[HUN] Helikopterbeszerzés

Panzerfaust

Szerintem kis hazánkban se mi, se az oroszok soha nem tároltunk heliket fedett helyen. Én Szolnok, Sznetkirályon és Börgöndön is azt láttam, hogy az UV-re öregedő szélvédőket leponyyváztuk, a rotorlapátokat rögzítettük ("nyűgöztük") és kalap. Állt a szabad ég alatt a Mi-2/8/24 és Ka-26. Máshol más a divat? (Kivéve persze a hajófedélzeti hangárokat) Az mondjuk durván dobna az áron, ha építeni is kellene! (Egyébként a debreceni EC-145 mentőheli egy ex-szovjet betonbunkerben áll, ahol anno Szu-24-esek is ácsorogtak valamikor!)
 
Mi olyan nagy dolog a könnyűszerkezetű hangárok építesén? A Gripeneké nem tudom mivel van felszerelve, de amit kívülről látok, hogy elől-hátul nyitható ajtaja van, hogy tudjon hajtóművet indítani már a hangárban, gondolom fűtött-hűtött, állandó a páratartalom és porszűrökkel tisztítják a levegőt. Egy ilyen hangár pár tízmillió forintos tétel. Ha jól leszigeteled, akkor még áramot is relatív keveset fogyaszt. Ami dobhat az áron még egy keveset az a tűzoltórendszer, gondolom valami halonnal működő, mert a habos az szétcseszi a gépek elektrónikáját és egy téves riasztás után hanem darabokra szedve lehetne küldeni a svédeknek nagyjavításra.
Helikoptereknek is lehetne hasonlót, gondolom azokat már ki kellene vontatni a hangárból, mert a benti indítás veszélyes lenne, uh oda elég lenne egyik oldalon nyitott hangár.
 
Nem hiszem, hogy drága lenne a hangár, legalább is a gépek árához és az amortizációhoz képest. Nem véletlenül tartják jobb sorsú országokban hangárban pl. a mentő heliket.
 
A szlovákok nyilatkozták, hogy elég sokminden benne van az árban, pl. póthajtóművek. Azt, hogy mennyi sajnos nem árultak el. Susmus megy. Még kiderül, hogy mennyi csurrant-cseppent itt-ott. :-) Sajnos, nem hinnem, hogy nálunk ez nincs benne a kalapban. :-(
 
Panzerfaust

Szerintem kis hazánkban se mi, se az oroszok soha nem tároltunk heliket fedett helyen. Én Szolnok, Sznetkirályon és Börgöndön is azt láttam, hogy az UV-re öregedő szélvédőket leponyyváztuk, a rotorlapátokat rögzítettük ("nyűgöztük") és kalap. Állt a szabad ég alatt a Mi-2/8/24 és Ka-26. Máshol más a divat? (Kivéve persze a hajófedélzeti hangárokat) Az mondjuk durván dobna az áron, ha építeni is kellene! (Egyébként a debreceni EC-145 mentőheli egy ex-szovjet betonbunkerben áll, ahol anno Szu-24-esek is ácsorogtak valamikor!)

Tudom, torsen, nem vagyok mai gyerek. Testközelben láttam az akkori "nívós" körülményeket. De ez nem ok arra, hogy ugyanazt a "kultúrát" folytassuk tovább. Már Kabulban sem teszik.

dt.common.streams.StreamServer.cls_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
 
Az első nyilatkozat a gépenkénti 33 milliós árról elfogadható. Biztos lejjebb lehet ezt meg vinni, de annak technikai ára van. Ebből kiindulva, kijelenthető, hogy ha csak 10 darabot is vennénk a S-70 beszerzésére, még a további 20 db EC645 is kicsit kétségesnek tűnik.
 
Itt elvileg le van írva, hogy mi van a szlovák üzletben.

http://dsca.mil/major-arms-sales/slovakia-uh-60m-black-hawk-helicopters
 
Itt elvileg le van írva, hogy mi van a szlovák üzletben.

http://dsca.mil/major-arms-sales/slovakia-uh-60m-black-hawk-helicopters
Kösz! Ez a legkomolyabb leírás. De így is hiányzik, hogy hány évre van az a aircraft warranty, air worthiness support, facility construction, spare and repair parts, hogy az ammunitionról ne is beszéljek, stb.
 
A végén szerepel ugyan egy mondatban, hogy a támogatás és a többi approximately two-five years. Vajon ez mit jelent egy szerződésben?Körülbelül? Kettő-öt vagy huszonöt?
 
Egyértelműen egy jó konstrukciójú lízing a megoldás mint a gripen esetében, ahol a gyártó követelte a hangárok építését és a megfelelő karbantartást.
 
Panzerfaust

Szerintem ez a kbuli kép is javítóhangár(lsd. hajtóműburkolat, állvány), olyan nekünk is volt, a karbantartás idejére tároltuk ott a gépeket. (ja és kopaszként minden este felsepertük!) amúgy a csillaggarázs volt a menő. Adja az ég (vagy valami befolyásos hozzáértő) hogy ez ezután ne így legyen. Inkább vegyünk egy-két géppel kevesebbet és teremtsük meg a szükséges földi infrastruktúrát is. A remény azért van meg ebben, mert ezt magyar cégek (értsd. haverok) is építhetik. A rosszmájam...
 
Nem rossz a májad. Több értelme lenne, mint a "félig fedett sportlétesítményeknek" /a másik szó a szegénységgel együtt tiltva van./ - No comment!
A valójában 0% szakmai és 100% politikai döntésbe simán beleférne néhány könnyűszerkezetes hangár. Sajna a döntés és a többi még nagyon távol van, mert csak szájtépésről hallani. Igaz, az utóbbi nem kerül pénzbe!
 
Én annyira nem vagyok tájékozott, de egy fűtött hangár nem rizikófaktor az állandó páralecsapódások miatt? Persze az eső meg a szél ellen véd, de azt a sárkánynak üzemszerűen amúgy is bírnia kellene. Ott vannak pl. a közforgalmú repülőgépek.
 
Én annyira nem vagyok tájékozott, de egy fűtött hangár nem rizikófaktor az állandó páralecsapódások miatt? Persze az eső meg a szél ellen véd, de azt a sárkánynak üzemszerűen amúgy is bírnia kellene. Ott vannak pl. a közforgalmú repülőgépek.
Ha a páratartalmat egy bizonyos szint alatt tartják, akkor valószínűleg nem.
 
Én annyira nem vagyok tájékozott, de egy fűtött hangár nem rizikófaktor az állandó páralecsapódások miatt? Persze az eső meg a szél ellen véd, de azt a sárkánynak üzemszerűen amúgy is bírnia kellene. Ott vannak pl. a közforgalmú repülőgépek.
A fűtött hangár? Nem. Inkább a ponyvával takarás. Az az autóknál is egyenes út a ponyva alatti nedvesedéshez. Igaz, csak akkor ha a ponyva hozzáér a burkolathoz.
 
Sejteni vélem mire gondoltál. Ha egy lakásban hőhíd alakul ki vagy a rossz szigetelés miatt a falak, nyílászárók egyes felületrészei nedvesedni, penészedni kezdenek. Ezekben az esetekben az adott részek folyamatosan érintkeznek a külső hideggel és belül is hideg lesz a felületük. Ebben az esetben hiába van meleg belül, nagyobb hőmérséklet különbség páralecsapódást eredményez. De ha egy tárgyat, (autó, repülő, stb.) betolsz egy meleg helység közepére akkor az egy idő után átveszi a környezeti hőmérsékletet. A lecsapódott nedvesség elpárolog és megszáradnak a felületek.
 
A magyar mentő ECknek min 5c fokos tároló helyet kell biztosítani! Szendvicspanelből nem lenne sok felépíteni a tárolókat, sima trapézlemezből meg még annyi se (bár trapézleznél elég sok pénz lenne -40c-ben télen 5c tartani)! De mint tudjuk állami megrendeléseknél jelentősen túlszámláznak a cégek legyen az tervező vagy kivitelező!
 
"...okrem samotných vrtuľníkov by mal kontrakt zahŕňať aj náhradné motory, 20 globálnych navigačných systémov, dva systémy na plánovanie leteckých misií a ďalšie moderné technické vybavenie."

...azaz a szlovák black hawk-hoz "extra" a 20db GPS, 2db bevetéstervező valami, és több "modern technikai berendezés" (csavarhúzó meg ilyesmi)... :)
 
Reálisan mennyi lehet egy GPS? Párszáz eurótól mondjuk 1-2000-ig mert katonai. Legalább GLONASS-támogatása lesz? Pár hónapja nem pont a csoda amerikai helikopterek tévedtek el a ködben és szálltk le a lengyeleknél megkérdezni h mégis hol vannak? Azt hiszem nem azt a GPS-t kellene rendszeresíteniük, hanem inkább ami az Audikban vagy amit komolyabb túrázók használnak, mindezt az ár egyhuszadáért.
 
Hangárosdi
Egyszer már régen linkeltem ide cég (vagy cégek) honlapjait, akik könnyűszerkezetes épületeket építenek. Haverom akkor készítetett magának egy kb. akkorát melybe egy nagyobb és egy kisebb kamion is beállhat. Pár millió volt(2-3-4,, nem emlékszem pontosan), betonalappal együtt. Szóval bagatel tététel egy heli árához képest.
Szerintem meg elég volna olyan is, mely olyan félkör forma, az eső, hó és uv ellen megvédené helikoptereinket.
Én is már csak a (jelen esetben áldott) korrupcióban bízok, hogy esetleg valamelyik havernak van ilyen cége, így fontos lesz a gépek fölé valami tákolmányt húzni.
Mondjuk,,, képek azért kellenének mindehhez.... :/