Több száz régi Merkava tank útban Európába: minden részlet a történelmi megállapodásról
40 évvel azután, hogy az IDF-nél szolgálatba álltak, több száz, 2. és 3. márkájú Merkava harckocsi várhatóan két külföldi országba kerül, köztük először egy európai országba. A harckocsik az elmúlt években használaton kívül voltak, raktárakban maradtak – de az ukrajnai háború kitörése és a páncélozott hadijárművek iránti kereslet megújítása után tesztelték őket, és elég alkalmasnak találták az eladásra.
Először exportálják Európába az egyik izraeli szimbólumot: 40 évvel azután, hogy az IDF-nél szolgálatba álltak, várhatóan hamarosan eladják az Izraelben gyártott régi Merkava tankokat a két idegen hadsereg eléri Európát, és magas koruk ellenére tovább szolgál.
Az Egyesült Államok Védelmi Minisztériumának hamarosan jóvá kell hagynia Izraelnek több száz Merkava Mark 2 és 3 típusú harckocsi eladását, amelyeket az 1980-as és 1990-es években gyártottak Izraelben, és amelyeket az elmúlt években
leszereltek.két külföldi országba, az egyik Európában, az ukrajnai háború és a klasszikus páncélozott hadijárművek beszerzésének finomítása mellett. Ez az első alkalom, hogy Merkava tankokat adnak el európai országnak.
A védelmi minisztérium a folyamat érzékenységére tekintettel nem adja meg a több mint 200 használt izraeli harckocsi vásárlásáról megállapodott két ország nevét, de az ügylet a végleges aláírás küszöbén áll, és várhatóan megszületik. viszonylag azonnal, körülbelül három hónapon belül elkészült. A védelmi minisztérium illetékesei azt mondták a Ynetnek, hogy mivel ezekben a harckocsikban egyes mechanikai alkatrészek – különösen a motor – amerikai gyártmányúak, a tranzakció végrehajtásához a washingtoni védelmi minisztérium jóváhagyása szükséges.
Becslések szerint az ügylet összege az összes tank esetében eléri a több tízmillió dollárt, ez az összeg az államkasszába kerül, és valószínűleg közvetlenül a védelmi intézménybe kerül. Ez az új nyugati harckocsik beszerzése kapcsán elhanyagolhatónak tekinthető összeg. Az arányosság kedvéért körülbelül egy évtizede a Honvédelmi Minisztérium felajánlotta egy külföldi hadseregnek egy új Mark 4 Merkava harckocsi beszerzését a gyártósorról, tankonként körülbelül négymillió dollárért.
A részletek azt mutatják, hogy a két tranzakció szétválik – az egyik a régebbi Merkava 2 harckocsikat, a másik pedig a kilencvenes években szolgálatba lépett Merkava Mark 3-at tartalmazza, és főleg a 188. dandár vadászgépeit szolgálta. Az elmúlt években ezek a harckocsik kiestek a használatból, és mára mind a 3 rendes páncélos dandár - 401, 188 és 7. dandár - fejlett
Merkava Mark 4 harckocsikkal van felszerelve aktív páncéltörő rakéták elleni, szélkabátos típusú és számítógépes védelmi rendszerrel. irányító és irányító rendszerek.
A rendes harckocsik egy része, különösen a kevesebb tapasztalattal rendelkezők tartalékdandárokhoz kerültek, köztük a harckocsik helyett a 10. (Harel) dandárhoz. Azonban több mint 200 árva harckocsi maradt az IDF karbantartó raktárában. A védelmi szervezet eleinte pesszimista volt azzal kapcsolatban, hogy külföldi hadsereg vásárolja meg őket, és mérlegelték, hogy vas-újrafeldolgozó vállalkozóknak adják el, de a selejtezés előtt nem. De az ellenfegyverkezés jól megerősíti őket, és ezzel egyidejűleg tavaly kitört a háború Oroszország és Ukrajna között, amely megváltoztatta az európai országok biztonsági igényeit. A használt harckocsik iránti kezdeti érdeklődés már tavaly év közepén megindult, és a Honvédelmi Minisztérium sietett ellenőrizni a régi harckocsik állapotát,
A biztonsági tisztviselők kifejtették, hogy "egy tartály késztermékként történő előállítása összetett és hosszú folyamat, amely két évig is eltarthat, és egy vagyonba kerül, a mi korunkban vannak olyan tartályok, amelyek holnap reggel üzemképesek, bizonylatokkal, nyílt és beépített területeken." A források azt is közölték, hogy "Európa olyan fegyverkezési versenyben zajlik, amely a második világháború óta nem volt ugyanaz". Például a német védelmi minisztérium megháromszorozta védelmi költségvetését az Oroszországgal fennálló feszültségek miatt, miközben Svédország és Finnország csatlakozik a NATO-hoz, és csak tegnap számolt be az izraeli védelmi minisztérium minden idők rekordjáról az izraeli fegyverek világnak történő eladásában - körülbelül 12,5 milliárd dollárt az elmúlt évben.
Megjegyzendő, hogy az IDF raktáraiban még mindig több száz M-113 APC van, amelyek szintén használaton kívül vannak, tekintettel az NMR és az Eitan APC-k elmúlt években történő bevezetésére, főként a rendes brigádok számára. Ezekre az APC-kre, amelyek nem tekinthetők védettnek a páncéltörő tűztől, továbbra sincs külföldi kereslet. Ugyanakkor az elmúlt években Izraelnek sikerült elősegítenie a leszerelt légierő F-16-os repülőgépeinek értékesítését a horvát hadsereg számára. A biztonsági tisztviselők kijelentették, hogy "nehéz eladni a katonai feleslegeket, mi pedig igyekszünk vonzóak lenni, és amennyire csak lehetséges meghosszabbítani az életüket".
Az első harckocsi harckocsikat, Izrael Tal (Telik) vezérőrnagy és Israel Tilan mérnök fejlesztésének termékét az 1970-es évek végén gyártották Izraelben, és első változatukat, a Mark 1-et már a hadműveleti tevékenységbe integrálták. Az első libanoni háború a galileai béke hadművelet során. Közvetlenül ezt követően a Honvédelmi Minisztérium kidolgozta az utóverziót, a Mark 2-t, olyan fejlesztésekkel, amelyek lehetővé tették a hadviselést a lakott területeken is, és a passzív védelmet szolgáló kiegészítéseket. A rendszeres és tartalék páncélosok több ezer sikeres csatát jegyeztek fel harckocsi harckocsikban az összes közelmúltbeli izraeli rendszerben, a libanoni biztonsági zónában, a Védőfal hadműveletben, a második libanoni háborúban, a Gázai övezetben folytatott hadműveletekben a kiszállás előtt és után,