• Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 338
96 705
113
Egyrèszt remèlem nem.
De ő nem is ezt mondja

Eszembe jutott nekem is.

De.
Ezt az igènyt szakmai èrvekkel kellene alátámasztani.


Nem tudom ez az-az ezredes aki nemrèg meg a mi24-est emelte magasabb szintre, mint amin van.
Remèlem.
Csak mert ha nem akkor 2 ilyen(fogalmatlan) ezredes is szolgál Szolnokon. :eek:


Ha a 225 ös ugyanaz a kategória minta bh, legyen.
Mondjuk közepes szallító heli.
De akkor a mi8/17 is az.

Az amit állít az egyszerűen nem igaz.

Ha hazudik?chinok remènyèben az is gáz.

Ha nem tudja a 3 heli közt a különbsèget, az meg katasztrófa.:confused:

Ès nekem az orosz technika felmagasztalása jött át.o_O

Amiben egy lehajtható ponyvaülès van egy derèknák áthúzott biztonságiövvel.
Köze nincs a mai modern helikopterek ülèseihez.
Nem baj, az a kor színvonala, de ne azt gondoljuk már jobbnak..

Az ülès nèlkül való szallítás meg vèszhelyzetre ok.
De már egy kisebb balesetnèl,durvább leszállásnál is jóval könnyebben sèrülnek az emberek,ha a földön ülnek.
Sosem èrtem főleg a különlegesek(minden ország) vagizasát,amikor így viszik őket
Igen, elég fura ez a nyilatkozat. Vagy az Aranysas tolmácsolta rosszul.
Ja.
Szerintem az interjú legszomorúbb rèsze a nem lessz annyi pilóta mint ahány gèp!:eek:

Tudom 100%-os hadrafoghatósag úgysincs, de akkor is.:confused:

Hány ève kezdődött a helibeszerzès?

Persze ha kivonják az orosz technikát, jobban állunk majd.

Megjegyzem,hogy nincs elèg pilótánk minden gèpre, szerintem minősített információ.
Nem kellene leírni egy havi lapban.

Szerintem az egèsz riport, iszonyat gáz.
2018-ban kezdődött a beszerzés és 20 év után akkor indult el az NKE-n a pilótaképzés. Akkor 20 fővel, idén már 40-el.
50 pilóta kapott képzést a 145-ösre.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Persze kérdés, hogy az amerikai gépek alatt mit értettek.
A Blackhawk ugyan nem mindenben alternatívája a Mi-8-asnak, de érdekes keresztmetszete a Mi-8 és a Mi-24-es halmazának.
A fő probléma az, hogy a BH nem optimális a különlegesek szállítására. Egyszerűen nincs benne elég hely. Nem véletlenül rendelte meg a SOCOM is a MH-47G-t. Könnyebben viszi magával a különlegesek könnyű eszközeit, ráadásul messzebre is.
A különleges műveletekhez nagy hatótávolságra van szükség, valamint arra, hogy minimum 12 főt el tudjon vinni bőven ellátva felszereléssel.
Minkét szempontból jobb választás a H225M, mint a BH. A Chinooknál ugyan jóval kevesebbet tud vinni, de nagyobb távolságra, valamint ami még fontos lehet, sokkal kisebb radar észlelhetőséggel.
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 625
42 026
113
Az én tananyagomban ez van:
  • Executive: ..................................... up to 12 passengers
  • Commercial: ............... up to 24 passengers +1 steward
  • OFFSHORE: ................. 2 pilots + up to 19 passengers

:cool:
Ez a civil H225-re vonatkozik, nem?

A honvédségi alkalmazás se commercial, se executive nem lesz, offshore meg végképp nem - ha csak nem NER-lovagokat vissznek majd "offshorozni" pl. Ciprusara... :rolleyes:
 
  • Vicces
  • Tetszik
Reactions: bel and tindalos

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 162
33 381
113
Komolyan ennyire hülyék vagytok,vagy csak éngem akartok bosszantani?
Pumára képet hirtelenjében nem találtam,de itt egy AW149 szállitótér elrendezési minta
aw149-line2.gif

A felsó ábra a sima békebeli,de legalábbis nem hadszintéri személyszállitás.A katonák lényegében gyakorlóban ücsörögnek,nem harckészek.
Középen a deszantszállitó,harctéri elrendezés.(és különben biztosan rossz,mert a fedélzeti lövészek elfoglalják a 4 első ülés terét-legalábbis rohamdeszant feladatnál biztosan.Vagyis a leszálló deszant 2 fővel kevesebb,mint az ábrán).A katonáknak több tér kell,mert felszerelve,harcra készen ülnek a gépbe.Lényeges,hogy sokkal gyorsabban kell tudniuk elhagyniuk a gépet,nem lehet azt akadályozó kialakitás.Máris 18rol 10 főre csökkent a leszálló katonák száma.Ugyanaz megvan a BH-nál és a Caracalnál is.Minyó meg mint rohamdeszant helikopter egy rémálom.Egyszerűen nem arra tervezték.Ahogy a Frelont,vagy a CH46/47 heliket sem.
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
Hogymi?
Már megint miről beszélsz?
Milyen minőségrontásról képzelődsz? Semmi ilyet nem említett az ezredes.
Milyen 20 amerikai gépről beszélsz? Én mennyit írtam?

Ha nem tudod értelmezni, akkor "az Ön készülékében van a hiba".

Amit az ezredes csinált, az az, aminek neveztem. Azt mondta, hogy a MI több, mint kétszeresét tudja szállítani az AirBus heliknek és annyival erősebbek, hogy álmodni sem lehet a kiváltásukat az új gépekkel. És ehhez olyan konkrét számokat mondott el, amik a gyártó által közölteket kétségbe vonja.
Na, hát ha ezt te leírod itt a fórumon, az csak magánvélemény, ahogy bárki mástól is az. De ha egy nyomtatott sajtóban egy üzemeltető ország tótumfaktumától, a hadsereg egy magas rangú tisztjétől ez megjelenik, akkor az már nem magánvélemény. Ha az AirBus vezetőségében dolgoznék, én nagyon nem örülnék annak, ha leendő vásárlóim ilyeneket olvasnának.
Az ő lelki állapotuk senkit nem érdekel, ha egyébként amit mond, az igaz. De a gyári paraméterek alapján nagyon nem szabadna igaznak lennie. Erre mondtam azt, hogy vagy a franciákat kell eltiltani a helikopter tervezéstől vagy ennek a jóembernek a szavait kéne átgondolni, hogy mennyire is komolyan vehető. (Mert Aranysasban egyébként talán nem is Hazánk egy üzleti partnerének és főállásban beszállítójának okoz ilyen interjúk sorával igazán nagy kárt, hanem annak a hazai közvéleménynek, aki próbál tájékozódni az átfegyverkezésről, de megtévesztő adatokat kap hiteles és megbízhatónak tűnő helyről.)

Te meg úgy tűnsz most nekem, mint akinek a nyünyükéje elhangzott az interjúban és próbálod foggal-körömmel védeni és kimagyarázni bármi érvvel szemben, csak hátha ennek bármi jelentősége is van a valós élet folyamataira. Szerintem meg van egy vállalhatatlan interjú, amit nem kell vállalni.

CH-53K: 3x7500 lóerő, a testvérek közt is 22500, ennek kb 97%-a megy ki a hétlapátos, elképesztően modern aerodinamikájú forgószárnyra.
Mi-26: három évtizeddel korábbi szovjet konstrukció, 2x11300 lóerő, ami 22600, 97%-os főreduktor hatásfokkal, mínusz az 500 lóerő a faroklégcsavarra. Nyolclapátos régi szovjet forgószárny.
...
Kérdezhetjük, hogy ha a tengelyteljesítmény úgy nő látványosan, hogy az amúgy egyre kedvezőbb üres tömeg egyre több teret adna a hasznos tehernek a képletből, de az mégse javul immáron évtizedek óta, akkor mire fel ég el az a sok kerozin? Hova megy el az egyre több energia?
Nos, a gépek egyre csak gyorsabbak, talán ez a legjobb válasz.
És akkor itt jegyezhetjük meg, hogy a CH-53K még csak nem is gyorsabb a Mi-26-osnál...

Oké, ez érdekes, de Pöcsön kívül senki nem beszélt CH-ról itt a fórumon. A MI-8-as volt összehasonlítva a H225M-mel. Ahol nem csak a motorerő van nagyon közel egymáshoz, de a hasznos teherben a francia-német gép még jobb is 1 tonnával. Vagyis az emelőképességével nincsen gond.
Lehet neked van igazad, de mégis az az érzésem, hogy egyszerűen csak egy szemmel jól látható csúsztatás van mögötte.

Kb. 5 évvel ezelőtt, amikor bejelentették az Airbus gépek beszerzését, akkor többen azt írták itt a fórumon hogy a szolnokiak inkább amerikai gépeket szerettek volna...

Ez nagyjából az MBT kivételével talán minden fegyverre elmondható. Amíg nem zárul le egy kiválasztás, addig a lövész katonák szívesen fogadnának NATO kaliberű amerikai kézifegyvert, mint AK-47-et, a vadászpilóták szívesen vezetnének F-35-öst is, ha azt akarja megvenni a politika, igazából nagyon kevés az a fegyvernem, amire a fiaink azt mondanák, hogy csak az amerikait ne válasszuk... (Mert az amerikaiak általában jó fegyverek. De ha másra esik a választás, azt is el tudják fogadni, a Gripennél nm adnak hosszú interjút, hogy "amúgy aaz F-16-ot kellett volna", a Lynxnél is kardba dőlés helyett le tudják nyelni, hogy lesz egy csomó gyerekbetegsége, de amint kinövi, a miénk lesz a legmodernebb IFV. Ha Pumát kaptak volna, azt is elfogadták volna a kiválasztás lezárulta után 24 órával.)
De elfogadva, hogy más megoldások is épp úgy helyesek lehetnek, nekem van egy nagyon rendhagyó ötletem is. Ő azt mondta, nincs elég pilótánk az összes géphez. Miért is nincs? Jelenleg együtt üzemeltetjük szovjet és a francia vasakat. De akarjuk mi ezt hosszú távon? A válasz egyértelműen az, hogy nem. Így a pilóta hiányra is érdekes a panaszkodás, miközben 5 év múlva meg elvileg szélnek eresztenénk a bagázs egy részét, ha most lenne minden géphez annyi, amennyi kell.
No, itt jön az én hátsó gondolatom. Ez a cikk, ha tudatos az, ami elhangzik benne, a legtökéletesebben azt a célt szolgálja, hogy minden géptípust tartsunk rendszerben egyidejűleg. Ami az én egyik megfejtésemben teljesen más, mint amit a szemére vetnek sokan, hogy becsontosodott, orosz imádat, stb. Sőt, a cikkben dicséri az új gépeket is, de lehet értelmezni egy tudatosan manipulált (de jó szándékból) lobbinak, hogy a helikopterbázis legyen nagyobb, mint amilyennek valójában szánták és a súlya (kapacitás plusszal) megnőjön a teljes hadseregen belül.

Mi haszna lenne?

a, Személyi oldalról neki egy nehéz döntést venne le a válláról. Beszélt azokról a középkorú társairól, akik soha nem lesznek alkalmasak az új beszerzéseket repülni. Egyszerűen első osztályú pilóták a régi típusú "seggel repülésben", de nem áll át az agyuk a mozgó számítógépre.
Nem, nem hiszem, hogy ő is ilyen lenne, hiszen sikeresen letette a vizsgákat és érezhetően nem szeretné kiadni a kezei közül a H-kat sem. Csak el tudom róla képzelni, hogy az érintett barátai érdekében nem tartja megbocsáthatatlan hazugságnak, ha úgy tünteti fel, mintha bizonyos dolgokban verhetetlen és pótolhatatlan lenne a francia-német csoda és más dolgokban meg verhetetlen és pótolhatatlan lenne az orosz, jól bevált.
És azt sem tartom elképzelhetetlennek, hogy ő az oktatás megszervezéséért felelősként szakmailag is hasznosnak tartaná, ha lenne a leltárban olyan gép, ami fenntartja ezt a tudást. (Ha nem is minden pilótának adják át, de bármilyen fordulat esetén a hadászat trendjeiben van hová nyúlni, hogy hoppá, hát az ellenség megbénította az összes gépünk komputerét egy kibertámadással, te gyakorlott vagy az analóg repülésben, valamit majd csak építünk rád. Legalább a kritikus időben van pár gépünk, ami fel tud szállni.)

b, Amiért ezt felvetettem és ilyen részletesen beszélek róla, az nem a humán oldal, hanem a gazdasági oldala. Ha 2025 után is csökkentett idővel, de fenn tartjuk a szovjet flottát, akkor két kedvező dolog is lenne szerintem ebben, amit minimum vizsgálni kellene. Háború esetén több gépünk lenne, amiből gazdálkodhatnánk, ha mondjuk egy Hosztomelnél az új gépek felével bele repülünk egy csapdába, akkor még mindig van miből izzadni, a régi vasak tudnak szállítani, nem akkora a veszteség, mintha a forgószárnyasok felét elvesztettük volna. (A helikopter szerintem egy borzasztó reszkír műfaj, egy légi deszant kirakása ellenséges városban kockázatos, ahogy egy támadó tank oszlop megtámadása is, hogy megtörjük a hk fölényt. De a frontra utánpótlást szállítani is az, láttuk az ukrán gépek elvesztését Mariupolban.) Nyilván az új gépek felének egyszerre elvesztése túlzás, de értitek.
Másfelől ha nem csak a szovjet vasak repülnének tartalék lángon, hanem a "pilóta hiány" miatt a nyugatiak is kevesebb küldetést hajtanak végre, akkor jó lenne látni egy költségvetést, hogy ami repült órát megspórolunk az új gépekben, kikíméljük őket, az hogyan aránylik a keleti gépek élettartam növeléséhez. Ha jelentősen olcsóbban tudunk mondjuk egy 10 éves üzemidő hosszabbítást venni, akkor jól is jöhetünk ki belőle, mert kevesebbszer visszük a franciákat vissza. Egyszerű szállítási feladatokra árvíz/erdőtűz esetén például pont annyira megfelelő az egyik, mint a másik, csak emelni tudjon.


Hangsúlyoznám, hogy ezt nem mint saját véleményt mondtam el, hanem gondolkodtam, hogy mi járhatott a fejében, amikor egy nyilvános kijelentésben ennyire szakmaiatlannak tűnő állításokat megfogalmaz egy elvileg komoly ember. ÉS hangsúlyoznám, hogy ez még mindig csak egy lehetséges dolog, amit el tudok képzelni, ugyan úgy lehet tőlem az is, hogy fogalma nincs arról, amit beszél, vagy lehet vak orosz imádat, amit kötelező udvarias dicséret az új gépekhez és a vezérkar irányvonalához igazodással, de kibukott az interjú egy pontján. Sok minden lehet, de azért adtam elő ezt a verziót, mert ha tudja, hogy mit beszél, akkor a legtökéletesebben egy ilyen megfontolásba illik bele a nyilatkozat. (Ettől még nem hiszem, hogy komoly költség számításokat végzett volna ehhez. És emiatt nem is feltétlenül kell úgy kezelni, hogy ez a jó út.)
A magam részéről a MI-24-eseknek adnék még 10 évet. Mármint van bennük szufla elvileg 2025-ig és onnan egy 10 éves nagy javítás. Egyszerűen azért, mert különben lesznek a következő évtized második felében világ csúcstechnológiát képviselő francia harci helijeink, de csupán azért nem lesz harci heli oktatás, mert egy viszonylag rövid időre megszüntettük. Ha sok is a gond a logisztikájával (lőszer, karbantartás) a politika miatt, azért ezen elgondolkodnék. (A szovjet szállító heliken meg kizárólag akkor gondolkodnék el, ha az ukrán háború után az oroszok vadásznának a külföldi megrendelőkre és tényleg töredék áron kínálnának élettartam növelő műtétet. Még 10-20% olcsóbb karbantartásra is nemet mondanék, mert annyival jelentősebb a politikai kockázat, az elöregedés miatti kockázat, az ellátás biztosításának kockázata.

Hát megint nem sikerült rövidre, de már láttatok ilyet tőlem.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 338
96 705
113
Komolyan ennyire hülyék vagytok,vagy csak éngem akartok bosszantani?
Pumára képet hirtelenjében nem találtam,de itt egy AW149 szállitótér elrendezési minta
aw149-line2.gif

A felsó ábra a sima békebeli,de legalábbis nem hadszintéri személyszállitás.A katonák lényegében gyakorlóban ücsörögnek,nem harckészek.
Középen a deszantszállitó,harctéri elrendezés.(és különben biztosan rossz,mert a fedélzeti lövészek elfoglalják a 4 első ülés terét-legalábbis rohamdeszant feladatnál biztosan.Vagyis a leszálló deszant 2 fővel kevesebb,mint az ábrán).A katonáknak több tér kell,mert felszerelve,harcra készen ülnek a gépbe.Lényeges,hogy sokkal gyorsabban kell tudniuk elhagyniuk a gépet,nem lehet azt akadályozó kialakitás.Máris 18rol 10 főre csökkent a leszálló katonák száma.Ugyanaz megvan a BH-nál és a Caracalnál is.Minyó meg mint rohamdeszant helikopter egy rémálom.Egyszerűen nem arra tervezték.Ahogy a Frelont,vagy a CH46/47 heliket sem.
Most vagy mki hülye és te nem vagy te nem érted. :)
Azt mki érti, hogy 28 fullra felfegyverzett katonát nem visz el a gép.

@Aladeen
A 12 úgy jöhet ki, ha az ajtóból elvesszük az üléseket (-6 fő) és a két ablakgéppuskással számolunk (-2 fő), de messze nem ennyi a gép kapacitása

Az értetlenkedést, hogy ez a desszant szám lett összevetve a Mi-17 még az ülést is kiszedjük és úgy mennyi turistát elvisz kapacitásával.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 162
33 381
113
Most vagy mki hülye és te nem vagy te nem érted. :)
Azt mki érti, hogy 28 fullra felfegyverzett katonát nem visz el a gép.

@Aladeen
A 12 úgy jöhet ki, ha az ajtóból elvesszük az üléseket (-6 fő) és a két ablakgéppuskással számolunk (-2 fő), de messze nem ennyi a gép kapacitása

Az értetlenkedést, hogy ez a desszant szám lett összevetve a Mi-17 még az ülést is kiszedjük és úgy mennyi turistát elvisz kapacitásával.
Én ezt még azzal is megfejeltem,hogy a két gép összevetése is kinos,mert nem azonos kritériumok alapján lettek tervezve.Egyik egy szállitó heli,a másik meg egy rohamdeszant szállitó heli.És az a rohamdeszant kritérium igencsak rányomja a bélyegét a tervezési szempontokra.Egyszerűen mások a tervezési szempontok.
 
  • Tetszik
Reactions: Ocses

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 690
15 228
113
A szakmai érv az, amit fentebb betettem CAB méretre. Egy Magyarország méretű országnak ezekhez a mennyiségekhez kellene közelíteni (!), ezekkel a meglévő képességekkel. Teljesen ugyan azt nem fogjuk tudni. Sem pénzügyi okokból, sem kihasználtsági okokból. Ezért kellenek okos kompromisszumok. A Chinook képességeit nem nagyon tudod kompromisszummal kiváltani. Főleg nem egy olyan méretű (arányaiban) légimozgékonyságot igénylő alakulattal, ami nekünk van/lesz.
Nem neked kell èrvelni szakmailag. :D :D :D
Hanem a magyar honvèdsègnek.
Nagyvonalakban azonos kategória amennyiben mindhárom a közepes kategóriában van. Ugyanakkor a BH az ennek a kategóriának az alja. Míg a másik kettő meg a teteje. Az ezredes azt mondta, hogy a H225M kb. azokat a feladatokat fogja kapni, mint a BH. Ettől még nyilvánvalóan nagyobb tartalék van benne.
Csak hogy ne kelljen visszakeresned.;)
Ezt mondta.

mert a H225-ös például nem tudja biztosítani azt a szállítóképességet, amit egy Mi-17-es. Abban ugyanis gyakorlatilag 22 ülés van, de ha azokat felhajtjuk, akár 30-an is beülhetnek. És el is bírja őket, tehát az ereje megvan hozzá, hogy elvigyen annyi embert. Ugyanakkor egy H225-ös 12 főt tud szállítani, ugyanaz a kategória, mint a Black Hawk, nem véletlen, hogy az amerikaiak a komolyabb terhek mozgatásához a Chinook-ot használják.
A BH meg a 225 neki konkrètan azonos szint szállító kapacitásban.:confused::eek:

Míg a 17-est e fölè helyezi.
2.5*es szorzót használ!!
12 helyett 30! Ennyivel jobb a minyó.:confused:

Megjegyzem nem kell felhajtani az ülèseket a 17-esen.
Mivel a földön ülve nagyobb helyet foglal az ember területre,mintha az ülèsen ül.
Közèpen pedig tènyleg van hely, ahová a földre ülhetnek.
Ès az ülès alá is lehet pakolni, ha nem is sokat.

Szóval ez is faszság.


Én inkább jóindulatúan a "csúsztatás" kifejezést alkalmaznám... :cool:
Csúsztatás.:confused:

Azt mondani a 225 12 embert tud vinni, a mi 17 30at az csúsztatás?:eek:o_O

Nagyon nem. Pont azt mondta, hogy aki tud repülni az orosz és a nyugati gépeken is, az mind a nyugatit választaná. Szerintem ez egyértelmű fogalmazás
Ettől ő mèg ITT ebben a kèpessègben, az oroszt teszi előrèbb.
Ami nem baj.
Csak ezt úgy teszi, hogy közben lehúzza az új gèpet.
Ès olyan rèszletet emel ki ami nem úgy igaz.

De tudod mit.

Mennyi embert kèpes szallítani a mi17 energiaelnyelő ülèsekkel?

NULLÁT.

Akkor èn azt mondom a 225 14 embert tud vinni.
A minyó nullát.:p

Nem hazudok.

Csak csúsztattam egy picit.:D

Szerintem erről nincs szó. A Mi-17 dedikált csapatszállítónak készült (később ugyan fel is fegyverezték) a H225 meg egy közepes helikopter család (Puma) legnagyobb tagja, ami esetén egy jóval keskenyebb törzs megnyújtásával alakították át egy nagyobb belterű géppé.
???

Igen?

Mit akarsz ezzel mondani?

Az ezredes arról beszèlt hány ember fèr el benne. Pont.

A minyóba igen egy uazt is be lehet rakni.

Most akár quadokat.

Ès?

Ő az emberekről beszèlt.
Ott szerintem csak annyi a lényeg, hogy nagyon intenzíven alkalmazzák a szárazföldi erők a rendelkezésre álló helikopteres flottát. És gyakran több gép kiesésével kavarni kell a gépekkel az elérhető kapacitással. Ezért van, hogy a gépek egymás után közvetlenül is csinálnak utility (ellátmány szállítás), medevac, vagy csapatszállító küldetést. Egyszerűen nem nagyon van idő a BH átszerelésére. A csupasz padlóra meg ilyen helyzetekben mindig lehet szállítani.
Egy így felülésezett gépbe lőszert pakolni nem annyira jó:
Ha meg lezuhan a gèp, ès mindenki öszevissza repked,az sem jó.

Szerintem arra gondolt, hogy folyamatos a szükséges állomány feltöltése...
:eek::eek::eek:

Egyèrtelmű.
Ezt nem kell kihangsúlyozni.:eek:

Vagy hangsúlyozza ki, de nem kell közben beharangozni, hogy mennyire kevès emberünk van.
A fő probléma az, hogy a BH nem optimális a különlegesek szállítására. Egyszerűen nincs benne elég hely. Nem véletlenül rendelte meg a SOCOM is a MH-47G-t. Könnyebben viszi magával a különlegesek könnyű eszközeit, ráadásul messzebre is.
Minkét szempontból jobb választás a H225M, mint a BH. A Chinooknál ugyan jóval kevesebbet tud vinni, de nagyobb távolságra, valamint ami még fontos lehet, sokkal kisebb radar észlelhetőséggel.

Na ez a csúsztatás. :p

Mire?
Milyen feladatra?
Mikor?
Hol?

Egyikre ez a jobb.

Másikra az.

Egyik sem ideális mindenre.

A nèmetek ugye 145-öt vittek kabulba.
Mert annak a kisebb mèrete ideálisabb, egy városI bevetèsnèl.
Nem ch 53-mat.

A különleges műveletekhez nagy hatótávolságra van szükség, valamint arra, hogy minimum 12 főt el tudjon vinni bőven ellátva felszereléssel.
:confused::eek:

Tènyleg?:eek:

Mindenhová 12 ember megy?o_O:rolleyes:

Mivel nekik van pènzük, koncepciójuk, több fajta gèpet használnak.
A night stalkers sem csak chinokokból áll.
Arra akart célozni, hogy a 12-nél biztosan tud többet is... ;)

Basszus akkor most nem igaz amit mond az ezredes?

Vagy a lègierő oktatóanyaga szar?

Semmi ilyet nem említett az ezredes.
Ugyanazt a cikket olvastuk? :D

Segítek.

Sőt, én személy szerint nagy reményeket fűzök ahhoz, hogy egy nagyjavítás után tovább maradhatnának, mert a H225-ös például nem tudja biztosítani azt a szállítóképességet, amit egy Mi-17-
Szóval kèpessèget vesztünk.

Ami legyen valid. De nem úgy ahogy leírta.
 
  • Tetszik
Reactions: Vogon

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 690
15 228
113
Átnéztem az Airbus prosikat és hát nem is értem, hogy gondolták hogy ebbe a gépbe be lehet pakolni 28 embert - max. egymás hegyén hátán ("high density config" - NATO nyelven ez a szardínia-feeling :D)! De azért 12-nél többet tud!

h225m-seat.jpg

Itt a képen 20 "törés álló" ülés van benne, ez tűnik a maximumnak. Ebben az esetben mondjuk nincs ablakgéppuskás.

A 12 úgy jöhet ki, ha az ajtóból elvesszük az üléseket (-6 fő) és a két ablakgéppuskással számolunk (-2 fő), de messze nem ennyi a gép kapacitása! Továbbá van egy hatalmas hátsó raktere ahová egy plusz üzemanyag tartály is berakható, szóval itt az üzemanyagot sem kell kicentizni.
Szóval a parancsnok úr erősen túlzott és nem korrekt az összevetése a Mi-17-essel, ugyanis egy minimum kapacitást vett figyelembe, még ha jó eséllyel ez is lesz legtöbbet használt elrendezés. A Black Hawk pedig egy valamivel kisebb helikopter, mint a H225M - nem teljesen egy kategória.


H225MMi-171UH-60M Black Hawk
Max. felszálló tömeg11200 kg13000 kg9979 kg
Üres tömeg5330 kg7489 kg5675 kg
Hajtómű teljesítmény2x 1567 kW2x 1800 kW2x 1487 kW
Max. utasszám28 fő24 fő11 fő
Máskor alaposabban ;)


Fotó is van a katalógusban róla.:rolleyes:
Mobillal ennyit tehettem.

Ahonnan fotóznak amellett is vannak ülèsek mielőtt valaki beleköt.:confused:

Ha az ezredes úr olvassa, remèljük a saját szemènek hisz.
Ja ès nem csúsztat.:D
 
  • Tetszik
Reactions: Vogon

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 690
15 228
113
Továbbá van egy hatalmas hátsó raktere ahová egy plusz üzemanyag tartály is berakható, szóval itt az üzemanyagot sem kell kicentizni.
Minyóba is lehet belerakni.
Egy baszott nagy sárga tartály.

Áttelepülèsekre.

Nálunk meg a kutató mentő szolgálatban.

Persze ez meg rohadt sok helyet elfoglal a desszanttèrből.

 
  • Tetszik
Reactions: bel and Aladeen

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Na ez a csúsztatás. :p

Mire?
Milyen feladatra?
Mikor?
Hol?

Egyikre ez a jobb.

Másikra az.

Egyik sem ideális mindenre.

A nèmetek ugye 145-öt vittek kabulba.
Mert annak a kisebb mèrete ideálisabb, egy városI bevetèsnèl.
Nem ch 53-mat.
A BH azért nem ideális nekik, mert a SOF ugye 12 fős osztagokat alkalmaz. Az meg nem fér bele sehogy sem az UH-60-ba. Ott az elvárás annak idején az Army 9 fős rajainak + a két géppuskásnak a fizikai elhelyezése volt.
De már a 9 fő sem fér bele mondjuk egy több napos/hetes "mélységi" felszereléssel. Arról nem is beszélve, hogy a SOF-t - esetünkben is - erősokszorozó bevetésekre tervezik. Azaz a kijuttatott katonák mellett a helyszínen "mentorált" emberek elláttását is biztosítani kell.
Alapvetően mindkettőt alkalmazzák, de az alapjármű - tudtommal - a Chinook.
Nálunk is alkalmazni fogják vegyesen a kisebb és a nagyobb gépet is (gyakorlatokon alkalmazták is már a Mi-17-tel helyettesítve a H225M-et) de a beszerzésnél mindig a nagyobbra kell tervezni.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 625
42 026
113
Minyóba is lehet belerakni.
Egy baszott nagy sárga tartály.

Áttelepülèsekre.

Nálunk meg a kutató mentő szolgálatban.

Persze ez meg rohadt sok helyet elfoglal a desszanttèrből.

225-ösnél meg nem foglal semmit a desszanttérből mert a csomagtartóban van elhelyezve a 990 literes tartály, amit állítólag le is oldható, bár ennek funkciónak hasznossága kérdéses számomra...
A gép max. üzemagyag mennyisége alapértelmezetten 2247kg vagyis kb. 2,7 köbméter. Ehhez jön 990 liter plusz (770 kg) ami 36%-os üzemanyag kapacitás növekedés.
A gép hasznos terhelése 5260 kg, ha ebbe az üzemanyagot is belevesszük, akkor is vihet 2,24 tonnát. Ez max terhelés mellett mire elég arról nincs infó, de üresen a póttartállyal 1300 km-re elég.
Szóval szerintem nincs olyan feladat amit a Kárpát-medencén belül ne tudna teljesíteni leszállás nélkül, de keleti NATO tagállamok jelentős részét is lefedi a hatótávolsága.

h225m-seat2.jpg
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 625
42 026
113
Minyóba is lehet belerakni.
Egy baszott nagy sárga tartály.

Áttelepülèsekre.

Nálunk meg a kutató mentő szolgálatban.

Persze ez meg rohadt sok helyet elfoglal a desszanttèrből.

225-ösnél meg nem foglal semmit a desszanttérből mert a csomagtartóban van elhelyezve a 990 literes tartály, amit állítólag le is oldható, bár ennek funkciónak hasznossága kérdéses számomra...
A gép max. üzemagyag mennyisége alapértelmezetten 2247kg vagyis kb. 2,7 köbméter. Ehhez jön 990 liter plusz (770 kg) ami 36%-os üzemanyag kapacitás növekedés.
A gép hasznos terhelése 5260 kg, ha ebbe az üzemanyagot is belevesszük, akkor is vihet 2,24 tonnát - ebben bőven belefér 12-14 felszerelt katona + a gépszemélyzet (2 pilóta + 2 géppuskás/loadmaster). Ez max terhelés mellett mire elég arról nincs infó, de üresen a póttartállyal 1300 km-re elég.
Szóval szerintem nincs olyan feladat amit a Kárpát-medencén belül ne tudna teljesíteni leszállás nélkül, de keleti NATO tagállamok jelentős részét is lefedi a hatótávolsága.

h225m-seat2.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: Ocses