[HUN] Helikopterbeszerzés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

alfa74

Well-Known Member
2013. március 15.
1 118
153
63
Miért nyilatkoztak volna? Fel sem merült az orosz helikopter beszerzése, viszont Paksról nyilatkoztak.
 

sidewinder1

Member
2012. március 13.
217
4
18
panoz!

Bulgária jó példa. Nagyon jó példa. Azzal kezdődött a sztori,hogy amikor az USA szúrós szemekkel nézett rájuk, akkor azonnal kihátráltak a Déli-Áramlatból, bedöntve ezzel az egész projectet.
Amit te valószínűleg pezsgőbontással díjaztál.
"Más partnerek után néztek" ja,hát igen, miután az RSZK MiG-el leszerződtek a 29-esek nagyjavítására, azután bedöntötték a Déli-Áramlatot, és a nagyjavítás gyakorlati megvalósításának kezdete előtt elindultak a lengyelek irányába. Miután jól megszop@tták magukat és sajnos Magyarországot is,úgy már nem volt nehéz "más partner után nézni"...
Aki olyan hülye mint a bolgárok,hogy lemond dollárszázmilliókról évente, ami a tranzitdíj lett volna a Déli-Áramlat megvalósulása esetén, az ne legyen már követendő példa,ha lehet...
Orosz alkatrészbezerzés. 2008-ban beszéltem egy MiG pilótával. Először a vitorlázórepülésről beszéltünk, utána nem bírtam ki,hogy ne kérdezzem a MiG-ekről. Elmondta, hogy 2008-ig a Gripen programra kétszeresét költötte az ország, mint amennyit 1993-óta a MiG-29-esekre. Gripenből van ugye összesen 14 gép. A MiG-29-esekből 28db volt. A MiG kéthajtóműves így alapból drágább kéne legyen, ehhez képest 15 év alatt kevesebbet költöttünk kétszer annyi gép üzemeltetésére mint az akkor még igen fiatal Gripen flottára.
Volt olyan gép amit 3 év után leállítottak és nekiálltak kannibalizálni,mert a tisztelt felső vezetés elfelejtett alkatrészt rendelni. Egy normális hangárat nem voltunk képesek építeni a 29-eseknek,ahhoz is a svédek presszionálása kellett, hogy a Gripeneknek legyenek könnyű szerkezetes hangárok.
Szóval az egy dolog, hogy te teljes szívedből utálod és lenézed az oroszokat, de hadd kérdezzem meg miről beszélünk,amikor olyan politikai "elitje" van az országnak ami az elmúlt 25 évben pont leszarta a Honvédséget,Légierőt? Ami folyton csak megszorított és leépített?
Az orosz helikopterek beszerzése azért lenne jó,mert nem kéne az utolsó csavarhúzóból is újat beszerezni, egy teljesen új logisztikai rendszert kiépíteni. A képzési program is rövidebb és olcsóbb lehetne a magyar hajózóknak és műszakiaknak. Sőt egyes magyar hajózók például jogosítást szereztek a nálunk nem rendszeresített Mi-171 típusra is. Azt kellett repüljék Afganisztánban,oktatóként. Mert az USA ilyen új gépeket vett az afgánoknak az oroszoktól. A magyar hajózók a típusátképzést az Ostravai, oroszok(CSTS Dinamika) által épített szimulátoron, valamint cseh és horvát Mi-171-eseken végezték.
Az is árcsökkentő tényezőként szerepelhetne,hogy ha a régi gépeinket elvinnék haza az oroszok, és utána pedig tovább adnák őket valami afrikai országba, aminek új gépekre nincs pénze. Így sokkal jobb feltételek mellett juthatnák még sokáig használható,új helikopterekhez.
Az egész helikopter beszerzés átgondolatlan és nyögvenyelős a politikai oldal részéről.
Ez már hányadik próbálkozás is? A harmadik? A politikusok képtelenek voltak felfogni,hogy nem lehet egyetlen típussal megoldani a rendőrök, mentők és a katonák gondjait.
A leállítások,kivonások viszont kiválóan mentek. Hende m. úr kivonatta a Mi-24-es típust,mert,hogy az "csak egy feladatú, kizárólag katonai célokra alkalmas gép, Magyarországnak pedig olyan gépre van szüksége ami békeidőben, katasztrófahelyzetek esetén is képes segíteni a magyar lakosságot". Mindezt úgy, hogy Hende repült is a géppel.Aki vitte őt, az nyilván pontosan tájékoztatta a gép képességeiről.
Az nem tűnt fel a miniszter úrnak, hogy például az erdőtüzek oltása Bambi Bucket segítségéve,az békeidős, nem katonai feladat?! A homokzsákok szállítása szintén nem, és azt is tudja a 24-es. Vagy,hogy az ABV felderítési képesség amire kizárólag a Mi-24 volt képes,szintén nem feltétlenül háborús feladat? A Mi-24 kivonása olyan döntés volt, mintha valaki megörökölt volna egy 15 funkciós svájci bicskát, de mert nem tetszett neki a színe, ezért magának és az összes ismerősének bemagyarázta, hogy ez csak kenyérvágásra jó, semmi másra.Neki pedig olyan kés kell, ami többet tud ennél az egy feladatnál. Majd miután landolt a kukában a svájci bicska, nagy körömrágás közepette (mivel vágni már nem tudja, mert a kisolló is azon volt),végigjárna több késes boltot is, hogy jaj mit is válasszak,úgy,hogy pénzem is alig van...
Mi-24 Bambi Bucket tűzoltás:
http://www.jetfly.hu/rovatok/repules/katonai/tipusok/mi24_070521/
Mi-24 sugárfelderítő képesség:
http://lhsn.hu/helikopter-tipusok/fegyverzet/sugarfelderito-kontener/
Az elmúlt két évtized arról szólt, hogy hogyan dobjunk ki mindent a kukába, hogyan építsünk le minél több képességet. Számtalan példát lehetne hozni. Persze megvolt az indok 1999-től: "hát a NATO majd megvéd minket"
Csak most ébredtek fel a tisztelt politikusaink. Amikor Ukrajna új vezetése egy egységes ukrán nemzetállamot kíván létrehozni. Fegyverrel irtva a helyi oroszokat, és aránytalanul nagy számban erre a vágóhídra küldve a többi kisebbségüket (pl. ruszinok,magyarok). Rájöttek, hogy emelni kéne Mo. hadiköltségvetésétt.
Ennek fejében érdeklődve várom, hogy harmadik nekifutásra sikerül e valami ésszerű döntést hozniuk a politikusoknak. Nem pedig egy nulla páncélzatú, harci változatban még el sem készült VIP seggringató célokra való civil típussal,akarják megoldani az összes problémát.
Ha az orosz vonalra lehetőség lenne akkor én a következőket választanám:
10db Kazany Anszat vagy Kamov Ka-226T a Rendőrségnek, 10db, a legmodernebb berendezésekkel felszerelt Mi-171S vagy Mi-17V5 +10db Mi-35M a Honvédségnek. Az Anszat PW gyártmányú hajtóművekkel is kapható,a Ka-226T pedig alapból francia hajtóművekkel van felszerelve.Ez 30 gép.
Ha az orosz technika nem lehet akkor pedig a Eurocopter mellett tenném le a voksom.
Félre értés ne legyen nem azt mondom,hogy az orosz lenne a létező legmegbízhatóbb partner a világon.Viszont ha az ember megrendeli amit akar, akkor előbb utóbb megkapja. Legalábbis a saját személyes tapasztalatom ez,igaz hogy én nem helikopter alkatrészeket vettem tőlük. Az,hogy ha ellenérdekeltek vagyunk egy konfliktusban (mondjuk hadba lépünk az oroszok ellen) és akkor nem szállítanak alkatrészt, az nem meglepő. Mindenki ezt tenné a helyükben. Ezért nagyon okos az indiai politika, mert több lábon állnak, több felől is vesznek haditechnikát. Így ha összevesznek valakivel, vagy valakinek a szövetségesével, akkor még a máshonnan vett haditechnikát még mindig használni tudják.
Az orosz alkatrész ellátási rendszer nyilván nem hibátlan,de ez a "gyufát sem vennék tőlük" dolog sem igaz.
Az alkatrészbeszerzés egyszerűsítésére és gyorsítására a Russian Helicopters vállalat létrehozott egy online alkatrész beszerzési rendszert.
Itt érhető el:
http://www.hsc-copter.com/en
Ehhez sem árt, ha a tisztelt ügyfél leül a gép elé és megrendeli az alkatrészt.Mert ahogy már előttem is leírták "a meg nem rendelt alkatrész csak a legritkább esetben szokott megérkezni" és persze utána fizetni fizetni is illik.
Folyamatosan olvasom a topicot, láttam egy két érdekes ötletet,de az a véleményem, hogy álmodozhatunk mi mindenről.Akár a Ka-52-től a Logbow Apache-ig. Ha a politikai "elit" nem változtat a hozzáállásán, akkor jöhet ide bármilyen típus. Két éven belül a flotta fele a fűre lesz húzva, mint alkatrészforrás.
A Gripennel ez nálunk azért nem történt meg, mert ezek a gépek svéd tulajdonban vannak, és a svédek szava dönt az alkatrészbeszerzésnél, nem pedig "nagyjaink" valamelyike. A magyar fél pedig csak aláír és szó nélkül fizet.
A Dél-Afrikaiaknál például saját tulajdonúak a Gripenek,a saját politikusaik döntöttek róla,hogy adnak-e forrást alkatrészekre,megfelelő üzemeltetésre.
Meg is lehetett nézni mi történt: 2012-re érkezett meg hozzájuk az utolsó, a huszonhatodik Gripen. 2013-ra már sikerült azt elérniük,hogy a 26 gépből csak 10 volt üzemképes, a gépeket üzemeltető századnak pedig 150 órás teljes repült idő keret állt a rendelkezésére. Nem pilótánként 150 óra, mert azzal nem lenne baj, hanem az egész századnak összesen 150 óra egy évre!
 

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 140
4 998
113

Ezt jól összefoglaltad. Lehet, tényleg ezeket is lízingelni kéne, mint a Gripeneket, mert hamar kukába végeznék az új helik.
Ami a Fulcrumokkal történt az vérlázító. Sőt, a Mig-21-esekkel és a Su-22 flottával elbánó vezetőket is életfogytig sötétkamrába vágnám.
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 529
20 218
113
<i>"Elmondta, hogy 2008-ig a Gripen programra kétszeresét költötte az ország, mint amennyit 1993-óta a MiG-29-esekre. Gripenből van ugye összesen 14 gép. A MiG-29-esekből 28db volt. A MiG kéthajtóműves így alapból drágább kéne legyen, ehhez képest 15 év alatt kevesebbet költöttünk kétszer annyi gép üzemeltetésére mint az akkor még igen fiatal Gripen flottára."</i>

Tehát, amit eddig is tudtunk, nem a Gripenre költöttek sokat, hanem a Migekre aránytalanul keveset.
 

okdoki

Member
2015. február 4.
39
0
6
Az utóbbi témákhoz fűznék hozzá néhány dolgot emlékezetből. A Black Hawk UH60-as darabára már többször meg lett említve itt-ott. 6 millió dollár. Sajnos ezzel nem megyünk túl sokra egyetlen vonatkozást kivéve. A problémák ott kezdődnek, hogy ez az ár csak az amerikai haderő utórendeléseire vonatkozik. Mind a beszerzési politika, mind a logika alapján ez csak a nyers gépekre vonatkozik. Teljesen hidegen hagyja őket a fegyverzet, karbantartás, önvédelmi eszközök, kiképzés költsége érthető okokból hiszen hatalmas számra oszlanak el az előbb említettek. Nem beszélve arról, hogy ez az amerikai szabvány szerinti heli. Ide nem ilyen jönne (akár a lengyelektől). Mégis, lehet ezt az összeget kiindulási alapnak tekinteni. Két irányból is. Egyrészt az általunk biztosítani vélt egységár alapján (kb. 22 millió dollár), ami a hivatalosan megjelent adatokból származtatható. Kijelenthető, hogy 10-16 egységgel számolva simán kihozható az S-70/UH-60, kellően alacsony elvárások esetén. Azaz, ha a most általános önvédelmi eszközökkel és rendszerekkel meg néhány megszokottabb fedélzeti fegyverrel számolunk (leginkább géppuskák, póttartályok, csörlő, stb.). Alapjavításokhoz szükséges eszközökre is szükség van. Szerencsére a hírekben elhangzott 30 darabos beszerzés többi egysége egy kisebb és olcsóbb helikopter kell hogy legyen. Még akkor is, ha azokba is kellenek drága eszközök, de azért nem 5-10 millió dollár értékben. A gép lényegében minden tekintetben megfelel a magyar elvárásoknak. Egyedül a hátsó rámpa hiányozhat, de enélkül el lehet lenni, főleg ha a viszonylag kicsi tehertérre gondolunk (nekünk az sem kicsi). Viszont emelési képessége parádés. A másik aspektus a Mi-171 jelenlegi bekerülési ára. Sajnos nagyon nehéz biztosat mondani. Ferisebb hírekben szerepelt a 10 millió dollár is, amelyet külföldi megrendelő felé érvényesíteni tudtak. Bizonyos, hogy ez sem a teljesen felszerelt helikopter ára, nem beszélve olyan apróságokról, hogy lenne néhány speciális igényünk, amit az orosz gyártó nem teljesíthet maga. Bár ebben a pillanatban, és hosszabb távon is irreleváns az orosz gyártó, az árat hasonlítani azért lehet. Elsőre az következik, hogy az árkülönbség a két gép között nem is olyan nagy. Viszont van egy másik aspektus amit kívülállóként nem nagyon lehet felmérni. Mindkét gyártónak jól jön az üzlet, de nem egyforma mértékben. Egyrészt az orosz gyártó örül, ha bennmarad a NATO piacán, ez elég nagy ésszerű kedvezményre adhat okot. Valószínűleg a Sikorskynak is jól jönne, ha végre valamelyik Visegrádi ország kedvező döntésre jutna a termékükkel kapcsolatban. Főleg, hogy a közeli összeszerelő üzemet is ez a remény keltette életre, legalábbis komoly érv volt mellette. A súlyát azért a kedvezmény mértékében nehéz lenne megmondani.
Sajnos a fentiek elégé elméleti tárgykörben maradnak, az eddigi hírek alapján. Hivatalos kiszivárogtatásnak tűnő cikk utalt arra, hogy az Airbus Helicopters a befutó. Igaz, láttunk már karón varjút! Mégis, az elmúlt időszak kormányzati kiszivárogtatásai igaznak bizonyultak, egy komolyabbat kivéve. Itt szondázásra sincs szükség. A kérdéskőr nem olyan jellegű. Politikailag azonban az AH-nak és a Sikorskynak is van értelme. Legkevésbé az orosz megoldásnak. Szerintem nem fogják tovább feszíteni a húrt. Így a szakmai kérdések kisebb mértékben fognak érvényre jutni. Azt azért megjegyzem, hogy mindkét gyártótól nagyszerű gépeket lehetne beszerezni, de a spórolás nagy úr. Továbbra is a legvalószínűbbnek az EC645 különböző variánsait látom egyedüli befutónak. Szerencsés esetben 6-10 közepes helikopterrel kiegészítve.
 
T

torsen

Guest
Ami a Fulcrumokkal történt az vérlázító. Sőt, a Mig-21-esekkel és a Su-22 flottával elbánó vezetőket is életfogytig sötétkamrába vágnám.

Vagy kőtöréssel dolgoztatnám le az okozott kárt, hogy ne pihenjenek a nép által biztosított kényelemben, a nép tulajdonát képező sötétségben!:)
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 939
29 377
113
Az egész Mig-29 program egy szégyen volt. A Gripenek beszerzése, vagy egy század F-16-os beszerzése elkerülhetetlen volt/lett volna az ezredforduló környékén, de azoknak a migeknek még 2020-25-ig szolgálniuk kellett volna két részletben modernizálva, egyszer a kilencvenes évek végén, egyszer pedig az elmúlt öt évben valamikor. Jól működő, megfelelő karbantartás és fenntartás esetén még több lépésben korszerűsíthető technikát kidobtunk. Ez károkozás volt.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 939
29 377
113
Ahogy az is bűn[cselekmény] jellegű esemény, hogy nagyjavítás helyett kivontunk egy század Mi-8/17-et és egy másik század Mi-24-et és most új helikoptereket akarunk venni helyettük. Minek? Még mindig ott állnak leállítva a meglévő helikoptereink!
 

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 140
4 998
113
Csoda, hogy finnek megvannak még. Tényleg, megvannak ?
Ez szerintetek aktuális amúgy ?
http://lhsn.hu/helikopter-tipusok/mi-17/lajstrom/

http://kameraaltal.blog.hu/2014/01/06/mn_6690_87_bakony_harci_helikopterezred_szentkiralyszabadja

http://kameraaltal.blog.hu/2014/06/17/mi-8_huaf
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 888
6 137
113
Csoda, hogy finnek megvannak még. Tényleg, megvannak ?
Ez szerintetek aktuális amúgy ?
http://lhsn.hu/helikopter-tipusok/mi-17/lajstrom/

http://kameraaltal.blog.hu/2014/01/06/mn_6690_87_bakony_harci_helikopterezred_szentkiralyszabadja

http://kameraaltal.blog.hu/2014/06/17/mi-8_huaf

A nagy dunai árvízkor lehetett utoljára látni, az egyiket. De ennek is lassan már két éve. Már akkor nagyon kevés volt bennük, amikor megkaptuk
 
T

torsen

Guest
Csoda, hogy finnek megvannak még. Tényleg, megvannak ?
Ez szerintetek aktuális amúgy ?
http://lhsn.hu/helikopter-tipusok/mi-17/lajstrom/

http://kameraaltal.blog.hu/2014/01/06/mn_6690_87_bakony_harci_helikopterezred_szentkiralyszabadja

http://kameraaltal.blog.hu/2014/06/17/mi-8_huaf

Nosztalgiám nekem is van, és itt is lehetne bűnösöket találni:
http://www.panoramio.com/photo/98943552?source=wapi&referrer=kh.google.com

Ez volt a századkörlet épülete, mellette balra az a szarkupac az ezredkonyha és étkezde...

Börgönd, MN9548, 90. Vezetésbiztosító és futárhelikopter ezred (plusz CSRP)
 

alfa74

Well-Known Member
2013. március 15.
1 118
153
63
Lehet, hogy naiv a kérdésem, de csak mi fizetjük teliben a leendő helikoptereinket?
A szlovákok után, most a horvátok is uniós pénzből szereznek be rendőrségi helikoptert.
Mi nem tudunk egy ilyen konstrukciót kibulizni? Legalább a rendőrségnek szánt helikopter db-szám és erre jutó költség felszabadulna!
Így több katonai helikoptert lehetne beszerezni, vagy komolyabb felszerelésűeket.

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/161172/croatia-orders-aw139-for-border%2C-maritime-patrol.html
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 849
82 385
113
Ha jól emlékszem, vettünk egy narancssárga civil helikoptert a rendőrségnek és jó sok pénzért felszereljük a szükséges eszközökkel. A magyarázat szerint azért volt ilyen drága, hogy maximálisan ki tudjuk használni az eu támogatást. De ha jól emlékszem kapnak még további eu pénzt a rendőrök helikopterekre. Ha ez így van, akkor lehet hogy a szükséges 172 milliárd egy része ez EU-s pénzből lesz?
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 888
6 137
113
Ha jól emlékszem, vettünk egy narancssárga civil helikoptert a rendőrségnek és jó sok pénzért felszereljük a szükséges eszközökkel. A magyarázat szerint azért volt ilyen drága, hogy maximálisan ki tudjuk használni az eu támogatást. De ha jól emlékszem kapnak még további eu pénzt a rendőrök helikopterekre. Ha ez így van, akkor lehet hogy a szükséges 172 milliárd egy része ez EU-s pénzből lesz?

Én is úgy hallottam, hogy lesz eu-s pénz rendőrségiekre, persze nem fogja teljesen fedezni. Azt a sárga helit csak bérlik, anno azt írták. De az is úgy van, hogy a rendőrség bérli egy magyar cégtől, aki szintén bérli külföldről.... :D
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 649
953
113
Szerintem nem lesz eu-s pénz, ahhoz kéne 1 tender is belátható időn belül... eddig hányszor is harangozták be?
 

elmentek

Member
2013. február 3.
67
87
18
Egy jó kis, friss, ropogós összefoglaló:

http://vs.hu/kozelet/osszes/eros-lobbik-csataznak-a-kormany-uj-gigaberuhazasaert-0220#!s1

Jó olvasgatást, bár nekünk nem sok újdonság lesz benne...
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 888
6 137
113
Szerintem nem lesz eu-s pénz, ahhoz kéne 1 tender is belátható időn belül... eddig hányszor is harangozták be?

Szlovák tenderről hallottál? ott se volt, mégis lett Eu-s pénz. Van valami határvédelmis alap, abból szoktak osztani