Olvasom a vitátokat a MI-171/35 kapcsán. Teljesen logikus, ha valaki azzal érvel, hogy ezt a két típust lenne a legköltséghatékonyabb rendszeresíteni, mert előd típusaikat repüljük/tük. Megjegyzem ezek mellett is szükség lenne könnyű helikopterre.
De ha a kormányzati szándékot nézzük, értelmetlen a vita. Egyrészt függetlenedni akarunk az oroszoktól, ami egy NATO tagállamtól valahol érthető is. Ami nagyon sajnálatos, hogy nincs szándékunkban harci helikopter beszerzése, mint ahogy pl. Szlovákia is utód típus nélkül vonta ki 24-eseit. Az érv az, hogy nincs olyan fenyegetettség, ami indokolná a beszerzést. Ha körülnézünk Európában, azt látjuk, hogy modern harci helikoptert csak a nagyobb államok engedhetnek meg maguknak, és ők is csak kis darabszámban. Tegnap említtettem a felfegyverzett könnyű helikoptert. Egy harci típus üzemeltetési költségeinek töredékéért működtethető, a mai típusok gépágyúkonténerrel, nem irányított rakétablokkokkal, pct. rakétákkal is felfegyverezhetőek, és felderítő/harci tevékenységüket éjszaka is ugyanolyan hatékonyan látják el mint nappal. Ez még előrelépés is lenne a 24-eshez képest. Tudom, hogy nem igazi harci helikopter, de jelen állás szerint még ez sem lesz, és az elhivatott és jól képzett személyzetünk elvész, és ez az igazi pazarlás. Jut eszembe, valaki tudja, hogy jelenleg mit csinál a szolnoki bázis állománya nap mint nap, repülőtechnika nélkül?
Valaki említette a Black Hawkot. Én is szívesen látnám ék felségjellel, de Hende már az elején leszögezte, hogy biztosan nem rendszeresítjük magas ára miatt, bár az Aranysas januári cikke szerint egy AW139M ugyanannyiba kerül...
Mindent figyelembe véve - az ország gazdasági helyzete, teherbíró képessége stb. - a könnyű helikopter-projekt lehetne most az elsődleges, arra építve pedig egy közepes szállító típus beszerzése. Szerintetek méretét tekintve elég lenne az AW139-es, vagy mindenképp Mi-17 nagyságú technika kellene?