panoz!
Bulgária jó példa. Nagyon jó példa. Azzal kezdődött a sztori,hogy amikor az USA szúrós szemekkel nézett rájuk, akkor azonnal kihátráltak a Déli-Áramlatból, bedöntve ezzel az egész projectet.
Amit te valószínűleg pezsgőbontással díjaztál.
"Más partnerek után néztek" ja,hát igen, miután az RSZK MiG-el leszerződtek a 29-esek nagyjavítására, azután bedöntötték a Déli-Áramlatot, és a nagyjavítás gyakorlati megvalósításának kezdete előtt elindultak a lengyelek irányába. Miután jól megszop@tták magukat és sajnos Magyarországot is,úgy már nem volt nehéz "más partner után nézni"...
Aki olyan hülye mint a bolgárok,hogy lemond dollárszázmilliókról évente, ami a tranzitdíj lett volna a Déli-Áramlat megvalósulása esetén, az ne legyen már követendő példa,ha lehet...
Orosz alkatrészbezerzés. 2008-ban beszéltem egy MiG pilótával. Először a vitorlázórepülésről beszéltünk, utána nem bírtam ki,hogy ne kérdezzem a MiG-ekről. Elmondta, hogy 2008-ig a Gripen programra kétszeresét költötte az ország, mint amennyit 1993-óta a MiG-29-esekre. Gripenből van ugye összesen 14 gép. A MiG-29-esekből 28db volt. A MiG kéthajtóműves így alapból drágább kéne legyen, ehhez képest 15 év alatt kevesebbet költöttünk kétszer annyi gép üzemeltetésére mint az akkor még igen fiatal Gripen flottára.
Volt olyan gép amit 3 év után leállítottak és nekiálltak kannibalizálni,mert a tisztelt felső vezetés elfelejtett alkatrészt rendelni. Egy normális hangárat nem voltunk képesek építeni a 29-eseknek,ahhoz is a svédek presszionálása kellett, hogy a Gripeneknek legyenek könnyű szerkezetes hangárok.
Szóval az egy dolog, hogy te teljes szívedből utálod és lenézed az oroszokat, de hadd kérdezzem meg miről beszélünk,amikor olyan politikai "elitje" van az országnak ami az elmúlt 25 évben pont leszarta a Honvédséget,Légierőt? Ami folyton csak megszorított és leépített?
Az orosz helikopterek beszerzése azért lenne jó,mert nem kéne az utolsó csavarhúzóból is újat beszerezni, egy teljesen új logisztikai rendszert kiépíteni. A képzési program is rövidebb és olcsóbb lehetne a magyar hajózóknak és műszakiaknak. Sőt egyes magyar hajózók például jogosítást szereztek a nálunk nem rendszeresített Mi-171 típusra is. Azt kellett repüljék Afganisztánban,oktatóként. Mert az USA ilyen új gépeket vett az afgánoknak az oroszoktól. A magyar hajózók a típusátképzést az Ostravai, oroszok(CSTS Dinamika) által épített szimulátoron, valamint cseh és horvát Mi-171-eseken végezték.
Az is árcsökkentő tényezőként szerepelhetne,hogy ha a régi gépeinket elvinnék haza az oroszok, és utána pedig tovább adnák őket valami afrikai országba, aminek új gépekre nincs pénze. Így sokkal jobb feltételek mellett juthatnák még sokáig használható,új helikopterekhez.
Az egész helikopter beszerzés átgondolatlan és nyögvenyelős a politikai oldal részéről.
Ez már hányadik próbálkozás is? A harmadik? A politikusok képtelenek voltak felfogni,hogy nem lehet egyetlen típussal megoldani a rendőrök, mentők és a katonák gondjait.
A leállítások,kivonások viszont kiválóan mentek. Hende m. úr kivonatta a Mi-24-es típust,mert,hogy az "csak egy feladatú, kizárólag katonai célokra alkalmas gép, Magyarországnak pedig olyan gépre van szüksége ami békeidőben, katasztrófahelyzetek esetén is képes segíteni a magyar lakosságot". Mindezt úgy, hogy Hende repült is a géppel.Aki vitte őt, az nyilván pontosan tájékoztatta a gép képességeiről.
Az nem tűnt fel a miniszter úrnak, hogy például az erdőtüzek oltása Bambi Bucket segítségéve,az békeidős, nem katonai feladat?! A homokzsákok szállítása szintén nem, és azt is tudja a 24-es. Vagy,hogy az ABV felderítési képesség amire kizárólag a Mi-24 volt képes,szintén nem feltétlenül háborús feladat? A Mi-24 kivonása olyan döntés volt, mintha valaki megörökölt volna egy 15 funkciós svájci bicskát, de mert nem tetszett neki a színe, ezért magának és az összes ismerősének bemagyarázta, hogy ez csak kenyérvágásra jó, semmi másra.Neki pedig olyan kés kell, ami többet tud ennél az egy feladatnál. Majd miután landolt a kukában a svájci bicska, nagy körömrágás közepette (mivel vágni már nem tudja, mert a kisolló is azon volt),végigjárna több késes boltot is, hogy jaj mit is válasszak,úgy,hogy pénzem is alig van...
Mi-24 Bambi Bucket tűzoltás:
http://www.jetfly.hu/rovatok/repules/katonai/tipusok/mi24_070521/
Mi-24 sugárfelderítő képesség:
http://lhsn.hu/helikopter-tipusok/fegyverzet/sugarfelderito-kontener/
Az elmúlt két évtized arról szólt, hogy hogyan dobjunk ki mindent a kukába, hogyan építsünk le minél több képességet. Számtalan példát lehetne hozni. Persze megvolt az indok 1999-től: "hát a NATO majd megvéd minket"
Csak most ébredtek fel a tisztelt politikusaink. Amikor Ukrajna új vezetése egy egységes ukrán nemzetállamot kíván létrehozni. Fegyverrel irtva a helyi oroszokat, és aránytalanul nagy számban erre a vágóhídra küldve a többi kisebbségüket (pl. ruszinok,magyarok). Rájöttek, hogy emelni kéne Mo. hadiköltségvetésétt.
Ennek fejében érdeklődve várom, hogy harmadik nekifutásra sikerül e valami ésszerű döntést hozniuk a politikusoknak. Nem pedig egy nulla páncélzatú, harci változatban még el sem készült VIP seggringató célokra való civil típussal,akarják megoldani az összes problémát.
Ha az orosz vonalra lehetőség lenne akkor én a következőket választanám:
10db Kazany Anszat vagy Kamov Ka-226T a Rendőrségnek, 10db, a legmodernebb berendezésekkel felszerelt Mi-171S vagy Mi-17V5 +10db Mi-35M a Honvédségnek. Az Anszat PW gyártmányú hajtóművekkel is kapható,a Ka-226T pedig alapból francia hajtóművekkel van felszerelve.Ez 30 gép.
Ha az orosz technika nem lehet akkor pedig a Eurocopter mellett tenném le a voksom.
Félre értés ne legyen nem azt mondom,hogy az orosz lenne a létező legmegbízhatóbb partner a világon.Viszont ha az ember megrendeli amit akar, akkor előbb utóbb megkapja. Legalábbis a saját személyes tapasztalatom ez,igaz hogy én nem helikopter alkatrészeket vettem tőlük. Az,hogy ha ellenérdekeltek vagyunk egy konfliktusban (mondjuk hadba lépünk az oroszok ellen) és akkor nem szállítanak alkatrészt, az nem meglepő. Mindenki ezt tenné a helyükben. Ezért nagyon okos az indiai politika, mert több lábon állnak, több felől is vesznek haditechnikát. Így ha összevesznek valakivel, vagy valakinek a szövetségesével, akkor még a máshonnan vett haditechnikát még mindig használni tudják.
Az orosz alkatrész ellátási rendszer nyilván nem hibátlan,de ez a "gyufát sem vennék tőlük" dolog sem igaz.
Az alkatrészbeszerzés egyszerűsítésére és gyorsítására a Russian Helicopters vállalat létrehozott egy online alkatrész beszerzési rendszert.
Itt érhető el:
http://www.hsc-copter.com/en
Ehhez sem árt, ha a tisztelt ügyfél leül a gép elé és megrendeli az alkatrészt.Mert ahogy már előttem is leírták "a meg nem rendelt alkatrész csak a legritkább esetben szokott megérkezni" és persze utána fizetni fizetni is illik.
Folyamatosan olvasom a topicot, láttam egy két érdekes ötletet,de az a véleményem, hogy álmodozhatunk mi mindenről.Akár a Ka-52-től a Logbow Apache-ig. Ha a politikai "elit" nem változtat a hozzáállásán, akkor jöhet ide bármilyen típus. Két éven belül a flotta fele a fűre lesz húzva, mint alkatrészforrás.
A Gripennel ez nálunk azért nem történt meg, mert ezek a gépek svéd tulajdonban vannak, és a svédek szava dönt az alkatrészbeszerzésnél, nem pedig "nagyjaink" valamelyike. A magyar fél pedig csak aláír és szó nélkül fizet.
A Dél-Afrikaiaknál például saját tulajdonúak a Gripenek,a saját politikusaik döntöttek róla,hogy adnak-e forrást alkatrészekre,megfelelő üzemeltetésre.
Meg is lehetett nézni mi történt: 2012-re érkezett meg hozzájuk az utolsó, a huszonhatodik Gripen. 2013-ra már sikerült azt elérniük,hogy a 26 gépből csak 10 volt üzemképes, a gépeket üzemeltető századnak pedig 150 órás teljes repült idő keret állt a rendelkezésére. Nem pilótánként 150 óra, mert azzal nem lenne baj, hanem az egész századnak összesen 150 óra egy évre!