[HUN] Airbus Helicopters H145M HForce

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 999
23 148
113
Hogy jön a képbe a szerb gép? Kifejtenéd bővebben?



Szerintem arra gondolt, hogy a felségjelek, azonosítók nem olyanok, mint a szerb gépen.
Csakhogy alapvetően a német azonosítók a szerb gépen is csak ragasztva voltak. Gondolom ezeknek nem kell folyamatosan a gépen lennie.
A képen lévő gép meg nem a levegőben volt, mint ahogy a szerb gép a VIP szerb palival. Asszem a szerb védelmi minisztert reptették, ha jól emlékszem.
Köztudott, hogy mindig le van takarva a felségjelzés pl. a szerb gép képein látható módon egészen az átadásig vagy a lajstrombavételig. A német jelzés sem olyan mint a korábbi képeken,sőt, ha nagyítod elég jól látszik, hogy ezeken a helyeken szerintem szerkesztett a kép...
A HM lehozta ezt a képet valahol?
A szerb kép jó példa, hogy hogyan is néz ki a gyártásból kipottyant gép átadás előtt a végleges festéssel. Hát nem így. Ezt még bent leragasztották volna. November vége még odébb van...
Szerintem ez kamukép... Mégha esetleg egyedül is vagyok ezzel a véleményemmel.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 999
23 148
113
Arról nem beszélve, hogy a katonai jelzéseknek a gépeken is megvan a maga "heraldikája", Mókus, Mihu, Minyó...
Ezen a képen semmi sincs ott ahol kéne.
Megj. : Az Airbus-ok is leragasztva érkeztek pl., a Zlinek is ha jól emlékszem.
 

Madár Fokker

Well-Known Member
2017. december 17.
511
1 408
93
Ha nincs rá kiképzett magyar pilóta, akkor nincs kivel hozatni. Az, hogy a nyugati bérek és ottani pilótahiány mellett is ki tudná átrepülni őket. Lehet, hogy olcsóbb tehergéppel hozni őket. A munkaóra * ember és a repült óra költség * repült óra összege lehet, hogy így kisebb.
Gondolkodtam egy kicsit a hazahozatalon: van kint két oktató, aki már régebb óta csinálja a képzést. Még ha nekik meg is van a típus, akkor sem biztos, hogy hazahozhatnák a gépeket. Ahhoz, hogy önállóan repülhessenek velük, magyar lajstromba kellene kerülnie a gépeknek, ehhez meg ki kell utaznia a lajstromozó hatóságnak és ott átvennie a gépeket. De eddig minden technika (Zlinek, Airbusok, Falconok, a nagyjavított Mi-k kivételével) külföldi, civil lajstrommal érkezett Magyarországra. Azonban ennek ellenére is kitartok amellett, hogy nem volna olcsó és legfőképp egyszerű szállítógéppel hazahozni őket. Amúgy nem nagy távolság, ~4 óra repülés.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Ahhoz, hogy önállóan repülhessenek velük, magyar lajstromba kellene kerülnie a gépeknek, ehhez meg ki kell utaznia a lajstromozó hatóságnak és ott átvennie a gépeket
Szerintem az hogy a tehergéppel szállítás egyáltalán szóba került azt mutatja hogy a szerződést CIP paritással kötötték, vagyis a gépet a gyártónak kell leszállítania a megadott címre (Szolnok?), és a gép tulajdonjoga valamint a felelősség a szállítási címen száll át a vevőre.
A szállítási költség, a fuvar biztosítás, a fuvar megszervezése és lebonyolítása ilyenkor az eladó dolga, aki ezt természetesen beépíti a vételárba.

Nem tudom hogy a kiképzés alatt álló pilótáknak milyen szakszójuk van, de ha van egy polgári PPL szintű szakszójuk meg egy Level 4 nyelvvizsgájuk, akkor az a pár száz km-es repülőút hazáig nem volna szabad hogy problémát jelentsen...
 

Király Fika

Well-Known Member
2019. március 22.
2 877
4 709
113
Gondolkodtam egy kicsit a hazahozatalon: van kint két oktató, aki már régebb óta csinálja a képzést. Még ha nekik meg is van a típus, akkor sem biztos, hogy hazahozhatnák a gépeket. Ahhoz, hogy önállóan repülhessenek velük, magyar lajstromba kellene kerülnie a gépeknek, ehhez meg ki kell utaznia a lajstromozó hatóságnak és ott átvennie a gépeket. De eddig minden technika (Zlinek, Airbusok, Falconok, a nagyjavított Mi-k kivételével) külföldi, civil lajstrommal érkezett Magyarországra. Azonban ennek ellenére is kitartok amellett, hogy nem volna olcsó és legfőképp egyszerű szállítógéppel hazahozni őket. Amúgy nem nagy távolság, ~4 óra repülés.
Valószínüleg német és magyar vegyes hajózók repülik haza a helikopikat német felségjelzéssel, utána itthon lajstromozzák.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113
Arról nem beszélve, hogy a katonai jelzéseknek a gépeken is megvan a maga "heraldikája", Mókus, Mihu, Minyó...
Ezen a képen semmi sincs ott ahol kéne.
Megj. : Az Airbus-ok is leragasztva érkeztek pl., a Zlinek is ha jól emlékszem.
Abban igazad van, hogy nem ott vannak a jelzések, ahol kellene, de erre írtam korábban, hogy nem tudod a hosszú farok közepére tenni az azonosítót és a felségjelzést, mert annyira kis átmérőjű a gép farka (így hívják egyáltalán, vagy törzsnyúlvány) hogy vagy túl kicsi lesz a felirat/ábra, vagy rásimulva a felületre olvashatatlan lesz.
Magyarán csak az oldalajtókon és a vezérsíkon van a jelzéseknek hely.
Ha jól megnézed, az oldalajtón van is valami jelzés, csak olyan, mintha le lenne ragasztva.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 708
76 721
113
Köztudott, hogy mindig le van takarva a felségjelzés pl. a szerb gép képein látható módon egészen az átadásig vagy a lajstrombavételig. A német jelzés sem olyan mint a korábbi képeken,sőt, ha nagyítod elég jól látszik, hogy ezeken a helyeken szerintem szerkesztett a kép...
A HM lehozta ezt a képet valahol?
A szerb kép jó példa, hogy hogyan is néz ki a gyártásból kipottyant gép átadás előtt a végleges festéssel. Hát nem így. Ezt még bent leragasztották volna. November vége még odébb van...
Szerintem ez kamukép... Mégha esetleg egyedül is vagyok ezzel a véleményemmel.

Nézz át a nemzetközi H145 topikba... tettem oda néhány képet a luxemburgi gépről, amit 4 napja adtak át.

Szerintem a Honvédségnek valamennyire biztos meg van kötve a keze a szerződésben, hogy miről mit közölhet. Az Airbus nem szeret a gyárban készült képeket kiadni. Amikor küldtek egy képet a magyar médiának hogy az első gépek már a gyártósoron vannak, utána ha jól emlékszem 1 héttel már repült az első gép, amit hetekig teszteltek és csak utána jött a kép róla, hogy repült az első. A második gép bemutatására szervezett médialátogatáson pedig nem lehetett fotózni, az Airbus küldött kb. 10 képet a meghívottaknak és mindenki ezeket használta fel a cikkekben.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113
Hja a magyar légimentőknél is csak a vezérsík, és az oldalajtó játszik a 135-ösöknél, amelyik nagyon hasonló felépítésűek:
ec1.jpg

Más téma:
Különben szerintem annak lesz értelme, ha a rendőrség MD-it is idővel Airbus-okra cseréljék. Ha így lesz (max. 8-10-éven belül), akkor az szerintem minimum + 8-10 karbantartandó gépet fog jelenteni. Ami a honvédség és a légimentők gépeivel + a civil gépekkel együtt már komoly szolgáltató bázis jelenthetne.
Amiket találtam azok szerint nem mai darabok a rendőrség gépei. Igazság szerint nem is tudom, hogy mennyi van a rendőröknek.
Ugyebár a Mi-2-eseket 2017-ben kivonták. Az MD-500-asokból 4 db volt, de az egyik balesetet szenvedett, és ezek már egészen nem mai darabok. Elvileg 2016/17-ben vettek 5db MD902-t a német rendőrségtől. Ebből az egyik a valaha megépített/leszállított legelső (!!!) 902-es (az egyedüli szürke, szerintem egyből megy a kivonás után a múzeumba).
Elvileg volt róla szó, hogy Angliából is vesznek még 5 db-ot, de azt nem tudom, hogy ebből mi lett.
Az szintén egy kérdés, hogy az 500-asok meddig repülhetnek, illetve, hogy rájuk vonatkozik-e a 2 hajtóműves szabályozás, mert ha igen, akkor már gondoskodni kellene a cseréjükről. Ha csak egyszerűen a 902-esek fognak dolgozni, akkor elég gyorsan kipörgetik az üzemidőket.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 029
113
Az szintén egy kérdés, hogy az 500-asok meddig repülhetnek, illetve, hogy rájuk vonatkozik-e a 2 hajtóműves szabályozás, mert ha igen, akkor már gondoskodni kellene a cseréjükről. Ha csak egyszerűen a 902-esek fognak dolgozni, akkor elég gyorsan kipörgetik az üzemidőket.
A 2-hajtóműves szabály csak lakott területek légterére vonatkozik, az MD-500-ok simán repülhetnek bármelyik autópálya, a Velencei-tó, Tisza-tó, a Balaton légterében. A Mókusokat viszont azért kellett leváltani a Légimentőknél, mert a mentőgépeknek feladatukból adódóan rendszeresen be kell repülniük lakott terület fölé.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 708
76 721
113
Hja a magyar légimentőknél is csak a vezérsík, és az oldalajtó játszik a 135-ösöknél, amelyik nagyon hasonló felépítésűek:
ec1.jpg

Más téma:
Különben szerintem annak lesz értelme, ha a rendőrség MD-it is idővel Airbus-okra cseréljék. Ha így lesz (max. 8-10-éven belül), akkor az szerintem minimum + 8-10 karbantartandó gépet fog jelenteni. Ami a honvédség és a légimentők gépeivel + a civil gépekkel együtt már komoly szolgáltató bázis jelenthetne.
Amiket találtam azok szerint nem mai darabok a rendőrség gépei. Igazság szerint nem is tudom, hogy mennyi van a rendőröknek.
Ugyebár a Mi-2-eseket 2017-ben kivonták. Az MD-500-asokból 4 db volt, de az egyik balesetet szenvedett, és ezek már egészen nem mai darabok. Elvileg 2016/17-ben vettek 5db MD902-t a német rendőrségtől. Ebből az egyik a valaha megépített/leszállított legelső (!!!) 902-es (az egyedüli szürke, szerintem egyből megy a kivonás után a múzeumba).
Elvileg volt róla szó, hogy Angliából is vesznek még 5 db-ot, de azt nem tudom, hogy ebből mi lett.
Az szintén egy kérdés, hogy az 500-asok meddig repülhetnek, illetve, hogy rájuk vonatkozik-e a 2 hajtóműves szabályozás, mert ha igen, akkor már gondoskodni kellene a cseréjükről. Ha csak egyszerűen a 902-esek fognak dolgozni, akkor elég gyorsan kipörgetik az üzemidőket.

Kb. ez lett volna a "nemzeti helikopter képesség" koncepció is...

Valamelyik topikban összefoglaltam már egyszer a rendőrségi helikoptereket, még amikor érkeztek és a gépek még angol lajstromban voltak. Állítólag az MD gépek örök életűek csak időnként el kell vinni őket ipari nagyjavításra.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113
A 2-hajtóműves szabály csak lakott területek légterére vonatkozik, az MD-500-ok simán repülhetnek bármelyik autópálya, a Velencei-tó, Tisza-tó, a Balaton légterében. A Mókusokat viszont azért kellett leváltani a Légimentőknél, mert a mentőgépeknek feladatukból adódóan rendszeresen be kell repülniük lakott terület fölé.
Azért valljuk be, nem hátrány egy rendőrségi helikopternél, ha lakott terület fölé is be tud repülni! :oops::rolleyes::D
Mondjuk ez azért is furcsa. Mert emlékeim szerint még nyáron is láttam a Duna felett az egyik MD500-ast repülni.
De jól értem, hogy a ferihegyi bázisú MD500-nak, ha el akar jutni az M1-es autópálya fölé, akkor vagy északról vagy délről meg kell kerülnie egész Budapestet lakott területen kívül, majd visszafelé ugyan ez? :p:D
 

Madár Fokker

Well-Known Member
2017. december 17.
511
1 408
93
Nem tudom hogy a kiképzés alatt álló pilótáknak milyen szakszójuk van, de ha van egy polgári PPL szintű szakszójuk meg egy Level 4 nyelvvizsgájuk, akkor az a pár száz km-es repülőút hazáig nem volna szabad hogy problémát jelentsen...

Én meglepődnék, ha csak úgy hobbiból volna civil, helikopteres szakszójuk. Repülő, movit, vitorla az más tészta, de a helikopter nagyon drága.

Az szintén egy kérdés, hogy az 500-asok meddig repülhetnek, illetve, hogy rájuk vonatkozik-e a 2 hajtóműves szabályozás,
Régen tanultam már légijogot, így nem vagyok a témában naprakész, de szerintem az " állami légijármű"vekre más szabályok vonatkoznak. Így repülhetnek még az MD500asok, míg a civil lajstromban lévő légimentő Mókusokat le kellett cserélni.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Én meglepődnék, ha csak úgy hobbiból volna civil, helikopteres szakszójuk. Repülő, movit, vitorla az más tészta, de a helikopter nagyon drága.
Én sem vagyok naprakész a katonai szakszolgálati engedélyek témakörben, de azt azért valószínűsítem hogy a magyar katonai légügyi hatósàg által kiállított helikopteres szakszó viszonylag alacsony költséggel konvertálható minimum egy civil PPL-H szakszóra (vagy egy az egyben megfelel annak??).
Ha ez megvan akkor már csak egy minimum Level 4 szintű fónia nyelvvizsga kell ahhoz hogy külföldön civil légtérben repülhessen egy magyar pilóta.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 364
11 323
113
Én sem vagyok naprakész a katonai szakszolgálati engedélyek témakörben, de azt azért valószínűsítem hogy a magyar katonai légügyi hatósàg által kiállított helikopteres szakszó viszonylag alacsony költséggel konvertálható minimum egy civil PPL-H szakszóra (vagy egy az egyben megfelel annak??).
Ha ez megvan akkor már csak egy minimum Level 4 szintű fónia nyelvvizsga kell ahhoz hogy külföldön civil légtérben repülhessen egy magyar pilóta.

Az a gond, hogy, legalább is legutolsó információim szerint, a hatóságnál komplett idióták ülnek. Meg akarták szüntetni 2013 környékén a movit kategóriát, mert szerintük nem létezik, de olyat is megengedtek maguknak, hogy ugyan az az ember tanítson, vizsgáztasson, és adjon szakszót.
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 724
4 131
113
hogy nem tudod a hosszú farok közepére tenni az azonosítót és a felségjelzést, mert annyira kis átmérőjű a gép farka (így hívják egyáltalán, vagy törzsnyúlvány)
Azokban a körökben, ahol a forgószárnyat forgószárnynak (és nem rotornak) hívják, ott ezt a részt faroktartónak nevezik (lehet, hogy civilben is faroktartóbak hívják... ). :)
De jól értem, hogy a ferihegyi bázisú MD500-nak, ha el akar jutni az M1-es autópálya fölé, akkor vagy északról vagy délről meg kell kerülnie egész Budapestet lakott területen kívül, majd visszafelé ugyan ez?
Ez után a szabályozás után is repült felettünk MD-500... bár mostanában mintha megritkultak volna. Nem voltak azért a rendőrök hülyék... továbbra is átrepültek a XVIII. ker. meg Gyál felett... majd figyelek, hogy mostanában lesz-e egyhajtóműves errefelé. :)
 
  • Tetszik
Reactions: fedett_mókus