[HUN] Airbus Helicopters H145M HForce

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 633
3 913
113
"A kutató-mentő feladatnál a pilóta a helikopter vezetésére koncentrálhat, a navigációs és kommunikációs rendszerekkel a fedélzeti rendszerkezelők foglalkoznak. Ha a mentési eljárás csörlést igényel, akkor a rendszerkezelő kiszáll a bal ülésből, hátramegy és elvégzi a csörlést, majd visszaül a helyére. Ha erre egy külön csörlőkezelő lenne, akkor kevesebb üzemanyagot lehetne tölteni a helikopterbe. Ez egyébként is keskeny mezsgye, mert egy teljes kutató-mentő konfigurációjú gépet - felszerelés, egy fő egészségügyi személyzet, egy fő kutató-mentő személyzet (ejtőernyős), a fedélzeti rendszerkezelő és a pilóta – nem lehet teljesen feltölteni és már akkor is maximális felszálló súlyon van."
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 871
91 389
113
"A kutató-mentő feladatnál a pilóta a helikopter vezetésére koncentrálhat, a navigációs és kommunikációs rendszerekkel a fedélzeti rendszerkezelők foglalkoznak. Ha a mentési eljárás csörlést igényel, akkor a rendszerkezelő kiszáll a bal ülésből, hátramegy és elvégzi a csörlést, majd visszaül a helyére. Ha erre egy külön csörlőkezelő lenne, akkor kevesebb üzemanyagot lehetne tölteni a helikopterbe. Ez egyébként is keskeny mezsgye, mert egy teljes kutató-mentő konfigurációjú gépet - felszerelés, egy fő egészségügyi személyzet, egy fő kutató-mentő személyzet (ejtőernyős), a fedélzeti rendszerkezelő és a pilóta – nem lehet teljesen feltölteni és már akkor is maximális felszálló súlyon van."
Ezért jön a 225-ös. A jelenlegi Mi 17-eshez képest a 145-ös kisebb gép.
 
  • Tetszik
Reactions: bel

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 087
73 623
113
Ezért jön a 225-ös. A jelenlegi Mi 17-eshez képest a 145-ös kisebb gép.
"Ebben a feladatkörben érdekes példa Németország, ahol a katonai kutató-mentő szolgálat kiegészíti a polgári légimentést. Ha az adott körzetben nincsen gép vagy éjszakai mentésnél nincs éjjellátóval (NVG) felszerelt mentőhelikopter, akkor a katonákat riasztják."

Utána kellene olvasni hogy a németeknél is vannak-e ilyen problémák vagy ők ezt hogyan oldották meg. Ők direkt SAR feladatkörre rendszeresítették a H145-öt az UH-1 váltótípusaként.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 766
35 959
113
"A kutató-mentő feladatnál a pilóta a helikopter vezetésére koncentrálhat, a navigációs és kommunikációs rendszerekkel a fedélzeti rendszerkezelők foglalkoznak. Ha a mentési eljárás csörlést igényel, akkor a rendszerkezelő kiszáll a bal ülésből, hátramegy és elvégzi a csörlést, majd visszaül a helyére. Ha erre egy külön csörlőkezelő lenne, akkor kevesebb üzemanyagot lehetne tölteni a helikopterbe. Ez egyébként is keskeny mezsgye, mert egy teljes kutató-mentő konfigurációjú gépet - felszerelés, egy fő egészségügyi személyzet, egy fő kutató-mentő személyzet (ejtőernyős), a fedélzeti rendszerkezelő és a pilóta – nem lehet teljesen feltölteni és már akkor is maximális felszálló súlyon van."
"felszerelés, egy fő egészségügyi személyzet, egy fő kutató-mentő személyzet (ejtőernyős), a fedélzeti rendszerkezelő és a pilóta"
Miért nem tanítják meg az "egészségügyi személyzetet" vagy az "ejtőernyőst" csörlőzni?
Szerintem nem a rendszerkezelőt kellene "ugráltatni"...
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 871
91 389
113
"Ebben a feladatkörben érdekes példa Németország, ahol a katonai kutató-mentő szolgálat kiegészíti a polgári légimentést. Ha az adott körzetben nincsen gép vagy éjszakai mentésnél nincs éjjellátóval (NVG) felszerelt mentőhelikopter, akkor a katonákat riasztják."

Utána kellene olvasni hogy a németeknél is vannak-e ilyen problémák vagy ők ezt hogyan oldották meg. Ők direkt SAR feladatkörre rendszeresítették a H145-öt az UH-1 váltótípusaként.
Vagy ők sem full üzrmanyaggal működtetik, nem tudom egyébként ez konkrétan mit jelent. 3/4, 2/3, 1/2. De ez sztem hülyeség lenne.

Vagy nem ugyanannyi felszerelést visznek, esetleg kevesebb személyzettel. Ugye nálunk SARben 3 fő, plusz a pilóta repül. Laikusként. Ejtőernyős tuti kell?? Milyen gyakran alkalmazzák kutató, mentő feladatoknál? Nem lenne elég csak a nagyobb gépeken??
 
  • Tetszik
Reactions: BJani and Aladeen

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 055
26 616
113
"A kutató-mentő feladatnál a pilóta a helikopter vezetésére koncentrálhat, a navigációs és kommunikációs rendszerekkel a fedélzeti rendszerkezelők foglalkoznak. Ha a mentési eljárás csörlést igényel, akkor a rendszerkezelő kiszáll a bal ülésből, hátramegy és elvégzi a csörlést, majd visszaül a helyére. Ha erre egy külön csörlőkezelő lenne, akkor kevesebb üzemanyagot lehetne tölteni a helikopterbe. Ez egyébként is keskeny mezsgye, mert egy teljes kutató-mentő konfigurációjú gépet - felszerelés, egy fő egészségügyi személyzet, egy fő kutató-mentő személyzet (ejtőernyős), a fedélzeti rendszerkezelő és a pilóta – nem lehet teljesen feltölteni és már akkor is maximális felszálló súlyon van."
Meg kellett volna szereni azokat a dezertált exAfgán Blackhawkokat.
 
  • Tetszik
Reactions: bel

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 633
3 913
113
"felszerelés, egy fő egészségügyi személyzet, egy fő kutató-mentő személyzet (ejtőernyős), a fedélzeti rendszerkezelő és a pilóta"
Miért nem tanítják meg az "egészségügyi személyzetet" vagy az "ejtőernyőst" csörlőzni?
Szerintem nem a rendszerkezelőt kellene "ugráltatni"...
Szia,

Hat, eleg nehezen tudom elkepzelni, ahogy valaki sajat magat csorlozi, majd amikor a gep melle ert, kinyul, megfogja magat, behuzza a gepbe es segit lecsatolni a hevedereket.
 

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 633
3 913
113
Laikusként. Ejtőernyős tuti kell?? Milyen gyakran alkalmazzák kutató, mentő feladatoknál? Nem lenne elég csak a nagyobb gépeken??
Szia,

55 kilot emelhet egy dolgozo Magyarorszagon. Ha nincs "ejtoernyos", akkor az 55 kilonal nehezebb sebulteket ott kell hagyni a foldon.

Ha van "ejtoernyos", akkor ketten egyutt meg tudjak emelni a serulteket.

Es ha van "ejtoernyos", akkor van aki ujraelesztesnel pumpalja a beteget (igazabol ez meg igy is eleg keves, az emelt szintu ujraeleszteshez 3 fo kell, es remelem, hogy mentotiszt es nem csak apolo van a helikopteren, vagyis kepesek emelt szintu ujraelesztest vegezni).
 
T

Törölt tag 467

Guest
Pilóta, eü-s nem kérdés, plusz egy ember viszont elég kell legyen, egy ekkora gépnél.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 871
91 389
113
Szia,

55 kilot emelhet egy dolgozo Magyarorszagon. Ha nincs "ejtoernyos", akkor az 55 kilonal nehezebb sebulteket ott kell hagyni a foldon.

Ha van "ejtoernyos", akkor ketten egyutt meg tudjak emelni a serulteket.

Es ha van "ejtoernyos", akkor van aki ujraelesztesnel pumpalja a beteget (igazabol ez meg igy is eleg keves, az emelt szintu ujraeleszteshez 3 fo kell, es remelem, hogy mentotiszt es nem csak apolo van a helikopteren, vagyis kepesek emelt szintu ujraelesztest vegezni).
A 145-ösön most tuti nincs.

Kutató mentő konfig.
Felszerelés
1 fő eü. személyzet
1 fő ejtőernyős
1 fő pilóta
1 fő Fedélzeti rendszerkezelő (navigációs, kommunikációs rendszereken túl a csörlőt is kezeli)

Kiváncsi lennék a német rendszerre ugyanezzel a géppel.
Sztem van 1 régi struktúra, amit a 17esekkel használtak. Ezt az új 225-ösre könnyű átvenni. Viszont egy kisebb 145-ösre modernizálni kellene. Az ejtőernyős nekem laikusként kérdőjeles. 1 ápoló lehet valóban többet segíthet. De még nincs élesítve a 145ös SAR képessége. Sztem jó az irány amit mondasz.
 
  • Tetszik
Reactions: bel

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 633
3 913
113
Sztem van 1 régi struktúra, amit a 17esekkel használtak. Ezt az új 225-ösre könnyű átvenni. Viszont egy kisebb 145-ösre modernizálni kellene.
Szia,

Az a gond, hogy a "modernizalas" az hatarozottan kepessegcsokkentest jelentene ebben az esetben.

Ha jol tudom, akkor jelenleg a Mi-17-eseken 3 fo tud kiszallni.

Ez a kovetkezo szempontok alapjan nagyon jo:
-Ha beteget kell szallitani (nagyjabol mindig kell!), akkor kozben a mentotiszt/orvos ertekes munkat vegezhet, nem neki kell cipekednie.
-Ha muszaki mentest kell vegezni (nem ritka, hogy valaki beszorul), akkor van felszereles es ember, aki ezt el tudja vegezni.
-Ha ujraelesztest kell vegrehajtani, akkor a mentotiszt/orvos emelt szinten vegezheti ezt (az alapszintu ujraeleszteshez 2 ember kell, itt van egy 3. aki kepes gyogyszert adni, manualis defit kezelni, vagy akar pacemakert beallitani).
-Tomeges balesetnel/katasztrofanal a mentotiszt/orvosnak tilos ellatast vegeznie (kiveve az egymozdulatos egyszeru legutbiztositast), az o feladata az osztalyozas (triazs), nagyon nem mindegy, hogy 1 vagy 2 embernek tudja delegalni az azonnali eletmento beavatkozasokat. Amikor epp nem kell ilyet vegrehajtani, akkor pedig segithetnek atkutatni a teruletet, gyorsabban megtalalni a tuleloket.

Lathato, hogy ezek mindegyike serulne abban az esetben, ha csak 2-en szallnak ki. Szoval szerintem nagyon jo koncepcio az, hogy a H-225-osok valtsak a Mi-17-eseket!

Es az is lathato, hogy miert tettem idezojelbe a korabbi hozzaszolasomban az "ejtoernyos"-t, hiszen neki igen apro feladata az, hogy ejtoernyos legyen (abban az esetben, ha a gep nem tud sem leszallni, sem kotelet leereszteni, akkor ernyovel kiugorva megkezdheti az elsosegelynyujtast - ez a kepesseg hasznos, de igen ritkan hasznalt). Viszont a betegszallitas folyamatos feladata, tomeges balesetnel es ujraelesztesnel az elsosegelynyujtas/eletmentes is; illetve amig volt felszerelese, addig a muszaki mentes (beszorultak kimenekitese) is az o feladatuk volt.
 
  • Tetszik
Reactions: BJani

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 871
91 389
113
Szia,

Az a gond, hogy a "modernizalas" az hatarozottan kepessegcsokkentest jelentene ebben az esetben.

Ha jol tudom, akkor jelenleg a Mi-17-eseken 3 fo tud kiszallni.

Ez a kovetkezo szempontok alapjan nagyon jo:
-Ha beteget kell szallitani (nagyjabol mindig kell!), akkor kozben a mentotiszt/orvos ertekes munkat vegezhet, nem neki kell cipekednie.
-Ha muszaki mentest kell vegezni (nem ritka, hogy valaki beszorul), akkor van felszereles es ember, aki ezt el tudja vegezni.
-Ha ujraelesztest kell vegrehajtani, akkor a mentotiszt/orvos emelt szinten vegezheti ezt (az alapszintu ujraeleszteshez 2 ember kell, itt van egy 3. aki kepes gyogyszert adni, manualis defit kezelni, vagy akar pacemakert beallitani).
-Tomeges balesetnel/katasztrofanal a mentotiszt/orvosnak tilos ellatast vegeznie (kiveve az egymozdulatos egyszeru legutbiztositast), az o feladata az osztalyozas (triazs), nagyon nem mindegy, hogy 1 vagy 2 embernek tudja delegalni az azonnali eletmento beavatkozasokat. Amikor epp nem kell ilyet vegrehajtani, akkor pedig segithetnek atkutatni a teruletet, gyorsabban megtalalni a tuleloket.

Lathato, hogy ezek mindegyike serulne abban az esetben, ha csak 2-en szallnak ki. Szoval szerintem nagyon jo koncepcio az, hogy a H-225-osok valtsak a Mi-17-eseket!

Es az is lathato, hogy miert tettem idezojelbe a korabbi hozzaszolasomban az "ejtoernyos"-t, hiszen neki igen apro feladata az, hogy ejtoernyos legyen (abban az esetben, ha a gep nem tud sem leszallni, sem kotelet leereszteni, akkor ernyovel kiugorva megkezdheti az elsosegelynyujtast - ez a kepesseg hasznos, de igen ritkan hasznalt). Viszont a betegszallitas folyamatos feladata, tomeges balesetnel es ujraelesztesnel az elsosegelynyujtas/eletmentes is; illetve amig volt felszerelese, addig a muszaki mentes (beszorultak kimenekitese) is az o feladatuk volt.
Alapvetően a 225-ös váltja a 17est, addig nem is lesz kivonva, amíg nem érkezik meg.
Viszont egy modernizált szabályozassal a 145-ös hatékony kiegészítő, plusz SAR feladatot el tud végezni.

Tehát összeségében ez nem képességcsökkenést, hanem bővülést és kapacitásnövekedést jelenthet.
 

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 633
3 913
113
Alapvetően a 225-ös váltja a 17est, addig nem is lesz kivonva, amíg nem érkezik meg.
Viszont egy modernizált szabályozassal a 145-ös hatékony kiegészítő, plusz SAR feladatot el tud végezni.

Tehát összeségében ez nem képességcsökkenést, hanem bővülést és kapacitásnövekedést jelenthet.
Szia,

Olyan foldhozragadt vagyok, hogy nem latom, milyen modernizalt szabalyozas hatasara lesz akar dupla teherbirasa az egy szem "ejtoernyos"nek (ez kell ahhoz, hogy betegszallitas kozben a mentotiszt/orvos gyogyitson es ne cipekedjen), akar 4 keze (ez kell ahhoz, hogy szivkompressziot es lelegeztetest egyszerre vegezzen, amig a mentotiszt/orvos beadja az ujraeleszteshez szukseges gyogyszert).

Persze lehet, hogy teljesen felreertettelek, es arra gondolsz, hogy a H-145 es a Mi-17 egyutt jobb, mint egy Mi-17 egyedul. Ebben termeszetesen igazad van!

Csak lazan kapcsolodik ide, de regen a mentogepkocsiban ferfiak lehettek csak az apolok, mert csak igy volt megoldhato, hogy a soforrel kozosen el tudjak szallitani a beteget (pl. amikor a 4. emeletrol kezben kell lehozni a mozgaskeptelen beteget a lepcson). Azota mar modern szabalyozas van, es vannak noi mentoapolok is. A modern szabalyozas szerint, ha tolhato a beteg hordagyon, akkor megmentik, ha nem, akkor ott hagyjak, ahol van (jo esetben jon egy masik mento, es majd az lehozza a beteget).
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Luthero

Luthero

Well-Known Member
2010. április 25.
1 725
2 497
113
Szerintem a H145 ös esetében sajnos a gombhoz keresték a kabátot. Az ideális eset az lenne ha 1 mentőtiszt 1 fő ápoló és 2 fő ejés lenne a kútmentőn , a gép személyzetén kívül. És egy hatalmas üzemanyag tartalékkal rendelkező és nagy teherbírású gép szállítaná őket felszereléssel együtt. Sajnos ez a kis gép erre nem alkalmas.
 
  • Imádom
Reactions: bel

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 871
91 389
113
Szia,

Olyan foldhozragadt vagyok, hogy nem latom, milyen modernizalt szabalyozas hatasara lesz akar dupla teherbirasa az egy szem "ejtoernyos"nek (ez kell ahhoz, hogy betegszallitas kozben a mentotiszt/orvos gyogyitson es ne cipekedjen), akar 4 keze (ez kell ahhoz, hogy szivkompressziot es lelegeztetest egyszerre vegezzen, amig a mentotiszt/orvos beadja az ujraeleszteshez szukseges gyogyszert).

Persze lehet, hogy teljesen felreertettelek, es arra gondolsz, hogy a H-145 es a Mi-17 egyutt jobb, mint egy Mi-17 egyedul. Ebben termeszetesen igazad van!

Csak lazan kapcsolodik ide, de regen a mentogepkocsiban ferfiak lehettek csak az apolok, mert csak igy volt megoldhato, hogy a soforrel kozosen el tudjak szallitani a beteget (pl. amikor a 4. emeletrol kezben kell lehozni a mozgaskeptelen beteget a lepcson). Azota mar modern szabalyozas van, es vannak noi mentoapolok is. A modern szabalyozas szerint, ha tolhato a beteg hordagyon, akkor megmentik, ha nem, akkor ott hagyjak, ahol van (jo esetben jon egy masik mento, es majd az lehozza a beteget).
Alapvetően arra gondoltam, hogy a Mi17 és a H145M jobb mint a Mi17 külön. Illetve a végső verzió a legjobb jövőre érkező, H225M és a H145M kombó.

De a magyar civil mentőheliken is 3 fős személyzet van és meg tudják oldani.
Sztem a 145-ös esetében 2 megoldás van. Megtartani a 4 fős személyzetet és együtt élni azzal, hogy nincs full tank. (itt jó lennne tudni ez mennyivel kevesebb. Valóban releváns vagy csak szimbólikusan kevesebb üzemanyagot jelent.) Vagy 3 főre csökkenteni a személyzet létszámát a civil mentőkhöz hasonlóan.

A ritka tömegszerencsétlenségek esetére meg most is itt a Mi17-es vagy ia. jövőben a H225M. Tehát a H145M nem elvesz, hanem hozzáad plusz lehetőségeket a légimentéshez. Illetve a modern szenzortorony lényegesen többet hozzátesz a kutatási lehetősegekhez.
 
  • Tetszik
Reactions: bel and Blitz97