[HUN] Helikopterbeszerzés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 661
8
38
viszont nagyon szép Mannlichereket szereztünk be egy osztrák vadászboltból a Palotaőrségnek, ne feledd!
 
D

danielblack

Guest
Ha tökös vezetésünk lenne akkor lengyel mintára lennének kazettás bombáink, és lennének rakéta konténereink is a gripenekhez. Különösen pozitív fejlemény azonban a GBU beszerzés!!!! Ha egy ilyen jól felfegyverzett gripen flottát még gyakorlatoztatnánk is rendszeresen, és a tökélyre fejlesztenénk a földi egységekkel való együttműködést, akkor már elég lenne egy felfegyverzett szállító heli flotta is a vadászgépek mellé. Szerintem jóval logikusabb lépés lenne ez a verzió a mi-24 felújítás helyett. A környéken mindenki tisztelettel állna a magyar légierőhöz. A jó, hogy ehhez nem is kell olyan egetverő pénzösszeg.  És nagyon jó hír, hogy a jelenlegi honvédelmi vezetés, még ha nem is ennyire radikálisan, de ebbe az irányba kacsingat. És távol áll tőlem a fidesz védelmezése, de még mindig szívesebben látom őket, mint a többi szoci hazaárulót.
 
D

danielblack

Guest
hiryu said
viszont nagyon szép Mannlichereket szereztünk be egy osztrák vadászboltból a Palotaőrségnek, ne feledd!
Amikor szolgálatban vannak a palotaőreink, akkor ezek a fegyverek megvannak töltve?
 

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 661
8
38
http://www.honvedelem.hu/cikk/29411/bemutatkozott-a-honved-palotaorseg

 

mondjuk a turisták jót nevettek,,, de ha elég gyorsan pörgeti a kardot a feje felett,kiválthatja a helikoptert...
 

donpepe84

Well-Known Member
2013. március 5.
430
1 685
93
"De ehelyett ment a repidő elfecsérlése.(nem a gyakorlaton részt vevő katonákat megszólva!!!)"

Én úgy gondolom hogy a katonai helikopter azért van hogy a hadgyakorlatokon a katonák azon, azzal együttműködve gyakoroljanak, a gyakorlást semmilyen módon nem szabad hogy "repidő elfecsérlésének" gondoljuk, ugyanis a heli személyzete is gyakorol a katona is gyakorol. Az hogy nincs szabad gép kutató-mentő feladatra az ne a katona dolga legyen akinek háború, katasztrófa helyzet esetén együtt kell tudnia dolgozni a helikopterrel és személyzetével és viszont. Ilyenkor nem tud becsatlakozni a kutató-mentő feladatra az OMSZ helikoptere?

Érdekes hogy ilyen helyzetben senkit nem lehet felelősségre vonni. Én hivatásos vagyok, ugyan nem a honvédségnél, de érdekes hogy nekem meg kell írni az "A/4"-est (jelentést) ha hibázok, felfele ez miért nincs így?

 

Elő kell venni azokat a felelős beosztásban lévőket akik engedték hogy idáig fajuljon ez a helyzet, legyen akár katona (tábornok), politikus, csak az a baj hogy pont az ő kezükben volt, van a mindenkori irányítás!

 Véleményem szerint külön kell választani a feladatokat, a katonai helikopter arra legyen alkalmas és arra használják amire való: ejtőernyős ugratás, különleges egységek ki-be emelése, tűztámogatás stb. ez a legfontosabb véleményem szerint. Az hogy a vörösiszapnál, árvízvédelemnél segítenek, villanyoszlopokat állítgatnak fel ez mind másodlagos! Természetesen ha szükség van a segítségre menjenek és segítsenek, de ez elsősorban a "civil" katasztrófavédelem feladat, nekik kell megadni azokat az eszközöket (pl.: helikopterek) amik a munkájuk elvégzéséhez kellenek.   
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 410
76 063
113
a katonai helikopter arra legyen alkalmas és arra használják amire való: ejtőernyős ugratás,

 

Hát én nem igazán látom magam előtt azt a katonai helyzetet amikor ejét kellene ugratni helikopterből.

 

Eje ugrás gyakorlásához meg jó a bérelt civil An-2-es is.
 

alfa74

Well-Known Member
2013. március 15.
1 119
150
63
donpepe84 said
"De ehelyett ment a repidő elfecsérlése.(nem a gyakorlaton részt vevő katonákat megszólva!!!)"

"Én úgy gondolom hogy a katonai helikopter azért van hogy a hadgyakorlatokon a katonák azon, azzal együttműködve gyakoroljanak, a gyakorlást semmilyen módon nem szabad hogy "repidő elfecsérlésének" gondoljuk, ugyanis a heli személyzete is gyakorol a katona is gyakorol. Az hogy nincs szabad gép kutató-mentő feladatra az ne a katona dolga legyen akinek háború, katasztrófa helyzet esetén együtt kell tudnia dolgozni a helikopterrel és személyzetével és viszont. Ilyenkor nem tud becsatlakozni a kutató-mentő feladatra az OMSZ helikoptere?"

Teljes mértékben egyet értek! A gondolkodásmódon kellene már változtatni! Fogja már fel a civilek nagy része, hogy a katonának is kell a gyakorlás és ezt bizony a rendszeresített eszközökkel teszi, ami viszont pénzbe kerül! Ha ránk borulna a szar, ugyan ezek az emberek kiabálnának legjobban ,hogy miért nem tudja őket a Honvédség megvédeni! 
Ez egy olyan terület, ami sokba kerül, de nem annyiba, mintha nem lenne és e miatt esetleg valamelyik szomszédban felébredne a kalandvágy! Lehet itt jópofáskodni a "világbékét" emlegetve," meghogyúgysemleszittháború" transzparensek alatt vonulgatni ,egymást ölelgetve. De! Mi van ha tévedtek? Olyankor  nincs ám időkérés! Igen is a legrosszabbra kell maximálisan felkészülni! Ha kisebb lesz a kár, vagy nem lesz egyáltalán , akkor pedig örülni neki!
Az operetthadseregek felett ,eljárt az idő. Mindenki hasonló méretű sereget tart fen ,de igyekszik azt a legjobban felszerelni! Tegyük ezt mi is!
 
M

molnibalage

Guest
Emeberek! A Gripen program alapvető tulajdonsága, hogy lízingeljük a gépeket. Hülye ötlet volt, de az idő végül mégis igazolta, mert azok, aki emellett döntöttek, egyben felelősek a PG kinyírásáért, aminek hiányában kipusztultak az Albák, Migek és most a teljes helikopterflotta.
Már nem először történik meg a PG felemlegetése, ahol azért én úgy érzem, hogy túlságosan a politusokra kenik az egészet. A VSZ széthullása után mégis hogyan lehetett volna fenntartani egy olyan üzemet, ami a fél VSZ heli flottáját és több száz gépes MiG-21 flotta nagyjavítását végzete...? Lehet nosztalgiázni, hogy hú de fasza volt, de piacról kell élni, és a '90-es években miféle piaca volt a az akkor már DR-nek...?

A MiG-29 tudtommal egészen más szint mint egy MiG-21, persze politikai akarat és pénz esetén talán lehetett volna feljebb ugrani, de azért én picit pislogok, mert még ~20 gép és ~10 helire megéri fenntartani egy ilyen üzemet...? Egyáltalán az oroszok belemetnek volna, hogy itthon legyen ilyen üzem? Mi érdekük lett volna benne, mikor valutáért csinálhatták már? Vagy ma a kb. tucat Gripenre? A svéd fél belemenne? Nem lenne picit drága marha kevés gépre ilyet fenntartani?

Szóval már elnézést, de a siránkozáson túl és semmit nem olvastam arról, hogy a DR-nek hogyan kellett volna túlélnie és mi adott volna nekik munkát...
 

Hans

Member
2010. április 19.
168
1
18
Már nem először történik meg a PG felemlegetése, ahol azért én úgy érzem, hogy túlságosan a politusokra kenik az egészet. A VSZ széthullása után mégis hogyan lehetett volna fenntartani egy olyan üzemet, ami a fél VSZ heli flottáját és több száz gépes MiG-21 flotta nagyjavítását végzete...? Lehet nosztalgiázni, hogy hú de fasza volt, de piacról kell élni, és a '90-es években miféle piaca volt a az akkor már DR-nek...?

A MiG-29 tudtommal egészen más szint mint egy MiG-21, persze politikai akarat és pénz esetén talán lehetett volna feljebb ugrani, de azért én picit pislogok, mert még ~20 gép és ~10 helire megéri fenntartani egy ilyen üzemet...? Egyáltalán az oroszok belemetnek volna, hogy itthon legyen ilyen üzem? Mi érdekük lett volna benne, mikor valutáért csinálhatták már? Vagy ma a kb. tucat Gripenre? A svéd fél belemenne? Nem lenne picit drága marha kevés gépre ilyet fenntartani?

Szóval már elnézést, de a siránkozáson túl és semmit nem olvastam arról, hogy a DR-nek hogyan kellett volna túlélnie és mi adott volna nekik munkát...

 

Na, mondjuk ez engem is érdekelne. Minap egy másik oldalon (indóház) merült fel a téma - pontosabban fikázás a nyugati helikoptergyártók felé és a PG pozitív felemlegetése - és ott is ezzel jöttem. Hogy a PG (aka DR) miből élt volna meg? Akkor se kaptam rá választ, csak csöndet. Azért itt csak vannak járatosabbak (ÉS értelmesebbek), akik erre tudnak mit mondani.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 410
76 063
113
Off: "Minap egy másik oldalon (indóház) merült fel a téma" - az IHO-n hol lehet írni? Van valami fóruma?
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 618
1 021
113
PG-re a válasz egyszerű... Kellett volna ide is, mint sokminden máshova egy jó ötlet, és most lehetne (nyílván nem 100%) helyette/vele ott egy sikeres vállalkozás... Pl. úgy, hogy befektetnek átképzésekbe a környező országok gépeire, modernizálnak, stb.. Hát nagyjából ennyi. Lengyeleknél ugye van is ilyen pl.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 410
76 063
113
A cseheknek, horvátoknak miért érte/éri meg fenntartani a Mi-8/17/171/24 javító kapacitást? Hogyan sikerült nekik?
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 036
18 704
113
Kicsi a mi "piacunk" ahhoz, hogy valamelyik gyártó is itt létesítsen bázist, javításokra, felújításokra.A hidegháborús méretek leépítése után, nem tudott volna talpon maradni a PG.A normális üzemeltetést kell fenntartani a Gripenek esetében is, ami most talán rendben van, a Svédek által.Nagy szerviz meg a legjobb ha a gyártó bázisán valósul meg.

Írta valaki, hogy háborús helyzetben mi is a helyzet a lízingelt gépek alkalmazásával. Szerintem, háborúban, a HM költségvetése nem annyi, mint amennyi békében. Feltételezem, egy olyan szituációban azonnal mellényzsebből kifizetnénk a gépek árát, ha másképp nem lehetne a haza védelmére alkalmazni azokat. Bár, biztosan a lízing szerződésben benne van erre a lehetőségre is a megoldás.

Szintén felmerült itt, hogy a MIG-29 miért lett megvéve és miért 28 db. Nos, akkor ha jól emlékezem, nem volt lehetőség nyugati gépekre. viszont zajlott a délszláv háború már és félő volt hogy belekerülünk. A Jugoszláv légierő akkor erősebb volt mint a miénk. Az egyetlen lehetőség volt talán, a MIG-29 hadrendbe állítása. Belefért az Orosz államadósság terhébe. Úgy gondolom, akkor és ott, ez helyes döntés volt. A gépek további sorsa, üzemeltetése, már más történet. Ott sok embernek komoly felelőssége van.

A helikopter csontot rághatjuk még, de értse már meg mindenki, alapvetően anyagi okai vannak, hogy tuti egy géptípus lesz. Nem hiszem hogy hülyék, balfékek, netán hazaárulók, akik kiírják a tendert, majd döntést fognak hozni. Egyszerűen arra lesz anyagi lehetőség, ami majd lesz. Az Orosz gépek további emlegetése meg nem több, mint nosztalgia. NATO tagországként, biztos hogy nyugati gép kerül beszerzésre. 
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 117
7 023
113
Amikor a PG-t felszámolták, akkor még tízszer annyi gépe volt a Magyar légierőnek.

Amikor az utódja, a DR is becsődölt, akkor is nagyságrendekkel több gépünk volt, mint most, vagy amennyi lesz, ha a tervezett 20 helikopter megérkezik.

Ezek szerint, ha azt mondják, hogy a PG-t nem lett volna értelme megtartani, akkor ezzel azt is mondják, hogy a 20 új helihez sincs értelme a saját javító kapacitást kiépíteni.

Márpedig ez év Áprilisban Benkő Tibor azt mondta, hogy terv a saját helikopter javító bázis létrehozása, lásd:

http://htka.hu/2013/04/18/helikopterbazis-letesulhet-magyarorszagon/
 

sidewinder1

Member
2012. március 13.
217
3
18
Én még mindig azon az állásponton vagyok amin eddig is,és talán nem vagyok vele egyedül. Szerintem a jelenlegi gazadsági helyzetben a legmegfelelőbb választás új Mi-171-esek vásárlása lenne. A gépeket nyilván ki kéne fizetni, denem kéne hozzá kiépíteni egy komplett kiszolgálórendszert az alapjaitól kezdve,mert sok a régi 17-esekkel a rendszerazonosság. Ezen kívül nem árt megnézni az lhsn.hu ünnepi Mi-24-es cikkét(idén van 40. éve gyártásban a 24-es),amiből kiderül,hogy az AAT-ben részt vett hajózó és műszaki állomány rendelkezik szakszolgálati engedéllyel az új típusra.

A harcihelikopter kontra felfegyverzett szállító kérdésben pedig csak annyit tudok mondani amit az előttem szólók. Egy felfegyverzett szállító nem tud teljes értékű helyettesítő gépe lenni egy harci helikopternek. Főleg a jóval kisebb páncélvédettség miatt,de amiatt sem,hogy a fegyverzet mennyisége nagy eséllyel kisebb,a gép kevésbé mozgékony és még lehetne sorolni a hátrányokat.

Gripen vs Mi-24 esetleg Mi-35M: "A harihelikopter megtartása értelmetlen". Ezzel nem értek egyet. A Mi-24-es és jelenlegi modern utódja tud olyan dolgokat amiket a Gripen nem. Pl. különleges műveleti alegység kirakása,majd annak teljes értékű tűztámogatása ellenséges harckocsik és helikopterek ellen is, ejtőernyősök kijuttatása és tűztámogatása,homokzsákcipelés,bambi bucket cipelés,plusz sugárfelderítő feladat végrehajtása,a sugárfelderítő konténer real time tudja küldeni az adatokat. Ezek közül a tűztámogatási részt a Gripen is tudhatja,ha van hozzá megfelelő,a földi célok ellen használható fegyverzet. Csak a repült óradíja sokkal nagyobb,és nem hiszem,hogy ha nincs Mi-24-es akkor beköszönt Kecskemétre a boldog világ,és szétrepülik magukat a Gripenekkel. Csak mert most sincs 24-es,és mégsem hallani,hogy minden hajózó már repült idén 100 órát,és év végére tuti meglesz a 200-is.  A 24-es ezen harci helikopterek között egyedülálló képességei pedig igenis fontosak mert ugye az a jelenlegi fő szempont egy honvédségi helikopter esetén,hogy "ne csak a katonák játszadozzanak a gépekkel".

Az lhsn-es cikkből egyébként még egy érdekesség kiderült:1995-ben lett volna lehetőség a Mi-24-esek modernizációjára,a Mil gyár és egy izraeli cég együttműködésében. Persze parlamentben ülő nagyjaink megmondták,hogy erre Magyarországnak semmi szüksége.

Az meg,hogy mi lesz,az igen jó kérdés: szerintem csak nyugati típusban gondolkoznak,ismerve politikusainkat lehetőleg valami olyanban amivel lehet "reprezentálni" mert fasza VIP szállító lesz,és végeredményben civil technika. Aztán esetleg erre az alapvetően civil seggringató technikára mondjuk felrakatnak majd fegyverzetet,és akkor az lesz "a harci helikopter" is. Az,hogy nem lesz mondjuk normális,komoly páncélzata,az meg nem számít nekik,hisz ha baj van akkor ők nem nagyon ülnek bele,hanem egy jól őrzött bunkerből TV-nézik az eseményeket.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 410
76 063
113
(Már nem szeretem az LHSN-t, mert az utóbbi bő fél évben minden írásukban benne van hogy beszólnak a HM-nek, aztán meg azon csodálkoznak hogy nem hívja meg őket a HM egy-két helyre, aztán valahogy mégis meghívják őket és kezdődik minden előröl. És amióta nyugati típussal akarják leváltani az orosz gépeket, minden írásukban érezhető egyfajta sértődöttség is. Régen, amikor még volt több repülőképes helikopterünk, addig ez nem volt így. Akkor még jó volt olvasni az írásaikat.)
 

Hans

Member
2010. április 19.
168
1
18
Terminator:

A cikkek alatt hozzá lehet szólni annak a zcukorbuzinak (ízé Zuckenbergnek) a szemetén át (Fosbúk). Repcsis cikkekhez egy-két elvetemült szól hozzá (pl én). De, néha volt olyan beírás (pl F35-tel kapcsolatban), hogy én sírtam be. Gondoltam is molnira, hogy ő aztán erre bedurranna... : )
Egyébként van egy másik fóruma indexen, de azt csak a tömegközlekedéssel foglalkozó népek használ(gat)ják (pl én), ha épp nem nagy a sértődés mióta az iho repüléssel is foglalkozik (fene a magyar válogatós fajtáját :p).
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 365
63 024
113
Álljunk csak meg!

Itt van némi hiányosság a fejekben. Először is, a PG/DR felé az állam nem tette lehetővé a MiG-29-es programba a beszállást, mert maga az állam részéről nem volt erre hajlandóság, holott komolyan felmerült, hogy a PG fogja végezni a 29-esek nagyjavítását.

Egy gyors közbevetés: mi nem megvettük a MiG-29-eseket, hanem az orosz államadósság terhére kaptuk, annak jóváírásaként, minimális mozgástérrel a választási lehetőségek tekintetében.

 

Amikor 1995 szeptemberétől elindult a "tender" (ami mint tudjuk, igazából sosem volt tender) a DR Rt-t egyedül a Saab-bal hozták összefüggésbe, egyedül a Gripen esetében merült fel, hogy a DR Rt esetleg bekapcsolódhatna pl. az összeszerelésbe. Itt is látszik, hogy koncepció hiányában ezt a vonalat se vitték végig. De ez nem a DR Rt hibája volt, egész egyszerűen ezzel az ipari kapacitást a dilettáns vezetés kormányoktól függetlenül  figyelmen kívül hagyta. Ezért nincs se Molnibalage-nek se Honvednek igaza, ez nem a kis piac, ez nem a VSz utáni okafogyottság időszaka, hanem egy kapacitás ostoba elsorvasztása. Igény is, de még pénz is lett volna a továbbéltetésre.

Ha már tender, ugye ez nem tender volt, mert a magyar fél igencsak ostobán, kritériumrendszer nélkül hívott meg különféle ajánlattevőket, akiknek megvizsgálták az ajánlatát (és mint tudjuk, a szakmai szempontokat teljesen figyelmen kívül hagyták), majd... nem döntöttek senki mellett. 1998-ban Orbán Viktor a kecskeméti repülőnapon jelenti be, hogy a vadászgéptendert felfüggesztik, helyett használt gépek beszerzését veszik fontolóra, gyártók helyett hadseregektől. Ekkor már a maradék szakmaiság is kikerül a történetből, így bár alapvetően komoly szerep juthatott volna a PG/DR Rt-nek, ekkor erre már a maradék esély is elmúlt. 2001-ben született meg a döntés a Gripenekről, majd ekkor már megpecsételődött a PG sorsa is.

 

Egy szó mint száz, a PG-DR Rt nem a piac elvesztése miatt szűnt meg. A piac veszette el a PG-t. Ostoba, koncepciótlan, rövidlátó politikai vezetés szüntette meg, némi telekspekulációval megspékelve. És ez a kapacitásvesztés okozta annak a gépflottának a megsemmisülését is, amely miatt most azt mondjuk: 14 Gripenre meg már minek?
 

desertfox

Active Member
2012. szeptember 18.
1 966
10
38
<a title="Profile" rel="nofollow">Igaza van  molnibalage
, az hogy meg kellett volna tartani PG-t mind szép és jó de hogyan ?  Persze azért ha meg lett volna kellő politikai akart , akkor megtudták volna oldani, de lehet nagy deficittel.Persze akkoriban , már nagyon is nyugati technika felé kacsingatunk mivel NATO tagok voltunk , elég fura lett volna Orosz tech jövőbeni képe.
Persze az ami a Mig-29 csináltak , az szerintem gyalázatos, ilyet nem érdemel egy ilyen gép plusz picit drága hanyagság volt.
Szerintem egyébként a svédektől ha rendelünk egy 24 db Gripen E/F szerintem , bőven bele mennek egy javító üzembe, akár szerintem még összeszerelő üzembe is. Dél-Afrika se rendelt sokkal nagyobb tételt.
Ők az egyetlen ország tudomásom szerint akivel közös hadiipari fejlesztéseink vannak.

</a>