Sziasztok!
Örülök, hogy reagáltatok páran a hozzászólásomra. Én is megpróbálok a reakciókra reagálni.
honvéd:
„Tehát a legegyszerűbb indoklás helikopter ügyben, az adófizetők felé, a katasztrófavédelmi okok hangsúlyozása.”
Ezt megértem. De legalább egy szakmai fórumon, a szakértők legyenek tisztában a valósággal. Vagy ha nem értenek velem egyet (szívük-joga), legalább tudatosuljon bennük, hogy van eltérő vélemény is.
gacsat:
„Mit értesz az alatt, hogy mindent szétnyom maga alatt? Csak nem a rotorszelet?”
Igen. Egy kritikus helyzetben, pl. ahol csúszik a rézsű vagy x cm-el korona felett tartja a vizet az ideiglenes védmű ott nem szerencsés nagy hullámokat/szelet kavarni.
Phoenix:
„Nem egy alkalommal volt olyan, hogy a gátszakadást a Mi-8-asok akadályozták meg. Vagy az átszakadt gátrészt sikerült az általuk odaszállított zsákokkal eltorlaszolni.”
Ez számomra új információ. Esetleg időpontot és helyszínt meg tudnál osztani velem? Ha átszakad a töltés akkor a vizet a jelenlegi technológiákkal nem lehet megfogni helyben. Egyszerűen olyan nagy a vízhozam, hogy elvisz mindent. 2001-ben Tarpánál mikor elment a töltés akkor sem lehetett semmivel sem megfogni. (ha rendesen fel lett volna készítve a szakasz akkor –valószínűleg- nem történt volna ott ilyen esemény, de akkor olyan mennyiségű víz jött a Tiszán, ha ott nem szakad el a töltés, akkor –valószínűleg- elment volna máshol… sajnos). Csak a tetőzés után kezdődött meg a szakadás elzárása és a lokalizáció.
pela3
„Az árvízi védelemhez meg nem kell a heli? Szerintem ez eléggé kétséges, magában,ha időben elkezdik és van elég idő,valamint mozgatható eszköz akkor tényleg nem. Kétéltű? Én is szimpatizálnék vele, de BTR-eket nem küldhetünk oda, PTSZ-ből pedig nem tudom hány darab van,megközelítéshez tényleg jó lehet. Viszont,mint gátszakadásnál, azért nem hiszem,hogy örülnétek neki, ha lapáttal és zsákkal kéne neki állni. Akkora súly mozgatása is problémás lehet, mert ha éppen a víz a gázlójármű magassága felett van és nincs a közelben PTSZ? Szerintem kell a heli, ha más nem nehezen megközelíthető helyekhez.. meg vésztartalékba. Igaz nem dolgoztam ilyen helyen még,mivel messze vannak nagyobb folyók,így nem is érint.”
Ha azonnal kell kitelepülni és beavatkozni, a nulláról indulva akkor valaki nagyon-nagyon hanyag volt… A Vízügyi Igazgatóságok vízrajzi mérő és előrejelző rendszert működtetnek. A kritikus helyeken illik némi védelmi anyagot és eszközt raktározni. Nem azonnal fogja a folyó a töltést meghágni, vagy átszakítani. Minden víztesten van valamennyi felkészülési idő. Kis, hegyi jellegű folyókon kevesebb, nagyobb síkvidéki részeken több. Ahol hirtelen, gyors lefolyású vizek vannak, ott jobban észen kell lenni. Kevesebb a reakció idő. Helyben kell raktározni egy csomó mindent. Nálunk a Tisza középső részén –szerencsénkre- van kb. egy hét – tíz nap a felkészülésre, anyagbeszállításra, védelmi szervezet felállítására, stb…
Gátszakadásnál ne állj neki se lapáttal, se zsákkal. Szépen ballagj fel a töltésre és várd meg amíg kimentenek. Téves reakció ha elkezdesz elfutni. A víz úgyis utolér. Nem fog az egész töltés egyszerre elmosódni. Menj arrébb biztonságos távolságra.
A nehezen megközelíthető helyekre illik a védekezés elején anyagot deponálni. Ha mégis vinni kell még akkor bevisszük a koronán. Ha nem lehet akkor traktor + csúszótalp. Ha ez sem megy és kell még anyag akkor elkezded elbontani a töltés mentett oldali koronáját és magasítasz belőle a vízoldalon… Sok variációs lehetőség van.
Bocs a hosszú hozzászólásért!