[HUN] Embraer KC-390 Millennium

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.

Wilson

Well-Known Member
2017. szeptember 19.
11 646
25 550
113
Azt írtad hogy a "A Chileiek pozícióját össze sem lehet hasonlítani a lengyelekével,...ráadásul ők a gépek felújításának nagyrészét Lengyelországban tudják megoldani."

Ezzel szemben a Chileiek odahaza kiválóan meg tudják oldani az összes általuk üzemeltett tipus felújítását és karbantartását
Igen pontosan ezt írtam mert ez a valóság nem lehet összehasonlítani a lengyelek pozícióját a Chileiekével mivel e lengyelek több milliárd dollárt költöttek el az LM-nél és még egy rakás pénzt fognak csak a supportra és egyéb beszerzésekre költeni,szerinted ilyen előzmények mellett, például bármilyen modernizációs csomagot a C-130-hoz, az LM, a lengyeleknek vagy a Chileiknek fogja jobb áron adni?Az,egy dolog,hogy a Chileiek a C-130-at otthon feltudják újítani illetve karbantartani,de minden input anyag,szoftver stb az USA-ból jön.
 
  • Vicces
Reactions: rudi

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 277
592
113
"hogyha ezt a gépet a Chileiek teljeskörűen fel akarják újítani és még ráadásul modernizálni szeretnék... "
Épp arról beszélek, hogy nem szeretnének leharcolt Herkikre költeni ami nem is érné meg nekik. Tehát ezekre csak annyit költenek, amennyit feltétlenül szükséges, majd néhány év múlva keresnek megfelelő gépeket. - Pont úgy, ahogy azt néhány hete lengyel barátaink is tették...
 

Wilson

Well-Known Member
2017. szeptember 19.
11 646
25 550
113
Épp arról beszélek, hogy nem szeretnének leharcolt Herkikre költeni ami nem is érné meg nekik. Tehát ezekre csak annyit költenek, amennyit feltétlenül szükséges, majd néhány év múlva keresnek megfelelő gépeket. - Pont úgy, ahogy azt néhány hete lengyel barátaink is tették...
De azokat biztos nem a lengyel barátainknak felajánlott áron fogják megkapni:).Az tény viszont ,hogy a Chileiknek is meg van minden szükséges infrastruktúrájuk a C-130-hoz.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
4 620
10 737
113
apró észrevétel: sokadjára írsz le bődületes marhaságokat. mi lenne ha mielőtt valamit megint leírsz szánnál rá 5 percet hogy utána nézz dolgoknak?
Remélem eljön hamarosan azért az az idő, amikor ezt az "apró észrevételt" majd magadra is érvényesnek tartod... :cool: Egyébként továbbra is izgalmas ez a topik...
 

Wilson

Well-Known Member
2017. szeptember 19.
11 646
25 550
113
Ha csak annyit beütnél a Googleba hahy Chile KC-130H donation akkor te is simán elolvashatnád hogy az a 2 db C-130H amit most kaptak ajándékba csak a kezdet volt. További 6 db C-130H gépet fognak kapni INGYEN, AJÁNDÉKBA.
...The two C-130Hs are being supplied to Chile free-of-charge by the US government through the Excess Defense Articles (EDA) programme. Authorisation for the supply of the two tactical transports as an EDA was granted on May 3, 2019. The second aircraft will be delivered to Chile in the coming months.
AirForces Intelligence data states that these two recently-donated C-130Hs will join six other examples of the Hercules family in FACh service
...
https://www.key.aero/article/us-donates-first-two-c-130hs-chile

Tehát ha úgy vesszük Igen igazad van. Valóban nem a Lengyel barátainknak felajánlott áron fogják a gépeket kapni, hanem INGYEN. :D
Ez azt jelenti hogy amiért a Lengyelektől pénzt kértek, azt a Chileiknek ingyen adják.

A Chileiknek legfeljebb a felújítást kell majd otthon elvégezni ami gépenkét, a választott csomagnak megfelelően, $10-20 milliós nagyságrend.
Rudi ne legyél már ilyen naív szerinted az USA nem fogja megkérni az árát egy olyan szintű felújításnak amit a lengyelek a saját gépeiken majd végrehajtanak?Mert mi most a lengyel szintről beszélgetünk.
 
  • Tetszik
  • Vicces
Reactions: arcas and formosa1

rudi

Well-Known Member
2015. november 30.
6 341
12 909
113
Rudi ne legyél már ilyen naív szerinted az USA nem fogja megkérni az árát egy olyan szintű felújításnak amit a lengyelek a saját gépeiken majd végrehajtanak?Mert mi most a lengyel szintről beszélgetünk.
Amire válaszoltál azt töröltem...
 
  • Tetszik
Reactions: Wilson

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
11 518
15 621
113
Mi történt? Meggondoltad magad? Vagy eszedbe jutott, hogy az EDA program mennyire ingyenes? :)
A lengyeleknek azért kell fizetni a gépekért, mert maguk akarják elvégezni az upgrade-et, amihez az alkatrészekért szintén fizetnek.
Ha ingyen adnak gépeket, annak az az ára, hogy a Lockheed fogja az upgrade-et elvégezni. Nem azért mert nem tudnák esetleg a chile-iek, hanem mert az EDA programnak ez a lényege.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
11 518
15 621
113
Erre az apróságra meg külön felhívnám a figyelmet o_O:
More recently – in April 2015 – the FACh received four surplus KC-130R tactical tanker-transports from the US Navy. However, one aircraft was lost to attrition on December 9, 2019, while transiting to Antarctica with 38 passengers and crew members on board.
Azaz kicsit több, mint 4 év használat után dobhatták ki az egyik korábban "kapott" gépet. A lengyeleknél is a 12 év után kell sürgősséggel újabb gépeket kikonzerválni. Jó az EDA program, de a legtöbb esetben azért kérdéses a megtérülése. Minden nemzeti hozzáadott értéket hozzá kell számolni, ha egyáltalán 0-sra akarjuk kihozni az egyenletet. Még te magad is csak óvatosan mersz nyilatkozni a lengyel üzlet rentábilitása felől.
Ezzel szemben a KC vadiújként kerül az új vevőkhöz, miközben a gépbe maguk is beszállítók.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
5 481
5 182
113
Az a lényeg,hogy azért tárgyaltak a KC-390-ek megvásárlásáról mert úgy gondolják,hogy minden tekintetben megfelelnek Chile igényeinek,ami (csak elég ha ránézünk az ország földrajzára) igen csak szélsőséges követelményeket támaszt a szállítógépekkel szemben.

Végül is ez az üzlet most hol tart?
 
  • Vicces
Reactions: formosa1

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
1 708
4 588
113
@angelsoul
Majd a pilótánk közli az eljárást.

Ha civil gépeknél egy hajtóműves felszállásra tudtommal képesnek kell lenni az elhatározási sebesség után.
De az, hogy mennyi pálya marad, mennyi gyorsítás után és mekkora tartalék, az a helyi viszonyok határozzák meg. Tehát lehet, hogy egy 3,5 km-es pályáról 20 fokban teljes terheléssel is megy ez. Viszont mondjuk 2000 méter magasan 25 fokban már nem. Na, ekkor korlátozzák a tömeget. Vagy keró, vagy utas vagy teher marad lent.

Ez kéthajtóműves gépeknél kemény korlát. Négyhajtóművesnél meg annyira nem.
Tehát nem arról van szó, hogy gép nem éli túl, de mondjuk egy magasan levő támaszpontról kb. semmi terhet nem tud elhozni a gép, örül ha felszáll.

Azt nem tudom, hogy eltérési engedély mennyire kérhető és kapható. Mert pl. Rioban olyan rövid a pálya a régi reptéren, hogy ott nem tudom, hogy ez alól kilóg-e a reptér vagy nem. Az utasok ezekkel nincsenek tisztában.

Egészen pontosan ez a sebesség a V1 - Decison Speed. Ez azt jelenti, hogy itt el kell döntened, hogy megállsz, vagy folytatod - ezután ugyanis csak egynek (a felszállásnak) a végrehajtására marad hely, mert elfogy a pálya a megálláshoz.
Szóval igen, ha V1 után hibásodik meg a hajtómű, akkor folytatni kell, és a gép fel is tud szállni, így van kitalálva az egész eljárás. A felszálló teljesítmény pontosan arra van kiszámolva, hogy ha pont V1-nél áll le valamelyik hajtómű, akkor képes legyen a gép fellszállni egy hajtóművel is. A mai gépek amúgy iszonyat erősek, egy motorral a felszállás igazából semmi extra. Így is megvan az ereje, hogy szépen emelkedj, bár a gradiens egyhajtúműves emelkedés esetén természetesen alacsonyabb.

Az, hogy a géped négy hajtóműves, konkétan annyi eltérés jelent, hogy a kieső tolóerő nem az összes tolóerő fele, hanem a negyede - vagyis az így emelkedéshez tartozó gradens valamivel nagyobb lesz. De mivel a kéthajtóműves egy motorral is bőven kitol téged az Obstacle Clearance fölött, így igazán nincs jelentősége manapság.

Mindez szépen ki van számolva a céged által minden reptérre, magasságra, terhelésre és hőmérskletre.

Néhány ábra, ami szépen szemlélteti ezt:

V1 sebesség vizuálisan:


Miből adódik ki a gradiens (3,3%):


Maga a felszállás négy szegense:



Fun fact: OPC szimulátor ellenőrzésen mindíg megkapsz egy ilyet, persze direkt V1 után, hadd élvezd a dolgot. Persze ilyenkor a lényeg, hogy a betanult proceduret mutasd be, de nincs meglepetés, mert úgyis megkapod :D

Egyébként a 2 v. 4 hajtóműves vitához csak annyit, hogy azt két dolog szabályozza tervezési szempontból:
  • Propnál főleg azért van négy hajtómű, mert a propulziós hatásfok egyszerűen máshogy nem növelhető, mert két hajtómű esetén a légcsavartollak leérnének a földig (légcsavarkör homlokfelület). Persze vannak további trükkök (nagyobb tollszám, koax), de attól még a lényeg ugyanaz - minél több levegőt minél nagyobb gyorsulással hátraküldeni, úgy, hogy el is férjen.
  • Gázturbinásnál meg a teher vs. rendelkezésre álló hajtóművek tolóereje dönt (meg a szárnybekötések eloszthatósága). Ha nem elég, megy vagy nagyobb motor, vagy több...
 

rudi

Well-Known Member
2015. november 30.
6 341
12 909
113
Az, hogy a géped négy hajtóműves, konkétan annyi eltérés jelent, hogy a kieső tolóerő nem az összes tolóerő fele, hanem a negyede - vagyis az így emelkedéshez tartozó gradens valamivel nagyobb lesz. De mivel a kéthajtóműves egy motorral is bőven kitol téged az Obstacle Clearance fölött, így igazán nincs jelentősége manapság.
Erről szólt az eddigi eszmecsere...
Egy adott reptérről ahol terepakadályok vannak a tervezésnél ki fog derülni hogy adott terheléssel egy hajtómű kiesés esetén is meglesz meglesz e a szükséges emelkedési gradiens (mind a négy felszállási szegmensben)
Ha a matek azt mutatja nem lesz meg a gradiens akkor addig kell csökkenteni kell a gép felszálló tömegét amíg el nem éred a szükséges értéket.

Itt jön be a négyhajtóműves előnye....annál egy hajtómű hiba esetén a toló / vonóerő 25% a esik ki így az emelkedési gradiens romlás kisebb mint a kéthajtóműves gépeknél ahol 50% tűnik el.

Persze, a kéthajtóművesnek is kutya kötelessége hogy a maradék egy hajtómű kitolja az akadály fölül....ha jól számoltál a felszállás előtt.
 
  • Vicces
Reactions: arcas

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
12 031
37 070
113

Jó kis magyar nyelvű összefoglaló.
A képet a kis szériás, de mégis robotizált gyártás miatt tettem be. Néha felmerül ez a kérdés a Zalai összeszerelő üzem kapcsán is.

 

Wilson

Well-Known Member
2017. szeptember 19.
11 646
25 550
113

Jó kis magyar nyelvű összefoglaló.
A képet a kis szériás, de mégis robotizált gyártás miatt tettem be. Néha felmerül ez a kérdés a Zalai összeszerelő üzem kapcsán is.


Nocsak nem tudtam, hogy a magyar médiában ennyire "népszerű" a fórum:).Amúgy korrekt összefoglalás.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány and kamm

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
5 481
5 182
113

Jó kis magyar nyelvű összefoglaló.
A képet a kis szériás, de mégis robotizált gyártás miatt tettem be. Néha felmerül ez a kérdés a Zalai összeszerelő üzem kapcsán is.


Ez a kép valahol itt is volt már, nem?
Én amúgy értékelem, hogy utánamentek a gólyás felvarrónak is.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

Terminator

Well-Known Member
2010. április 19.
18 645
28 901
113