[HUN] Helikopterbeszerzés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Kávé

Well-Known Member
2022. január 26.
4 545
15 403
113
Igen, ott voltam.

Köszönöm(-jük) a kijegyzetelést.
Néhány szakkomentár, adalék és költői kérdés by ravenlord:
  • A flottamenezsdment és a józan ész tényleg csak a nyugati technikára való áttérés velejárója kell, hogy legyen? Korábban nem lehetett volna ezt elkezdeni? Az infránál is előre kellett volna gondolkozni. A gépek megérkezése után kezdtek azon gondolkodni, hogy akkor mire is kéne/lehet őket használni...o_O

  • Ez azért durva, hogy befagynak az LEDes képernyők (mondjuk ez a dolguk, de akkor is)
    Nem igaz, hogy néhány létfontosságú analóg kijelzőt és műszert nem hagytak meg.
    A jégtelenítő rendszer hiánya a H145M-en botrányos, nem is értem, hogy a légügyi hatóság hogyan adhatott ki erre certifikátot...
    Egyáltalán hogyan vehettük így át műszakilag?
    Említésre került, hogy babzsákfotelben heverésző pingpongozó fiatal mérnökök fejlesztik a H145M-et Dunauwörthben.
    Talán el kéne olvasatni velük néhány harctéri naplót Sztálingrádból vagy a keleti frontról, talán más lenne a hozzáállásuk is.

  • kötelékrepülést már éjszaka is tudnak végrehajtani földközelben.

  • Ez az adattovábbítás és annak eladása nagyon jó, gratula érte (hogy ne csak fikázzak).

  • kibervédelemet a Balabit meg tudja oldani, erről már tavaly ősszel beszámoltam.

  • Botrányos a karbantartási igény, különösen a Karakál estében. Ez a vietnami háború F-4, F105-ös szintjét jelenti. Még szerencse, hogy a H145M és a H225M full digitálisak.
    Bele sem merek gondolni, hogy milyen lenne, ha analógok lennének...
    (Egyébként tud valaki hasonló adatot a Mi-8/16 és Mi-24 esetében?)
    Érdekes, hogy ettől szabadon beszélt Bali.
    Itt megjegyzem hogy korábban valamelyik szagértő a Gripenek karbantartási igényét mondta hadititoknak.
    Ugyanakkor a fegyverzeti kérdésre Bali mondta azt, hogy erről nem beszélhet, noha @kelepisti blogján kint van az infó és még nem vitték el...
    Ezek szerint hadititok mindaz, amely megválaszolása kínos lenne a politikai elitre/döntéshozókra? :rolleyes:

  • Bali elismerte, hogy az orosz-ukrán háborúban szinte csak NIR eregetésre használják a heliket, a frontvonalat sem lépik túl, nagy veszteséget szenvedtek a hagyományos harceljárást alkalmazva, mégis kitartott a városi hadviseléses baromsága mellett, hogy majd ott a heliket be lehet vetni hatékonyan.
    Költői kérdésem, hogy ha a ruszkik sem mernek berepülni a magasházak közé az agyon páncélozott KA-52M/Mi-28/Mi24-eseikkel, akkor vajon ezekkel a nyugati szánalomkákkal milyen túlélési esélyeink lennének...

  • A horvátországi balesetről korábban már volt egy előadás, az volt a konklúzió, hogy a kötélpálya nem volt felvéve a horvátok adatbázisába és a helijeink azon adatbázis alapján repültek. Nem számítottak rá...

  • Ugyan Bali említette, hogy az amerikaiak emberes helikopterekben gondolkodnak (+silent blade), de azt már nem, hogy legutóbb 2 tendert is lemondtak a jenkik, a drónhadviselés elterjedésére és a helik okafogyottságára hivatkozva.

Mindent egybevéve, csak tovább erősödtem abbéli meggyőződésemben, hogy csak a hátországbéli békebeli feladatokra szabad csak helikoptert fenntartanunk, harcászati feladatokra ma már alkalmatlanok és 2/3-ukat addig adjuk el, amíg értelmes pénzt kapunk értük.
Ilyen az élet Babócsai néni...
Ha a horvatok basztak el akkor szepen ki lehet fizetni hogy vegre potoljuk az elvesztett gepet.
 

Kávé

Well-Known Member
2022. január 26.
4 545
15 403
113
Akkor legyen kedvcsinálónak néhány gondolat a videóból, hátha így majd végignézitek...

  • biztonságpolitikai döntés volt hogy kitől veszünk helikoptereket
  • legjobb esetben is 180 napos határidővel szállít az orosz alkatrészt (pl. orrfutó gumi), orosz típust biztos nem veszünk a következő 40 évben
  • problémás volt az új technika bevezetése, a flottamenedzsmentbe bele kellett tanulni (pl. hangárkapacitás tervezése)
  • hiába van 24 órás gyártói help desk, ha nálunk nincs 24 órás "szolgálat"
  • az Airbus 3 napon belül szállít pótalkatrészt, ha megrendelik
  • legnagyobb probléma a pilóták átszoktatása volt a digitális kijelzőre, a más megjelenítési/kijelzés filozófiára, hogy sokszor nem szabad hozzányúlni a botkormányhoz mert pl. útvonalrepülés már automatizált, ha beprogramozzák előtte az útvonalat, egy repülési feladaton belül is változik hogy a két pilóta közül mikor ki a gépparancsnok nem úgy mint régen)
  • a repülőműszaki/karbantartó csapatnak könnyebben ment az átképzés, ők nagyon örültek az új technikának
  • a helikopterek "kényesek", a számítógép nem bírja a fagyot, hangár kell nekik
  • meg kell teremteni az infrastrukturális feltételeket az üzemeltetéshez (még nincs meg, folyamatban van)

  • az új típusok egyik legnagyobb előnye a robotpilóta (az orosz gépeken bár robotpilótának hívták, de csak "repülési stabilizátor" volt)
  • automatizált indítás 1,5 perc alatt (öntesztek lefuttatásával, boot folyamatok)
  • éjszakai alacsony repülés képessége, bárhová elvisz ha jól van beprogramozva ("eddig nem láttunk éjszaka, csak bátrak voltunk", nyugaton ilyet nem csinálnak csak vészhelyzetben)
  • légi felderítő képesség a szenzortoronnyal és azonnal tudják továbbítani az adatokat (saját fejlesztés hogy interneten keresztül tudják továbbítani kódoltan bárhol a világon, a németek most vették ezt meg tőlünk mert nekik ilyen nem volt) (?!?)
  • felderítő képességet ajánlottunk fel a KFOR-nak, az EUFOR után oda mennek a gépek
  • "internet járja át a helikoptereinket", a kibervédelem nagyon fontos
  • titkosított rádiózás
  • nagyon pontos a fegyverzet, de nem kézzel, ezt is programozni kell (20mm, 70 mm)
  • H145M : 1 repült órára 10-15 óra repülőműszaki munka jut
  • H225M: 1 repült órára több mint 20 óra repülőműszaki munka jut
  • a H145M-en nincs jégtelenítő rendszer, ezért nedves hideg időben nem repülnek vele, olyankor a H225-tel repülnek
  • a besugárzásjelző adatait kiértékelik (=adatbázis építés?)
  • a rakétaindításra figyelmeztető rendszerről amit mondott, azt mindenki próbálja meg maga értelmezni...
  • a gépek repteljesítményére vonatkozó részt is mindenki próbálja meg maga értelmezni...

  • a horvátországi balesetről még nem zárult le a vizsgálat

  • az előadó szerint van jövője az ember vezette helikoptereknek, mert a "gép" nem tud bizonyos helyzetekben megfelelően reagálni
  • felderítésre jó a drón / drónhelikopter
  • a mesterséges intelligencia és a hálózatos hadviselés nagyon felgyorsítja az eseményeket
  • elektronikai harc elleni védelem nagyon fontos lesz

  • az orosz-ukrán háború helikopteres tapasztalatai

Ezek csak kiragadott részletek, a teljes szövegkörnyezet is kell az értelmezéshez, ezért nézzétek végig a videót.
Spoiler nem csak az uj helik nem birjak a hidegenb idot :D de majd lehet errol valamikor beszelni.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 950
134 928
113
Mindezt úgy hogy a Gripen rendszeresítésénél már belefutott a Honvédség a flottamenedzselés problémájába, az Airbus EC135 mentőhelikoptereknél pedig belefutottak a hangár hiányára visszavezetett gépveszteségbe...
Aki a gripen rendszerbe állìtását végezte szakembergárda már nyugdíjba ment. A honvédségnek meg azóta nem kellett rendszeresíteni semmit.
 

Busho3301

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2021. április 26.
3 055
13 377
113
Az, hogy a mai huszonéves szoftverfejlesztők milyen munkakörnyezetben és hogyan hajlandóak csak dolgozni, az egy régi rendhez szokott 40+-os embernek már feldolgozhatatlan. Nem véletlenül vannak a legtöbb cégnél külön helyen az ilyenek.
A harcászati elvek és szempontok megértésének hiánya a probléma, de az a benyomásom az elmúlt 4-5 évben, hogy ez az egész német hadiiparra jellemző lehet.

  • a rakétaindításra figyelmeztető rendszerről amit mondott, azt mindenki próbálja meg maga értelmezni...
Ezt hol mondja egész pontosan? Valóban vannak sajátosságai.
 

zulu

Well-Known Member
2012. március 8.
695
1 101
93
A jégtelenítő rendszer hiánya a H145M-en botrányos, nem is értem, hogy a légügyi hatóság hogyan adhatott ki erre certifikátot...
Egyáltalán hogyan vehettük így át műszakilag?

Akkor az Alpokban sincs télen légimentés? Vagy a norvégoknál télen nincs légimentő szolgálat? A Flightradar nem ezt mutatja. Pedig ott elég hosszú a tél...
Tele van a net télen a hegyek között tevékenykedő 145-ösökkel. Képek, videók. Csak mi voltunk olyan kretének, hogy jégtelenítő rendszer nélkül vettük? És a Norvégiától vett 135 mentőhelikopterekkel mi lehet? Ha azokban van, akkor a 145-höz is kell, hogy létezzen.
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 283
10 933
113
Tele van a net télen a hegyek között tevékenykedő 145-ösökkel. Képek, videók. Csak mi voltunk olyan kretének, hogy jégtelenítő rendszer nélkül vettük? És a Norvégiától vett 135 mentőhelikopterekkel mi lehet? Ha azokban van, akkor a 145-höz is kell, hogy létezzen.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Ezt nem értem én sem.
Ha ilyen szar miért ezt vettek a svájciak?
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 279
9 716
113
Sziasztok!

Az előadás és saját szösszenet

Amit hozzáteszek: Flottamenedzsment, már a JAS-39 Gripennél is megkezdődött ergo volt, kiindulópont (még akkor is ha más szoftverekkel, más alkatrészekkel, időkkel stb. kellett számolni)..

Voltam egy 2022-es előadáson Szolnokon azt is Dr. Bali Tamás tartotta, ott másra volt akkor kihegyezve a hangsúlyozva. Beleírtam a szösszenetembe..
Sokan voltunk, érdekes volt, sajnos sok minden kimaradt és sok mindenről nem volt /lehetett volva beszélni.
 

subsonic

Well-Known Member
2016. január 13.
564
1 179
93
Nem véletlenül erőltettük az AW149 és AW101-es párost kaptunk volna gyárat még a helyszínről is ment a diskurálás. Ugyan a hírekben a AW139-ről hallhattatok. Gripen szindróma 2.0 győzött a politikai akarat nem jött be semmilyen téren láthatjuk a katonai és politikai eredményét.
 

Kávé

Well-Known Member
2022. január 26.
4 545
15 403
113
Nem véletlenül erőltettük az AW149 és AW101-es párost kaptunk volna gyárat még a helyszínről is ment a diskurálás. Ugyan a hírekben a AW139-ről hallhattatok. Gripen szindróma 2.0 győzött a politikai akarat nem jött be semmilyen téren láthatjuk a katonai és politikai eredményét.
Es meg mennyi ilyen volt hogy mar megvolt a befutó par nap es alá írás aztan puff a politika vagy törölte vagy más lett helyette
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
5 280
15 817
113
A végkövetkeztetéseddel nem értek egyet:
Ha ekkora karbantartási igénye van a digitális éra helikoptereinek, plusz minden haszonhelikopterhez 2 harci kell a biztosításhoz, plusz bevetésük olyan feltételekhez kötött, amelyeket amúgy sem tudunk teljesíteni (légimuralom kivívása, legvédelem felszámolása), akkor hagyjuk a fenébe az egészet.
Kizárólag hátországbéli feladatokra szabad pár darabot megtartani, ennyi.
 

Kávé

Well-Known Member
2022. január 26.
4 545
15 403
113
A végkövetkeztetéseddel nem értek egyet:
Ha ekkora karbantartási igénye van a digitális éra helikoptereinek, plusz minden haszonhelikopterhez 2 harci kell a biztosításhoz, plusz bevetésük olyan feltételekhez kötött, amelyeket amúgy sem tudunk teljesíteni (légimuralom kivívása, legvédelem felszámolása), akkor hagyjuk a fenébe az egészet.
Kizárólag hátországbéli feladatokra szabad pár darabot megtartani, ennyi.
Bírlak nagyon, de ez a képzetet hogy a helis képességet ami amúgy is jó indulattal mondható közepesnek osztályozási szinten meg ebből adjunk el olyan szinten felnyimja az agyvizem amire a 99-es szar fos opelom nem képes a délutáni dugóban a lagymanyosin…