[HUN] Helikopterbeszerzés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 108
6 937
113
A Duna Repülőgépgyár honlapján olvasható, hogy 1992-ben jött létre a PG felszámolásakor (572 volt PG-s dolgozó alapította),  és az alábbi feladataik voltak:

 

1992 – Felkészülés a Mi–24V harci helikopter és MiG–21UM vadászrepülőgép nagyjavítására

1993 – Felkészülés a Mi–2 helikopter nagyjavítására
1994 – Felkészülés a Mi–17 helikopter nagyjavítására
1995 – Felkészülés a JAS 39 (Grippen) vadászrepülőgép alkatrészeinek gyártására
1996 – Felkészülés a SzU-22M3 vadászbombázó nagyjavítására
1998 – Felkészülés a L–39 oktató repülőgép nagyjavítására
1999 – Felkészülés a Mi–24U harci helikopter és Jak–52 repülőgép nagyjavítására
2000 – Felkészülés a Mi–24A harci helikopter nagyjavítására (??? - ez kicsit fura volt nekem !!!)
2003 – Felkészülés a Mi–24P harci helikopter nagyjavítására (a két ex NDK-s Mi-24P-t a DR nagyjavított, a maradék 4 Mi-24P is át lett víve a DR-hez nagyjavításra, csak az államnak nem volt pénze azt a 4-et is nagyjavíttatni, ezért visszavitték őket Szolnokra).
 
 
Egy példa a Magyar Légierő gép mennyiségére: az 1996-os állapot (tehát 4 évvel a PG felszámolása után!!!):
 

<b>Szerkezeti felépítés</b>

  • 3 harcászati repülő ezred, ezen belül 7 repülő század
  • 1 helikopter ezred, ezen belül 5 század
  • 1 vegyes szállító repülő dandár, ezen belül 4 század
  • 1 vegyes repülő osztály
  • 3 oktató század
 

<b>Hadrendben tartott típusok:</b>

  • vadászrepülőgépek:
    <ul>
    <li>22+6 MiG-29 A/UB
  • 10+2 MiG-23 MF/UB
  • 32+8 MiG-21 bis/UM
</li>
[*]felderítő/bombázó      repülőgépek:

  • <li>9+2 Su-22 M3/UM3
</li>
[*]oktató/gyakorló repülőgépek:

  • <li>12 Jak-52
  • 19 L-39
</li>
[*]helikopterek:

  • <li>39 Mi-24 D
  • 48 Mi-8 TB/Mi-17
  • 35 Mi-2
</li>
</ul>

  • szállító repülőgépek:
    <ul>
    <li>An-26
  • L-410
  • Z-43
</li>
</ul>
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 342
62 783
113
Nem jó. Molnibalage! Teljesen rosszak az információid. 

1994-98-ról beszélünk? Nos ebben az időszakban a MiG-23, Szu-22 és az An-26-os nagyjavítás merült fel a DR Rt-nél. Nem mind a három, hanem első körben a három közül egy. A MiG-23-asok már túl voltak egy nagyjavításon, a típus élettartama igen alacsony volt,  ekkor azonban még nem merült fel a gyártó részéről se a hosszabbítás, így egész egyszerűen ekkor még nem létezett technológia arra, hogy az egszer már nagyjavított gépeinkkel mi legyen. A MiG-23-asok modernizációs programja abszolút későn, 1998 körül indult és bár létezett egy átalakított MLD, erre már a korábbi potenciális üzemeltetők (ex-VSz országok) nem voltak, nem lehettek vevők.

1994-95 között tehát eldőlt, hogy a 23-ast nem nagyjavítjuk. A Szuhojra esett a választás. 

Mik voltak a darabszámok? 

 

molnibalage said
<blockquote>
Amikor a PG-t felszámolták, akkor még tízszer annyi gépe volt a Magyar légierőnek.

Amikor az utódja, a DR is becsődölt, akkor is nagyságrendekkel több gépünk volt, mint most, vagy amennyi lesz, ha a tervezett 20 helikopter megérkezik.

Bocs, de ez marhaság. A DR 1995 táján kezdett emlékeim szerint igencsak meghalni. A Szu-22-es gépek nagyjavítása még megvolt és annyi. A 23-asokkal már nem is foglalkoztak. A '90-es évek közepén végén papíron lehet, hogy több gép volt, de valójában volt kb. 18 db MiG-21bisz, a MiG-29-es gépek kb. fele és összesen 20 heli volt talán üzemképes. Ez hol nagyságrenddel több, mint mondjuk a 2000-es években? Sehol...</blockquote>
 

 

Téves. Ebben az időszakban állították le a 05-öst, ha szigorúak vagyunk és nem vesszük figyelembe a típus javíthatóságát (végül is ez történt), még mindig van üzemképesen 27 darab 29-es, egy századnyi Szu-22-es és most figyelj! Papíron 4 századnyi MiG-21bisz, mert az MF-eket már nem vesszük figyelembe. Közel 40 forgószárnyas technika mellett ott volt még az Alba is, az An-26-ost pedig később a Szuhojok után vették volna be a programba.

Mi a helyzet a "papíron" kérdéskörrel. Hát ez volt a lényege a PG-nek. Egy megfelelő koncepcióval igen is hadrendben tartható lett volna a 4 századnyi gép, csak ugye az elmúlt 15 évben szocializálódott repülésért rajongó internetes közösség már eleve készpénznek veszi, ha valamit egyszer leállítunk, az úgy is marad. A 70-es, 80-as években még nem igy működött. Bejáratott rotációval folyamatosan hadrenedben volt tartható egy rendszer.

Pont ezért magyarázok itt mindenféle szépet és jót a PG-ről, meg egy esetleges jövőbeni hasonló jellegű ipari háttérről. Hogy értsük meg azt, ipari háttérrel a MiG-29-esek története igenis elkerülhető lett volna.

 

hiryu said
mig 29 nagyjavítás, PG.... sztem ehhez mondjuk a gyártó engedélye is kellett volna...
Nahát, tényleg? És szerinted a MiG-21-eseket, Szu-22-eseket mégis, hogy csinálták? Engedély nélkül? Miért van az nálunk a köztudatban, hogy erre az oroszok nem lettek volna hajlandók? Trencsényben a 29-est miért nagyjavíthatták? A lengyelek miért kaphatták meg a komplett nagyjavítást a típusra? Ők miért tudnak önerőből modernizációs programot véghezvinni? Ha lenne még PG, lenne mivel összeállni a lengyelekkel.

 

Svédek. Miért gondoljuk azt, hogy a kilencvenes években, minket élből elhajtottak volna a svédek? Eleve partnert kerestek az épp elinduló programjukhoz. Hozzáteszem, egy, a legmagasabb szinten átgondolt képviselettel a részünkről erre hajlandóak lettek volna az amerikaiak is. Az egy teljesen más világ volt. Ma evidens, hogy ha veszünk egy technikát, élből lemondunk a tulajdonjogról és egy tessék-lássék módon nyomott áron megvett technikát csillagászati összegekért tartatunk karban a gyártóval.  Ez igaz ma már mindenre, nem csak a hadseregre, hanem a MÁV-ra, vagy a BKV-ra is. De ennek oka van. 

Engem csak az szomorít el, hogy az elmúlt másfél-két évtized igen rossz döntéseinek nem csak az az eredménye, hogy az elfogadható alá erodált a hazai katonai repülés, hanem, hogy ma már felnőtt egy olyan generáció, amelyik az az akkori valóságot nem jól ismerve, már eleve rossz szemszögből ítélik meg a kérdést.

 

Hogy egy példával éljek:

 

molnibalage said
@Allesmor

Továbbra sem értem, hogy mekkora dolgozói létszámnak és hogyan adott volna munkát 14 darab Gripen összeszerelése és fenntartása meg néhány heli. Vagy alacsony létszámánál nagyon sokáig tartana egy gépet megcsinálni és, de akkor folyamatos leherhelés lenne, de ha meg nagyobb a kapacitás, akkor mit csinál az üzem az üresjáratok között? Mert az nem állapot, hogy 5 év alatt szállítanak le 14 Gripen és akkor ugyanilyen ütemben jönnek vissza a gépek a mélyebb beavatkozásokra. (Most csak hasaltam számokat.)
 

A 14 gépes darabszám 2001 szeptember 10-én délelőtt alakult ki, 10 perccel a sajtótájékoztató előtt. Azon a reggelen még 24 darab F-16-osról volt szó. 1995-98 körül még a 21-esek váltótípusát, 24-40(!) modern nyugati harcászati gépet terveztek. Ekkor még három repülőezred volt. Ha feltételezzük, hogy ma bölcsebbek vagyunk, mint akkor és elfogadjuk, hogy kis hazánknak a 3 repülőezred irreálisan sok, sőt elfogadjuk, hogy a két teljesen feltöltött repülőezred is sok, sőt elfogadjuk, hogy a NATO repülőezredben 3 repülőszázad helyett csak kettő van, 14-16 gép helyett századonként a 12 a normális, akkor is alsó hangon 40 gépről beszélünk. Ha továbbviszem a dolgot és kijelentem, az egy darab jól feltöltött repülőbázis is bőven elegendő és Pápa bezárása is a világ legintelligensebb lépése volt, akkor is 24-30 gépnek kéne lennie most Kecskeméten. És akkor még nem beszéltünk a ma oly annyira hiányolt helikopterekről és szállítórepülőkről. Amelyekből két ezrednyi összmennyiség volt még a 90-es évek legvégén is. És igénybe is vettük ezt a mennyiséget. Volt feladat, volt repidő is.

A folyamat a következő. Megszűnik az ipari háttér, a technika sorra pusztul ki, a darabszámok csökkennek. Az evidens géplétszám évről évre csökken, az üzemeltetési költségek pedig darabszámra vetítve emelkednek a csillagos égig. Innentől fogva pedig természetessé válik a 10-14 gép, mint légierő, amihez pedig már felesleges is bármiféle ipari hátteret létrehozni.
 

ambasa

Active Member
2010. április 18.
661
77
28
Imike!

 

ne keverd össze a PG és a DRRT felszámolását. A katonai gépek nagyjavítása 2005-ben szűnt meg, ekkor ment ki az utolsó nagyjavított Mi-8-as Tökölről.

 

A Mi-24U és a Mi-24A etióp gépek, a DRRT nem csak magyar gépeket javított.

 

Nekünk sohasem voltak Mi-8TB-ink csak T, S és P változataink. Nem tudom, honnan van a táblázatod, de ezek nagyon elméleti számok. 39 Mi-24D-nk sohasem volt, ez a V típussal együtt volt ennyi, ráadásul a 007-est 1994-ben kivonták, tehát a darabszám már ezért sem stimmel. Szentkirályon ekkor csak 4 helikopter-század volt nem 5.

 

TG
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 108
6 937
113
Amit írtam, azt a Duna Repülőgépgyár hivatalos web oldaláról szedtem:

http://www.danubian.hu/

 

Itt azt írják:

572 magánszemély 1992. július 10-én azzal a céllal alapított egy részvénytársaságot, hogy az akkor már felszámolás alatt álló Pestvidéki Gépgyár tevékenységét fenntartsa, vagyonának, szakemberállományának és piacainak meghatározó részét megőrizze

 

A listát DR RT által nagyjavított gépekről itt találtam:

http://www.danubian.hu/adataink-eredmenyeink.html
 
M

molnibalage

Guest
Mellesleg a szlovákoknak megéri fenntartani Trencsént akik segítségével nagyjavítottuk az Albákat.
Szerintem nem bizots, hogy ezt jelenti. Ez inkább jelenti, hogy megvan a politikai akarat arra, hogy megőrizzenek egy képességet. Lehet, hogy máshogy olcsóbb lenne, de akkor sem teszik. Pl. pont ilyen a francia és a svéd vadászgépfejlesztés is. Hasonló vagy jobb képességű gépet tudna mindkét ország venni a jenkiktől, de ez fel sem merül, mint lehetőség.
 
M

molnibalage

Guest
Mellesleg a szlovákoknak megéri fenntartani Trencsént akik segítségével nagyjavítottuk az Albákat.
Szerintem nem bizots, hogy ezt jelenti. Ez inkább jelenti, hogy megvan a politikai akarat arra, hogy megőrizzenek egy képességet. Lehet, hogy máshogy olcsóbb lenne, de akkor sem teszik. Pl. pont ilyen a francia és a svéd vadászgépfejlesztés is. Hasonló vagy jobb képességű gépet tudna mindkét ország venni a jenkiktől, de ez fel sem merül, mint lehetőség.
 

ambasa

Active Member
2010. április 18.
661
77
28
Molni!

 

 a "megéri", szó nem csak gazdasági értelemben használható, hanem úgy is, hogy így biztosítható a katonai repülőparkjuk hadrafoghatósága.

 

Imike!

 

az általad idézet mondatban a részényesek száma, és nem az alkalmazottaké van. Lehet, hogy tévedtem, de akkor több alkalmazott, akár 800 is lehetett, pl én sem jegyeztem részvényt, de ettől még ott dolgoztam, illetve akik nyugdíjba mentek, vagy kiléptek megtartották az értékpapírt, tehát ez a szám koránt sem jelenti az ott dolgozók számát. Amikor a DRRT megalakult, akkor még évekig a PG-is működött, pl. én is évekig még a PG.F.A. dolgozója voltam és nem a DRRT-é. A DRRT a teljes ellenőrzést valamikor a 1996-ban vette át teljesen az üzem felett (mint ahogy az azon az oldalon szintén olvasható).

 

Az a lista, amit idézel az a DRRT és jogelődje a PG által javított gépek listája, hidd el, hogy nekem ennél sokkal részletesebb  adataim vannak
sf-wink.gif
.

 

TG
 

piratvitorla

Member
2013. március 4.
292
1
18
"Nekünk sohasem voltak Mi-8TB-ink csak T, S és P változataink"

Kis pontosítás: Mi-8T ("deszant"), Mi-8P ("párnás") és Mi-8PSz (szalon: "szőrpárnás")...

 

"39 Mi-24D-nk sohasem volt". 

A volt NDK-s gépekkel talán igen, bár azok sosem álltak rendszerbe :( Sajnos nem elérhető a könyvtáram a darabszámokhoz...

üdv
 
M

molnibalage

Guest
@Allesmor

Még, ha lett volna 24 Gripen és marad 4-5 szállítógép és reálisan kb. 2x12 heli, még erre is megéri fenntartani egy teljes repüzemet? Évi néhány gépnél többel nem kellett volna foglalkozni még így sem. Továbbra sem értem, hogy költséghatékonyan ebből mi jönne ki.
 

piratvitorla

Member
2013. március 4.
292
1
18
sziasztok

Többen felvetették, hogy a PG esetében a Gripenen végrehajtandó munka hatalmas befektetést, átképzést stb igényelt volna...

Akkor mire is volt jó a nagyfokú ellentételezés? Ami az egyik fő érv volt mellette??? Mert én úgy látom, hogy ami befektetés történt szinte eltűnt valahol... Ez legalább ugyanarra a szakterületre került volna vissza... 

Egyébként ahogy terjed a (Gripen) úgy egyre inkább megérte volna ez az egész... Nem kell egész gépet javítani, elég mondjuk a fegyverfüggesztőket vagy mást... Jó pénz egy szelet is a tortából... Pláne, ha csak a többi típust akarjuk kiegészíteni...

A civil Mi-2-eseket el is felejtettem, mivel elég sok repked még nálunk... 
 

piratvitorla

Member
2013. március 4.
292
1
18
molnibalage said
@Allesmor

Még, ha lett volna 24 Gripen és marad 4-5 szállítógép és reálisan kb. 2x12 heli, még erre is megéri fenntartani egy teljes repüzemet? Évi néhány gépnél többel nem kellett volna foglalkozni még így sem. Továbbra sem értem, hogy költséghatékonyan ebből mi jönne ki.
Akkor a környéken hogy-hogy megéri másoknak? Mert a szlovák és a horvát légierő se nagyobb... Sőt a cseheké se sokkal. Sőt náluk a LOM PRAHA-nál megmaradt az exportmunka egy része is, igaz a nálunk nem létező hajtómű nagyjavítási képesség miatt...
 

ambasa

Active Member
2010. április 18.
661
77
28
Piratvitorla!

 

A PG annak idején elméletileg alkalmas lehetett volna polgári gépek javítására is, de a valóságban az árképzése miatt nem (összesen 2 MD500-at javítottak de az egy külön történet volt). Sajnos a Jakok javítása úgy történt, úgy lett technológizálva, mintha egy MiG-21 lett volna, így nem volt versenyképes az ár. A Mi-2-esek egy más történet, sajnos csak egy nem katonait javítottunk, az R-13-as rendőrségit, az állami szervezeteknek okkal, ok nélkül jobban megérte Lengyelországban javítattni, persze ott valutás napidíj járt, a civileknek meg szintén a DRRT-t árképzéséből kifolyólag nem érte meg, ráadásul a Karitaszos gépek kannibalizálásából és még had ne írjam le honnan, de ezt szolnokiként Te úgy is tudod volt alkatrész dögivel.

Természetesen ennek nem kell így lennie egy jövőben létrejövő másik cégben.

 

Igen a befektetés természetesen lehetett volna a svéd ellentételezésből, de ez akkor természetesen tulajdonjoggal is járt volna, hiszen ez az ellentételezés lényege, hogy azt az összeget befektetik a magyar gazdaságba.

 

Természetesen jó pénz mondjuk fegyverfelfüggesztőket javítani, de ezt kb 4-10 ember is el tudja látni mondjuk Nyírtelken, vagy Kecskeméten, ehhez nem kell repülőjavító üzem, viszont ennyi ember foglakoztatásához vajon megéri a befektetés és a nemzetközi audít?

 

TG
 

piratvitorla

Member
2013. március 4.
292
1
18
Nyírteleken eddig még semmit sem javítottak a Gripenhez...

 

"Igen a befektetés természetesen lehetett volna a svéd ellentételezésből, de ez akkor természetesen tulajdonjoggal is járt volna..."

Én már lassan azt látom, hogy a magyarnál még a legutolsó afrikai is jobb gazda... 
sf-cry.gif


"...így nem volt versenyképes az ár"

Na itt volt az egész kutya elásva... Egyrészt így ki a fene vinne oda bármit is, másrészt akkor hova tűnt a plusz pénz egy része??? Mert az OK, hogy többe került a technológia és ez meg az, de a többi...

 

üdv
 

ambasa

Active Member
2010. április 18.
661
77
28
Üdv!

Természetesen semmit sem javítottak még a Gripenhez Nyírtelken, de ez nem jelenti, hogy bizonyos berendezések javításába ne vonhatnák be őket a jövőben, vagy nem kellett volna őket bevonni, és ne lennének mondjuk alkalmasabbak, mint sok "repülős" cég. Maradva a Te általad felvetett példánál, azért ha a rakétát meg tudják javítani, azért valószínűleg annak indítósinével és felfüggesztésével is boldogulnának akárcsak, bizonyos rádiótechnikai berendezések javításával kalibrálásával. Ráadásul ez a vállaltat tisztán állami, de ezt csak példaként mondtam.

Lehet, hogy kicsit félreérthető voltam, nem a technológia került sokba a jaknál, hanem az, hogy a cég olyan mértékben túlbonyolította, mintha az legalább is egy vadászgép lett volna.

Az hogy hova tűnt a sok pénz, azért azt ne feledd, hogy a DRRT-nek ki kellett gazdálkodnia az ott dolgozók bérét és nem csak azét a kb jó esetben 50 emberét aki ideig óráig dolgozott a Jakokon, a létesítmények bérleti díját és a bankhitelt, amiből az Rt megvette a PG-t. De továbbra is mondom a DRRT vezetése valamiért nem látott fantáziát sem a polgári, sem a nem repülős katonai piacban.

TG
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 108
6 937
113
Engem még mindig az érdekelne, hogyha tudjuk, hogy 20, vagy huszonegynéhány új helikoptert fogunk venni, és többen azt mondják, hogy amikor sokkal több gépe volt a légierőnek, akkor sem volt értelme fenntartani a PG-t és a DR-t, akkor ilyen meglátásban van-e értelme annak, amit Benkő Tibor ez év Áprilisban mondott, miszerint meg kell teremteni a hazai helikopter javítást:

http://htka.hu/2013/04/18/helikopterbazis-letesulhet-magyarorszagon/
 

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 661
8
38
khmm...csak egy gyors szúrás, a mai magyar repgépiparhoz:

előkereshetem a cikket, talán honvédelem.hu. 2013. Amit ma a magyar  hadiipar előállít a Gripenhez:

 

de közben megvan a cikk:

http://airbase.blog.hu/2013/03/26/hazai_termekek

no komment?
 

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 661
8
38
khhm... na megtaláltam. régi cikk, de használható.

orosz hadiiapar, fejlesztői potenciál a kilencvenes években. lehet összevetni az akkori H-turul ígéretekkel.

 

http://m.magyarnarancs.hu/belpol/az_orosz_hadiipar_valsaga_roncsderbi-62381?pageId=9
 

ambasa

Active Member
2010. április 18.
661
77
28
"Engem még mindig az érdekelne, hogyha tudjuk, hogy 20, vagy huszonegynéhány új helikoptert fogunk venni, és többen azt mondják, hogy amikor sokkal több gépe volt a légierőnek, akkor sem volt értelme fenntartani a PG-t és a DR-t, akkor ilyen meglátásban van-e értelme annak, amit Benkő Tibor ez év Áprilisban mondott, miszerint meg kell teremteni a hazai helikopter javítást:"

 

Válasszuk szét a kérdésedet, több szempont katonai, gazdasági és műszaki szerint:

1. Benkő Tibor a hadsereg igényét fogalmazta meg, az hogy erre a kincstártól kap fedezetet az koránt sem biztos, de ez őt nem érdekli, és nem is kell, hogy érdekelje.

A tábornok nem biztos, hogy tisztában van a kijelentése műszaki tartalmával, annak tényleges jelentésével, az is lehet, hogy még a régi szovjet üzemeltetési szemlélet szerint gondolkodik, miközben azt egy modern technikára próbálja kivetíteni, anélkül ismerné az ott lévő más követelményeket.

2. A PG/DRRT egy magánvállalkozás volt, ahol a részvényesek természetesen osztalékot szerettek volna, és ezért annak nyereséget kellett termelnie. Ugyanezt nem feltétlenül kell elvárnunk egy katonai szervezettől, mint pl a kecskeméti Légijármű Javító, úgyhogy egy ilyen szervezett a nyereségességétől függetlenül is létrejöhet.

3. A javítás fogalma többmindent takarhat, koránt sem következik a kijelentésből annak mértéke, ez lehet igény pl sérüléses javításra is, amire szerintem pl szüksége lehet egy hadseregnek, de tételezzük fel, hogy az a legmélyebbet is magában foglalja.

A korabeli szovjet technikán a nagyjavítás során minden berendezést szétszedtek, és újra összeraktak, néha még pl bizonyos csöveket is újragyártottak és cseréltek. Ugyanez egy modern technikánál, leginkább a sárkányszerkezet ellenőrzésére terjed ki, illetve a rendszerek előírt paraméterek közötti működésére, tehát a megbontások az ehhez való hozzáférést szolgálják, és csak a meghibásodott berendezéseket cserélik, és nem szednek szét mindent, különös képen nem a berendezéseket.

Ma már terjed egy olyan szemlélet is, hogy a nagyjavítások idejét kitolják illetve az ott elvégzendő ellenőrzések egy részét, a két nagyjavítás közötti kisebb ápolások során hajtják végre, ezáltal a a gép egy időre csak rövidebb ideig nem repülőképes, igaz ez sűrűbb időközönként van.

Hogy érthetőbb legyen, írok néhány példát, régebben egy utasszállítót évente 4-5 nap alatt ellenőriztünk és 4-5 évente 25-30 nap alatt nagyjavítottuk, ma ez már úgy néz ki, hogy évente 5-10 nap alatt ellenőrizzük és 5-6 évente 12-20 nap alatt nagyjavítjuk. Ugyan ez a szovjet helikoptereknél úgy nézett ki, hogy kezdetben 1000, majd 1250, és végül 1500 repült óra, és/vagy 8 (később 9) év után mindenképpen ízekre szedtük 3-6 hónap alatt nagyjavítottuk, természetesen egy helikopter, és polgári utasszállító nem ugyan az a kategória, de talán érezhető a különbség egy régebbi keleti és egy modernebb nyugati karbantartási rendszer között.

 

TG
 

ambasa

Active Member
2010. április 18.
661
77
28
Hiryiu!

azért a a mai magyar repgépipar nem egyenlő azzal, amit a hadiipar a Gripenhez előállít. Így beállítani erős csúsztatás, ennél kicsit komolyabb munkák folynak pl az ACE-nál és az LHTB-nél, de LJÜ-nél is. Természetesen ezek nem gyártás, de a repgépipar és a hadiipar sem csak gyártásból áll szerintem. Pl nem is olyan régen, a kerékrobbanás miatt kényszerleszállt Nemzeti Gárdás C-40-esen nálunk hajtották végre a sérüléses javítást. Persze jópofa dolog mutogatni olyan eszközöket, amit régebben egy jómenő TSz melléküzemágban is meg tudtak csinálni, de talán nem ez a magyar hadi- és repipar csúcsa, és talán ezekre is szükség van és akkor miért is ne itthon állítsuk elő.

TG
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 676
56 696
113
Orosz wikipedia szerint, 2012-ben az oroszok által vásárolt MI-171 (MI-8AMTsh) darabára 250 millió rubel volt. Ez a páncélozott, irányított rakétákkal is felfegyverezhető verzió. 
Ez mai napi árfolyamon kb. 1.7 milliárd Ft/db. 
Persze tudom a mi esetünkben vastagabban fogna a ceruza, és ez még csak önmagában a helikopter, de akkor sem tűnik olyan borzasztóan drágának a típus. Ha csak kétszer annyit kéne fizetnünk érte, mint az oroszoknak akkor is simán jól járnánk.

Ez elvileg a wiki által megadott forrás:

http://zakupki.gov.ru/pgz/public/action/orders/info/common_info/show?notificationId=215078