[HUN] Helikopterbeszerzés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 648
951
113
Terminator: Mázlista vagy, viszont ezek a képek sem teljesen jók. nincs olyan képed amin, oldalról fotóztad,hogy éppen a pilon a focus?
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 286
81 237
113
Kb a széksor középső "rögzítővasáig" érhetett a blokk eleje ha jól emlékszem. Nekem a széksor volt a furcsa, mert a mockup-ban nem ilyen volt.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 740
12 287
113
A cseheknek az a baja a Sokol-lal hogy túl költséges az üzemeltetése.
A csehek szinte mindent ki akarnak vonni. :D
Úgy tudom, a listán vannak a Mi-171-ek, a Mi-24-esek (35?) Meg a T-72-esek.
Ők is jó modernek lesznek.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 740
12 287
113
Nagyon nem értek hozzá:) De a mai Magyar valóságot figyelembe véve ( semmit sem veszünk ) szerintem csak egy típus beszerzésére van reális lehetőség. EC135, EC145T2, Mentők már használják, tapasztalat van velük. ~20-30 db-al lelehetne fedni a teljes magyar helikopteres igényt, mentő, rendőrség, katasztrófavédelem, honvédség könnyű szállító, tankelhárító rakétával, akár még "harci" képesség is lenne:) Közepesnek meg maradnának a MI 17-ek. Nem csoda, de ha tényleg a föld felett csak 5 centivel gondolkodunk, szerintem nem nagyon más megoldás.

A katasztrófavédelemnek nem kell helikopter. PTSz sem kellett nekik.
Amúgy nem értem, miért kell védeni a katasztrófát.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 740
12 287
113
<blockquote>Közepesnek meg maradnának a MI 17-ek

Nem , nem maradhatnak. Többen kifejtették már, hogy igaz, hogy olcsóbb, de ha ugyan arra a szintre szeretnéd felhozni ,mint a nyugati vetélytársait, akkor nem olyan biztos, hogy még mindig elégedett leszel az árcédulával!
Szívesen megnéznék pl. egy energia elnyelő ülés rendszert a Mil gépeken, ha tudsz ilyet, kérlek tegyél fel róla egy képet! Az elektronika nagy része, amit be kell ,hogy építsenek a NATO szabványok és egyéb praktikus okok miatt, hát az is nyugati. Itt akkor megint meg lehetne kérdezni, hogy milyen lesz a rendszerek integrációja? Nem érné e meg akkor már egyenesen egy nyugati rendszert venni?
A másik nem mellékes kérdés pedig az, hogy más szövetségi rendszerben vagyunk. Alkatrész ellátás és szervizelés terén már most is komolyak a problémák.</blockquote>

Féligazságok, amiket leírtál.
A Mi-8/17-nek egy kevesek által ismert baja van, az, hogy soká tart az indítás. Procedúra. Egy EC-135 meg "pöcc-röff" indul.
Aztán, hogy egy AMT/Sh -ban milyen program van az indításra, hogy megy, szakítottak-e a sok évtizedes megoldással, azt nem tudom.
A NATO szabvány elektronika egy humbug. Olyanokról van szó, hogy angolszáász mértékegységeket kell használnia a műszereknek, meg rádiót kell cserélni, hasonlók. Lényegében odaviszed a dobozt, aztán belekötöd. Amúgy lehet eleve NATO komp. kérni az új Mi-17eseket.

Az alkatrész/szervíz háttér herce-hurca ment a Migekkel is, aztán mindig kiderült, hogy azért nem jött az alkatrész, mert nem szerették megrendelni, kifizetni meg pláne nem.
Pont nem az Iván az, akinek könyörögni kell azért, hogy vehess tőle.
 

alfa74

Well-Known Member
2013. március 15.
1 118
153
63
Hát igazából pont az Ivánék azok, akik most sem tartották be a szerződést és nem szervizelték a gépeinket.
A rendszer integráció azért nem ennyire egyszerű dolog, mint írtad.
Lásd a Horvát Mig-21-k nyugati rendszer integrációs problémáit!
Nagyon végig kell nézni ott mindent mindennel.

Féligazságok, amiket leírtál.
A Mi-8/17-nek egy kevesek által ismert baja van, az, hogy soká tart az indítás. Procedúra. Egy EC-135 meg "pöcc-röff" indul.
Aztán, hogy egy AMT/Sh -ban milyen program van az indításra, hogy megy, szakítottak-e a sok évtizedes megoldással, azt nem tudom.

Ilyeneket nem írtam.

Amúgy lehet eleve NATO komp. kérni az új Mi-17eseket.

Persze ,hogy lehet kérni. Pont ezt írtam, csak akkor már nem olyan olcsó, mint ahogy elsőre látszott. Mindent be lehet építeni, de itt ismét előjön a rendszer integráció ideje és költsége.

Amúgy pedig nézzünk egy szélsőséges esetet:
Katonailag is konfrontálódik a NATO Oroszországgal. Mi pedig átrepüljük a gépeinket nagyjavításra az oroszokhoz? Sőt az összes fegyverünket átküldjük vonaton, hogy ütközet előtt nézzék őket, mert nem szeretnénk, ha nem működnének rendesen! ;)

Én nem vagyok híve annak, hogy amerikai technikákat rendszeresítsünk dögivel, de az orosz eredetű függésünket igen is fel kell számolnunk.
Európai, török, koreai, japán, brazil(pl:C-390) rendszereket eszközöket kell beszereznünk.
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 400
19 829
113
Már rég meg kellett volna szabadulni minden Orosz harceszközünktől és korszerűbb nyugatira cserélni.
Ami egyáltalán nem kizárólag amerikai cuccokat kell hogy jelentsen.
Előbb utóbb úgyis kénytelenek leszünk, mert mindenünk lerohadt, vagy hamarosan lerohad már.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 927
73 095
113
Közben találtam a saját fotóim között olyan képet amikor fel van szerelve az AW149-esre a rakétablokk és nyitva van az oldalajtó:

Ahogy látom ebből a gépből csak előre fele lehet haladni miután kiszállt a katona az ajtón. Mi van ha ez az irány nem optimális,illetve nem lehetséges és másik irányba kell menni hirtelen? Mindenki megkerüli a fegyverpilont ,vagy átkúszik alatta? Mekkora sugarú kör és mennyi időveszteség a kerülő? Mennyire zavarja azt a lövészt aki az előtte kiszállót fedezné? Igen leszerelhető de ha ilyen alapon fel se kell szerelni ha útban van.

carpmat
10:35 Feljelent
Van egy ismerősöm, aki a Bercsényi Különleges Műveleti zászlóaljjal többször volt kint Afganisztánban és volt szerencséje Mi-17-tel, Blackhawkkal, Pumával és Chinookkal is éles bevetésen repülnie. Egy érdekes dologra hívta fel a figyelmem ez pedig a hátsó rámpa fontossága... Mivel náluk elsődleges volt a gyorsaság ezért ez nagyon sokat jelentett, a Blackhawkot például kifejezetten nem szerették.... szűkös volt 12 katonának, plusz függesztmény esetén pedig már eléggé lomha is volt egy Afganisztáni magasságon. Ami a géppuskát illeti azt mondta ő még nem látott olyan embert aki a levegőben azzal pontosan el tudott volna találni bármit, inkább csak elrettentés...

carpmat, elhiszem.

Olyanokról van szó, hogy angolszáász mértékegységeket kell használnia a műszereknek

Imádom hogy a 2 ujjamon meg tudom számolni hány nato ország nem használja a metrikus SI rendszert. A másik 95% nato tag ehhez a 2 országhoz igazodik.
 

alfa74

Well-Known Member
2013. március 15.
1 118
153
63
Igen leszerelhető de ha ilyen alapon fel se kell szerelni ha útban van.
Ha csak a pilon van fönt, akkor az abszolút nincs útban, de én úgy értettem, hogy vannak bevetések, amikor nincs rá szükség és le is szerelhető. Így csökken a légellenállás is.
Ha függesztmény is van rajta , akkor úgy nézem , hogy egy földön álló katonának nagyjából váll magasságban lehet. Ez nem egy akkora probléma. Amúgy sem díszmenetben szálnak ki a gépből, ha jól tudom, hanem görnyedve.
Ilyen formán tehát oldalt és előre, illetve hátra felé is el lehet hagyni a gépet. A Mi-17-nél a pilonok miatt hátra ,csak -ahogy írtad-kerülővel.
De persze nincs kizárva, hogy tévedek, mert a 149-est , még nem láttam élőben és csalhat a kép.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 927
73 095
113
A milnek van hátsó rámpája ahol ha kell gyorsan kiszállhat a szállítmány.
AgustaWestland+AW149+1.JPG
Az oldalgéppuskásnak szvsz bizonyos esetekben(mondjuk a földön) belóghat a képbe. Ha a függesztmények fenn vannak tudja e szállítani a maximális deszantot?
518bc7ceea1de_k27.jpg
Na és itt merre? Ha kiszállok előttem az esetleg tök forró rakétablokk.

Szvsz ha a következő évtizedekben (2014-2104) veszünk helikoptert (helikopterképességet) akkor a fegyverfelfüggesztőt lefelejtjük róla. (gripen anomáliákból kiindulva) A méret és minden más pedig a homokzsákoktól függ majd, szvsz se kisebb se nagyobb nem lesz ,pont annyit tud majd hogy a homokzsákot elvigye A-ból B-be.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 927
73 095
113
Nekem az AW-149 kicsit olyannak tűnik mint egy modern UH-1 -es. Szvsz hasonló feladatkörben lenne alkalmazható mint a régi UH-1-et használták a világban.
UH-1D_004.JPG
Agusta-Westland-AW-149.jpg
 

alfa74

Well-Known Member
2013. március 15.
1 118
153
63
antigonosz
Mi nem rendszeresítettünk rámpás Mi-17-t. Mondj egy olyan gépet, amin ha fel vannak szerelve a pilonok, akkor bizonyos szögtartományokban nem zavarják az ajtólövészt!
Ha jól emlékszem kiváló honvédelmi miniszterünk, Hende "tender" Csaba nyilatkozatára, akkor első sorban szállító helikoptereket keresünk, amik másodlagosan fel is fegyverezhetők.
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 867
6 060
113
Ezek a fegyverpilonok repültek már, lett velük lőve? Pár centisnek néz ki a csatlakoztató részük a géphez, az elegendő az erőhatások elviseléséhez?
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 927
73 095
113
Igaz nincs rámpa,viszont az ajtó leszerelhető, ahogy le is vették már párszor. A hátsó ajtó nyitása viszont nem tudom meddig tartana, sajnos már nem emlékszem hogy néz ki a hátulja belülről, igaz biztonsági övre sem emlékszem már hogy lenne a padon.
Szerintem Hende ezt úgy gondolta a másodlagos dologgal hogy egyszer majd vesznek hozzá fegyvert is.:)
Ezért is írtam hogy lefelejtik róla.

Egyébként igen,ez sem a legjobb megoldás,viszont legalább kilát a függesztménytől még ha nem is lőhet arra. De ettől mint ez a Mil jobb tulajdonságokkal rendelkező gépet kell vennünk ugye (elvileg).
20110507185329.jpg
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 648
951
113
Én a nagy blokktól félek,nem a picitől. A picivel még nem is lenne akkora baj.. Engem a blokkok paraméterei érdekelnének.

Amúgy elvileg 2,71t a hasznos teher, ez 120 nyuszinál alaphangon - 1,2t, erre jönnek a pilonok és a fegyverek..

Amúgy szerintem is hasonló, mondjuk én az UH-1Y nál vettem észre.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 286
81 237
113
Van olyan szállító helikopter amin jó helyen van a felfüggesztő? :)

Kezdetben voltak a szállító helikopterek és a "támogató helikopterek" és volt a kakukktojás Mi-24. Aztán jött a pénztelenség és elkezdtek fegyvereket tenni a szállítóhelikopterekre. Kinek hogy sikerült.

A hátsó rámpa meg méretfüggő. Nem véletlen hogy a kisebbeken nincs. Melyik a legkisebb helikopter amelyiknek van normális hátsó rámpája?