését és azok megerősítését, valamint a fejlett infravörös irányított rakéták nyomon követését és zavarását, mindez egy gépben-cserélhető egységben (Line Replaceable Unit-LRU).

BIRD Aerosystems AeroShield:
aeroshield-spreos-_lr-2.jpg


A fellelt információk szerint, a rendszer 360°-os lefedettséget biztosít, valamint példátlan zéró közeli hamis pozitív arányt (False Alarm Rate - FAR) és maximális figyelmeztetési időt, az optimális zavarási technikák lehetővé tételéhez.

A BIRD állítja, hogy az AeroShield az egyetlen pod megoldás a piacon, amely biztosítja egy termékben, mind a DIRCM rendszer és mind az infracspadák védelmét, garantálva a repülőgép legnagyobb túlélését. A pod teljes mértékben megfelel az EASA/FAA polgári légiközlekedési szabályozás eljárásainak.


Virtuálisan ugyan, de egy Dassault Falcon 7x is megtalálható a BIRD katalógusában, mint opcionális platform:
amps_en_lr-15.jpg

....
Egy Airbus A320-as típus családba tartozó gép aljára szerelt BIRD Aerosystems AeroShield. Nagy eséllyel ezt a terméket fogjuk látni a hazai flottán is:
aeroshield-spreos-_lr-11.jpg



.....

AMIT A BIRD KÍNÁL, AZ AeroShield ELŐNYEI

- Optimális széles és keskeny testű repülőgépek védelmére

- Egyedülállóan biztosítja mind a DIRCM és mind az infracsapda védelmet

- Egyszerű telepítés és konfigurálás

- Kisebb és könnyebb, mint bármely hasonló pod megoldás

- Kis helyigényű dizájn

- Minimális repülőgép-módosítás

- A pod-ok könnyen áthelyezhetőek a repülőgépek között az optimális flottakezelés érdekében
....

Az AeroShield agya.

Önvédelmi Radar Elektro Optikai Rendszer DIRCM (Self Protection Radar Electro Optic System)
2019-spreos-_ng_hr-2.jpg


Nyílt architektúrájú, kétsávos radar

- Csatlakoztatható bármely MWS-hez, passzív vagy aktív. Gyors megerősítési idő. L-sáv (1–2 GHz - nagy hatótávolság) és Ka-sáv (24–40 GHz - kis hatótávolság) üzemmód.

- A kvantum kaszkád lézer (QCL - fény kibocsátás az elektromágneses frekvenciatartomány terahertzes régióiban) technológián alapuló kétsávos lézer, közvetlenül a radarral párosul a minimális hibák érdekében. Maximális lézer energia a fenyegetésre. Kevesebb, mint 1 hamis riasztás a több ezer aktívból.

- Teljes lefedettség és kivételes válaszsebesség. A vak zónák csökkentése.

- Oldalszög: 360°-os ; helyszög: (+20°) egészen -100°

- I és IV infravörös hullámhossz tartományban üzemelés - I tartomány 1,5-3 mikron között üzemelő, első generációs, infravörös önirányítású hordozható légvédelmi rakétarendszerek (Sztrela–2), a IV tartomány 3-5 mikron között üzemelő, másod- és harmadik generációs (Sztrela–3, Igla, Igla-1) infravörös önirányítású hordozható légvédelmi rakétarendszerekkel szembeni védekezés.

....
A végére pedig még egy fotó az Airbus+AeroShield kombóról, mely valószínűleg ugyanazon az Airbus gépen van mint a fentebbi fotókon. A helyszín megfejtését az olvasókra bízom:
2019-macs-ds_en-_lr-1.jpg


 
  • Tetszik
Reactions: Blitz97

Rapesz

Well-Known Member
2021. május 9.
314
1 085
93
Magyar gépre, önvédelmi rendszert

Teljes cikk a link alatt, de pár részt kikopiztam.


Itt van mindjárt - és a kísérő fotókat nézve a legvalószínűbb megoldás - , a minden egyben AMPS DIRCM pod, az AeroShield, mely a BIRD Aerosystems által fejlesztett rakétaelhárító pod, széles és keskeny törzsű repülőgépekhez tervezve, beleértve az A320, B737, B777 és A380 típusokat.

A MANPADS - man portable air defense systems/hordozható légvédelmi rakéta rendszerek - növekvő veszélyével, a BIRD gyártó állítása szerint, az AeroShield pod az egyik legátfogóbb légijármű védelmi megoldást tudja nyújtani a piacon. A pod magába foglalja a BIRD cég AMPS-MVD (DIRCM) rendszerét, mely az AMPS (Airborne Missile Protection System) termékcsalád legfejlettebb konfigurációja, ezzel a gyártó szerint, az AeroShield biztosítani tudja a repülőgép és a személyzet biztonságát minden esetben.

FOKOZOTT VÉDELEM
Az AeroShield elegyíti a BIRD SPREOS DIRCM (Directed Infrared Countermeasure - Irányított Infravörös Ellentevékenység) rendszerét, így több funkciót integrálva, beleértve a fenyegetések észlelését és azok megerősítését, valamint a fejlett infravörös irányított rakéták nyomon követését és zavarását, mindez egy gépben-cserélhető egységben (Line Replaceable Unit-LRU).

BIRD Aerosystems AeroShield:
aeroshield-spreos-_lr-2.jpg


A fellelt információk szerint, a rendszer 360°-os lefedettséget biztosít, valamint példátlan zéró közeli hamis pozitív arányt (False Alarm Rate - FAR) és maximális figyelmeztetési időt, az optimális zavarási technikák lehetővé tételéhez.

A BIRD állítja, hogy az AeroShield az egyetlen pod megoldás a piacon, amely biztosítja egy termékben, mind a DIRCM rendszer és mind az infracspadák védelmét, garantálva a repülőgép legnagyobb túlélését. A pod teljes mértékben megfelel az EASA/FAA polgári légiközlekedési szabályozás eljárásainak.


Virtuálisan ugyan, de egy Dassault Falcon 7x is megtalálható a BIRD katalógusában, mint opcionális platform:
amps_en_lr-15.jpg

....
Egy Airbus A320-as típus családba tartozó gép aljára szerelt BIRD Aerosystems AeroShield. Nagy eséllyel ezt a terméket fogjuk látni a hazai flottán is:
aeroshield-spreos-_lr-11.jpg



.....

AMIT A BIRD KÍNÁL, AZ AeroShield ELŐNYEI

- Optimális széles és keskeny testű repülőgépek védelmére

- Egyedülállóan biztosítja mind a DIRCM és mind az infracsapda védelmet

- Egyszerű telepítés és konfigurálás

- Kisebb és könnyebb, mint bármely hasonló pod megoldás

- Kis helyigényű dizájn

- Minimális repülőgép-módosítás

- A pod-ok könnyen áthelyezhetőek a repülőgépek között az optimális flottakezelés érdekében
....

Az AeroShield agya.

Önvédelmi Radar Elektro Optikai Rendszer DIRCM (Self Protection Radar Electro Optic System)
2019-spreos-_ng_hr-2.jpg


Nyílt architektúrájú, kétsávos radar

- Csatlakoztatható bármely MWS-hez, passzív vagy aktív. Gyors megerősítési idő. L-sáv (1–2 GHz - nagy hatótávolság) és Ka-sáv (24–40 GHz - kis hatótávolság) üzemmód.

- A kvantum kaszkád lézer (QCL - fény kibocsátás az elektromágneses frekvenciatartomány terahertzes régióiban) technológián alapuló kétsávos lézer, közvetlenül a radarral párosul a minimális hibák érdekében. Maximális lézer energia a fenyegetésre. Kevesebb, mint 1 hamis riasztás a több ezer aktívból.

- Teljes lefedettség és kivételes válaszsebesség. A vak zónák csökkentése.

- Oldalszög: 360°-os ; helyszög: (+20°) egészen -100°

- I és IV infravörös hullámhossz tartományban üzemelés - I tartomány 1,5-3 mikron között üzemelő, első generációs, infravörös önirányítású hordozható légvédelmi rakétarendszerek (Sztrela–2), a IV tartomány 3-5 mikron között üzemelő, másod- és harmadik generációs (Sztrela–3, Igla, Igla-1) infravörös önirányítású hordozható légvédelmi rakétarendszerekkel szembeni védekezés.

....
A végére pedig még egy fotó az Airbus+AeroShield kombóról, mely valószínűleg ugyanazon az Airbus gépen van mint a fentebbi fotókon. A helyszín megfejtését az olvasókra bízom:
2019-macs-ds_en-_lr-1.jpg
Az utolsó képpel kapcsolatban... menj vissza a fórumban október 11-ig, ott már kitárgyaltuk ezt a photoshoppolt képet :D
 

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
4 527
8 081
113
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 880
8 097
113
Magyar gépre.. Nos ezt Én is megírtam, csak nem hiszem el.

https://military-technology.blog.hu...apatszallito_airbus_a319-112_repulogepeinknek

Egyik oldalon van az ELBIT aki már sok helyre integrálta rendszereit. És működnek is. A másik oldalon a Bird System amely egytlen B737NG-re készített ilyen rendszert és 2-3év alatt sem sikerült ez ráaplikálni a 319-eseinkre. Megboldogult Kővári Laci többször látta az izraelieket méricskélni a repülőgépeinken.
Nos ki gondolja komolyan, hogy 2 darab KC390-re integrálják a saját rendszerüket, miközben egy másik izraeli már integrálva lett? Ki fizeti az integrációt? Ki a fene venne a Bird rendszert, mikor ott a drágább de kvázi jobb nemzetközi referenciájú ELBIT.
Ja én kapcsolatban vagyok a Bird-el.

November 18-i levelükben ezt írták:

The original contract that was signed with the Hungarian gov included BIRD's AMPS MV system with the MACS sensor – that performs a unique confirmation of suspected incoming missile threats and practically eliminates any False Alarms.
The system is currently in the process of being installed, though with a stricter certification requirement that came up during the program (and therefore it requires a longer time).

Szóval itt tartunk. Még tele van fals riasztással..
És ezt akarják az egyébként is kockázatos beszerzésre a KC319-re, amikor már van dedikáltan integrált rendszer. Ezt nem is lehet érteni..
Kiváncsi leszek, hogy oldják meg a cseh Mi-17 önvédelmi rendszereit, mert abból is csak Black Hawkhoz készítettek egyet, amre nem is emlékszem, hogy valaki rendszeresítette- e. Persze a propaganda kiadványukon meg weblapjukon minden elfér...