• Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 925
99 060
113

Bálint

Well-Known Member
2020. augusztus 31.
10 625
36 152
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 933
12 760
113

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 819
44 747
113
Azért arról nem a magazin szerkesztői tehetnek, hogy a franciák a helikoptert Caracal-nak nevezték el, ami macskaféle, sivatagi hiúz.
Hiúzokból viszont tényleg túladagolásunk lesz a rombolópuskától az e.lynxen át az IFV-ig.
Még jó hogy a nálunk is esélyes izraeli sorozatvetőt átnvezetés PULS-ra - régen az is LYNX volt... :D
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 554
83 920
113
Érdekelne hogy lehet-e bekötöttet ugrani belőle?
A válasz szerintem az alábbi, egy hónappal ezelőtti cikkben volt:

SZOLNOKI ŐRSÉGVÁLTÁS
Forgószárnyas „Ki mit tud?”

"A Mi-8 és -17 felhasználásánál szinte mindennapos volt az ejtőernyős kiképzés: kezdőket is gyakran ugrattak velük, akik bekötött ugrásokat végeztek. A H225M-et nem erre találták ki: bár bizonyos keretek között képes ejtőernyős üzem kiszolgálására, de csak komoly technikai és kapacitásbeli korlátokkal. (Azt is érdemes megjegyezni, hogy a helikoptert általánosságban nem feltétlenül célszerű ilyen feladatra alkalmazni: kiképzés során a forgószárnyas fenntartási költsége nagyságrendileg hasonló az eggyel nagyobb kategóriájú merevszárnyúéhoz. Tehát két hajtóműves, közepes helikopter esetében egy C-130/KC-390 típuséhoz, amelyek viszont jóval több ejtőernyőst vehetnek a fedélzetükre. Éles bevetés alkalmával a helikopter kisebb hatótávolsággal rendelkezik, ráadásul sebessége és repülési magassága miatt a túlélőképessége is alacsonyabb szintű. Ezek miatt a NATO-tagállamok többségében lehetőleg merevszárnyú gépeket használnak erre a célra.)"

Így az ejtőernyősöknek vagy civil An-2-est bérelnek ahogy eddig, vagy a KC-390-esből fognak majd ugrani amit kicsi pazarlásnak tűnik. Ha jól tudom, a H145-ből eddig csak az ejtőernyős válogatott gyakorolt, a többi honvédségi gép meg nem alkalmas erre. Ritkán a C-17-esből is szoktak ugrani, hogy a kifizetett de bennmaradt éves időt felhasználják.
 
  • Tetszik
Reactions: efott1974 and bel

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 933
12 760
113
A válasz szerintem az alábbi, egy hónappal ezelőtti cikkben volt:


"A Mi-8 és -17 felhasználásánál szinte mindennapos volt az ejtőernyős kiképzés: kezdőket is gyakran ugrattak velük, akik bekötött ugrásokat végeztek. A H225M-et nem erre találták ki: bár bizonyos keretek között képes ejtőernyős üzem kiszolgálására, de csak komoly technikai és kapacitásbeli korlátokkal. (Azt is érdemes megjegyezni, hogy a helikoptert általánosságban nem feltétlenül célszerű ilyen feladatra alkalmazni: kiképzés során a forgószárnyas fenntartási költsége nagyságrendileg hasonló az eggyel nagyobb kategóriájú merevszárnyúéhoz. Tehát két hajtóműves, közepes helikopter esetében egy C-130/KC-390 típuséhoz, amelyek viszont jóval több ejtőernyőst vehetnek a fedélzetükre. Éles bevetés alkalmával a helikopter kisebb hatótávolsággal rendelkezik, ráadásul sebessége és repülési magassága miatt a túlélőképessége is alacsonyabb szintű. Ezek miatt a NATO-tagállamok többségében lehetőleg merevszárnyú gépeket használnak erre a célra.)"

Így az ejtőernyősöknek vagy civil An-2-est bérelnek ahogy eddig, vagy a KC-390-esből fognak majd ugrani amit kicsi pazarlásnak tűnik. Ha jól tudom, a H145-ből eddig csak az ejtőernyős válogatott gyakorolt, a többi honvédségi gép meg nem alkalmas erre. Ritkán a C-17-esből is szoktak ugrani, hogy a kifizetett de bennmaradt éves időt felhasználják.

Ha nagyjából ugyan annyiba kerül egy kör ugratás H225M-el és KC-390-el akkor szerintem a KC jobban megéri, mert jóval több ejtőernyőst tudsz kidobni vele.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 554
83 920
113
Ha nagyjából ugyan annyiba kerül egy kör ugratás H225M-el és KC-390-el akkor szerintem a KC jobban megéri, mert jóval több ejtőernyőst tudsz kidobni vele.
Csak az a kérdés hogy mennyi ejtőernyősöd van egyszerre vagy összesen... a pilóták kötelező ejtőernyős kiképzésén, a különlegesek gyakorlásán és az ejtőernyős válogatotton kívül más van? Eléggé megkérdőjeleződött, hogy a mai légvédelmi lehetőségek mellett van-e még létjogosultsága az olyan műveleteknek, amikor pl. 64 ejtőernyős katona egyszerre ugrik ki egy KC-390-esből hogy elfoglaljon egy területet. Erről talán a [HUN] Haderőszervezés és haderőalkalmazás elmélete topikban volt nagy vita.
 
  • Tetszik
Reactions: ravenlord

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 933
12 760
113
Csak az a kérdés hogy mennyi ejtőernyősöd van egyszerre vagy összesen... a pilóták kötelező ejtőernyős kiképzésén, a különlegesek gyakorlásán és az ejtőernyős válogatotton kívül más van? Eléggé megkérdőjeleződött, hogy van-e még létjogosultsága az olyan műveleteknek, amikor pl. 64 ejtőernyős katona egyszerre ugrik ki egy KC-390-esből hogy elfoglaljon egy területet. Erről talán a [HUN] Haderőszervezés és haderőalkalmazás elmélete topikban volt nagy vita.

Ha kevés van éppen, akkor bérelt AN-2-ből ugratnék.
Bár nem látom magam előtt, hogy a közeljövőben felállna egy ejtőernyős ezred mondjuk, a fegyvernem kultúrát mindenképpen megtartanám. Nekem ez a véleményem.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 925
99 060
113
Vezetéstechnikai szempontból mennyiben más az új és az orosz helikopterek irányítása?

– A feladatvégrehajtás szempontjából érdemes megközelíteni ezt a kérdést, mivel maga a helikopter vezetése repüléstechnikai szempontból nem tér el egymástól. Az új eszközök a robotpilótájuk, illetve a nagyfokú automatizációjuknak köszönhetően komoly terhet vesznek le a vezetőkről. Mindez lehetővé teszi, hogy a gép személyzete a korábbiaknál nagyobb pontossággal tudjon a műveleti feladataira koncentrálni. A régi analóg eszközök üzemeltetése olyan feladatokat rótt a vezetőkre, melyek több esetben korai túlterheléshez vezettek.

Milyen és mennyi fegyvert képes hordozni e gép – illetve a nekünk szállított példányok felszereltsége milyen lesz?

– Az új helikoptereink az Airbus által kifejlesztett HForce fegyverzetrendszert alkalmazzák, amely oldalanként többszintű moduláris képességet jelent. A gyártó több opciót dolgozott ki, melyben a 20 mm-es gépágyú, a 70 mm-es irányított és nem irányított rakéták különböző változatú elhelyezései biztosíthatók. Részét képezi még a fejlett optikai szenzor és a sisakba épített célzóberendezés is. A fegyverrendszer alkalmazására lehetősége van a gépszemélyzet minden tagjának. Emellett a helikopterek fedélzetére még felépíthetők a tehertér padlójához rögzített, fegyverállványra rögzíthető 7.62 mm-es géppuskák, melyekkel az oldalajtókon keresztül biztosított a tűzkiváltás. A Magyar Honvédség mind a H145M, mind pedig a H225M helikoptereihez beszerezte az HForce rendszert, s azokat szállító és kutató-mentő változatúakra is át lehet alakítani. Mindezen képességeket kamatoztatjuk is, ha szükséges, példaként hagy említsem meg, hogy a Magyar Honvédség két H145-ös helikoptere augusztus 7-én kirepült Szlovéniába, hogy az elmúlt időszak egyik legnagyobb természeti katasztrófája utáni mentési munkálatokat segítse. Mint a műveletért felelős parancsnok elmondhatom, hogy elsősorban tartós élelmiszereket és gyógyszereket szállítottunk ki a Slovenj Gradec-i repülőtér 100 kilométeres körzetébe, a szárazföldtől elszigetelt, árvízzel körülvett települések lakóinak. A helikopterek egy felszállással csaknem 700 kilogramm élelmiszert képesek kiszállítani a rászorulóknak.

A régihez képest mekkora idő– és pénzbeli eltérést – ha tetszik, spórolást – jelent az új technika kiszolgálása?

– Az új forgószárnyas flotta karbantartása a digitális platform sajátosságai okán teljesen eltér az orosz, analóg helikopterekétől. A földi kiszolgálás rendszere átalakult. Előtérbe kerültek az olyan, elektromos, elektronikus jellegű szakmunkák, melyek eddig nem voltak annyira hangsúlyosak. Összességében kijelenthető, hogy a műszaki munkák mértéke megnőtt, mely nem a költségmutatók csökkenése irányába mutat. Hétköznapi példával élve; a két helikopter (H145M/H225M vs. Mi-17/24) karbantartása olyan, mintha egy mai, modern autó szervizelését hasonlítanánk össze egy minden szempontból régebbi, elavultabb társával.

Valóban igaz a rotorlapátok élettartamára vonatkozó hír, azaz hogy nem nagyon kell őket cserélni? Vagy ez csak amolyan gyártói nagyzolás?

– A hír igaz. Jelenkorunk kompozit szerkezetű rotorlapátjainak élettartama mintegy húszezer óra, mely messze túlmutat a helikopter egyéb szerkezeti elemeinek élettartamán.

– Mennyi időt vesz igénybe egy pilóta kiképzése?

– A repülő-műszaki képzés mellett folyamatosan zajlik a repülőhajózó állomány átképzése is. Fontos kiemelni, hogy jelenleg a más forgószárnyas típusokkal már repült, tapasztalt katonák átképzése történik és nem a „képzetlen” emberek oktatása zajlik. A munka több fázison keresztül valósul meg: három-három hetes elméleti és szimulátoros repülőkiképzés és az azt követő valós repülésekkel történő gyakorlati átképzés. Utóbbi hossza nagy mértékben függ a kiképzési céltól. Ez két hónaptól fél évig is tarthat. Ezt követően a repülések folytatásával finomítják készségeiket a hajózók. Az úgynevezett Korlátozás nélkül hadrafogható kiképzési szint elérése csaknem egy év időtartamot igényel.

– A közelmúltban történt horvátországi baleset kapcsán talán érdemes lenne pár szót szólni azokról a biztonságtechnikai eszközökről, melyek a drótok és antennák elvágására szolgálnak...

A helikopterek a törzsszerkezetük orr-részénél, a fülke feletti és alatti részén rendelkeznek egy-egy darab mechanikus kábelvágó késsel. Ezek megfelelő repülési sebesség mellett biztosítják a magasfeszültségű kábelek vágását.

– Nem hordoz veszélyt az, hogy ezek a helikopterek nem hagyományos, hanem érintőképernyős visszajelzőpanelekkel működnek? Mi történik, ha jön egy „kék halál” és lefagy a fedélzeti PC?

– A helikopterek fülkéiben található digitális kijelzők mögött önálló számítógépek találhatók. Ez azt jelenti, hogy a rendszer redundáns. A H145M-et tekintve a redundancia háromszoros, a H225M esetében pedig négyszeres. Ha bármi történne az egyik számítógéppel és a hozzátartozó kijelző leállna, a többi kijelző akkor is hiba nélkül működne. Emellett a számítógépeket alapinformációval ellátó rendszerek is duplikáltak. Gyakorlatilag kizárható a „kék halál” a fedélzeten, erre nem is volt még példa. A visszajelző paneleken digitális ugyan a kijelző, viszont azok nem érintőképernyőként funkcionálnak. Repülésbiztonsági szempontból a forgószárnyas repülőipar nem használ érintőkijelzőt, mivel a repülőeszköz mozgása következtében felléphetnek olyan káros rezgések, amelyek akadályoznák a felület kezelését. A gépszemélyzet fizikai gombokkal éri el a kijelző funkcióit.

– Mekkora műszaki keret kell a teljes flotta kiszolgálásához?

– Ezt a kérdést nem áll módunkban megválaszolni.

Mennyi időt vesz igénybe a műszaki keret kiképzése?

– A képzések zöme Franciaországban, Marignane-ban, az Airbus Helicopters Training Academy-n történik. Ezt kiegészítve valósulnak meg olyan képzések, amelyek hazai bázison, az MH Kiss József 86. Helikopterdandárnál kerülnek megtartásra. Az elméleti átképzésen részt vett repülő-műszaki állomány a gyakorlati munkát az úgynevezett On the Job Training-en (OJT) kapja meg, mely már a honvédség helikopterein történik. Ezt a hat hónapos oktatást az Airbus által delegált nagy tapasztalatú mentorok tartják angol nyelven. Ezt követően lehetséges megszerezni a helikopterek üzemeltetéséhez szükséges szakszolgálati engedélyt. Összességében csaknem kilenc hónap szükséges egy olyan repülő-műszaki szakember átképzéséhez, aki képes önállóan előkészíteni a helikoptereket, illetve végrehajtani a karbantartási feladatokat.

– Milyen védelmi eszközökkel rendelkezik a helikopter?

– A helikopter számos önvédelmi rendszerrel felszerelt, többek között infracsapdával és besugárzásjelzővel. Míg a H145M pilótafülkéje, addig a H225M utastere és a pilótafülkéje is páncélozható, kevlárpanelekkel védett, a rotorlapátok, üzemanyag tartályok lövedékállók.
 

Bálint

Well-Known Member
2020. augusztus 31.
10 625
36 152
113
366001723_675680074580185_8863381031875475534_n.jpg
365837498_675680027913523_6054497533328924317_n.jpg
365975359_675679874580205_8623609896256133732_n.jpg

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.