• Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 500
93 718
113

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 361
11 318
113

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
20 023
38 358
113
Azért arról nem a magazin szerkesztői tehetnek, hogy a franciák a helikoptert Caracal-nak nevezték el, ami macskaféle, sivatagi hiúz.
Hiúzokból viszont tényleg túladagolásunk lesz a rombolópuskától az e.lynxen át az IFV-ig.
Még jó hogy a nálunk is esélyes izraeli sorozatvetőt átnvezetés PULS-ra - régen az is LYNX volt... :D
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 696
76 690
113
Érdekelne hogy lehet-e bekötöttet ugrani belőle?
A válasz szerintem az alábbi, egy hónappal ezelőtti cikkben volt:

SZOLNOKI ŐRSÉGVÁLTÁS
Forgószárnyas „Ki mit tud?”

"A Mi-8 és -17 felhasználásánál szinte mindennapos volt az ejtőernyős kiképzés: kezdőket is gyakran ugrattak velük, akik bekötött ugrásokat végeztek. A H225M-et nem erre találták ki: bár bizonyos keretek között képes ejtőernyős üzem kiszolgálására, de csak komoly technikai és kapacitásbeli korlátokkal. (Azt is érdemes megjegyezni, hogy a helikoptert általánosságban nem feltétlenül célszerű ilyen feladatra alkalmazni: kiképzés során a forgószárnyas fenntartási költsége nagyságrendileg hasonló az eggyel nagyobb kategóriájú merevszárnyúéhoz. Tehát két hajtóműves, közepes helikopter esetében egy C-130/KC-390 típuséhoz, amelyek viszont jóval több ejtőernyőst vehetnek a fedélzetükre. Éles bevetés alkalmával a helikopter kisebb hatótávolsággal rendelkezik, ráadásul sebessége és repülési magassága miatt a túlélőképessége is alacsonyabb szintű. Ezek miatt a NATO-tagállamok többségében lehetőleg merevszárnyú gépeket használnak erre a célra.)"

Így az ejtőernyősöknek vagy civil An-2-est bérelnek ahogy eddig, vagy a KC-390-esből fognak majd ugrani amit kicsi pazarlásnak tűnik. Ha jól tudom, a H145-ből eddig csak az ejtőernyős válogatott gyakorolt, a többi honvédségi gép meg nem alkalmas erre. Ritkán a C-17-esből is szoktak ugrani, hogy a kifizetett de bennmaradt éves időt felhasználják.
 
  • Tetszik
Reactions: efott1974 and bel

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 361
11 318
113
A válasz szerintem az alábbi, egy hónappal ezelőtti cikkben volt:


"A Mi-8 és -17 felhasználásánál szinte mindennapos volt az ejtőernyős kiképzés: kezdőket is gyakran ugrattak velük, akik bekötött ugrásokat végeztek. A H225M-et nem erre találták ki: bár bizonyos keretek között képes ejtőernyős üzem kiszolgálására, de csak komoly technikai és kapacitásbeli korlátokkal. (Azt is érdemes megjegyezni, hogy a helikoptert általánosságban nem feltétlenül célszerű ilyen feladatra alkalmazni: kiképzés során a forgószárnyas fenntartási költsége nagyságrendileg hasonló az eggyel nagyobb kategóriájú merevszárnyúéhoz. Tehát két hajtóműves, közepes helikopter esetében egy C-130/KC-390 típuséhoz, amelyek viszont jóval több ejtőernyőst vehetnek a fedélzetükre. Éles bevetés alkalmával a helikopter kisebb hatótávolsággal rendelkezik, ráadásul sebessége és repülési magassága miatt a túlélőképessége is alacsonyabb szintű. Ezek miatt a NATO-tagállamok többségében lehetőleg merevszárnyú gépeket használnak erre a célra.)"

Így az ejtőernyősöknek vagy civil An-2-est bérelnek ahogy eddig, vagy a KC-390-esből fognak majd ugrani amit kicsi pazarlásnak tűnik. Ha jól tudom, a H145-ből eddig csak az ejtőernyős válogatott gyakorolt, a többi honvédségi gép meg nem alkalmas erre. Ritkán a C-17-esből is szoktak ugrani, hogy a kifizetett de bennmaradt éves időt felhasználják.

Ha nagyjából ugyan annyiba kerül egy kör ugratás H225M-el és KC-390-el akkor szerintem a KC jobban megéri, mert jóval több ejtőernyőst tudsz kidobni vele.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 696
76 690
113
Ha nagyjából ugyan annyiba kerül egy kör ugratás H225M-el és KC-390-el akkor szerintem a KC jobban megéri, mert jóval több ejtőernyőst tudsz kidobni vele.
Csak az a kérdés hogy mennyi ejtőernyősöd van egyszerre vagy összesen... a pilóták kötelező ejtőernyős kiképzésén, a különlegesek gyakorlásán és az ejtőernyős válogatotton kívül más van? Eléggé megkérdőjeleződött, hogy a mai légvédelmi lehetőségek mellett van-e még létjogosultsága az olyan műveleteknek, amikor pl. 64 ejtőernyős katona egyszerre ugrik ki egy KC-390-esből hogy elfoglaljon egy területet. Erről talán a [HUN] Haderőszervezés és haderőalkalmazás elmélete topikban volt nagy vita.
 
  • Tetszik
Reactions: ravenlord

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 361
11 318
113
Csak az a kérdés hogy mennyi ejtőernyősöd van egyszerre vagy összesen... a pilóták kötelező ejtőernyős kiképzésén, a különlegesek gyakorlásán és az ejtőernyős válogatotton kívül más van? Eléggé megkérdőjeleződött, hogy van-e még létjogosultsága az olyan műveleteknek, amikor pl. 64 ejtőernyős katona egyszerre ugrik ki egy KC-390-esből hogy elfoglaljon egy területet. Erről talán a [HUN] Haderőszervezés és haderőalkalmazás elmélete topikban volt nagy vita.

Ha kevés van éppen, akkor bérelt AN-2-ből ugratnék.
Bár nem látom magam előtt, hogy a közeljövőben felállna egy ejtőernyős ezred mondjuk, a fegyvernem kultúrát mindenképpen megtartanám. Nekem ez a véleményem.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 500
93 718
113
Vezetéstechnikai szempontból mennyiben más az új és az orosz helikopterek irányítása?

– A feladatvégrehajtás szempontjából érdemes megközelíteni ezt a kérdést, mivel maga a helikopter vezetése repüléstechnikai szempontból nem tér el egymástól. Az új eszközök a robotpilótájuk, illetve a nagyfokú automatizációjuknak köszönhetően komoly terhet vesznek le a vezetőkről. Mindez lehetővé teszi, hogy a gép személyzete a korábbiaknál nagyobb pontossággal tudjon a műveleti feladataira koncentrálni. A régi analóg eszközök üzemeltetése olyan feladatokat rótt a vezetőkre, melyek több esetben korai túlterheléshez vezettek.

Milyen és mennyi fegyvert képes hordozni e gép – illetve a nekünk szállított példányok felszereltsége milyen lesz?

– Az új helikoptereink az Airbus által kifejlesztett HForce fegyverzetrendszert alkalmazzák, amely oldalanként többszintű moduláris képességet jelent. A gyártó több opciót dolgozott ki, melyben a 20 mm-es gépágyú, a 70 mm-es irányított és nem irányított rakéták különböző változatú elhelyezései biztosíthatók. Részét képezi még a fejlett optikai szenzor és a sisakba épített célzóberendezés is. A fegyverrendszer alkalmazására lehetősége van a gépszemélyzet minden tagjának. Emellett a helikopterek fedélzetére még felépíthetők a tehertér padlójához rögzített, fegyverállványra rögzíthető 7.62 mm-es géppuskák, melyekkel az oldalajtókon keresztül biztosított a tűzkiváltás. A Magyar Honvédség mind a H145M, mind pedig a H225M helikoptereihez beszerezte az HForce rendszert, s azokat szállító és kutató-mentő változatúakra is át lehet alakítani. Mindezen képességeket kamatoztatjuk is, ha szükséges, példaként hagy említsem meg, hogy a Magyar Honvédség két H145-ös helikoptere augusztus 7-én kirepült Szlovéniába, hogy az elmúlt időszak egyik legnagyobb természeti katasztrófája utáni mentési munkálatokat segítse. Mint a műveletért felelős parancsnok elmondhatom, hogy elsősorban tartós élelmiszereket és gyógyszereket szállítottunk ki a Slovenj Gradec-i repülőtér 100 kilométeres körzetébe, a szárazföldtől elszigetelt, árvízzel körülvett települések lakóinak. A helikopterek egy felszállással csaknem 700 kilogramm élelmiszert képesek kiszállítani a rászorulóknak.

A régihez képest mekkora idő– és pénzbeli eltérést – ha tetszik, spórolást – jelent az új technika kiszolgálása?

– Az új forgószárnyas flotta karbantartása a digitális platform sajátosságai okán teljesen eltér az orosz, analóg helikopterekétől. A földi kiszolgálás rendszere átalakult. Előtérbe kerültek az olyan, elektromos, elektronikus jellegű szakmunkák, melyek eddig nem voltak annyira hangsúlyosak. Összességében kijelenthető, hogy a műszaki munkák mértéke megnőtt, mely nem a költségmutatók csökkenése irányába mutat. Hétköznapi példával élve; a két helikopter (H145M/H225M vs. Mi-17/24) karbantartása olyan, mintha egy mai, modern autó szervizelését hasonlítanánk össze egy minden szempontból régebbi, elavultabb társával.

Valóban igaz a rotorlapátok élettartamára vonatkozó hír, azaz hogy nem nagyon kell őket cserélni? Vagy ez csak amolyan gyártói nagyzolás?

– A hír igaz. Jelenkorunk kompozit szerkezetű rotorlapátjainak élettartama mintegy húszezer óra, mely messze túlmutat a helikopter egyéb szerkezeti elemeinek élettartamán.

– Mennyi időt vesz igénybe egy pilóta kiképzése?

– A repülő-műszaki képzés mellett folyamatosan zajlik a repülőhajózó állomány átképzése is. Fontos kiemelni, hogy jelenleg a más forgószárnyas típusokkal már repült, tapasztalt katonák átképzése történik és nem a „képzetlen” emberek oktatása zajlik. A munka több fázison keresztül valósul meg: három-három hetes elméleti és szimulátoros repülőkiképzés és az azt követő valós repülésekkel történő gyakorlati átképzés. Utóbbi hossza nagy mértékben függ a kiképzési céltól. Ez két hónaptól fél évig is tarthat. Ezt követően a repülések folytatásával finomítják készségeiket a hajózók. Az úgynevezett Korlátozás nélkül hadrafogható kiképzési szint elérése csaknem egy év időtartamot igényel.

– A közelmúltban történt horvátországi baleset kapcsán talán érdemes lenne pár szót szólni azokról a biztonságtechnikai eszközökről, melyek a drótok és antennák elvágására szolgálnak...

A helikopterek a törzsszerkezetük orr-részénél, a fülke feletti és alatti részén rendelkeznek egy-egy darab mechanikus kábelvágó késsel. Ezek megfelelő repülési sebesség mellett biztosítják a magasfeszültségű kábelek vágását.

– Nem hordoz veszélyt az, hogy ezek a helikopterek nem hagyományos, hanem érintőképernyős visszajelzőpanelekkel működnek? Mi történik, ha jön egy „kék halál” és lefagy a fedélzeti PC?

– A helikopterek fülkéiben található digitális kijelzők mögött önálló számítógépek találhatók. Ez azt jelenti, hogy a rendszer redundáns. A H145M-et tekintve a redundancia háromszoros, a H225M esetében pedig négyszeres. Ha bármi történne az egyik számítógéppel és a hozzátartozó kijelző leállna, a többi kijelző akkor is hiba nélkül működne. Emellett a számítógépeket alapinformációval ellátó rendszerek is duplikáltak. Gyakorlatilag kizárható a „kék halál” a fedélzeten, erre nem is volt még példa. A visszajelző paneleken digitális ugyan a kijelző, viszont azok nem érintőképernyőként funkcionálnak. Repülésbiztonsági szempontból a forgószárnyas repülőipar nem használ érintőkijelzőt, mivel a repülőeszköz mozgása következtében felléphetnek olyan káros rezgések, amelyek akadályoznák a felület kezelését. A gépszemélyzet fizikai gombokkal éri el a kijelző funkcióit.

– Mekkora műszaki keret kell a teljes flotta kiszolgálásához?

– Ezt a kérdést nem áll módunkban megválaszolni.

Mennyi időt vesz igénybe a műszaki keret kiképzése?

– A képzések zöme Franciaországban, Marignane-ban, az Airbus Helicopters Training Academy-n történik. Ezt kiegészítve valósulnak meg olyan képzések, amelyek hazai bázison, az MH Kiss József 86. Helikopterdandárnál kerülnek megtartásra. Az elméleti átképzésen részt vett repülő-műszaki állomány a gyakorlati munkát az úgynevezett On the Job Training-en (OJT) kapja meg, mely már a honvédség helikopterein történik. Ezt a hat hónapos oktatást az Airbus által delegált nagy tapasztalatú mentorok tartják angol nyelven. Ezt követően lehetséges megszerezni a helikopterek üzemeltetéséhez szükséges szakszolgálati engedélyt. Összességében csaknem kilenc hónap szükséges egy olyan repülő-műszaki szakember átképzéséhez, aki képes önállóan előkészíteni a helikoptereket, illetve végrehajtani a karbantartási feladatokat.

– Milyen védelmi eszközökkel rendelkezik a helikopter?

– A helikopter számos önvédelmi rendszerrel felszerelt, többek között infracsapdával és besugárzásjelzővel. Míg a H145M pilótafülkéje, addig a H225M utastere és a pilótafülkéje is páncélozható, kevlárpanelekkel védett, a rotorlapátok, üzemanyag tartályok lövedékállók.
 

Bálint

Well-Known Member
2020. augusztus 31.
9 049
30 456
113
366001723_675680074580185_8863381031875475534_n.jpg
365837498_675680027913523_6054497533328924317_n.jpg
365975359_675679874580205_8623609896256133732_n.jpg