[HUN] Helikopterbeszerzés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

T

torsen

Guest
Panzerfaust

Szerintem kis hazánkban se mi, se az oroszok soha nem tároltunk heliket fedett helyen. Én Szolnok, Sznetkirályon és Börgöndön is azt láttam, hogy az UV-re öregedő szélvédőket leponyyváztuk, a rotorlapátokat rögzítettük ("nyűgöztük") és kalap. Állt a szabad ég alatt a Mi-2/8/24 és Ka-26. Máshol más a divat? (Kivéve persze a hajófedélzeti hangárokat) Az mondjuk durván dobna az áron, ha építeni is kellene! (Egyébként a debreceni EC-145 mentőheli egy ex-szovjet betonbunkerben áll, ahol anno Szu-24-esek is ácsorogtak valamikor!)
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 788
30 567
113
Mi olyan nagy dolog a könnyűszerkezetű hangárok építesén? A Gripeneké nem tudom mivel van felszerelve, de amit kívülről látok, hogy elől-hátul nyitható ajtaja van, hogy tudjon hajtóművet indítani már a hangárban, gondolom fűtött-hűtött, állandó a páratartalom és porszűrökkel tisztítják a levegőt. Egy ilyen hangár pár tízmillió forintos tétel. Ha jól leszigeteled, akkor még áramot is relatív keveset fogyaszt. Ami dobhat az áron még egy keveset az a tűzoltórendszer, gondolom valami halonnal működő, mert a habos az szétcseszi a gépek elektrónikáját és egy téves riasztás után hanem darabokra szedve lehetne küldeni a svédeknek nagyjavításra.
Helikoptereknek is lehetne hasonlót, gondolom azokat már ki kellene vontatni a hangárból, mert a benti indítás veszélyes lenne, uh oda elég lenne egyik oldalon nyitott hangár.
 

okdoki

Member
2015. február 4.
39
0
6
Nem hiszem, hogy drága lenne a hangár, legalább is a gépek árához és az amortizációhoz képest. Nem véletlenül tartják jobb sorsú országokban hangárban pl. a mentő heliket.
 

okdoki

Member
2015. február 4.
39
0
6
A szlovákok nyilatkozták, hogy elég sokminden benne van az árban, pl. póthajtóművek. Azt, hogy mennyi sajnos nem árultak el. Susmus megy. Még kiderül, hogy mennyi csurrant-cseppent itt-ott. :) Sajnos, nem hinnem, hogy nálunk ez nincs benne a kalapban. :-(
 

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 145
5 001
113
Panzerfaust

Szerintem kis hazánkban se mi, se az oroszok soha nem tároltunk heliket fedett helyen. Én Szolnok, Sznetkirályon és Börgöndön is azt láttam, hogy az UV-re öregedő szélvédőket leponyyváztuk, a rotorlapátokat rögzítettük ("nyűgöztük") és kalap. Állt a szabad ég alatt a Mi-2/8/24 és Ka-26. Máshol más a divat? (Kivéve persze a hajófedélzeti hangárokat) Az mondjuk durván dobna az áron, ha építeni is kellene! (Egyébként a debreceni EC-145 mentőheli egy ex-szovjet betonbunkerben áll, ahol anno Szu-24-esek is ácsorogtak valamikor!)

Tudom, torsen, nem vagyok mai gyerek. Testközelben láttam az akkori "nívós" körülményeket. De ez nem ok arra, hogy ugyanazt a "kultúrát" folytassuk tovább. Már Kabulban sem teszik.

dt.common.streams.StreamServer.cls_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
 

okdoki

Member
2015. február 4.
39
0
6
Az első nyilatkozat a gépenkénti 33 milliós árról elfogadható. Biztos lejjebb lehet ezt meg vinni, de annak technikai ára van. Ebből kiindulva, kijelenthető, hogy ha csak 10 darabot is vennénk a S-70 beszerzésére, még a további 20 db EC645 is kicsit kétségesnek tűnik.
 

Pocok75

Well-Known Member
2010. április 19.
2 823
2 543
113
Itt elvileg le van írva, hogy mi van a szlovák üzletben.

http://dsca.mil/major-arms-sales/slovakia-uh-60m-black-hawk-helicopters
 

okdoki

Member
2015. február 4.
39
0
6
Itt elvileg le van írva, hogy mi van a szlovák üzletben.

http://dsca.mil/major-arms-sales/slovakia-uh-60m-black-hawk-helicopters
Kösz! Ez a legkomolyabb leírás. De így is hiányzik, hogy hány évre van az a aircraft warranty, air worthiness support, facility construction, spare and repair parts, hogy az ammunitionról ne is beszéljek, stb.
 

okdoki

Member
2015. február 4.
39
0
6
A végén szerepel ugyan egy mondatban, hogy a támogatás és a többi approximately two-five years. Vajon ez mit jelent egy szerződésben?Körülbelül? Kettő-öt vagy huszonöt?
 
D

danielblack

Guest
Egyértelműen egy jó konstrukciójú lízing a megoldás mint a gripen esetében, ahol a gyártó követelte a hangárok építését és a megfelelő karbantartást.
 
T

torsen

Guest
Panzerfaust

Szerintem ez a kbuli kép is javítóhangár(lsd. hajtóműburkolat, állvány), olyan nekünk is volt, a karbantartás idejére tároltuk ott a gépeket. (ja és kopaszként minden este felsepertük!) amúgy a csillaggarázs volt a menő. Adja az ég (vagy valami befolyásos hozzáértő) hogy ez ezután ne így legyen. Inkább vegyünk egy-két géppel kevesebbet és teremtsük meg a szükséges földi infrastruktúrát is. A remény azért van meg ebben, mert ezt magyar cégek (értsd. haverok) is építhetik. A rosszmájam...
 

warrior

Member
2014. február 25.
170
4
18
Nem rossz a májad. Több értelme lenne, mint a "félig fedett sportlétesítményeknek" /a másik szó a szegénységgel együtt tiltva van./ - No comment!
A valójában 0% szakmai és 100% politikai döntésbe simán beleférne néhány könnyűszerkezetes hangár. Sajna a döntés és a többi még nagyon távol van, mert csak szájtépésről hallani. Igaz, az utóbbi nem kerül pénzbe!
 
T

torsen

Guest
Én annyira nem vagyok tájékozott, de egy fűtött hangár nem rizikófaktor az állandó páralecsapódások miatt? Persze az eső meg a szél ellen véd, de azt a sárkánynak üzemszerűen amúgy is bírnia kellene. Ott vannak pl. a közforgalmú repülőgépek.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 788
30 567
113
Én annyira nem vagyok tájékozott, de egy fűtött hangár nem rizikófaktor az állandó páralecsapódások miatt? Persze az eső meg a szél ellen véd, de azt a sárkánynak üzemszerűen amúgy is bírnia kellene. Ott vannak pl. a közforgalmú repülőgépek.
Ha a páratartalmat egy bizonyos szint alatt tartják, akkor valószínűleg nem.
 

okdoki

Member
2015. február 4.
39
0
6
Én annyira nem vagyok tájékozott, de egy fűtött hangár nem rizikófaktor az állandó páralecsapódások miatt? Persze az eső meg a szél ellen véd, de azt a sárkánynak üzemszerűen amúgy is bírnia kellene. Ott vannak pl. a közforgalmú repülőgépek.
A fűtött hangár? Nem. Inkább a ponyvával takarás. Az az autóknál is egyenes út a ponyva alatti nedvesedéshez. Igaz, csak akkor ha a ponyva hozzáér a burkolathoz.
 

okdoki

Member
2015. február 4.
39
0
6
Sejteni vélem mire gondoltál. Ha egy lakásban hőhíd alakul ki vagy a rossz szigetelés miatt a falak, nyílászárók egyes felületrészei nedvesedni, penészedni kezdenek. Ezekben az esetekben az adott részek folyamatosan érintkeznek a külső hideggel és belül is hideg lesz a felületük. Ebben az esetben hiába van meleg belül, nagyobb hőmérséklet különbség páralecsapódást eredményez. De ha egy tárgyat, (autó, repülő, stb.) betolsz egy meleg helység közepére akkor az egy idő után átveszi a környezeti hőmérsékletet. A lecsapódott nedvesség elpárolog és megszáradnak a felületek.
 

shornet24

Active Member
2011. július 7.
272
65
28
A magyar mentő ECknek min 5c fokos tároló helyet kell biztosítani! Szendvicspanelből nem lenne sok felépíteni a tárolókat, sima trapézlemezből meg még annyi se (bár trapézleznél elég sok pénz lenne -40c-ben télen 5c tartani)! De mint tudjuk állami megrendeléseknél jelentősen túlszámláznak a cégek legyen az tervező vagy kivitelező!
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 913
22 430
113
"...okrem samotných vrtuľníkov by mal kontrakt zahŕňať aj náhradné motory, 20 globálnych navigačných systémov, dva systémy na plánovanie leteckých misií a ďalšie moderné technické vybavenie."

...azaz a szlovák black hawk-hoz "extra" a 20db GPS, 2db bevetéstervező valami, és több "modern technikai berendezés" (csavarhúzó meg ilyesmi)... :)
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 788
30 567
113
Reálisan mennyi lehet egy GPS? Párszáz eurótól mondjuk 1-2000-ig mert katonai. Legalább GLONASS-támogatása lesz? Pár hónapja nem pont a csoda amerikai helikopterek tévedtek el a ködben és szálltk le a lengyeleknél megkérdezni h mégis hol vannak? Azt hiszem nem azt a GPS-t kellene rendszeresíteniük, hanem inkább ami az Audikban vagy amit komolyabb túrázók használnak, mindezt az ár egyhuszadáért.
 

marton

Well-Known Member
2013. április 16.
1 039
715
113
Hangárosdi
Egyszer már régen linkeltem ide cég (vagy cégek) honlapjait, akik könnyűszerkezetes épületeket építenek. Haverom akkor készítetett magának egy kb. akkorát melybe egy nagyobb és egy kisebb kamion is beállhat. Pár millió volt(2-3-4,, nem emlékszem pontosan), betonalappal együtt. Szóval bagatel tététel egy heli árához képest.
Szerintem meg elég volna olyan is, mely olyan félkör forma, az eső, hó és uv ellen megvédené helikoptereinket.
Én is már csak a (jelen esetben áldott) korrupcióban bízok, hogy esetleg valamelyik havernak van ilyen cége, így fontos lesz a gépek fölé valami tákolmányt húzni.
Mondjuk,,, képek azért kellenének mindehhez.... :/