[HUN] BTR-80, BTR-80A

Abban a dobozban meg a tetején ha jól emlékszem így 20 év távlatából nem volt semmi extra, csak egy kb 50cm átmérőjű kábeldob a rátekert kábellel. Nem sima tyúkbél volt hanem a fekete, amit már nem tudom hogy hívtunk. Használtuk egyszer vagy tán kétszer is valami gyakorlásféleképp.
 
Szovjet államadósság volt nem orosz. Orosz Föderáció mint jogutód átvette az összes szovjet adósságot.
Ja szovjetként indult, de oroszként fejezte be, már amennyire befejeződött, elég dicstelenül. 1,7 mrd $-ból 800 m$ fegyverarzenál beszerzés lett, 500 áruszállítással lett letudva ezután, majd a többinek is nekiestek, de közben csak eltüntettek a jómagyarszociüzletemberek 62 millió $-t...
 
Mert a haderő fejlesztésben rápörögtetek a témára teszek ide nektek képet pimpelt magyar BTR 80-ról.:(
88286e968e2ee49a3c3e96b74b4dc1ef.jpg

4112.jpg
 
83853508_545459326096722_2395371473649795072_o.jpg


20 éve a BTR-80-as a Honvédségben

2000. február 3-án leszállították az utolsó 20 darab BTR-80-as lövészpáncélost a Magyar Honvédségnek. A Szovjetunió összeomlása után Oroszországnak hazánk felé is tetemes tartozásai voltak. Az köztudott, hogy ennek egy részét 28 darab MiG-29-es vadászgéppel ellentételezte, de az adósságcsomag fejében ennél jóval több fegyver és eszköz (mással nem tudott fizetni) is került hazánk haderejébe. Ilyen volt a BTR-80-as.

A nyolckerekű összkerékhajtásos, úszóképes lövészpáncélos abban az időszakban korszerűnek számított, 1995 és 2000 között több mint ötszáz darab került hazánkba. De nem mind a Honvédséghez, 63 darab a Belügyminisztérium kötelékébe tartozó határvadász századokhoz került. Ez utóbbiak külön érdekessége volt, hogy több példány is az eredeti háromtónusú orosz terepszínnel érkezett és került használatba. A BTR-ek a magyar gyártású PSZH-kat (Páncélozott Szállító Harcjármű) váltották a Honvédségnél és a Határőrségnél is. Utóbbi megszűnésekor eladta az orosz eredetű lövészpáncélosait.

A honvédséghez két fő változatban kerültek a járművek, a BTR-80-as 14,5 mm KPV nehézgéppuskával és 7,62 mm másodlagos fegyverzettel, a BTR-80A 30 mm gépágyúval volt felszerelve.

A jármű alvázán idővel különböző típusváltozatokat is kialakítottak, ebben Magyarországon a Currus Zrt. járt élen, a A BTR-80 SKJ (sebesült kihordó) vagy BTR-80 VSF (vegyi sugárfelderítő) járművek és további változatok kialakításával. Egy magyar vállalkozás pedig a harcjármű abroncsainak lecserélésében és korszerűsítésében vett részt.

A honvédség BTR 80-asai szinte az összes misszióban megjelentek Koszóvótól Afganisztánig részt vett/vesz minden nagyobb hadgyakorlaton, segített katasztrófahelyzeteknél, például a 2013. márciusi hóhelyzetben. Nyugodtan kijelenthetjük, hogy a BTR-80-as a Magyar Honvédség „arca lett”.

Mára azonban - főleg a gyenge páncélvédettség okán - már elavult, felváltása a Zrínyi 2026 program keretében folyamatban van.

Megemlítendő még, hogy hat darab BTR-80-ast a TEK (Terror Elhárítási Központ) vett át a honvédségtől, ahol a rendőrség szabványaira történő átalakítás után terrorelhárítási feladatokat látnak el.

(A Haditechnika folyóirat 2016/6-tól 2017/2-ig tartó számaiban, „Dr. Pogácsás Imre – Ocskay István: A BTR-80-as és BTR-80A harcjárművek korszerűsítésének lehetőségei abroncscserével” háromrészes cikksorozatban számol be a magyar BTR-80-asok korszerűsítéséről.

Gávay György - Gyarmati József, pedig a Haditechnika 2019/6 számában a „Napjainkban alkalmazott kerekes harcjárművek és azok fejlődése az elmúlt évtizedekben” c. cikkében ismerteti részletesen a BTR-80-as kifejlesztésének körülményeit.)