[HUN] Helikopterbeszerzés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 711
66 119
113
Chinook, abból kéne még húsz darab a kis H145M mellé. A Magyar Néphadsereg és Honvédség helikopteres története során éles feladatot sikeresen idáig csak a közepes kategória (Mi-8/17) tudott végrehajtani, ebből logikusan az jön le, hogy a közepes kategóriára márpedig szükség van. Tehát amíg az lehet vita tárgya, hogy SOF orientált, másodlagosan felfegyverezhető, könnyű szállító, vagy felfegyverzett harci helikopterre van-e szükség, addig a közepes kategóriájú, deszantteres szállítóhelikopter nem vitás, vagy nem lehet vita tárgya.

Nade. A Blackhawk bizonyos tekintetben előre lépés, bizonyos tekintetben vissza. A Caracal az már majdnem tudja a Minyó deszantterét, de külső függesztésben felülmúlja. Fegyverezhetőségben meg alul.
EH101 drága és olyan, mint Rolls Royce-szal mennénk sittet hordani. Az NH90 el van cseszve.
A CH-47 drága, de mindenben felülmúl mindent, jól manőverezik, már csak fegyver kéne rá. Aki látott már ilyen gépet élőben, az megérti mire gondolok.
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Chinook, abból kéne még húsz darab a kis H145M mellé. A Magyar Néphadsereg és Honvédség helikopteres története során éles feladatot sikeresen idáig csak a közepes kategória (Mi-8/17) tudott végrehajtani, ebből logikusan az jön le, hogy a közepes kategóriára márpedig szükség van. Tehát amíg az lehet vita tárgya, hogy SOF orientált, másodlagosan felfegyverezhető, könnyű szállító, vagy felfegyverzett harci helikopterre van-e szükség, addig a közepes kategóriájú, deszantteres szállítóhelikopter nem vitás, vagy nem lehet vita tárgya.

Nade. A Blackhawk bizonyos tekintetben előre lépés, bizonyos tekintetben vissza. A Caracal az már majdnem tudja a Minyó deszantterét, de külső függesztésben felülmúlja. Fegyverezhetőségben meg alul.
EH101 drága és olyan, mint Rolls Royce-szal mennénk sittet hordani. Az NH90 el van cseszve.
A CH-47 drága, de mindenben felülmúl mindent, jól manőverezik, már csak fegyver kéne rá. Aki látott már ilyen gépet élőben, az megérti mire gondolok.
Nemvéletlen nem fegyverzik agyon a szállitó heliket nyugaton.Már az algériai háboruban rájöttek a francik,vietnámban az usákok is,hogy komoly szállitógépnek csak nvédelmi fegyverzet szükséges.ACH47A bevetésre került,és túl nagynak bizonyult,fegyveres támadófeladatra.Roham-desszant feladatra UH60-"IFV",szállitófeladatra CH47-"teherautó",mégha mozgékony és jóféle katonai teherautó is
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 711
66 119
113
Az oroszok felfegyverzik a Mi-8-asokat, az Airbus Helicopters legnagyobb gépe a H225 szintén felfegyverezhető, az ACH-47 viszont szimplán csak egy ötven évvel ezelőtti sikertelennek elkönyvelt harctéri debütálás miatt nem került érdemi sorozatgyártásba. "Pedig igény az volna rá"
Gondoljunk csak bele, hogy a mindösszesen másfél tonnányi többletet jelentő páncélzat+fegyverzet mennyivel kevésbé meríti ki a gép kapacitását, mint mondjuk egy Caracal-ét. És ez egy ötven évvel ezelőtti technológia.
Én úgy látom, hogy bármennyire is régi típus a Chinook, bármennyire is próbálják réteg-technológiának beállítani, az amerikaiak egyik legpotensebb gépéről van szó.
És ugye ott van az elég jól sikerült F-konverzió, amely révén még az ősöreg, 1964-ben gyártott CH-47-esekből is csinálnak lényegében nullkm-es CH-47F-et.
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Azért én a mégszuperebb Pumát nem tekintem egy hűdenagyon fgelfegyverzett gépnek.Inkább egy erős önvédelmi fegyverzetnek.IAR330 Sokac már inkább,a tipuscsaládnál maradva,felfegyverzett szállitó.
A nagy méret a probléma.Jó nagy célpont.Komoly mennyiségű fegyverzet meg komolyan lerontja a manőverező készségét.És a CH47 alighanem a ma létező legjobb szállitóheli.Volna helye az MH repertoárjában.Szállitóhelikopterként.Bár én azon a véleményen vagyok,hogy nekünk-pénzügyi okokbol-össze kéne vonnunk a rohamdesszant és a csatahelikopter ketegóriát az AH60 képében,de a szállitóheli,az szállitóheli-képességeivel tünjön ki.
Különben eltudnák képzelni egy rámpával is ellátott rohamdesszant-harci helit,naggyábol az NH90 méretéig.Ha kiforrott,jolsikerült gép lenne,kialakitható lenne belőle egy ilyen mindenes tipus.De még egy ilyen gép mellé is szükségesnek tartanám a valódi szállitóhelit.
Vagy ha mégjobban hagyom nekilódulni a gondolatkisérletet,a V280bol kéne kialakitani egy rámpás szállitó-rohamdesszant-csata "helikoptert".Nade az nem ennek az istennek az idelében lesz
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 711
66 119
113
Nyugaton a Mi-8-assal érdemben konkuráló deszanttérrel rendelkező helikopter egyedül a Chinook.
Én annál sokkal jobban manőverezik, sokkal több terhet visz és gyorsabb is.

És 2020 utántól lesz ez igazán érdekes masina:

A CH-47F Block 2 is planned to be introduced after 2020. The Block 2 aims for a payload of 22,000 lb (10,000 kg) with 4,000 ft (1,200 m) and 95 °F (35 °C) high and hot hover performance, eventually increased up to 6,000 ft (1,800 m), to carry the Joint Light Tactical Vehicle; maximum takeoff weight would be raised to 24,500 kg (54,000 lb). It features the composite-based Advanced Chinook Rotor Blade (derived from the cancelled RAH-66 Comanche) 20% more powerful Honeywell T55-715 engines, and the active parallel actuator system (APAS); the APAS enhances the digital advanced flight-control system, providing an exact torque split between the rotors for greater efficiency. A new fuel system combines the three fuel cells in each sponson into one larger fuel cell and eliminating intracell fuel transfer hardware, reducing weight by 90 kg (200 lb) and increasing fuel capacity. Electrical capacity is increased by three 60 kVA generators.[81][82]

The U.S. Army plans for a Block 3 upgrade after 2025, which could include a new 6,000 shp-class engine with boosted power capacity of the transmission and drive train developed under the future affordable turbine engine (FATE) program and a lengthened fuselage. The Future Vertical Lift program plans to begin replacing the Army's rotorcraft fleet in the mid-2030s, initially focusing on medium-lift helicopters, thus the CH-47 is planned to be in service beyond 2060, over 100 years after first entering service.[82]

Jó, azért a földön maradva, ehhez nekünk kb semmi közünk :)
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
A 90nes években már megvoltak ezek a célkitűzések.Csak mocskosmód lelassultak a fejlesztési programok.Az akkori tervek szerint ma már a quadrotoros konvertiplánoknak le is kellet volna váltaniuk az öreg indiánt.De ha a mai tendencia folytatódik,még 2060ban is ujra modernizálni fogják őket.Addigra talán elkészül hozzá a 25évvel ezelött tervbevett 4 lapátos forgószárny is
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 711
66 119
113
A négylapátos Chinook amúgy jóval régebbi, Boeing Vertol BV 347, 1972-ből, a jellegzetes elforgatható segédszárnyaival.

http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/909933.pdf

bv347_2.jpg


347~turn.jpg


8-2.jpg


blog-ch-47-alar_mg_9377.jpg


BV347_wing_rotated.jpg


és szárnyak nélkül, daruzáshoz kiegészítő kabinnal, mint a Mi-10K-nál is volt:

BoeingArmyHeavyLoad.jpg
 
T

Törölt tag 1586

Guest
A chinook kiváló eszköz valóban, viszont tartok tőle hogy brutálisan drága lenne a mi lehetőségeinkhez képest, nem csak beszerezni, de később üzemeltetni is.
Konkrétan 82 m$/db egy fullusan felszerelt új gép (ld. idei Spanyol beszerzés)
DE: az üzemeltetése nem aránytalanul drága és elképpesztő strababíró (ld.: BN Falkland)
A képességei alapján felér 2-4 Black Hawkkal és ha így nézzük akkor egész olcsó...
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74 and Luthero

Telak2

Well-Known Member
2016. október 28.
1 096
1 216
113
Konkrétan 82 m$/db egy fullusan felszerelt új gép (ld. idei Spanyol beszerzés)
DE: az üzemeltetése nem aránytalanul drága és elképpesztő strababíró (ld.: BN Falkland)
A képességei alapján felér 2-4 Black Hawkkal és ha így nézzük akkor egész olcsó...
Az árképzés relatív. Nagyban függ attól, hogy milyen a politikai viszonyod az eladóval.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 134
50 144
113
Konkrétan 82 m$/db egy fullusan felszerelt új gép (ld. idei Spanyol beszerzés)
DE: az üzemeltetése nem aránytalanul drága és elképpesztő strababíró (ld.: BN Falkland)
A képességei alapján felér 2-4 Black Hawkkal és ha így nézzük akkor egész olcsó...
Brutál drága abszolút értékben. Igen meg lennék lepve, ha a Chinook-ot választanánk.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 711
66 119
113
Van mindenféle ár.
2016-ban Kuvait a 30 darab H225-öst darabra lebontva 36M USD-ért vette, a CH-47F a US Army-nak 2012-ben 38.5M USD volt, a hollandok a 17 darabért az egyedi igényekkel együtt fizettek 1.05Mrd USD-t, ez kb 62M USD per darab.

The Government of the Netherlands has requested a possible sale of 17 CH-47F Cargo Helicopters with customer unique post-modifications, 46 T55-GA-714A Aircraft Turbine Engines with Hydro-Mechanical Assembly (34 installed and 12 spares), 41 Embedded Global Positioning System/Inertial Navigation Systems (EGIs), 54 AN/ARC-231 Ultra High Frequency/Very High Frequency Radios, 21 AN/ARC-220 High Frequency Radios, 21 AN/APX-123A Identification Friend or Foe Transponders, and 41 AN/ARC-201D Very High Frequency Radios. Also included are spare and repair parts, support equipment, tools and test equipment, aircraft ferry and refueling support, personnel training and training equipment, publications and technical documentation, U.S. government and contractor technical, and logistics support services, and other related elements of logistics and program support. The estimated cost is $1.05 billion.

Végül 937M USD-ért vettek 14 darabot 2015-ben (66M USD) . A szaúdiak 48 darabot rendeltek, nekik a deal 3.51Mrd USD volt, ez uszkve 73M USD per gép. Tehát látható., hogy jó átlaggal egy CH-47F ára a duplája egy H225-nek, viszont fele annyi is elég lenne belőle, fele annyi személyzettel, felszállásonként nagyobb kapacitással. Egy felszállásból kétszer annyit tud emeleni, mind tömegben, mind élőerő mennyiségében egyaránt, miközben a kiszolgáló és hajózó személyzet száma nem nagyobb.
Kérdés a felszállásonkénti üzemköltség.