Miért akarnád összerúgni velük a port? Én pl. senkivel sem szeretnék összerúgni, ám nem én ülök a parlamentben /ez sajnos a fizetésemen is látszik./
Nem igazán tudom eldönteni, hogy te ilyenkor hülyéskedsz, vagy tényleg komolyan gondolod, amiket írsz...
De legyen, válaszolok erre. Én ugyan nem akarom sem velük, sem mással! De ha olyasmit akarnának a kormányunktól az usákok, ami az ország (Magyarország és a magyar emberek) érdekeivel ellentétes (erre már láthattunk példákat az egészen közelmúltban), akkor te mit tennél a kormány helyében? Lefeküdnél nekik? Vagy inkább a magyar emberek érdekeit néznéd és emiatt összerúgnád az amcsikkal? Melynek eredményeképp biza mosolyszünet és "némi" nyomásgyakorlás következne a részükről, hogy ránk kényszeríthessék az akaratukat.
És az általad leírt AW előnyök "hogy már üzemel jó pár éve, sok tapasztalat van vele és a "gyermekbetegségeken", kezdeti konstrukciós hibákon valószínűleg túl van"- igazak a Black Hawk-ra is.
Persze, a Black Hawk-ra igaz. De, ha figyelmesen olvastad volna, amit írtam, akkor feltűnt volna, hogy én kifejezetten az <b>új fejlesztésű</b> helikopterekről beszéltem és azokat hasonlítottam össze. A Black Hawk pedig nem új fejlesztésű helikopter. És, hogy ez utóbbi miért lehet lényeges? Idézném "kedvenc moderátorodat"
<i>"Ha már szóba került a Huey: mindenki az áron van kiakadva, de anno az UH-60A talán nem volt drágább az UH-1-nél? De. Akkor is mondogathatták volna, hogy az UH-1 milyen jó, praktikus, olcsó, széles ajtó, fegyverek, stb., erre a Sikorsky előáll egy ilyen batár döggel, ami ráadásul drága is. Ezért tartom értelmetlennek, hogy az S-70 árával példálódzunk, mikor a két gép között 40 év van. Az S-70 mára már elavult, nem lehet a végtelenségig olyan képességeket beleépíteni, amelyekre eredetileg nem is tervezték.
Emellett gondolom olyan "apró" szempontok mellett is elmész, hogy milyen szempontok szerint lett olyan az NH90, mint amilyen. A koncepció felvázolásakor valószínűleg elég vastag ceruzával írhatták le a hajófedélzetről való üzemelés képességét (NFH verzió), valószínűleg ennek tudható be nagyrészt a gép mérete is: 4 méterrel rövidebb és 4 tonnával könnyebb a Black Hawknál, miközben a maximális felszállótömeg közel azonos, a közel kétszeres emelkedési sebességről nem is beszélve. Tehát ha én egy európai vásárló lennék a Black Hawkot az elsők között szórnám ki, mert nem fér el a fregattomon.
Drága az NH90? Persze, hogy drága, mivel azon képességek nagy részét eleve integrálták bele, amiket az UH-60-ba 40 év alatt pakoltak utólag. Ehhez még hozzájön az is, hogy tervezés és gyártástechnológiai oldalról minimum egy kategóriával a Black Hawk felett van, olyan csillapításokat, extra merevítéseket építhettek bele, amelyek szükségességéről az UH-60 tervezésénél még fogalmuk sem lehetett a tervezőknek.
Meg szerintem azért érdemes megnézni a Black Hawk üzemeltetők listáját is: két európai ország van csak rajta:
- Ausztria, amelynek egy természeti katasztrófa miatt kellett gyorsan épkézláb helikopter
- Svédország, amely missziós feladatokra keresett helikoptert, csak addigra az NH90-ek nem érkeztek meg.
Vajon miért nem alkalmazza több európai ország sem?"</i>
http://htka.hu/kozosseg/discussion/comment/73347/#Comment_73347
persze, hogy a Merlin, vagy a Black Hawk lenne a legjobb katonai célra. Csak a jelenlegi vezetésünknek mindkét típus nagy is és drága is...
Pedig katonai szállítónak a Black Hawk-nál kisebbet, kisebb kapacitásút venni hülyeség lenne, mert a feladatát nem tudná megfelelően betölteni.
Szóval a következő típusok jöhetnek szóba közepes katonai szállítónak és Mi-8/17 utódnak: AW149, AW101, NH90, Cougar, Black Hawk, H-92, Mi-171, Mi-38. Ezeknél kisebbet venni az adófizetők pénzének pazarlása, mivel a kisebb típusok képességei egyszerűen nem lennének megfelelőek és, bár lehetne azokat is mutogatni a sajtónak, de csupán a sajtó kedvéért heliket venni kissé drága mulatság lenne, még a miénknél sokkal jobban álló országok számára is.
Én nem szeretem az AW-kat, de a Merlin 21 millióért azért durva... szerintem annyit bőven megér és valami Leo2 szint lehetne itthon a szállításban..
A Merlin még Westland (brit) tervezésű, szóval szerintem rendben van. Az olasz cuccokért általában egyébként én sem rajongok.
Kivétel még a Spartan, ami szerintem egy nagyon jó gép.
A 21 milla nem rossz, de ennyiért nyilván csak egy alapgépet kapnánk. Az önvédelmi rendszerek, páncélozás, FLIR, radar, fegyverintegráció, tartalékhajtóművek, support, stb. jócskán megdobná az árat. Nyilván ezekből csak azt kérnénk, ami nekünk, kell (vagy amire van pénzünk) és persze ugyanígy és ugyanennyivel emelnék a Black Hawk, vagy bármelyik másik típus árát is.
Amúgy ha nem amcsi típus nyeri a még nem is létező tendert de amerikai hajtóművekkel lesz felszerelve (tudván hogy nem egy elenyésző összeg az sem) akkor már talán mi is igazi demokratikus ország lennénk! Gondolok itt ec-145-nél ariel helyett pw-210 (amúgy is erősebb) vagy Caracal-nál Makila helyett ge t-700-as (amúgy is kategóriája király !) az aw-be meg alapból amcsi van!
Szerencsére elvileg az AW101-hez rendelhető Rolls-Royce Turbomeca RTM322 hajtómű is, ha a "jóbarátok" a nagy víz túlpartján túlzottan akadékoskodnának.