Ha egyszerre próbálunk KE és CE védelmet növelni, az valahogy úgy nézne ki, mint a Leo 2PL. A tömege miatt csak a tornyon kapott plusz védelmet. Támadásban a testet ért találat esetén nem jobb, mint egy korai A4-es.
Azért álltak meg ott, mert a felfüggesztést nem akarták piszkálni az idő és költségtényezők miatt. Így az eredeti felfüggesztés 60 tonnájában megálltak. Maga a felhasznált Rheinmetall upgrade kit elemek a Revolution pakk részei, ahogy az SG-n is, az RI-n is, az NG-n is. De a PL-en ettől függetlenül annyi még belefért, hogy a törzs oldalsó kötényezését jóval masszívabb blokkokra cserélték.
Ha csak a CE védelmet növeljük, az még valamennyire megteszi. Leopard 2SG, Leopard 2 Revolution a példák. Szemből erős védelmet nyújt az add-on ATGM-ek ellen is, oldalról viszont gyenge, és csak a vállról indítható páncéltörők egy részét képes megállítani a testen, míg a tornyon már valamivel biztonságosabb (a küzdőtér felületén, a lőszerrekesz védelme nem jobb a testénél).
Az SG esetében erősen nagy az esély a hazugságra a külvilág felé, tekintetbe véve, hogy ők új felfüggesztést is rakattak a gépekbe, a tömegük 65 tonna körül mocorog. A Revolution pakk szintén kiszereléstől függően ha a teljes készletet nézzük, 62-65 tonna, a verziójától, kortól függően, fejlesztgették ezt is. CSak mára eéfogytak a némiképp őszinte promóanyagok, amik a megjelenése fénykorában még rendre előfordultak. De elég a török NG adatait megnézni, az még megtartotta ezt, szintén Revolution pakk.
A Leo 2A4CAN számomra egy kérdés, egyaránt van rajta MEXAS és az A5-höz hasonló ék, amolyan "Leopard 2 Improved", viszont a tömege nem magasabb az A5-énél. Én arra tudok erről következtetni, hogy a toronyfront ékben nincsenek benne azok az elemek, amik az A5-től igen, így ez is csak CE védelem növekedést eredményez. Ezen a típuson a teknő elején is hiányos a plusz páncélzat, így komolyabb háborúban ezt a típust is kétszer meggondolnám.
A Leopard 2A4 CAN az éket használja rendesen és a Leopard 2A7+ városi harcos páncélzatát, kivéve a törzs front éken, de felette már igen. A tömege nem állt meg a 2A5 szintjén. Míg a 2A5 59,2 tonna, az A4M CAN 62,5.
A helyzet az, hogy bármelyik fent említett harckocsi beszerzése évek és eurómilliók kérdése, és nem kínálnak az ukrán háborúban bevetett T-72B1-B3 szériáknál jobb védelmi mutatókat. A félreértések elkerülése végett én csak a páncélról beszélek - egyértelműen ez a leggyengébb láncszem a használt Leókban, legyen az 1 vagy 2A4.
Abból indulsz ki, hogy a páncéllal akarsz harcolni, holott az a legjobb, ha te lősz először. Persze kell a páncél, életet jelenthet és harcképességet de ha már kell, az nem a legjobb dolog. A felpáncélozás a legegyszerűbb része nagyjából egy modernizációnak, illetve annak a kérdése, hogy mennyire szükséges ez? Ha a lengyel gépeket nézzük, van bennük kompromisszum, de a legtöbb mutatójukban mégis hasonló szintre lettek hozva, mint a mi A7HU-ink esznek. Nem lenne egyszerű legázolni egyiket a másikkal.
Ha olyan MBT-t akarunk, ami támadásra is megbízhatóan használható, akár harckocsik/AT ágyúk ellen is, az egy Strv 122, Leopard 2A6M, vagy későbbi típus lenne MEXAS kittel az oldalukon. Ha nem ragadunk le a Leónál, akkor talán a TUSK-os M1A2, Leclerc XLR, oldalsó Dorchesteres, ERA-s Challanger 2, Trophys Merkava vagy plusz oldalpáncélos K2 Black Panther jöhet szóba.
Mindegyik ugyanannyi idő vagy több lenne, mint a Leopard 2 modernizáció vagy beszerzés. Mindet modernizálni kellene a maga raktári szi9ntjéről a modern formára. És egy Dorchester kötényes, mindenhol agyonburkolt Challenger 80 tonna körül mocorog, szóval nem a mobilitás álomgépe, az M1 zabál mint egy disznó, bár attól még jó gép, a Leclerc szimpatikus lenne. Csak ezek megint külön logisztikát, politikai, gazdasági és katonai függéseket jelenthetnének.
Az orosz harckocsik közül vannak még ilyen képességű versenyzők, pl T-72B3, B3M, T-80U, UK, UD, BVM, T-90M de ezek kialakításukból adódóan érzékenyek mindenféle átütésre (talán a T-90M-nek van már wet ammo rackje, ha van egyáltalán...), és gyakran robbannak, nem tudnak visszavonulni megfordulás nélkül, és ilyesmik... Vannak még olyanok is, amik csak tesztpéldány, prototípus szinten létező darabok, ilyenekkel az egyszerűség kedvéért nem számolok.
Ezekkel ma nem igazán ésszerű számolni valóban.
Szóval ami nekünk kell, az még nem eladó másodkézből. Esetleg az M1A2. Újonnan kéne venni, kb 10 millió euró per darab, plusz hangár, plusz ARV, plusz trailerek, és még hosszan lehetne folytatni. Hogy ne hiányozzon máshonnan, kéne még talán 1 zászlóalj és tartalék, vagy 2 zászlóalj. Az 60-88 kocsi. Ha a 44 gépünk került 2 milliárd euróba, és ebből csak 14 harckocsinak lesz add-on armorja, akkor 4-5 milliárd euró között kell számolni 2 plusz zászlóaljjal. Meg 5-10 évvel. Összehasonlításképp, az három 12 repülős századnyi F-35. De minimum két század és fegyverzet hozzájuk. Mikor engedhetnénk meg ilyet magunknak? Ha mégis van ennyi pénzünk, nem lenne érdemesebb F-35-re költeni? Vagy másra? Ár-érték arányban nem látom értelmét sok harckocsira költeni. Legyen annyi, amennyi nélkülözhetetlen, de nem több. Személyes vélemény.
A 14 hk városi páncélkittel érdekes elgondolás. Frontból ugyanazt adja mint a többiek, de front 30° -ból esélyesen nem, ugyanakkor gyalogsági páncéltörő fegyverek ellen jobb a védelme. Csak érdekesnek tűnik úgy szervezni, hogy mindig ezek mennek be a településekre. A többi A7HU védelme ellenben a megszokott oldalsó elemekkel nagy intenzitású harcban jobb lesz. Minden egyébben megegyeznek. A páncélbetéteik erősebbek mint az eddigi szériáknak. De a szenzoros képességeik elsőrendűbbek talán ennél is. Nem akarok önfényezni, de ajánlám ezt(bár frissítenem kellene az A7HU-t mióta képek sejlenek fel róla a net bugyraiban).
Egyik olvasónk, fórumozó társunk a fórumban tapasztalt fogalomkeveredések, típusváltozat keverések okán készített egy összefoglaló, ismertető írás a Leopard 2 harckocsi változatairól.
htka.hu