A szakmailag megfelelőbb megoldás a Gidrán hajtáslánca lenne. Ez szerintem tény.
A 3 literes BMW motor, szekvenciális (iker) turbós változata, amely 2019 óta van gyártásban, a 8 fokozatú ZF váltóval, és egy rövidebb végáttétellel a jelenlegi max. 15 tonnás súlylimittel elviszi a BTR-80-at.
De ha komolyan gondoljuk, nem csak poénnak, akkor aftermarket kiegészítők kellenek hozzá.
Ilyen az erősebb olajhűtő (ami a váltóra is kell majd) meg a nagyobb kapacitású hűtőrendszer.
A szívócsővét is ki kell cserélni, tereprallys civil megoldásra. Ezek sem drágák amúgy.
Viszont ezzel kb. a jármű jelenlegi dinamikáját tudja majd a BTR-80-as, ezen a téren nem fog előre lépni a konstrukció. (jelentősen)
Az élettartalom is kisebb lenne, mint a Gidrános megoldás esetén.
Viszont az nem igaz, hogy terepen lefüstölne, vagy, hogy 2-3 hetet bírna csak!
A civil kb. 2-300,000 km közé belőtt élettartalmának a tizedét tudná kb. Ami 20-30,000 km.
Ez, ha figyelembe vesszük, hogy most mennyit mennek kb. 10 év üzemre elég lehet.
Amit előnyben tudna a kamaz motorhoz képest, az:
1 tonna tömeg megspórolása, olcsó civilpiaci alkatrészek, civil szerelők is értenek hozzá, és annyi hely felszabadul, hogy akár a középső osztómű, akár az üzemanyag tartály hátra tud költözni a motortérbe. A küzdőtéren meg sok hely felszabadul.
Én így látom.
A Gidrános hajtásánc kisebb súlycsökkenést, kevesebb helymegtakarítást eredményez, nagyobb (de még mindig elfogadható) költségen. Viszont sokkal tartósabb műszaki megoldás. Szerintem.
Utóbbi mindenképpen nyerőbb ha bőven 10 év felett számolunk a típussal.
A BMW-s megoldás akkor jöhet szóba, ha 15 tonna alatt akarnánk maradni, és 10 évvel számolnánk a gépek további karrierjét.
E miatt pedig nem akarnánk rá sokat költeni.
Az említett dízel motor+ váltó kb. 10,000+ euró egyben, igazitással, felprogramozással, terepes kiegészítőkkel legrosszabb esetben is megállna 15-20,000 euró között.
Ez 300 gép esetén legrosszabb esetben is, tartalék motorokkal együtt kb. 6-8 millió euró.
Ez 1 db modern új gyártású APC ára!
A Gidrános hajtáslán 16-20 millió euróba lenne ugyan így. Ez is szerintem jutányos ár.
Kérdés mi a cél és mire mennyit akarunk költeni.