[HUN] Helikopterbeszerzés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

therob

Well-Known Member
2012. december 26.
925
256
63
Minyót meg nem akarunk... Aztán a végén majd lesz használt Pumánk vagy Cougar mint a románoknak vagy a bulgároknak.
esetleg Ka-26 igazi vegyi mentesítő helikoptert lehetne csinálni belőle. A Nato-ban csak nekünk lenne ilyen képességünk. :)
A bolgárok helikopterei újak tudomásom szerint. Nem lenne rossz a Cougar. én írtam már korábban, hogy a hollandok leállítani tervezett helikoptereit átvehetnénk akár. Sok lehetőség lenne csak választani kell. Én személyesen nem kedvelem az orosz helikoptereket.
 

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 140
4 998
113
Sztem is vmi "second hand" nyugati lesz, mivel az orosz nagyon kitartja az árát. És az újra még várni is kellene. Nekünk meg pénzünk nincs, a helikopterflottánk maradéka meg lassan elfogy.
Nekem amúgy bejönnek az orosz gyártmányok, jókat meséltek róla az ott szolgáló ismerőseim, na de hát a NATO-tagság irányt szab, bár nem írták elő senkinek mit állítson rendszerbe, a "tehnyika" azért meghatároz sok szempontot.
Végül is mindegy, csak ésszel csinálják, és a legjobb ár-érték arányút válasszák. Továbbá remélem, hogy megkérdeznek egy-két embert a kezelőszemélyzetből is ...
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 943
73 245
113
Nem rossz a Cougar lenne benne alternatíva, de nincs hátsó rámpa. Csak oldalsó ki be szállás rakodás. És a Minyó 1/3 -al többet tud minden téren kivéve a sebesség ami ua. Persze hogy mennyi lenne a rendszerben tartás különbsége a 2 közt azt nem tudom.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 943
73 245
113
Az orosz bolond lenne nem kitartani az árat ha már hátra arcot csináltunk náluk. :D A Nato meg ha hivatalosan nem is írja elő mit vegyünk melyik típust de mint pl a Kub nál megmondja hogy az bizony nem kívánatos a Natoban. Kb az orosz helikkel is ez a helyzet. Usa vagy európai lehet csak mert akkor jaj nekünk, elmondanak mindennek mint brüsszelben.
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 549
947
113
Szvsz az árak minden oldalról magasak.. De a térség miatt. A csehek is pofátlan árat kaptak az F-16-osokra, ha jól emlékszem.
 

Hans

Member
2010. április 19.
168
1
18
Minyót meg nem akarunk... Aztán a végén majd lesz használt Pumánk vagy Cougar mint a románoknak vagy a bulgároknak.
esetleg Ka-26 igazi vegyi mentesítő helikoptert lehetne csinálni belőle. A Nato-ban csak nekünk lenne ilyen képességünk. :)

ÁLLJ!
1, A román Puma nem hogy használt, hanem SAJÁT munka az IAR Braşov-nál!
2, a bolgár Cougar olyan szinten új, mint a szlovén verzió. Echte vadonat új!

A sok hülye gazdag meg veszi a Ferrarit... :)
Node mit lehetne helyette? Ha bármi tender van, akkor az amcsik ajánlanak valami lestrapált gépeket és/vagy régebbi konfigot, ráadásul drágán... Az Eurocopterekről meg kb. annyi minőséggel kapcsolatos rossz hír terjed, mint az Agustáról. :) Ráadásul ezek is pokoli drágák.

1, Honnan tudod te, hogy az amerikaiak használt lestrapált konfigot ajánlottak? Mert volt a Huey sztori? És? A Sikorsky emberei meg mint olyanok még csak nem is járt a HM-ben mi? :p
2, Az Eurocopterek-t és az AugustaWestland-ot egy mondatban használni minőség terén? Hűha....
Az, hogy az NH90 egy rakat szar, az egy dolog. Ettől Még az Eurocopter esetén a AS355/355, EC135/145/635, Cougar/Caracal/Puma gépekről hol is az a hej de rossz vélemény ami meg van az AW típusainál? Mert ott aztán van szar bőven Merlin, AW139, AW109 helikkel...
3, Honnan tudod, hogy pokoli drágák? Kértél ajánlatot? Hende mondta? (Nohisz, az akkor se mondana semmit, ha kínoznák - ő mindent mond, ami igazából semmi.)

Imike, a végével nem értek egyet (bár tudom ez csak egy álom), de az elejével annál inkább, sőt majdnem kimondtad a tutit ! Megvan az ideális megoldás (csak az a k...a pénz), pont mint a törökök: AW-149 meg A-129 Atak ! Had szóljon ! Jöhet a tököm is, szarrá lőjük ! Ha egy ilyen fincsi kis csomagot kapnának a magyar katonák, kirepülnék magukból a lelket is, és hazavágnák még az izraelieket is ! Így legyen ! Kapják meg ! Megérdemlik ! Éljen a dupla AW-129-149 !

Leszámítva, hogy a Sikorsky T70 az AW149-et úgy elp*csázta a törököknél, hogy ehhaj, nem is ügy. Az olaszok még játszották is a bazármajmot a vereség után, de hát ennyit tudnak. Még veszteni is szarul... A gép megvégülis annak nem kellett, akinek készült. Szóval éljen a 129-149! Olyan fincsi lenne ez a csomag, hogy még fintorogni is lehetne rá. Oszt meg képzelem egy izraeli AH-64D "Saraph" - UH-60L "Yanshuf" páros mekkora vacak a csúdálatos, bizonyítatlan és atomremek AW129-149 pároshoz. Olvassunk már egy kicsit inkább utána és utána örömködjünk.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 943
73 245
113
Elnézést Hans, úgy rémlett mintha a románokra valami noé bárkájából kidobott masinát sóztak volna és csak a felújítást végezték saját hatáskörben. Ezek szerint tévedtem.
Na de ha nekik meg a bulgároknak is futotta új gépre akkor nehogy már ez az ország ne tudjon 1-2 tucat normális szállítót venni, lehetőleg nem hitel meg izé megoldásokkal mert elsírom magam...
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 312
8 814
113
Egyszer már írtam, hogy ne várjon senki harci heli vásárlást, lásd:

http://videotar.mtv.hu/Videok/2013/05/29/07/Jov_re_hadrendbe_allhat_a_medinai_radar.aspx

Miután Hende Csaba elmondta, hogy kifejezetten szállító helikoptereket fogunk venni:

Riporter: A harci helikopterek ügyében sem állunk túl jól, ott van-e reális lehetőség?

Hende: Jelenleg nem látok ilyen reális lehetőséget. Az a helyzet, hogy a szállító helikopterek és a harci helikopterek - bár mindkettő katonai gép - között óriási különbség az, hogy a szállító helikopterek a civil élet, a polgári lakosság védelmében, katasztrófa védelemben - legyen az árvíz, erdőtűz, vörösiszap katasztrófa - is elengedhetetlenek. A harci helikopterek egy kiterjedtebb katonai konfliktus esetén nyernek jelentőséget, ilyet rövid és közép távon nem valószinüsíthetünk. Ez egy olyan kérdés, amit meg lehet oldani később is, de a szállító helikopterek kérdése az égető. (Majd megint a kidőlt villanyoszlopok és az áramellátás helyreállítása következett ...).
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 113
113
Helikopter ügyben ne feledjük, hogy idehaza soha nem a legolcsóbb, hanem mindig a legdrágább ajánlat a befutó. Amire utólag húzzák rá, hogy egyfelől ez volt a legkedvezőbb ajánlat, másfelől nem volt más alternatíva. Majd a döntés minden egyes részletét titkosítják 80 évre. Nem a költséghatékonyság a cél. Külön ügyelni kell arra, hogy maga a beszerzés se tartalmazzon sok kedvezményt, de biztos ami biztos, a későbbi üzemeltetés költségei is legyenek lehetőleg jó magasak. Külön kiemelendő, lehetőleg elkerülhetetlen legyen egy-két zsírosabb infrastrukturális beruházás is. Miért? Mert csak egy ilyen konstrukcióra lehet ráigazítani áramvonalasan a hazai politikusközeli bonyolítókáeftékkel teletűzdelt mutyiapparátust.
Egy helikopterbiznisz nem a huszonakáhány gépről, nem a "helikopterképességről" szól, hanem arról az irgalmatlanul gazdag húsosfazékról, ami tele van mindenféle sajátos árrésekkel, százalékokkal, megkerülhetetlen közbenjárókkal, ködös különalkukkal és elherdált adóforintokkal. Jó drága, sok a probléma vele, zavaros az összkép? Hajrá!
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 312
8 814
113
Tud valaki valamit a Mi-24-eseket repülő Phoenix harci helikopter alakulatunkról?

Csak azért kérdem, mert ez találtam róluk a Magyar légierő bemutatásánál:

This is the attack helicopter battalion of the 86th Wing. This unit has recently been disbanded and a new regiment, in combination with the transport helicopters, will be formed.
 

arpiel

New Member
2013. július 21.
16
0
1
Hans, az izraeli helikopterflottával igazad van. Kicsit eltúlztam a lelkesedést. De ha beérik a két olasz gép, én nem hiszem, hogy úgy 35-40 évig gond lenne a MH flottával (hadrendbe állítástól). Ezt nehéz lenne elmondani a többi régebbi típus esetén. A török Atakot meg komolyan vesd össze a leszerelt (vagy föl nem szerelt) radaros Longbow Apache-al. Csak ágyú meg páncélzat terén van lemaradása (rakéta fegyverzet dettó vagy jobb). De csak jóval olcsóbb megvenni meg üzemeltetni, kisebb, könnyebb, nehezebben észlelhető stb. Ár-érték arányban szerintem a legjobb (21-25 m$ ?) Csak egy jó ellentételezési szerződés kell (jobb mint a Gripennél). De nem mond azt, hogy nem egy kiköpött Gripen a harci helik közt a Mangusta. Pásszolna
 

arpiel

New Member
2013. július 21.
16
0
1
<- Vegyük inkább meg ezt: AH-56A Cheyenne (lsd.profilképem), van még néhány a múzeumokban. Körbeforgó érzékelőtorony és ülés, hátratüzelési mód a gépágyúval, tolólégcsavar, 400 Km/h sebesség mi tud ilyet ma ?
 

alfa74

Well-Known Member
2013. március 15.
1 118
153
63
Nekem továbbra is az a véleményem, hogy szállító helikoptereknél a két szóba jöhető típus az AW-101 és az S-70. Sőt az S-70 mellett van még egy alternatíva az UH-60M.http://helicopters.findthebest.com/compare/12-13/Sikorsky-UH-60M-BLACK-HAWK-vs-Sikorsky-S-70i-BLACK-HAWK
Mind a kettő ízig-vérig katonai gép a tervező asztal óta! Mindkettő vastagon felfegyverezhető!
Nem is értem (illetve dehogynem) ,hogy hogyan merülhet egyáltalán fel katonai szállító feladatokra az AW-109 és a 139?
Az AW-101 is katonai gépnek készült már eleve, lehajtható hátsó rámpákkal, nem csak oldal ajtókkal!
http://www.agustawestland.com/product/aw101-1
Ezek mellé pedig 6-8 harci heli (T-129),nem nagy tétel.
Azzal érvelni, hogy ezek (mármint a harci) nem a lakosság védelmére vannak elsődlegesen, hát legalább is elfogadhatatlan érv!
A vadászrepülők és a kézi fegyverek sem a katasztrófa elhárítást szolgálják, mégsem mondanám azt ,hogy rövid távon nincs rájuk szükség!
Nem jó irányba mozdul el a HM kommunikáció iránya! Ne a katasztrófa védelemmel keljen már minden beszerzést megmagyarázni! Tisztán kell látni és láttatni végre, hogy ezek elsődlegesen emberek gyilkolására alkalmas eszközök .Azért van rájuk szükség, mert jöhet egy olyan helyzet bármikor, hogy szükség lehet rájuk. Ne legyen! Addig is legyenek szépek, meg jajj de sok homokzsákot elbíró, a repülőnapokon fasza VIP repülésre és dicsekvésre alkalmas gépek! De ne ez legyen az elsődleges szempont!
 

therob

Well-Known Member
2012. december 26.
925
256
63
alfa74

AW-101-re annyi esély van mint az NH90re. Mi valami "régi" helikoptert választunk majd. + az AW-101 túl "nagy" nekünk.
 

piratvitorla

Member
2013. március 4.
292
1
18
A két európai (nem olasz!) gépről:
Az NH-90 (10600kg) max felszálló súlya némileg kisebb, mint a Mi-8/17 (12/13t) hasonló értéke. A Merlin ennél valamivel nagyobb, kb 14t.
Mindkét típus már kezdi kiforrni magát, amit a műveleti alkalmazás is bizonyít. Irak és Afganisztán kemény lépcsőfok egy új típusnak...
Az NH-90 egyébként elég jónak tűnik. Az elterjedt negatív infók jelentős része hülyeségnek tűnik. Például a tehertér mérete nagyságrendileg hasonló a Mi-8/17-hez. Talán a belmagasság tűnik kisebbnek. És ne feledjük a rámpát se...
Az ára: ki tudja mennyi? Senki... Akkor tudnánk meg, ha lenne ajánlat rá. De akkor is csalóka, mivel az egyikhez semmit se adnak, a másikhoz meg van logisztikai csomag, kiképzés, szimulátor, NVG, fegyverzet stb...
 

therob

Well-Known Member
2012. december 26.
925
256
63
Én úgy tudom, hogy a korai NH90-eseket kritizálták pl. a németek már vagy 2-3 éve. Azóta változhatott a helyzet ahogy te is írod, én kíváncsi leszek az afgán kiküldetésük eredményére. Ha lenne egy kis előrelátás/logika akkor választhatnánk ezt a típust is.
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 549
947
113
@Hans
<i>1, Honnan tudod te, hogy az amerikaiak használt lestrapált konfigot ajánlottak? Mert volt a Huey sztori? És? A Sikorsky emberei meg mint olyanok még csak nem is járt a HM-ben mi? :p</i>
Ajánlottak már bármit is? 1. Mindig drágán mérik a gépeiket... Amúgy nem csak ebben a régióban. Vagy úgy gondolod, hogy ha legutóbb a cseheknek nem akartak F-16-ost adni normál áron, akkor nekünk majd a két szép szemünkért tuti üzletet ajánlanak?

<i>2, Az Eurocopterek-t és az AugustaWestland-ot egy mondatban használni minőség terén? Hűha....
Az, hogy az NH90 egy rakat szar, az egy dolog. Ettől Még az Eurocopter esetén a AS355/355, EC135/145/635, Cougar/Caracal/Puma gépekről hol is az a hej de rossz vélemény ami meg van az AW típusainál? Mert ott aztán van szar bőven Merlin, AW139, AW109 helikkel...</i>
Csak az NHC90-el lettek volna gondok? Azért nem olyan rég még több cikk is volt a Tigrisekkel kapcsolatos problémákkal. A kettő közül én is inkább egy EC-re szavaznék, de azért egyáltalán nem "ég és föld" a különbség.

<i>3, Honnan tudod, hogy pokoli drágák? Kértél ajánlatot? Hende mondta? (Nohisz, az akkor se mondana semmit, ha kínoznák - ő mindent mond, ami igazából semmi.)</i>
Több helyen volt róla szó... Vagy gondolod, hogy ha a magyarok kérnek ajánlatot, akkor az -az előbbiek szerint az amcsikhoz hasonlóan- mindenki hozzánk vágja, úgy, hogy még ők fizetnek?