[HUN] Helikopterbeszerzés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

alfa74

Well-Known Member
2013. március 15.
1 119
153
63
http://www.vg.hu/vallalatok/lizingelheti-az-allam-a-helikoptereket-is-443843

Engem igazából ez a mondat zavar:
"A miniszter kiemelte: a kritériumokat általánosságban fogalmazták meg, hogy a lehető legtöbb helikoptergyártó cég ajánlatot tudjon adni."

A kritériumokat a nyilvánosság felé fogalmazzák meg általánosságban, (de előlük pont eltitkolják) a gyártóknak pedig konkrétumokat adjanak meg!
Állítólag szakemberek tették le a javaslatot az asztalra. Ha a szakemberek csak általánosságokat tudnak mondani az nagyon nagy baj! Ilyen szakemberek itt is vannak, sőt különbek is!
A másik probléma az, ha a kiváló politikusaink ,felül bírálták a szakemberek kritériumait!

De tényleg. Mik az általánosságok?
Átlátszóak legyenek az ablakok, vagy hogy önerőből is fel tudjon emelkedni, ne csak daruval?
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 840
30 993
113
Átlátszóak legyenek az ablakok, vagy hogy önerőből is fel tudjon emelkedni, ne csak daruval?
Ezek nem is rossz kiiindulási pontok, még ha általánosságban is írtad. Egyes DunaTv által meghívott szakértőknél szerintem sokkal profibb vagy. (most megint nem lnkelem be a lövedékálló A4-es lapot meg a szívlövés után még 10 percig harcoló katonát)
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 702
5 576
113
A lízinget azért dobta be a Vg cikk, mert idén nincs pénz a költségvetésben. Ha ki is írják a tendert mondjuk márciusban, jó ha idén lesz nyertes, szóval fizetni semmiképp se kell az idei pénzekből. Így a költségvetésből kiindulni nem nagyon lehet. Másik ellenérv, hogy a Gripennél megtanulták, hogy az évi x milliárd kifizetése után, szinte semmi másra nem marad pénz. Zordot idézve:

"A Gripen-lízing fix, jelentős évi törlesztőrészlete a HM-büdzsét manőverképtelenné tette, amikor azt megvágta az Orbán-kormány 2011-ben. A HM nem akar még egy ekkora és kötött tételt. Ezért volt alapvetés, hogy legyen központi büdzsés nemzeti vásárlás. Azóta persze változott egy-két dolog, de a lényeg nem."

Ha kiírják a tendert, az gondolom nyilvános, abból végre tudnánk a kritériumokat
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 638
876
113
Az általános kritériumok ... én is arra gondoltam,hogy azért röpképesek legyenek-e?! :D

Szerintem ne beszéljünk egyetlen típusról.
Én nem szeretem az AW-kat, de a Merlin 21 millióért azért durva... szerintem annyit bőven megér és valami Leo2 szint lehetne itthon a szállításban..
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 029
113
Szerintem az nem szempont nekünk, hogy mi az, ami megéri az árát. Egy repülőgéphordozó vagy egy Rolls Royce kocsi is megéri az árát, de igazi csapásmérő hordozó pl. Európában is csak nagyítóval található, és tartok tőle, az említett csoda-autóval se sokan furikáznak kis országunkban. Szóval sokkal fontosabb szempont szerintem, hogy amilyen típusokra telik a választékból, azok közül melyikek passzolnak legjobban az igényeinkhez.
 

shornet24

Active Member
2011. július 7.
272
65
28
Sept 29/08: The US DSCA announces [PDF] Brazil’s formal request to buy
up to 15 UH-60L helicopters with 30 T-700-GE-701C engines, 2 spare
T-700-GE-701C engines, external and internal fuel tanks, warranty,
internal and external hoist kits, weather radar, spare and repair
parts, tools and support equipment, publications and technical data,
personnel training and training equipment, contractor engineering and
technical support services and other related elements of logistics
support. The estimated cost is $525 million.
 

shornet24

Active Member
2011. július 7.
272
65
28
Amúgy ha nem amcsi típus nyeri a még nem is létező tendert de amerikai hajtóművekkel lesz felszerelve (tudván hogy nem egy elenyésző összeg az sem) akkor már talán mi is igazi demokratikus ország lennénk! Gondolok itt ec-145-nél ariel helyett pw-210 (amúgy is erősebb) vagy Caracal-nál Makila helyett ge t-700-as (amúgy is kategóriája király !) az aw-be meg alapból amcsi van!
Anno a malév első 767-be azért került cf-6-os hajtómű mert a Magyarországon jelen lévő GE megsípolta hogy nem az ő termékükkel rendeltük meg, így a malévé lett az első cf-6-al szerelt B767-200-as!
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 638
876
113
Ha még nem volt:
https://www.youtube.com/watch?v=5sYsg2Qfues a leírást is olvassátok.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 866
4 156
113
Miért akarnád összerúgni velük a port? Én pl. senkivel sem szeretnék összerúgni, ám nem én ülök a parlamentben /ez sajnos a fizetésemen is látszik./

Nem igazán tudom eldönteni, hogy te ilyenkor hülyéskedsz, vagy tényleg komolyan gondolod, amiket írsz...
De legyen, válaszolok erre. Én ugyan nem akarom sem velük, sem mással! De ha olyasmit akarnának a kormányunktól az usákok, ami az ország (Magyarország és a magyar emberek) érdekeivel ellentétes (erre már láthattunk példákat az egészen közelmúltban), akkor te mit tennél a kormány helyében? Lefeküdnél nekik? Vagy inkább a magyar emberek érdekeit néznéd és emiatt összerúgnád az amcsikkal? Melynek eredményeképp biza mosolyszünet és "némi" nyomásgyakorlás következne a részükről, hogy ránk kényszeríthessék az akaratukat.



És az általad leírt AW előnyök "hogy már üzemel jó pár éve, sok tapasztalat van vele és a "gyermekbetegségeken", kezdeti konstrukciós hibákon valószínűleg túl van"- igazak a Black Hawk-ra is.

Persze, a Black Hawk-ra igaz. De, ha figyelmesen olvastad volna, amit írtam, akkor feltűnt volna, hogy én kifejezetten az <b>új fejlesztésű</b> helikopterekről beszéltem és azokat hasonlítottam össze. A Black Hawk pedig nem új fejlesztésű helikopter. És, hogy ez utóbbi miért lehet lényeges? Idézném "kedvenc moderátorodat" :D

<i>"Ha már szóba került a Huey: mindenki az áron van kiakadva, de anno az UH-60A talán nem volt drágább az UH-1-nél? De. Akkor is mondogathatták volna, hogy az UH-1 milyen jó, praktikus, olcsó, széles ajtó, fegyverek, stb., erre a Sikorsky előáll egy ilyen batár döggel, ami ráadásul drága is. Ezért tartom értelmetlennek, hogy az S-70 árával példálódzunk, mikor a két gép között 40 év van. Az S-70 mára már elavult, nem lehet a végtelenségig olyan képességeket beleépíteni, amelyekre eredetileg nem is tervezték.

Emellett gondolom olyan "apró" szempontok mellett is elmész, hogy milyen szempontok szerint lett olyan az NH90, mint amilyen. A koncepció felvázolásakor valószínűleg elég vastag ceruzával írhatták le a hajófedélzetről való üzemelés képességét (NFH verzió), valószínűleg ennek tudható be nagyrészt a gép mérete is: 4 méterrel rövidebb és 4 tonnával könnyebb a Black Hawknál, miközben a maximális felszállótömeg közel azonos, a közel kétszeres emelkedési sebességről nem is beszélve. Tehát ha én egy európai vásárló lennék a Black Hawkot az elsők között szórnám ki, mert nem fér el a fregattomon.

Drága az NH90? Persze, hogy drága, mivel azon képességek nagy részét eleve integrálták bele, amiket az UH-60-ba 40 év alatt pakoltak utólag. Ehhez még hozzájön az is, hogy tervezés és gyártástechnológiai oldalról minimum egy kategóriával a Black Hawk felett van, olyan csillapításokat, extra merevítéseket építhettek bele, amelyek szükségességéről az UH-60 tervezésénél még fogalmuk sem lehetett a tervezőknek.

Meg szerintem azért érdemes megnézni a Black Hawk üzemeltetők listáját is: két európai ország van csak rajta:
- Ausztria, amelynek egy természeti katasztrófa miatt kellett gyorsan épkézláb helikopter
- Svédország, amely missziós feladatokra keresett helikoptert, csak addigra az NH90-ek nem érkeztek meg.
Vajon miért nem alkalmazza több európai ország sem?"</i>

http://htka.hu/kozosseg/discussion/comment/73347/#Comment_73347





persze, hogy a Merlin, vagy a Black Hawk lenne a legjobb katonai célra. Csak a jelenlegi vezetésünknek mindkét típus nagy is és drága is...

Pedig katonai szállítónak a Black Hawk-nál kisebbet, kisebb kapacitásút venni hülyeség lenne, mert a feladatát nem tudná megfelelően betölteni.
Szóval a következő típusok jöhetnek szóba közepes katonai szállítónak és Mi-8/17 utódnak: AW149, AW101, NH90, Cougar, Black Hawk, H-92, Mi-171, Mi-38. Ezeknél kisebbet venni az adófizetők pénzének pazarlása, mivel a kisebb típusok képességei egyszerűen nem lennének megfelelőek és, bár lehetne azokat is mutogatni a sajtónak, de csupán a sajtó kedvéért heliket venni kissé drága mulatság lenne, még a miénknél sokkal jobban álló országok számára is.



Én nem szeretem az AW-kat, de a Merlin 21 millióért azért durva... szerintem annyit bőven megér és valami Leo2 szint lehetne itthon a szállításban..

A Merlin még Westland (brit) tervezésű, szóval szerintem rendben van. Az olasz cuccokért általában egyébként én sem rajongok. :D Kivétel még a Spartan, ami szerintem egy nagyon jó gép.
A 21 milla nem rossz, de ennyiért nyilván csak egy alapgépet kapnánk. Az önvédelmi rendszerek, páncélozás, FLIR, radar, fegyverintegráció, tartalékhajtóművek, support, stb. jócskán megdobná az árat. Nyilván ezekből csak azt kérnénk, ami nekünk, kell (vagy amire van pénzünk) és persze ugyanígy és ugyanennyivel emelnék a Black Hawk, vagy bármelyik másik típus árát is.





Amúgy ha nem amcsi típus nyeri a még nem is létező tendert de amerikai hajtóművekkel lesz felszerelve (tudván hogy nem egy elenyésző összeg az sem) akkor már talán mi is igazi demokratikus ország lennénk! Gondolok itt ec-145-nél ariel helyett pw-210 (amúgy is erősebb) vagy Caracal-nál Makila helyett ge t-700-as (amúgy is kategóriája király !) az aw-be meg alapból amcsi van!

Szerencsére elvileg az AW101-hez rendelhető Rolls-Royce Turbomeca RTM322 hajtómű is, ha a "jóbarátok" a nagy víz túlpartján túlzottan akadékoskodnának. :D
 

alfa74

Well-Known Member
2013. március 15.
1 119
153
63
Nálunk miért erőltetik a rendőrségi és katasztrófavédelmi helikopterek együttes beszerzését a honvédségi gépekével?
Ha jól tudom, erre van egy uniós alap is! Miért nem annak a terhére vesszük azt az x db gépet, miért a katonai eszközöktől vonjuk el ismét a pénzt? (jellemző, hogy még azt sem tudjuk, hogy ez a két szervezet mennyi gépet igényelt)
A szlovákoknál pl uniós alapból szerzik be a rendőrség és a tűzoltóság gépeit.
 

warrior

Member
2014. február 25.
170
4
18
T. wolfram! Lefekvés?!? A magyar kormány a 80-as évek végéig az oroszoknak "feküdt" ideológiai, katonai, gazdasági és sport területen is. Kérdezd meg azoktól, akik az életüket tették fel a spotra, majd ruszki parancsra nem indulhattak a '84-es olimpián. /Hozzájuk képest én imádom a ruszkikat!/
A teljes függetlenséget viszont csak a leggazdagabb országok tudják finanszírozni, igy mi ha lefeküdni nem is, de /akár tetszik, akár nem/ függeni fogunk valakitől /NATO, EU/.

Új fejlesztés?!? Mihez képest? - A Merlin is már minimum 15 éves /az EC is/, de kiforrottabbak az NH90-nél. Igaz egyik sem 40. Az NH90 meg mindent tud, de minek? Mi a felét sem tudnánk kihasználni.
Az "öreg" Black Hawk viszont bevált, megbízható és inkább "számtalan" mint számos változata van.
Persze most még hiába is elmélkedünk róluk, félek, hogy a helitender sokáig csak vágyálom marad.
És persze lehet, hogy tender sem lesz, csak megalapozatlanul ráböknek valamelyikre. Manapság ez a divat!
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 866
4 156
113
<b>MODERÁLVA</b>

A teljes függetlenséget viszont csak a leggazdagabb országok tudják finanszírozni, igy mi ha lefeküdni nem is, de /akár tetszik, akár nem/ függeni fogunk valakitől /NATO, EU/.

Ebben sajnos igazad van. De törekedni kell arra, hogy lehetőleg minél nagyobb mértékben csak olyanoktól "függjünk", akik nem annyira hajlamosak belepofázni az országunk bel- és külpolitikájába vagy pedig arra, mint ahogy az indiaiak is teszik, hogy több forrásból, országból szerzik be a haditechnikát, így, ha valamelyik országgal össze is vesznek, akkor az azoktól vásároltakon kívüli technikájukhoz még lesz support.

Új fejlesztés?!? Mihez képest? - A Merlin is már minimum 15 éves /az EC is/, de kiforrottabbak az NH90-nél. Igaz egyik sem 40. Az NH90 meg mindent tud, de minek? Mi a felét sem tudnánk kihasználni.
Az "öreg" Black Hawk viszont bevált, megbízható és inkább "számtalan" mint számos változata van.</blockquote

Nem mondtam, hogy a Black Hawk rossz heli lenne. Csak szerintem nekünk, mivel ha azt vennénk, akkor nagyobb szállító helink biztosan nem lenne már soha, kissé kicsi. Másrészt meg, én törekednék a minél kisebb USA-függésre, emiatt is kerülném (persze, ha nagyon jó áron akarnák adni nekünk és garanciát vállalnának arra, hogy az alkatrészeket is normális, nem más országokhoz, vagy a saját hadseregükhöz képest háromszoros áron adják majd,, akkor tőlem jöhet). Előnye viszont, hogy tudtommal, a szállító helik közül, a legjobban felfegyverezhető jelenleg (Hellfire, APKWS).

A Merlin, NH90, S(H)-92, Mi-38 négyest meg nyugodtan lehet új fejlesztésűnek nevezni a komolyabb közepes szállítók között, mivel azok és nincs náluk újabb jelenleg. (Majd lesz talán, pl. amcsi részről az SB>1 Defiant, ami, vagyis most még csak a koncepció, nekem nagyon tetszik, remélem, meg is valósul!) És pl. már külsőre is nagyon hasonlít egymásra a 3 "nyugati" (AW101, H-92, NH90), nyilván nem véletlenül. Ezt a hülyeséget meg könyörgöm, hagyjuk már, hogy a "felét sem tudnánk kihasználni"! Hidd el, ha akarnánk, vagy, ha a szükség úgy hozná (háború), akkor ki tudnánk használni. Pont.

<blockquote rel="warrior">Persze most még hiába is elmélkedünk róluk, félek, hogy a helitender sokáig csak vágyálom marad.
És persze lehet, hogy tender sem lesz, csak megalapozatlanul ráböknek valamelyikre. Manapság ez a divat!

Ez a rábökés eléggé esélyes sajnos... Már abból is látszik, hogy jelenleg egyetlen típus beszerzéséről hallani. Persze nem lesz az megalapozatlan, nagyon is megalapozzák majd némi kenőpénzzel. :(
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 866
4 156
113
Ja de jó, hogy benyelte a felét a fórummotor annak, amit írtam...
Na még egyszer:

Új fejlesztés?!? Mihez képest? - A Merlin is már minimum 15 éves /az EC is/, de kiforrottabbak az NH90-nél. Igaz egyik sem 40. Az NH90 meg mindent tud, de minek? Mi a felét sem tudnánk kihasználni.
Az "öreg" Black Hawk viszont bevált, megbízható és inkább "számtalan" mint számos változata van.

Nekem nincs bajom a Black Hawk-kal, jó heli az is. De egyrészt, ha azt választanánk, akkor annál nagyobb szállító típust már soha nem vennénk, így nézve meg szerintem kicsi. Másrészt meg, jó lenne csökkenteni a függést az amcsiktól és emiatt sem lenne szerencsés választás (persze, ha nagyon jó áron adnák és garanciát vállalnának arra, hogy majd az alkatrészek sem fognak nekünk háromszor annyiba kerülni, mint más, ezen típust használó országoknak, akkor tőlem jöhet). Ami viszont mellette szólhat, az az, hogy tudtommal a Black Hawk-ot lehet a közepes szállítók közül jelenleg a legjobban felfegyverezni (Hellfire, APKWS).

A Merlin, NH90, S(H)-92, Mi-38 négyes tekinthető jelenleg új fejlesztésűnek a komolyabb közepes szállító helik között. (Ezeknél újabb nincs, majd talán lesz, pl. az SB>1 Defiant, ami, vagyis most még csak a koncepció, nekem nagyon tetszik, remélem, meg is valósul!) És pl. már külsőre is nagyon hasonlít egymásra a 3 "nyugati" (AW101, H-92, NH90), nyilván nem véletlenül. Ezt a hülyeséget meg könyörgöm, hagyjuk már, hogy a "felét sem tudnánk kihasználni"! Hidd el, ha akarnánk, vagy, ha a szükség úgy hozná (háború), akkor ki tudnánk használni. Pont.
 

terko

New Member
2013. február 11.
29
0
1
Olvasgatom az előttem szólókat s felmerült bennem egy-két gondolat:
Ha 172 M forintból szeretnénk venni kb. 30 helikoptert akkor nagyjából 20-22 m dollár jut darabonként. Ebből gondolom, hogy nem fogunk közepes szállító helikoptereket vásárolni, hiszen a fentebb említett típusok általában drágábbak. Nem beszélve arról, hogy a rendőrségnek és a mentőszolgálatnak amúgy sem lenne szüksége közepes méretű szállító eszközre.
Nem beszélve arról, hogy van egy olyan aggályom, hogy lesz egy nagy csavar a helikopter beszerzéssel kapcsolatban az állam részéről, amiből természetesen újra kiderül, megint nem sikerült szakmai alapokon dönteni a tender nyertesét illetően. Ugyan úgy mint például a rádióeszközök beszerzését illetően.

gondola.hu/cikkek/94446-MSZP-s_alairas_a_norveg_szerzodesen_.html

Természetesen az lenne a megfelelő megoldás szerintem is, ha a rendőrség, a mentőszolgálat és a VIP változatok kicsik lennének, és mellette beszereznénk például 14 közepes szállító helikoptert.
De szerintem a közbeszerzésre előírt összeg karcsú ehhez a megoldáshoz.
Persze, hogy honnan és mennyiért szerezzük be ezeket az eszközöket lehet vitatkozni, és kell is, de az amerikai és orosz függőségnek én sem örülnék.
 

alfa74

Well-Known Member
2013. március 15.
1 119
153
63
Ez a számolgatás, már eleve több sebből vérzik.
Egy ,vagy több tipus lesz e. Nem tudjuk ezeken belül hány db. Egy rendőrségi, vagy mentős gépnek teljesen más az alap felszereltsége, hát még az extrák! ( kat.rádió,páncél,fegyverzet helye,kábelezése stb.)
 

Littlejohn

Well-Known Member
2010. április 20.
3 575
15 555
113
Közelítsük meg a dolgot a döntéshozók, azaz a politika szempontjából. Pillanatnyilag a MIL gépek kiesnek, bármilyenek is legyenek. Az amerikai gép függőséget jelent. Marad az EU-helikopter....de..... kellene rá integrált európai, illetve amerikai fegyverzet, hogy az USA Kongresszusa kevesebbet foglalkozzon velünk, így ott is van biznisz. Az EU-nak is befognánk a száját, ha EU-gépet és supportot vennénk, ráadásul ha <b>"család"</b>-ban gondolkodunk, hosszú távú hitelt is kaphatunk, vagy lízingelhetünk. Így a 172 milliárd már rögtön sokkal többnek tűnik. Az Airbus és az AW is adhat részletet, illetve lízinget.
 

warrior

Member
2014. február 25.
170
4
18
Hagyjuk már ezt a függőség dolgot, tekintettel arra, hogy minden külföldi termék vásárlása függőséget jelent. Ilyen alapon senki sem venne semmit, következésképp még Tuvalu is helikoptert gyártana a kókusz lábtörlő helyett! :D
Azt az orosz népmesét meg pláne nem veszem be, hogy az ami helihez /amit Lengyelországban gyártanak/ 3-szor annyiba kerülne az alkatrész, mint bármely más típushoz!
Az NH90-et meg /a htka-s topicját elolvasva/ inkább hanyagolnám!

Összességében persze fölösleges ilyenekről beszélni, mert jelen állás szerint a helitender még évek múlva is a jelen állás szerint fog "állni"!
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 866
4 156
113
Hagyjuk már ezt a függőség dolgot, tekintettel arra, hogy minden külföldi termék vásárlása függőséget jelent. Ilyen alapon senki sem venne semmit, következésképp még Tuvalu is helikoptert gyártana a kókusz lábtörlő helyett! :D
Azt az orosz népmesét meg pláne nem veszem be, hogy az ami helihez /amit Lengyelországban gyártanak/ 3-szor annyiba kerülne az alkatrész, mint bármely más típushoz!

Már megint az oroszok... Muszáj ezzel trollkodnod itt is? Vagy te már elalvás előtt is báránybőrbe bújt oroszokat vizionálsz/számolsz, vagy mi?

Nekünk kerülhetne hirtelen könnyen háromszor annyiba, vagy épp nem is kapnánk, ha épp nem lennénk hajlandóak valamiben egy követ fújni az amcsikkal és emiatt szerintük "veszélybe kerülne nálunk a demokrácia". Azt meg egy szóval nem mondtam, hogy mindenkinek helikoptert kéne gyártania. Csak épp alaposan figyelembe kell venni, hogy kitől, mit és milyen "áron" szerezzünk be.

De, hogy ne csak a virtuális számat tépjem, hanem tényekkel is szolgáljak (bár a C-17-es vitánkat nézve eléggé feleslegesen erőlködök megint...):

<i>"A legfőbb szövetségesünk, akiért vérüket folyatják katonáink Afganisztánban, <b>nem hajlandó még pénzért sem átadni a helikopterek elektronikai hadviselési rendszerét (besugárzásjelző, indításjelző, stb.);</b> szóba sem jöhet a D-szintű karbantartás hazai kiépítése, sőt, azt az UH-1N-ek esetében sajnos nem végezhetik el európai AB212 jogosítású üzemek sem, a gépeket így ezer óránként vissza kellene szállítani az Egyesült Államokba a javítások idejére; a szállítás megkezdésének határideje pedig két és fél év lenne. OMG."</i>

http://mno.hu/phalanx/a-helyzet-helikopterfronton-fokozodik-1051593

Na ennyit a baráti USA-ról... És te ezektől akarnál helikoptert venni?




Az NH90-et meg /a htka-s topicját elolvasva/ inkább hanyagolnám!

Igazából az NH90-t én is... Mert, rettenetesen hozzáértő és elhivatott politikusainknak köszönhetően még a végén az első szériából megmaradt kijavítatlan "bughalmazos" gépeket sóznák ránk, nyilván jó drágán...
 

panoz

Well-Known Member
2011. szeptember 3.
1 464
142
63
Az oroszok ott vernek át minket ahol tudnak, a fórumon több szájból elhangzott hogy híresen nem megbízható partnerek ezek után egy doboz gyufát nem vennék tőlük. Nem véletlen hogy Bulgária is más partner után nézett.
Csak ártó szándékú lehet az a kezdeményezés ami orosz forrásból oldaná meg a helikopter utánpótlást.