Üdvözlök mindenkit!
Pár tény a helikopterbeszerzéssel kapcsolatban. A beszerzendő helikoptereket a kormányzati elképzelés szerint leginkább katasztrófavédelmi és rendészeti feladatokra akarják használni. A rendőrség állományába jelenleg 3 db, még 70-es években gyártott MI-2-es, illetve 5 db, a 90-es évek elején beszerzett MD-500-as tartozik. A mentőszolgálatnál 5 db EC-135-öst használnak, amelyeket egy osztrák cégtől bérlünk. A bérleti díjjal kapcsolatban nem vagyok naprakész, 2007-es adat, hogy évi 800 milliót fizetünk értük. Emellett van még 2 db saját tulajdonú AS-350B Ecureiul. Honvédség: a MI-24-esekből már egy sem repül, míg a MI-8/17-ből titkos számú üzemel, kb. 5-6 db emelkedhet levegőbe. Látható, hogy finoman szólva sem rózsás az ország helyzete helikopterek frontján.
Hogy miért említettem a rendészeti felhasználást? Sokan aggódnak - teljes joggal - hogy harci helikopter hiányában elvész a Honvédség páncéltörő képessége, illetve a földi csapatok tűztámogatása. Amiről nem beszél senki, kormányzati szinten sem, hogy ma gyakorlatilag nem tudjuk szavatolni határaink szuverenitását. A szerb szakaszon az illegális migráció, míg az ukrán szakaszon a csempészet okozza a legtöbb gondot. Szabolcs megyében hetente fülelnek le 10 milliós nagyságrendű cigiszállítmányokat, ami azt az illúziót kelti, hogy tök jól működik a határőrizet. Ezzel szemben az igazság az, hogy egy-egy ilyen fogás csepp a tengerben. Valójában a csempészek bekalkulálják az ilyen veszteséget, még így is bőven megéri nekik, ráadásul a legtöbb esetben a szállítmányukat hátrahagyva simán megpattannak, aztán másnap folytatják tovább. Gondoljatok bele, hogy akkor mennyi dohányáru érkezik az országba illegálisan, és ez mennyi jövedéki adó kiesés a költségvetésnek.
A határőrizet leghatékonyabb eszköze a helikopter lenne. Úgy gondolom itt lenne az alkalom egy könnyű helikopter beszerzésre, méghozzá mindhárom felsorolt szervnek ugyanazon típust kellene rendszeresíteni. Ez lehetne akár az EC135/635, EC145/645, AW109. Nagyjából 30 db-os megrendelés esetén már elég jó árat lehetne kialkudni a gyártónál, és meg lehetne szervezni a típus hazai karbantartását, időszakos javítását is. A Honvédség esetében ezt a típust kiképzési, könnyű szállítási, futár, felfegyverzett felderítő feladatkörben lehetne alkalmazni, így legalább a harci helikopteres fegyvernem csírája megmaradna, ha már valódi harci helire nincs pénz.
Emellett természetesen szükség lenne a kifutó közepes szállítók pótlására is 10-15 db-os nagyságrendben. Azt nem tudom megítélni, hogy elég-e a könnyű és közepes kategória közötti AW139-es, vagy inkább a MI-17-eshez méretben közelítő Cougar lenne a megoldás....