A második rész
"Největším armádním tendrem současnosti je nákup 210 bojových vozidel pěchoty za 52 miliard korun. Myslíte, že takto velkoryse pojatý tendr je správně nastavený, co se týče rozsahu? Myslíte, že variantou by mohlo být snížení počtu nakupovaných vozidel?"
Ma a legnagyobb katonai pályázat 210 gyalogos harci jármű vásárlása 52 milliárd koronaért. Gondolja-e, hogy egy ilyen nagylelkűen megfogalmazott ajánlatot a hadsereg szempontjából helyesen határozták meg? Ön szerint lehetséges lehet a vásárolt járművek számának csökkentése?
"Já bych navrhoval tento tendr odsunout, anebo zcela zrušit. Chápu požadavek vojáků na nová BVP, ale koronavirová krize je bezprecedentní a její dopady na společnost budou obrovské. Armáda je dnes směšných 25 tisíc vojáků, přičemž jenom například Škoda Mladá Boleslav má 35 tisíc zaměstnanců. Jinými slovy jsou tady mnohem větší profesní skupiny, na které dopadlo vypnutí ekonomiky a těm je potřeba z úrovně státu pomoci v první řadě."
Javaslom, hogy ezt a pályázatot teljes egészében elhalasszák vagy visszavonják. Megértem a katonák új BVP-k iránti igényét, de a koronavírus-krízis példátlan és a társadalomra gyakorolt hatása óriási lesz. Manapság a hadsereg nevetséges 25 000 katonával rendelkezik, míg a Škoda Mladá Boleslav például csak 35 000 alkalmazottal rendelkezik. Más szavakkal, sokkal nagyobb s csoportok vannak, amelyeket a gazdaság leállítása érint, és elsősorban állami szintű segítségre van szükségük.
"Možností řešení je modernizovat stávající BVP-2. Je potřeba upozadit nevýhody (balistická ochrana) a hledat jejich výhody. Těchto vozidel AČR dosud provozuje cca 180 ks a nutno dodat, že od roku 2015 jsou za oficiální hranicí životnosti. Mnohé z nich jsou ale přitom stále ještě v poměrně dobrém technickém stavu. Mezi výhody patří především jednoduchost a technická odolnost. Vysoce je hodnocena průchodnost BVP-2 těžkým terénem, možnost rychlého manévru, nízká hmotnost a zejména schopnost plavby. Velice důležitým faktorem je stávající úroveň učebně výcvikové základny, vyškolený personál, prostředky technické diagnostiky a stav náhradních dílů. To jsou faktory, které dnes poněkud ustupují do pozadí v případě České republiky, ve které dosud nebyla plně vybudována silniční infrastruktura a kde většina mostů nedovoluje nasazení moderních a těžkých BVP, která navíc nemají schopnost plavby. Jeví se jako neúčelné zbavovat se vozidel, která mají ještě dostatečnou technickou životnost. Úprava ve formě zvětšení prostoru osádek v roji se dá také řešit například úpravou sedaček. Pro modernizaci se rozhodlo ze sousedních států například Polsko a Slovensko. Přitom kompatibilita výzbroje se sousedními státy (V4) by měla být klíčová. Myslím, že to je krizová varianta řešení. Ale taková je situace."
A lehetséges megoldás a meglévő BMP-2 korszerűsítése. El kell maradni a hátrányoktól (ballisztikus védelem) és meg kell keresni azok előnyeit. Az ACR továbbra is mintegy 180 ilyen járművet üzemeltet, és hozzá kell tenni, hogy 2015 óta túl vannak a hivatalos élettartamuk végén. Sokan közülük még mindig viszonylag jó műszaki állapotban vannak. Az előnyeiközött szerepel az egyszerűség és a műszaki tartósság. A BMP-2 átjárhatósága nehéz terepen, a gyors manőver lehetősége, a kis súly és különösen a vitorlázás (ez nem tudom mit jelent a cseheknél) képessége nagyra értékelték. Nagyon fontos tényező az osztálytermi képzési bázis, a képzett személyzet, a műszaki diagnosztikai eszközök és a pótalkatrészek állapotának jelenlegi szintje. Ezek olyan tényezők, amelyek ma már kissé háttérbe kerültek a Cseh Köztársaság esetében, ahol a közúti infrastruktúrát még nem építették ki teljesen, és ahol a legtöbb híd nem teszik lehetővé a modern és nehéz BVP telepítését,amelyek ezen felül nem képesek navigálni.Nagy hiba lenne azokat a járműveket leselejtezni, amelyek műszaki élettartama még mindig elegendő. Az átalakítás a rajban lévő személyzet teret növelő formájában is megoldható, például az ülések beállításával. Például Lengyelország és Szlovákia úgy döntött, hogy modernizálja ezeket az eszközeit. Ugyanakkor a fegyvereknek a szomszédos államokkal (V4) való összeegyeztethetőségének kritikusnak kell lennie. Azt hiszem, ez egy válsághelyzet. De ez a helyzet.De ez a helyzet.De ez a helyzet.
"Navíc modernizace stávajících BVP na území České republiky může v situaci, kdy přichází ekonomická krize a s ní související nezaměstnanost, zmírnit starost, kde zaměstnat ty, kdo přišli o svou dosavadní pracovní pozici. Firem i státních podniků schopným různých vojenských dodávek nemáme málo. Namátkou VOP CZ, který se sloučil s VOP Šternberk i se začleněnými výzkumnými ústavy VTÚPV Vyškov, VTÚVM Slavičín a VTÚO Brno. Dále firmy Tatra Defence Vehicles, Česká zbrojovka a mnoho dalších
."
Ezenkívül a meglévő BMP-k modernizálása a Cseh Köztársaságban a mostani gazdasági válság és a hozzá kapcsolódó munkanélküliséget új munkahelyeket teremtene ami segítene a munkahelyüket elvesztő emberek elhelyezkedését. Nincs sok olyan társaságunk és állami tulajdonú vállalkozásunk, amelyek képesek különféle katonai felszerelésekre. Véletlenszerűen a VOP CZ, amely egyesült a VOP Šternberkkel, valamint a VTÚPV Vyškov, a VTÚVM Slavičín és a VTÚO Brno integrált kutatóintézetekkel. Ezenkívül a Tatra Defense járművek, a Česká zbrojovka és még sokan mások.
A fentiekhez a következőket fűzném hozzá a Cseheknél már jó ideje vannak olyan vélemények,hogy a hazai hadiipar támogatására kitalált a T-72 modernizálása zsákutca és modern mtb kell beszerezni,ezen nyilatkozat is azt erősíti,hogy nagyon is elképzelhető,hogy a csehek kukázzák a programot,de mivel a cseh költségvetésben nincs plusz pénz mtb beszerzésére egyes politikusok úgy gondolják,hogy erre a pénzt a jelenleg is futó IFV beszerzéstől kell elvonni és az IFV-t a már meglévő BMP modernizálásával kell megoldani ezzel is támogatva a hazai hadiipart és gazdaságot.Hangsúlyozom ez még nem eldöntött kérdés,mindenesetre valószinüleg ez lehet a magyarázata miért töketlenkednek ennyire a Puma beszerzésével.