[HUN] Helikopterbeszerzés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 029
113
Volt 2 vagy 3 Minyó, amit traileren vittek ki, (Én rájuk tippeltem volna) de mint látjuk sajnos nem ők jöttek.

A tréleren szállított helik visszatérése már lehet, hogy kissé kétséges, max 50% szerintem. Lehet, hogy azok már valamelyik bontó/fémgyűjtő/alu-hasznosító céget boldogítják.
ML
 

varga dima

Well-Known Member
2011. március 3.
2 173
2 918
113
<blockquote rel="varga dima">
Hungary-Mi-8-600x347.jpg
Te rajzoltad, vagy a gyerek?

</blockquote>

Nem én voltam, furcsa módon orosz oldalon akadtam rá.....
 

stuck

New Member
2014. április 3.
2
0
1
Sziasztok!

Örülök, hogy reagáltatok páran a hozzászólásomra. Én is megpróbálok a reakciókra reagálni.

honvéd:
„Tehát a legegyszerűbb indoklás helikopter ügyben, az adófizetők felé, a katasztrófavédelmi okok hangsúlyozása.”

Ezt megértem. De legalább egy szakmai fórumon, a szakértők legyenek tisztában a valósággal. Vagy ha nem értenek velem egyet (szívük-joga), legalább tudatosuljon bennük, hogy van eltérő vélemény is.

gacsat:
„Mit értesz az alatt, hogy mindent szétnyom maga alatt? Csak nem a rotorszelet?”

Igen. Egy kritikus helyzetben, pl. ahol csúszik a rézsű vagy x cm-el korona felett tartja a vizet az ideiglenes védmű ott nem szerencsés nagy hullámokat/szelet kavarni.

Phoenix:
„Nem egy alkalommal volt olyan, hogy a gátszakadást a Mi-8-asok akadályozták meg. Vagy az átszakadt gátrészt sikerült az általuk odaszállított zsákokkal eltorlaszolni.”

Ez számomra új információ. Esetleg időpontot és helyszínt meg tudnál osztani velem? Ha átszakad a töltés akkor a vizet a jelenlegi technológiákkal nem lehet megfogni helyben. Egyszerűen olyan nagy a vízhozam, hogy elvisz mindent. 2001-ben Tarpánál mikor elment a töltés akkor sem lehetett semmivel sem megfogni. (ha rendesen fel lett volna készítve a szakasz akkor –valószínűleg- nem történt volna ott ilyen esemény, de akkor olyan mennyiségű víz jött a Tiszán, ha ott nem szakad el a töltés, akkor –valószínűleg- elment volna máshol… sajnos). Csak a tetőzés után kezdődött meg a szakadás elzárása és a lokalizáció.

pela3
„Az árvízi védelemhez meg nem kell a heli? Szerintem ez eléggé kétséges, magában,ha időben elkezdik és van elég idő,valamint mozgatható eszköz akkor tényleg nem. Kétéltű? Én is szimpatizálnék vele, de BTR-eket nem küldhetünk oda, PTSZ-ből pedig nem tudom hány darab van,megközelítéshez tényleg jó lehet. Viszont,mint gátszakadásnál, azért nem hiszem,hogy örülnétek neki, ha lapáttal és zsákkal kéne neki állni. Akkora súly mozgatása is problémás lehet, mert ha éppen a víz a gázlójármű magassága felett van és nincs a közelben PTSZ? Szerintem kell a heli, ha más nem nehezen megközelíthető helyekhez.. meg vésztartalékba. Igaz nem dolgoztam ilyen helyen még,mivel messze vannak nagyobb folyók,így nem is érint.”

Ha azonnal kell kitelepülni és beavatkozni, a nulláról indulva akkor valaki nagyon-nagyon hanyag volt… A Vízügyi Igazgatóságok vízrajzi mérő és előrejelző rendszert működtetnek. A kritikus helyeken illik némi védelmi anyagot és eszközt raktározni. Nem azonnal fogja a folyó a töltést meghágni, vagy átszakítani. Minden víztesten van valamennyi felkészülési idő. Kis, hegyi jellegű folyókon kevesebb, nagyobb síkvidéki részeken több. Ahol hirtelen, gyors lefolyású vizek vannak, ott jobban észen kell lenni. Kevesebb a reakció idő. Helyben kell raktározni egy csomó mindent. Nálunk a Tisza középső részén –szerencsénkre- van kb. egy hét – tíz nap a felkészülésre, anyagbeszállításra, védelmi szervezet felállítására, stb…

Gátszakadásnál ne állj neki se lapáttal, se zsákkal. Szépen ballagj fel a töltésre és várd meg amíg kimentenek. Téves reakció ha elkezdesz elfutni. A víz úgyis utolér. Nem fog az egész töltés egyszerre elmosódni. Menj arrébb biztonságos távolságra.

A nehezen megközelíthető helyekre illik a védekezés elején anyagot deponálni. Ha mégis vinni kell még akkor bevisszük a koronán. Ha nem lehet akkor traktor + csúszótalp. Ha ez sem megy és kell még anyag akkor elkezded elbontani a töltés mentett oldali koronáját és magasítasz belőle a vízoldalon… Sok variációs lehetőség van.

Bocs a hosszú hozzászólásért!
 

alfa74

Well-Known Member
2013. március 15.
1 119
150
63
Örülök is ,meg nem is.
Számomra hatalmas csalódás ez a beszerzés! Hogy miért?

1.Nem erről volt szó, hanem tenderről.
2.Nem civil gépek beszerzéséről, hanem katonai szállító gépekről.
3.Amiről eddig szó volt, az a sajátjaink közül, pár db felújítása.
4.Használt gépek, még csak fel sem merültek eddig.

1.A tender megint szép lassan el lesz felejtve (illetve már el is van,vagy nem is volt komoly), hiszen már nem ég a ház.
2.Ezek a civil gépek nagyjavításon estek át az addig ok. Azért felmerül bennem néhány kérdés. Mivel ezek a gépek már túl vannak a csikó korukon (ami nem lehet probléma) ,vajon modernizálva is lettek? Mivel ezek civil gépek ( és ráadásul nem NATO államból) ,mily módon lehet a katonai rendszerünkhöz illeszteni őket? Esetleg újabb komoly átalakítások szükségesek? ezekről semmit sem lehet hallani egyenlőre. Mondjuk az egész beszerzésről sem, ami azért felvet néhány kérdést ismét a saját lakossága előtt titkolódzó kormányunkkal kapcsolatban!
3.Mi lesz a saját gépeinkkel? Amiről már ugye van egy aláírt megállapodás. Meg lesz csinálva a 3-6db (ugye ez is titkos, de csak a saját polgárok előtt ,mert minden más érdekelt tudja) Mi-17 felújítása?
4.Mikor és ki döntött a tender helyett a használt gépek beszerzéséről? Még egyszer mondom, hogy semmi problémám azzal, hogy használt gépeket vettek, csak a módjával van kifogásom.

Végül szeretném felhívni a figyelmet még egy nem túl jelentéktelen dologra!
Mindenki fanyalgott az AW-139 kapcsán, hogy az polgári gépből lett kifejlesztve. Ez viszont keményen polgári gép.
Ha viszont polgári gépekkel kívánják felszerelni a sereget -még ha csak ideiglenesen is- (bár állomásoztak már nálunk ideiglenesen 40 évig idegen csapatok, szóval nem biztos, hogy ez a legjobb kifejezés) ,akkor azért a szakmai hozzáértés kérdése ismét ,illetve annak hiánya ismét csak felmerül bennem.

Szívesen olvasnék egy cikket arról, hogy pontosan milyen felszereltségűek ezek a gépek, mit kell esetleg átalakítani rajtuk, lettek e modernizálva, és legfőképpen, hogy melyik szervezet és mikor állítja őket rendszerbe?
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 117
7 024
113
Biztos, hogy NATO-sítani kell majd a 3 új Mi-8-ast, pl.: legalább NATO szabvány rádió kell majd bele.
Kicsit félek tőle, hogy pár hónap múlva kiderül, hogy megint jól bevásároltak.
Tudom, hogy nem kell mindenből újjat venni (főleg, ha nincs rá pénz), de vannak olyanok, akik csak megveszik a használtat és nyúzzák amíg megy, majd ott hagyják az út szélén.
Ilyen pl.: a sógorom is, aki fél évente "új" autót vesz pár tízezerért, de amint lejár a pár hónap műszaki, utána már nem költ rá, hanem inkább új roncsot keres.
 

Kuruc71

Member
2010. április 20.
829
7
18
A heliket nem azert vettek hogy a katonaknak honvedelmi feladatra legyen eszkozuk !

A heliket azert vettek mert nem akarjak hogy a nep karoba huzza oket egy esetleges arviz / gatszakadas eseten.

Ezzel a harom helivel ez a problema megoldva es egy esetleges helibeszerzes hatalmas osszege miatt szerintem innen esely sincs arra hogy a tender elinduljon vagy befelyezodjon eredmenyesen.

Arra szamitok hogy esetleg lesz nemi apro csepro beszerzes a mostani orosz akcio hatasakent de csak akkor ha nem csendesedik el a szitu.

Az is konyen elofordulhat hogy nem lesz semmi ! Talan nemi pulykapenz eserleg.


Valahol viszont az is benne van a pakliban hogy oroszhonbol esetleg fognak tovabbi dolgok csurrani cseppeni. Ha igy lesz akkor ez SAJNOS lesz igy mert a dolog nem egyebb mint a kurva fizetsege hogy szettette a labat.
 

warrior

Member
2014. február 25.
170
4
18
Ez jól jött az oroszoknak, mert megszabadultak néhány eladhatatlan vacaktól...
Nekünk viszont csak szükségmegoldás, mely jól jött néhány hozzá nem értő politikus kampányához...
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 029
113
Ez jól jött az oroszoknak, mert megszabadultak néhány eladhatatlan vacaktól...
Nekünk viszont csak szükségmegoldás, mely jól jött néhány hozzá nem értő politikus kampányához...

Nem véletlen, hogy olcsón kaptuk, új gépeknél vastagabb ceruzát használnak az árcédulához és jobban oda is nyomják a papírra. Viszont ezzel együtt is hálát rebeghetünk az ég felé, hogy végre elmozdultunk egy kicsit a nulla-közeli helyzetből, mert szerintem nekünk sokkal fontosabb volt ezeket a gépeket megvenni, mint az oroszoknak hogy eladják!! Ugyanis a mi helikopter-flottánk konvergált a 0-hoz, nem az oroszok heli-üzletága, ugyanis sorban állnak náluk a megrendelők.
Üdv ML
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 584
28 229
113
A meglévő és Szolnokon álló magyar Mi-8/17 helikopterekben lévő összetechnikai üzemidő (35+5év összesen):

Mi-17 - 701: 8+5év
Mi-17 - 703: 8+5év
Mi-17 - 704: 8+5év
Mi-17 - 705: 8+5év
Mi-17 - 702: 9+5év
Mi-17PP - 706: 11+5év
Mi-17PP - 707: 11+5év

Magyarán egy nagyjavítással az elkövetkező tíz évre meglenne a helikopteres képességünk.

Ugyanez igaz még ha jól tudom a Mi-24-es helikopterek egy részére is, azokban is maradt egy nagyjavításnyi idő.
 

gigabiga

Well-Known Member
2011. március 9.
1 118
2 034
113
Nos az lhsn.hu elég sok kérdésre ad választ, még néhány gondolat a cikkhez:

A vásárlásról szakmai egyeztetés nem volt, hogy ki hozta meg a döntést a 3 gépről nem tudom. Valószínű, hogy a meglévő Mi-17 géppark nagyjavítása már nem volt idő. Talán Brüsszelben az EuroControl központjában is meghúzták a vészharangot a kutató-mentő szolgálat miatt. Amennyiben az is kiesne az óriási pofára esés lenne az országnak. Nemcsak a gépek fontosak, hanem a pilóták képzettsége is. Évi 5 órával nem lehet szolgálatot adni. A nemzetközi járatok kikerülnék az országot, ami sok milliárd minusz lenne a költségvetésben (a légtérhasználat hasonlóan működik, mint az autópálya díj).

Kíváncsi lennék a Solar kft. szerepére is.

A gépeket biztos, hogy át kell alakítani valamilyen mértékben. Vajon mikorra kapják meg a szükséges engedélyeket?

Ennél gyorsabb megoldás jelenleg nincs. Sajnos ott tartunk, hogy mindegy, hogy mivel és hogyan csak repüljön.

Azért az elgondolkodtató, hogy a Fradi adósságára és a stadionjára többet költ az ország, mint a légierőre (lízing díjat leszámítva).
 

silurusglanis

Well-Known Member
2012. augusztus 7.
7 501
5 593
113
Azért az elgondolkodtató, hogy a Fradi adósságára és a stadionjára többet költ az ország, mint a légierőre (lízing díjat leszámítva).


Ezt még választások előtt össze lehetne gyorsan foglalni, és terjeszteni.
Bár mondjuk én már senkitől nem várok semmit...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 471
76 193
113
"Ekkor került a tárca látókörébe <b>egy hazai cég ajánlata</b>, amelyben oroszországi nagyjavításon frissen átesett, három Mi–8T helikopterből álló flottát ajánlott. "

Melyik ez a hazai cég?
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 471
76 193
113
Mindenki fanyalgott az AW-139 kapcsán, hogy az polgári gépből lett kifejlesztve. Ez viszont keményen polgári gép.
Ha viszont polgári gépekkel kívánják felszerelni a sereget -még ha csak ideiglenesen is ,akkor azért a szakmai hozzáértés kérdése ismét ,illetve annak hiánya ismét csak felmerül bennem."

Vannak olyanok a Honvédségnél akik azt mondják - ismerve a Honvédség jövőbeli feladatait - egy fegyverzet nélküli AW-139 is teljesen megfelelő lesz váltótípusnak.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 471
76 193
113
Összehasonlításképpen: a siófoki ejtőernyős vállalkozásnak néhány hete már két helikoptere van.

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.612203718866777.1073741830.105342969552857&type=1
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 029
113
A kérdés jó! Melyik, a kormánytagok egyikéhez közel álló cég az?

Addig, míg nincs benne egyik törvényben se, hogy "állami beszerzést csak közvetlenül a tulajdonostól lehet eszközöni, közvetítő cég/személy közbeiktatása nélkül", addig mindig ez lesz, ez is volt (lásd An-26 beszerzés anno ciprusi kinek a cégén keresztül? Hiszen mindenki tudhatja, az Ancsák csakis Cipruson teremnek!...). Persze hülyék lennének "képviselőink" ilyen törvényt megszavazni! Így persze el lehet mondani, hogy nem hülyék ők, csak éppen aljasok.
ML
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 213
67 746
113
Összehasonlításképpen: a siófoki ejtőernyős vállalkozásnak néhány hete már két helikoptere van.

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.612203718866777.1073741830.105342969552857&type=1
Hát ez jó! :D A Honvédségnek meg 3.

Mi-17 - 701: 8+5év
Mi-17 - 703: 8+5év
Mi-17 - 704: 8+5év
Mi-17 - 705: 8+5év
Mi-17 - 702: 9+5év
Mi-17PP - 706: 11+5év
Mi-17PP - 707: 11+5év

Édes istenem,mire várnak,ezeknek már oroszországban kéne lenni nagyjavításon. Pláne ha a 24-esekből is van még pár kriptaszökevény. Ilyenkor hiányzik a Pestvidéki Gépgyár, illetve már évek óta. A Tesco a helyére nagyobb hasznot termel bizonyára.

Kíváncsi lennék a Solar kft. szerepére is.
Arra én is, kéz kezet mos. Illetve zsebet töm. De kíváncsiskodom, örülök hogy jött 3 Mil még 7 évig kb. Le se kell festeni, minek? Így jobban álcázva van.:) Viszont tartok tőle hogy a 2014-2018-as ciklusban nem lesz helikopter beszerzés a honvédség részére.
Ha lesz is az a játékhelikopter méret, ahol a mentők és rendőrök számára esetleg (mert ez sem biztos még) rendelendő - lízingelendő gépekből csurran max 1-2 mutatóba.
Amúgy nekem ez a 3 új jövevény egy sokkal komolyabb a honvédség 2020-as évek utáni sorsát kérdőjelezi meg, ami egy ideje már szöget ütött a fejemben.