Ha a horvatok basztak el akkor szepen ki lehet fizetni hogy vegre potoljuk az elvesztett gepet.Igen, ott voltam.
Köszönöm(-jük) a kijegyzetelést.
Néhány szakkomentár, adalék és költői kérdés by ravenlord:
- A flottamenezsdment és a józan ész tényleg csak a nyugati technikára való áttérés velejárója kell, hogy legyen? Korábban nem lehetett volna ezt elkezdeni? Az infránál is előre kellett volna gondolkozni. A gépek megérkezése után kezdtek azon gondolkodni, hogy akkor mire is kéne/lehet őket használni...
- Ez azért durva, hogy befagynak az LEDes képernyők (mondjuk ez a dolguk, de akkor is)
Nem igaz, hogy néhány létfontosságú analóg kijelzőt és műszert nem hagytak meg.
A jégtelenítő rendszer hiánya a H145M-en botrányos, nem is értem, hogy a légügyi hatóság hogyan adhatott ki erre certifikátot...
Egyáltalán hogyan vehettük így át műszakilag?
Említésre került, hogy babzsákfotelben heverésző pingpongozó fiatal mérnökök fejlesztik a H145M-et Dunauwörthben.
Talán el kéne olvasatni velük néhány harctéri naplót Sztálingrádból vagy a keleti frontról, talán más lenne a hozzáállásuk is.
- kötelékrepülést már éjszaka is tudnak végrehajtani földközelben.
- Ez az adattovábbítás és annak eladása nagyon jó, gratula érte (hogy ne csak fikázzak).
- kibervédelemet a Balabit meg tudja oldani, erről már tavaly ősszel beszámoltam.
- Botrányos a karbantartási igény, különösen a Karakál estében. Ez a vietnami háború F-4, F105-ös szintjét jelenti. Még szerencse, hogy a H145M és a H225M full digitálisak.
Bele sem merek gondolni, hogy milyen lenne, ha analógok lennének...
(Egyébként tud valaki hasonló adatot a Mi-8/16 és Mi-24 esetében?)
Érdekes, hogy ettől szabadon beszélt Bali.
Itt megjegyzem hogy korábban valamelyik szagértő a Gripenek karbantartási igényét mondta hadititoknak.
Ugyanakkor a fegyverzeti kérdésre Bali mondta azt, hogy erről nem beszélhet, noha @kelepisti blogján kint van az infó és még nem vitték el...
Ezek szerint hadititok mindaz, amely megválaszolása kínos lenne a politikai elitre/döntéshozókra?
- Bali elismerte, hogy az orosz-ukrán háborúban szinte csak NIR eregetésre használják a heliket, a frontvonalat sem lépik túl, nagy veszteséget szenvedtek a hagyományos harceljárást alkalmazva, mégis kitartott a városi hadviseléses baromsága mellett, hogy majd ott a heliket be lehet vetni hatékonyan.
Költői kérdésem, hogy ha a ruszkik sem mernek berepülni a magasházak közé az agyon páncélozott KA-52M/Mi-28/Mi24-eseikkel, akkor vajon ezekkel a nyugati szánalomkákkal milyen túlélési esélyeink lennének...
- A horvátországi balesetről korábban már volt egy előadás, az volt a konklúzió, hogy a kötélpálya nem volt felvéve a horvátok adatbázisába és a helijeink azon adatbázis alapján repültek. Nem számítottak rá...
- Ugyan Bali említette, hogy az amerikaiak emberes helikopterekben gondolkodnak (+silent blade), de azt már nem, hogy legutóbb 2 tendert is lemondtak a jenkik, a drónhadviselés elterjedésére és a helik okafogyottságára hivatkozva.
Mindent egybevéve, csak tovább erősödtem abbéli meggyőződésemben, hogy csak a hátországbéli békebeli feladatokra szabad csak helikoptert fenntartanunk, harcászati feladatokra ma már alkalmatlanok és 2/3-ukat addig adjuk el, amíg értelmes pénzt kapunk értük.
Ilyen az élet Babócsai néni...