20 éve a BTR-80-as a Honvédségben
2000. február 3-án leszállították az utolsó 20 darab BTR-80-as lövészpáncélost a Magyar Honvédségnek. A Szovjetunió összeomlása után Oroszországnak hazánk felé is tetemes tartozásai voltak. Az köztudott, hogy ennek egy részét 28 darab MiG-29-es vadászgéppel ellentételezte, de az adósságcsomag fejében ennél jóval több fegyver és eszköz (mással nem tudott fizetni) is került hazánk haderejébe. Ilyen volt a BTR-80-as.
A nyolckerekű összkerékhajtásos, úszóképes lövészpáncélos abban az időszakban korszerűnek számított, 1995 és 2000 között több mint ötszáz darab került hazánkba. De nem mind a Honvédséghez, 63 darab a Belügyminisztérium kötelékébe tartozó határvadász századokhoz került. Ez utóbbiak külön érdekessége volt, hogy több példány is az eredeti háromtónusú orosz terepszínnel érkezett és került használatba. A BTR-ek a magyar gyártású PSZH-kat (Páncélozott Szállító Harcjármű) váltották a Honvédségnél és a Határőrségnél is. Utóbbi megszűnésekor eladta az orosz eredetű lövészpáncélosait.
A honvédséghez két fő változatban kerültek a járművek, a BTR-80-as 14,5 mm KPV nehézgéppuskával és 7,62 mm másodlagos fegyverzettel, a BTR-80A 30 mm gépágyúval volt felszerelve.
A jármű alvázán idővel különböző típusváltozatokat is kialakítottak, ebben Magyarországon a Currus Zrt. járt élen, a A BTR-80 SKJ (sebesült kihordó) vagy BTR-80 VSF (vegyi sugárfelderítő) járművek és további változatok kialakításával. Egy magyar vállalkozás pedig a harcjármű abroncsainak lecserélésében és korszerűsítésében vett részt.
A honvédség BTR 80-asai szinte az összes misszióban megjelentek Koszóvótól Afganisztánig részt vett/vesz minden nagyobb hadgyakorlaton, segített katasztrófahelyzeteknél, például a 2013. márciusi hóhelyzetben. Nyugodtan kijelenthetjük, hogy a BTR-80-as a Magyar Honvédség „arca lett”.
Mára azonban - főleg a gyenge páncélvédettség okán - már elavult, felváltása a Zrínyi 2026 program keretében folyamatban van.
Megemlítendő még, hogy hat darab BTR-80-ast a TEK (Terror Elhárítási Központ) vett át a honvédségtől, ahol a rendőrség szabványaira történő átalakítás után terrorelhárítási feladatokat látnak el.
(A Haditechnika folyóirat 2016/6-tól 2017/2-ig tartó számaiban, „Dr. Pogácsás Imre – Ocskay István: A BTR-80-as és BTR-80A harcjárművek korszerűsítésének lehetőségei abroncscserével” háromrészes cikksorozatban számol be a magyar BTR-80-asok korszerűsítéséről.
Gávay György - Gyarmati József, pedig a Haditechnika 2019/6 számában a „Napjainkban alkalmazott kerekes harcjárművek és azok fejlődése az elmúlt évtizedekben” c. cikkében ismerteti részletesen a BTR-80-as kifejlesztésének körülményeit.)