[HUN] Helikopterbeszerzés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
Majdnem, most már 2x, de egyszer biztosan. Lehet odafigyelni rá.
Látványos és az ukránok abban nagyon jók, hogy eladják a semmit sikerként.
Pláne most, mikor 0 értelmes eredményt tudnak hetek óta felmutatni, csak a bré megy egyre lejjebb a torkukba...

Viszont szerény véleményem szerint nem működik a dolog, úgy, hogy elég közel bírjon menni hozzá. Ha a forgószárny fölé bírna evickélni akkor esetleg, de látszik, hogy eléggé nyélen megy a masina... vagyis tized másodperceik sincsenek jó pozícióba kerülni, aztán már csak utána nézni tudnak.
Oldalról, ha bekerül egy ilyen kis szutyok a forgószárnyból jövő lefelé áramló levegőbe, akkor az úgy fogja eldobni, mint a büdös sz@rt...
Ha belekalapálod számológépbe az adatokat, akkor az fog kijönni, hogy kb. 25m/s az un. közeli indukált sebesség, ezek a kis drónok, meg nem bírnak 25-ös varióval emelkedni... Ráadásul nem is szemből ment rá, ahonnan még valami esélye is lenne, hanem így oldalról.. Ebből látszik, hogy csak a félcédulás prolihadseregnek csinálnak egy kis látványpálinkafőzdét az ukrik, de tudják ők is, hogy k@va nagy szerencsével is csak minden századik helikopternek tudnának ezzel a kis fossal kárt okozni. ( sok mindenre jó a drón, de erre teljességgel alkalmatlan)
Ráadásul létezik a helikopterre már évtizedek óta gyógyszer. Úgy hívják divatos néven, hogy MANPADS... ráadásul az ukrik annyit koldultak belőle, hogy a fél nátó készlet náluk van már, és az sem ért szart se.
Az orosz helikopterek meg úgy repkednek keresztül-kasul, mint a krautok a háború alatt...
Mióta is nem óbégatnak tele pofával az ukrik, hogy lelőttek Ka-52-t, Mi-28-at, vagy bármit... tök érdekes. ;)
Ezek a max létszamok semmire nem jók, mert csak az emberrel szamolnak.
Csak azért írtam, mert kb. fél éve a fundamentalista H225 felszopók az életükre esküdöztek, hogy ebbe a kis utastérbe bele lehet préselni 28 szerencsétlent.
Fogd már fel a @$&+ életbe már hogy a gépek életének nagy része üresen végrehajtott kiképzési repülésekkel telik el!
Ha minden repülésen ott hiénázna Viktor akkor se kerülne a repültetése semmibe! ( tervezett kiképzési repüles.)
Én amúgy simán árulnék rá jegyet a honvéccség helyében, mikor üresen megy a masina. :D
Megközelítőleg negyvenezerszer hatékonyabb honvédségpropaganda lenne, mint a városligetben megszellőztetett bármilyen szakadt pzh, leopard, gidrán, meg a többi fostalicska, ráadásul teljesen ingyen, sőt még pénzt is hozna.
 

Hortator

Well-Known Member
2019. június 27.
929
3 382
93
Nincs bennük repült idő és ez a legkisebb bajuk. Azok a helikopterek olyanok, mintha 2024-ben egy Trabantot reszelgetnél.
Kicsit off-nak tűnhet, amit írok, de a hasonlatod sántít szerintem. Ui. meglepődnél, felénk mennyi Trabi jár még az úton, a vállalható állapotúaktól a legkiválóbb tip-top patika OT-kig. A szemben lakó szomszédom, egy 80+-os öregasszony egyedül tartotta fenn (szerelte is!) és járt vele még pár éve is (azóta már az egészségi állapota miatt eladta, de a Trabi működőképes volt).
De ezt írhattam volna régi Swiftekről is akár, olyanok is vannak erre, akár a szomszéd utcában, amiket simán elfogadnék. De pl. ezért nincsenek már pl. Zsigulik, mert az utolsó jó állapotúakat is felvásárolták és elpusztították (szarrá hajtották, majd féltolták valamelyík tanya mögé szétrohadni) a c...nyok.

A lényeg, hogy amíg van valamihez 1. akarat, 2. pénz, 3. szakértelem (ahogy pl. ezekhek a Trabikhoz is megvan mind a három), addig az életben tartható. A Milekhez az országban a 2-3. egyértelműen megvan ma. Innentől kezdve (lásd a múltból pl. a MiG-29, a Szu-22 sorsát) nem kérdés, mi hiányzik a Mileknél - már megint...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 461
84 504
113
Kicsit off-nak tűnhet, amit írok, de a hasonlatod sántít szerintem. Ui. meglepődnél, felénk mennyi Trabi jár még az úton, a vállalható állapotúaktól a legkiválóbb tip-top patika OT-kig. A szemben lakó szomszédom, egy 80+-os öregasszony egyedül tartotta fenn (szerelte is!) és járt vele még pár éve is (azóta már az egészségi állapota miatt eladta, de a Trabi működőképes volt).
De ezt írhattam volna régi Swiftekről is akár, olyanok is vannak erre, akár a szomszéd utcában, amiket simán elfogadnék. De pl. ezért nincsenek már pl. Zsigulik, mert az utolsó jó állapotúakat is felvásárolták és elpusztították (szarrá hajtották, majd féltolták valamelyík tanya mögé szétrohadni) a c...nyok.

A lényeg, hogy amíg van valamihez 1. akarat, 2. pénz, 3. szakértelem (ahogy pl. ezekhek a Trabikhoz is megvan mind a három), addig az életben tartható. A Milekhez az országban a 2-3. egyértelműen megvan ma. Innentől kezdve (lásd a múltból pl. a MiG-29, a Szu-22 sorsát) nem kérdés, mi hiányzik a Mileknél - már megint...
Ha a Trabi elromlik mi történik? Megáll az út szélén asorfőr meg idegeskedik. Ha a helikopter romlik el, az nem áll meg a levegőben ahnem lezuhan...
Tudok róla, de lennének megoldások (a gyártó negligálásával) a hosszabbításra, javításra, illetve a modernizációra is. De "Trabant" állapotban is a "van valamink" és a "nem jött meg a cucc nem repülünk" közötti különbséget jelenthetik. Nyilván fegyver (is) kellene, vannak noninvazív, integrációs átalakítást nem igénylő lehetőségek.
Értelemszerűen szükségmegoldás, csúnyán néznének az oroszok és nem felelne meg minden adminisztrációs követelménynek.
Neked is csak azt tudom mondani mint fentebb. Lehet kókányolni, csak ha nem jön be akkor mindenki meghal a gépen!!!
 

Hortator

Well-Known Member
2019. június 27.
929
3 382
93
Ha a Trabi elromlik mi történik? Megáll az út szélén asorfőr meg idegeskedik. Ha a helikopter romlik el, az nem áll meg a levegőben ahnem lezuhan...

Neked is csak azt tudom mondani mint fentebb. Lehet kókányolni, csak ha nem jön be akkor mindenki meghal a gépen!!!
Nem feltétlenül zuhan le és nem feltétlenül hal meg mindenki. mint ahogy fordítva is igaz: lehet, hogy a trabantos ember esélytelen a túlélésre ha a műszaki hiba jellege vagy a körülmények (pl. szemből szabálytalanul előző bármely modern autóval csattan) olyanok. A Hip-ekből ezrek repülnek még ma is minden földrészen, és idén elvileg ez a három eset volt:
UN PEACEKEEPING HELICOPTER CRASH-LANDS IN CENTRAL AFRICAN REPUBLIC
3 soldiers killed in helicopter crash in Algeria
A Colombian army helicopter has crashed in a rural area of the country’s north, killing 9 soldiers
Nem azt mondom, hogy nincs igazság abban, amit mondasz, hanem, hogy túl sarkos, egyáltalán nem életszagú. Modern helikopterek is leesnek (vagy nem) és azokban is ugyanúgy meghalnak az emberek (vagy nem). De nem azon múlik ténylegesen, hogy lezuhannak-e és, hogy meghalnak-e, hogy modern vagy régi madarat repülnek. Különben e logika alapjánjó pár országban már nem is létezhetnének ilyen járművek.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 461
84 504
113
Nem feltétlenül zuhan le és nem feltétlenül hal meg mindenki. mint ahogy fordítva is igaz: lehet, hogy a trabantos ember esélytelen a túlélésre ha a műszaki hiba jellege vagy a körülmények (pl. szemből szabálytalanul előző bármely modern autóval csattan) olyanok. A Hip-ekből ezrek repülnek még ma is minden földrészen, és idén elvileg ez a három eset volt:
UN PEACEKEEPING HELICOPTER CRASH-LANDS IN CENTRAL AFRICAN REPUBLIC
3 soldiers killed in helicopter crash in Algeria
A Colombian army helicopter has crashed in a rural area of the country’s north, killing 9 soldiers
Nem azt mondom, hogy nincs igazság abban, amit mondasz, hanem, hogy túl sarkos, egyáltalán nem életszagú. Modern helikopterek is leesnek (vagy nem) és azokban is ugyanúgy meghalnak az emberek (vagy nem). De nem azon múlik ténylegesen, hogy lezuhannak-e és, hogy meghalnak-e, hogy modern vagy régi madarat repülnek. Különben e logika alapjánjó pár országban már nem is létezhetnének ilyen járművek.
Ha a levegőben romlik el, az minimum kényszerleszállás. Az ukrán háború pedig nagyon jól megmutatta azt amit amúgyis tudott mindenki: nincs túl sok esélyed túlélni, mert olyan elemi dolgok hiányoznak a helikopterről, mint az energiaelnyelő ülések (és ha jól rémlik még önzáró üzemanyag-tartálya sincs). És nem csak a pilótáknak nincs ilyesmi, ahnem a deszanttérben a katonáknak sem.
 
  • Tetszik
Reactions: Ladxaap

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 679
42 108
113
Ha a levegőben romlik el, az minimum kényszerleszállás. Az ukrán háború pedig nagyon jól megmutatta azt amit amúgyis tudott mindenki: nincs túl sok esélyed túlélni, mert olyan elemi dolgok hiányoznak a helikopterről, mint az energiaelnyelő ülések (és ha jól rémlik még önzáró üzemanyag-tartálya sincs). És nem csak a pilótáknak nincs ilyesmi, ahnem a deszanttérben a katonáknak sem.
honnét hiányoznak ezek? melyik típusról beszélsz?
Minkét Airbus helinken van önzáró üzemanyagtartály, páncélozott pilótaülés meg egyé túlélést segítő megoldások...A SOF 225-ösön egész komoly önvédelmi rendszer is van.
 
  • Tetszik
Reactions: Tumpek

Bálint

Well-Known Member
2020. augusztus 31.
10 313
34 987
113
honnét hiányoznak ezek? melyik típusról beszélsz?
Minkét Airbus helinken van önzáró üzemanyagtartály, páncélozott pilótaülés meg egyé túlélést segítő megoldások...A SOF 225-ösön egész komoly önvédelmi rendszer is van.
Gyanítom az orosz gépekről beszélt
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 679
42 108
113
H145M:
Mindkét pilótaülés páncélozott, védett kézi lőfegyverek tüzével szemben. Az üzemanyagtartályok önzáródóak, 20 mm gépágyú lövedékek és repeszek sem képesek üzemanyag elfolyást vagy meggyulladást előidézni. A csúszótalpak és speciális kialakítású ülések energiaelnyelő funkcióval is bírnak. A rendszerek és a vezetékek többszörös redundanciája tovább növeli a helikopter túlélőképességét.

H145M fejlett önvédelmi rendszerrel rendelkezik: a AAR–60 rendszer érzékeli légvédelmi rakéták intenzív hőkibocsátását és riasztja személyzetet illetve szükség esetén gyorsan aktiválja a rakétaindítás irányának megfelelő zavarótöltet-kivetőket. Ezekből négy található a helikopter talpaira szerelve, egyenként 30 darab ún. infracsapdát tartalmaznak. A típuson radarbesugárzás érzékelő nincsen, de az imént említett önvédelmi rendszerrel valamennyi magyar felségjelű gép fel van szerelve.

H225M

A gép egész szerkezetét a futóművekkel és az ülésekkel együtt arra tervezték, hogy elnyelje a földhöz csapódás energiáját és a lehető legjobban megvédje utasait. A pilóták ülései 7,62 mm-es lövedékek ellen védettek, de az utastér és pilótafüle is tovább páncélozható kevlárpanelekkel, ha kockázatosabb küldetésre indul a helikopter. Az üzemanyagtartályok önzáróak, így találat esetén az üzemanyag elfolyása és meggyulladása megakadályozható.[4]

A meglepetésszerű támadások ellen a helikopter fel van szerelve: radarbesugárzás-jelzővel (RWR), lézerbesugárzás-jelzővel (LWR) és rakétaindítás-jelzővel is. Ez utóbbi érzékeli légvédelmi rakéták intenzív hőkibocsátását és riasztja a személyzetet, illetve szükség esetén gyorsan aktiválja a megfelelő zavarótöltet-kivetőket. Utóbbiak mind a hőérzékelős, mind a radarvezérlésű rakéták ellen rendelkeznek megfelelő zavaró töltetekkel (infracsapdák, dipol-kötegek). Az infra-tartományban működő hőérzékelő rakéták és érzékelők (IRTS) dolgát tovább nehezíti, hogy az ún. árnyékolók gázturbina kiáramló égésgázaihoz hideg levegőt kevernek, így tizedére csökken a helikopter „infravörös lábnyoma”. A rotorok lapátjai is lövedékállóak abban az értelemben, hogy több találat után is működőképesek maradnak, nem törnek el – még ha lyukakkal vannak is tele. A helikopter szinte minden fontosabb rendszere „többszörözve” van: egyik meghibásodása esetén egy másik veszi át a szerepét.

(önvédelmi rendszer SOF 225-ösökön van csak)
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 461
84 504
113
H145M:
Mindkét pilótaülés páncélozott, védett kézi lőfegyverek tüzével szemben. Az üzemanyagtartályok önzáródóak, 20 mm gépágyú lövedékek és repeszek sem képesek üzemanyag elfolyást vagy meggyulladást előidézni. A csúszótalpak és speciális kialakítású ülések energiaelnyelő funkcióval is bírnak. A rendszerek és a vezetékek többszörös redundanciája tovább növeli a helikopter túlélőképességét.

H145M fejlett önvédelmi rendszerrel rendelkezik: a AAR–60 rendszer érzékeli légvédelmi rakéták intenzív hőkibocsátását és riasztja személyzetet illetve szükség esetén gyorsan aktiválja a rakétaindítás irányának megfelelő zavarótöltet-kivetőket. Ezekből négy található a helikopter talpaira szerelve, egyenként 30 darab ún. infracsapdát tartalmaznak. A típuson radarbesugárzás érzékelő nincsen, de az imént említett önvédelmi rendszerrel valamennyi magyar felségjelű gép fel van szerelve.

H225M

A gép egész szerkezetét a futóművekkel és az ülésekkel együtt arra tervezték, hogy elnyelje a földhöz csapódás energiáját és a lehető legjobban megvédje utasait. A pilóták ülései 7,62 mm-es lövedékek ellen védettek, de az utastér és pilótafüle is tovább páncélozható kevlárpanelekkel, ha kockázatosabb küldetésre indul a helikopter. Az üzemanyagtartályok önzáróak, így találat esetén az üzemanyag elfolyása és meggyulladása megakadályozható.[4]

A meglepetésszerű támadások ellen a helikopter fel van szerelve: radarbesugárzás-jelzővel (RWR), lézerbesugárzás-jelzővel (LWR) és rakétaindítás-jelzővel is. Ez utóbbi érzékeli légvédelmi rakéták intenzív hőkibocsátását és riasztja a személyzetet, illetve szükség esetén gyorsan aktiválja a megfelelő zavarótöltet-kivetőket. Utóbbiak mind a hőérzékelős, mind a radarvezérlésű rakéták ellen rendelkeznek megfelelő zavaró töltetekkel (infracsapdák, dipol-kötegek). Az infra-tartományban működő hőérzékelő rakéták és érzékelők (IRTS) dolgát tovább nehezíti, hogy az ún. árnyékolók gázturbina kiáramló égésgázaihoz hideg levegőt kevernek, így tizedére csökken a helikopter „infravörös lábnyoma”. A rotorok lapátjai is lövedékállóak abban az értelemben, hogy több találat után is működőképesek maradnak, nem törnek el – még ha lyukakkal vannak is tele. A helikopter szinte minden fontosabb rendszere „többszörözve” van: egyik meghibásodása esetén egy másik veszi át a szerepét.

(önvédelmi rendszer SOF 225-ösökön van csak)
Te tényleg nem érted a beszélgetést amibe bekapcsolódtál?
 
  • Tetszik
Reactions: krisss

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 089
9 053
113
Mindkét pilótaülés páncélozott, védett kézi lőfegyverek tüzével szemben. Az üzemanyagtartályok önzáródóak, 20 mm gépágyú lövedékek és repeszek sem képesek üzemanyag elfolyást vagy meggyulladást előidézni. A csúszótalpak és speciális kialakítású ülések energiaelnyelő funkcióval is bírnak. A rendszerek és a vezetékek többszörös redundanciája tovább növeli a helikopter túlélőképességét.

H145M fejlett önvédelmi rendszerrel rendelkezik: a AAR–60 rendszer érzékeli légvédelmi rakéták intenzív hőkibocsátását és riasztja személyzetet illetve szükség esetén gyorsan aktiválja a rakétaindítás irányának megfelelő zavarótöltet-kivetőket. Ezekből négy található a helikopter talpaira szerelve, egyenként 30 darab ún. infracsapdát tartalmaznak. A típuson radarbesugárzás érzékelő nincsen, de az imént említett önvédelmi rendszerrel valamennyi magyar felségjelű gép fel van szerelve.
------
Nem kéne a H145M-et mint szuper túlélőképességű csatahelikoptert eladni.. Ezt a gépet senki se engedné ellenséges csöves légvédelmi eszközökkel rendelkező terület fölé, nem is beszélve a MANPADS, SAM által is védett területekről.. A kézi fegyverek is átütik, hiába páncélozott a pilótaülés, ha az egész kabin nem, különösen a szélvődőket. OK. 20mm gépágyú ellen segit az önzáró üzemanyag tartály.. De minden máson úgy halad át, mint fos a libán.. A redundancia fontos (nos ilyen pld. nincs az L-39NG-nél, ott amit ellőnek annak vége.)..
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 916
14 722
113
Nem kéne a H145M-et mint szuper túlélőképességű csatahelikoptert eladni.. Ezt a gépet senki se engedné ellenséges csöves légvédelmi eszközökkel rendelkező terület fölé, nem is beszélve a MANPADS, SAM által is védett területekről..
Azt azért megkérdezném, hogy ki döntött és miért döntött a gépágyú-konténer mellett?
Mégis mire számítanak?
Az ellenség villogó vörös nyíllal jelöli meg a légvédelmi tüzérség telepítési helyét, hogy tudják, hogy merre, mit kell elkerülni?
Még a sima NIR-ekkel is könnyen berepülnek a HMZ-be, nemhogy gépágyúkkal.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 679
42 108
113
Azt azért megkérdezném, hogy ki döntött és miért döntött a gépágyú-konténer mellett?
Mégis mire számítanak?
Az ellenség villogó vörös nyíllal jelöli meg a légvédelmi tüzérség telepítési helyét, hogy tudják, hogy merre, mit kell elkerülni?
Még a sima NIR-ekkel is könnyen berepülnek a HMZ-be, nemhogy gépágyúkkal.
COINT műveletre még jó lehet, ahol az PKM jelenti a tűzerő csúcsát...