Nemrégiben tíz gépre nőtt a Magyar Honvédség új H225M helikopterflottája. A beérkező helikopterekre folyamatos az átképzés, folyamatban a fiatal hajózók típusátképzése és a repülőműszaki katonák között is megjelentek a fiatalok. Számos változás, számos új kihívás, 21. századi új, modern...
lhsn.hu
Hűde hosszú cikk...1-2 érdekesség.
Hamarosan rá sem lehet majd ismerni a dandár repülőterére,
óriási infrastrukturális beruházások kezdődtek el, a leendő hangárkomplexum épületeinek egy része már szerkezetkész, egy-másfél év múlva végre el is készülnek. Erre nagy szükség is van, hiszen megsokszorozódott azon technikák száma, melyek tárolását és kiszolgálását már nem, vagy csak részben lehet szabad ég alatt, vagy omladozó hangárokban megvalósítani. Persze, hol van már a régi
szolnoki nagyhangárok képe, ezek az épületek is megújultak, korszerűsítették őket, hogy az új komplexum felépüléséig biztosítani tudják az új helikopterek javításait és ellenőrzéseit.
Két évtized kihagyása után, 2018-tól kezdődően újraindult a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen a hazai felsőfokú pilótaképzés, az első évfolyamok végzett pilótái már javában repülik a rájuk bízott technikákat, eközben a repülőműszaki képzést is újraszervezték Szolnokon, hogy a jelentkező humánerőforrás hiányt jól képzett szakemberekkel pótolhassák. Bár az állami pilótaképzés rendszere némi utóhangolást igényel még – például fontos lenne, hogy a felvételt nyerő hallgatók valamilyen előszűrést, vitorlázó, motoros vitorlázó repülő előképzést követően kerülhessenek az egyetemre, így csökkentve a későbbi lemorzsolódást – ettől függetlenül, mondjuk úgy természetes, hogy húsz év kimaradását, az elvesztett oktató szakemberek hiányát nem lehet egyik napról a másikra pótolni, de legalább a tervezett irány helyes.
......
Az új gépeknél nincs ilyen ciklus, ezek relatíve nonstop üzemeltethetőek, ebben teljesen át kellett állnunk. A H225M típuson az
első komolyabb munkák 600 óra, majd 1200 repült óra után vannak, amik megfelelnek egy kisebb nagyjavításnak, viszont köszönhetően a logisztikai csomagnak, ezekre a repülőműszaki szakembereink megkapták az összes képzést, felkészítést és
Szolnokon végrehajthatóak
...
A törzsfőnök helyettestől megtudtuk, hogy a
Mil helikopterek esetében egyre nehézkesebb lett az alkatrészek pótlása, ennek egyik oka a jelenlegi orosz-ukrán háború és a hozzá kapcsolódó nemzetközi embargók. Megdöbbentő,
de megesett, megesik, hogy egy-egy alkatrész javításba küldéséig és visszaérkezéséig 180 nap, azaz hat hónap is eltelt, ez pedig nagyban bonyolította a helikopterek üzemképesen tartását. A H225M esetében ez jócskán felgyorsult, biztonságosabb és kiszámíthatóbb lett, ehhez pedig szintén új szemlélet kellett
a logisztikai csomagban vannak bizonyos időnormák, amiket vállalt a gyártó. 2 nap, 7 nap, attól függ, hogy előre tervezett alkatrészeket kérünk vagy hirtelen beeső meghibásodásokhoz kérünk valamit, a maximum vállalási idő a szállításokra körülbelül 21 nap, és ami
nagyon jelentős, hogy érkeznek is az alkatrészek
..
Az új típusokon, így a H225M esetében is, már nem képzünk raktárkészleteket különböző alkatrészekből, hanem amikor látjuk, hogy érkezni fog a naptári vagy a repült idő szerinti karbantartás, akkor előtte 60-90 nappal a szükséges anyagigényeket megküldjük a német vagy a francia partnereinknek, amiket ők le fognak szállítani időre.
..
Mint az ismert, a
H145M helikopterek tárolása, kiszolgálása az MT-2 típusú mobilhangárokból valósul meg, ezek kapacitása azonban már kevés az
érkező H225M flotta kiszolgálására is, így a helikopterek elhelyezésére újabb, kisebb méretű mobilhangárokat szereztek be, melyek a repülőtér egyes állóhelyeire lettek felállítva. Ezek érdekessége, hogy csupán tárolásra szolgálnak és a H225M forgószárnyait „be kell csukni”, hogy a gépek beférjenek. Ilyen jellegű tárolásra az orosz típus kialakításából eredően nem volt képes.
Bevált technológia egyébként a H225M esetében sem okoz komoly nehézségeket, az így tárolt helikoptereket 20-30 perc alatt repülésre alkalmas állapotba lehet hozni, plusz nyilván el kell végezni az alapvető repülés előtti ellenőrzéseket is. A H225M helikopter ugyanakkor katonai célokra lett gyártva, így nem minden esetben valósulhat meg a fedett elhelyezése.
...
Ezzel szemben természetesen, amikor egy gyakorlatra elmegyünk, nem ritka, hogy hosszabb-rövidebb ideig, szabad ég alatt alszanak ezek a légijárművek. Illetve biztos vagyok benne, hogyha olyan műveleti feladat érkezik, akkor ott
is szabad ég alatt lesznek a helikopterek, ehhez viszont igyekeztünk minden olyan eszközt beszerezni – it
t gondolok minden olyan orosz technikánál megismert nyári és téli takarókészletekre és egyéb dolgokra – amivel a lehető legbiztosabban tudjuk ezt megoldani. A lényeg az, hogy van lehetőségünk arra, hogy ezek a gépek kint aludjanak. – mondta Csillak Roland alezredes, majd hozzátette, hosszú távon persze vannak olyan irányú terveik is, hogyha hosszú időre és több géppel kellene települniük valamilyen feladatra, ott képesek legyenek majd mobil hangárcsarnokokban kiszolgálni az üzemeltetés feladatait.
..
a logisztikai csomagokat úgy próbáltuk annak idején összerakni, hogy ne csak arra koncentráljunk, hogy helyben legyen például vontató és földi áramforrás (Ground Power Unit – GPU) és áthúzzuk egyik géptől a másikig, hanem törekedtünk arra, hogy a dandár számára előírt települési feladatokat ki tudjuk szolgálni. Ez vonatkozik a vontatóeszközökre, a GPU-kra, a szerszámkészletekre, ellenőrzési eszközökre, egyszóval mindenre. Ezeknek a darabszámát úgy adtuk meg, hogy ezeket ki tudjuk adni, illetve még most is szereztetünk be eszközöket, hiszen a saját tapasztalatok alapján már látjuk, hogy mi az, amiből több kellene. Ezt, vagy az alap szerződés terhére, vagy a saját logisztikai vonalunkon oldjuk meg, pont azért, hogy a gyakorlatok és hadműveleti feladatok teljesíthetőek legyenek.