@angelsoul
Majd a pilótánk közli az eljárást.
Ha civil gépeknél egy hajtóműves felszállásra tudtommal képesnek kell lenni az elhatározási sebesség után.
De az, hogy mennyi pálya marad, mennyi gyorsítás után és mekkora tartalék, az a helyi viszonyok határozzák meg. Tehát lehet, hogy egy 3,5 km-es pályáról 20 fokban teljes terheléssel is megy ez. Viszont mondjuk 2000 méter magasan 25 fokban már nem. Na, ekkor korlátozzák a tömeget. Vagy keró, vagy utas vagy teher marad lent.
Ez kéthajtóműves gépeknél kemény korlát. Négyhajtóművesnél meg annyira nem.
Tehát nem arról van szó, hogy gép nem éli túl, de mondjuk egy magasan levő támaszpontról kb. semmi terhet nem tud elhozni a gép, örül ha felszáll.
Azt nem tudom, hogy eltérési engedély mennyire kérhető és kapható. Mert pl. Rioban olyan rövid a pálya a régi reptéren, hogy ott nem tudom, hogy ez alól kilóg-e a reptér vagy nem. Az utasok ezekkel nincsenek tisztában.
Egészen pontosan ez a sebesség a V1 - Decison Speed. Ez azt jelenti, hogy itt el kell döntened, hogy megállsz, vagy folytatod - ezután ugyanis csak egynek (a felszállásnak) a végrehajtására marad hely, mert elfogy a pálya a megálláshoz.
Szóval igen, ha V1 után hibásodik meg a hajtómű, akkor folytatni kell, és a gép fel is tud szállni, így van kitalálva az egész eljárás. A felszálló teljesítmény pontosan arra van kiszámolva, hogy ha pont V1-nél áll le valamelyik hajtómű, akkor képes legyen a gép fellszállni egy hajtóművel is. A mai gépek amúgy iszonyat erősek, egy motorral a felszállás igazából semmi extra. Így is megvan az ereje, hogy szépen emelkedj, bár a gradiens egyhajtúműves emelkedés esetén természetesen alacsonyabb.
Az, hogy a géped négy hajtóműves, konkétan annyi eltérés jelent, hogy a kieső tolóerő nem az összes tolóerő fele, hanem a negyede - vagyis az így emelkedéshez tartozó gradens valamivel nagyobb lesz. De mivel a kéthajtóműves egy motorral is bőven kitol téged az Obstacle Clearance fölött, így igazán nincs jelentősége manapság.
Mindez szépen ki van számolva a céged által minden reptérre, magasságra, terhelésre és hőmérskletre.
Néhány ábra, ami szépen szemlélteti ezt:
V1 sebesség vizuálisan:
Miből adódik ki a gradiens (3,3%):
Maga a felszállás négy szegense:
Fun fact: OPC szimulátor ellenőrzésen mindíg megkapsz egy ilyet, persze direkt V1 után, hadd élvezd a dolgot. Persze ilyenkor a lényeg, hogy a betanult proceduret mutasd be, de nincs meglepetés, mert úgyis megkapod
Egyébként a 2 v. 4 hajtóműves vitához csak annyit, hogy azt két dolog szabályozza tervezési szempontból:
- Propnál főleg azért van négy hajtómű, mert a propulziós hatásfok egyszerűen máshogy nem növelhető, mert két hajtómű esetén a légcsavartollak leérnének a földig (légcsavarkör homlokfelület). Persze vannak további trükkök (nagyobb tollszám, koax), de attól még a lényeg ugyanaz - minél több levegőt minél nagyobb gyorsulással hátraküldeni, úgy, hogy el is férjen.
- Gázturbinásnál meg a teher vs. rendelkezésre álló hajtóművek tolóereje dönt (meg a szárnybekötések eloszthatósága). Ha nem elég, megy vagy nagyobb motor, vagy több...