[HUN] Helikopterbeszerzés

Ami az árat illeti várjuk meg a konkrét fejleményeket mielőtt még az "ahogy hallom"-ot konkrét tényként kezdenénk lassan kezelni. Az Uh-1es ami ősrégi csotrogány, használt és kicsi is volt végül is 14 millió dolláros darabárban jött ki.
 
Szerintem le kellene szögezni néhány alapelvet, ami -ha meg nem is gátolja- talán zabolázza némileg a fellegekben röppködést...  ;)

1) Az alapkérdés a hazai helikopteres képesség pőre túlélése! És kegyetlenül kevés idő van.

2) R.i.P. Mi-24, vele együtt a specializált harci helikopter, ilyenre jó sokáig nem lesz pénz és lényegtelen, hogy kellene -> pénz. Meg kell próbálni valamilyen kompromisszummal pótolni .

3) Értelmes üzemeltetés hazai viszonyok között csak az ügyletben foglalt supporttal képzelhető el.

4) A költségszámításnál a szükséges supportot is be kell számítani, mondjuk 10 éves lízing esetén ezt vehetjük nagyjából a gépek árának.

***

A szállítóhelikopterek váltásának két forgatókönyve jöhetne szóba:

- célszerű lenne két típussal számolni, egy könnyű és egy közepes típussal, ennek megfelelően most egy könnyű típust kellene beszerezni és nagyjavíttatni a Mi-17-eseket, néhány év múlva pedig elkezdeni ezek leváltását;

- mivel az idő szorít, a hírek szerint egy köztes típust választanának, ez lenne az AW139 (az A119-est elhagynám), mivel tender nélkül megy, mindegy, hogy azonos árban mi jöhetne még szóba, ha nincs mögötte államközi szerződés. Reménykedjünk, hogy a szerződés ki fog terjedni a supportra is!

 
 
Itt van egy Black hawk rendszeresítésről szoló cikk:

http://www.thinkdefence.co.uk/2010/01/so-how-much-is-a-blackhawk/

31 milliárd dollár 60 darab Black Hawkéret, Nagy Brittanniába.
 
http://edition.cnn.com/2010/WORLD/asiapcf/01/29/taiwan.arms/index.html

"The United States is going to sell 60 Black Hawk helicopters, totaling $3.1 billion, to Taiwan."
 
tallking: Tudom. De az volt a kérdés, hogy alap ár. Erre ment a 21-es info.
Ha most konkrét árat akarnánk azt úgyse tudnánk. Svéd UH60M ajánlat mondjuk lenne kiinduló pont, de annyira sokrétű lenne, hogy felesleges kiszámolni.
 
HindTheBest: A Mi-171 azért is jó, mert a személyzetet nemigen kell átképezni ergo nem kell annyi pénzt fektetni az átképzésbe.
 
A Mi-171-re éveket kellene várni (egyébként más típusokra is, csak az olasz mennyiség már le van gyártva)
 
Nem vagyok "műértő", de a Mi-171-et sokkal jobb helikopternek tartom. Ennek több oka is van, de a legfontosabb okok a:

-Nagyobb terhelhetőség (árvíznél nem mindegy, de az olasz heli a 2200 kg-os terhelhetőségével szerintem egy megpakolt UAZ-t vagy G mercit tuti nem bír el)

-A Mi-171 eleve katonai célra lett tervezve, és a Mi-8/Mi-17 által bőven van vele ilyen irányú tapasztalat

- A Mi-171 üzemeltetése valószínűleg nagyban hasonlít a Mi-17-ére, ezért könnyebb lesz rendszerbe állítani

- A Mi-171 több fegyvert tud hordozni, és az egyik gyártó oldalán az irányított pct. rakéta alkalmazása valós képességként szerepel

- Valóban várni kell a Mi-171-re, ellenben relatív olcsó, és könnyű üzemben tartani, és szerintem a hosszú várakozási idő is annak a jele, hogy kiváló típusról van szó

- Az olasz heli esetén nálam nem érv: a "gyorsan kell még ha szar is" illetve a "minden áron nyugat/NATO" felfogás sem!
 
fip7: ott a pont! Sajnos az ész érv is kevés mint már JÓ PÁRSZOR bebizonyosodott! Ha már ez lesz bár még  jó darabig keserű szájízzel fogom mondani ezt  a típust de ha mást nem akkor m-28- szerválnék be mellé ejtőernyőzni jobb és kicsit gyorsabb ill PT-6 a lelke! Ez vonatkozik a mi-24-re is ha sajna kivonnák SZERINTEM ésszerű volna inkább PC-9/ tucano kategóriájú géppel váltani ami több hasznú valamilyen szinten az albatrosok is helyettesíthetők és támogatásra szerintem megfelelő ja és annak is PT-6 a lelke, és olcsón üzemeltethető!
 
Fip7 és shornet24: mire megjönne az a Mi171 addigra már rég nem lennének meg a gyakorlott szerelők és pilóták. Másrészt egy hosszú távra tervezett eszközre az orosz befolyással történő szakítás igénye valóság. Háború esetén a helikopterflottának fontos feladatok jutnának és politikailag nem elfogadható, hogy orosz alkatrészektől függjön.
 
összevissza beszéltek. egyszer milyen jó a Mi171 mert katasztrófa helyzetben ennyit meg amannyit tud emelni másrészt még a Tucanó féle merevszárnyú is jobb az Aw139nél. Miért, a Tucanó mennyit tud segíteni katasztrófahelyzetben? Inkább vegyünk
 
Szerintem a hasra ütés szerű "szakvéleményeket" hanyagolni kellene már.

1. NATO tagként, de anélkül is, merítve eddigi történelmi tapasztalatainkból, új eszköz beszerzése nem történhet Orosz honból !

2. Hende tuti, a civil tv, civil közönségének beszélt, el kell adni a 20 db gép beszerzését, még ebben a pénztelen időben is valahogy. Eddigi miniszteri tevékenysége nem igazolja, hogy ne tenné lelkiismeretesen a dolgát.

3. Amennyiben az Olasz helikopter a befutó, az alapvetően szállító és még néhány katonai feladatra jó lehet. Az itteni és az AS cikkből egyértelműen kitűnik ez, még laikusnak is. Persze nem ártana tudni, tulajdonképp mit is tud konkrétan az a gép, amit Mi veszünk majd. Mellette, a Finnektől kapott 2db MI-8, valamint 2-4 db felújított, MI-17 még tovább üzemelhet, legalább addig, még be tudjuk szerezni az utódát.

4. A harci helikopter nem pótolható felfegyverzett szállítóval, a részletekre nem térnék ki miért is... Nálam hozzáértőbbek ezt jól tudják.  Itt komolyan meg kell vizsgálni, üzemben tartható-e még jó néhány évig a MI-24, ha költünk rá.

 
 
És Ka-60 hoz mit szóltok, vagy ez még csak szóba se jöhet?

http://www.kamov.ru/production/ka60/

 
 
Terminator, úgy tudom,hogy Ausztriának például nincs külön harci helikoptere. Az OH-58 Kiowa az egyetlen felfegyverzett helikoptertípusuk,és az is csak könnyű fegyverekkel van felszerelve.Szerintem nem feltétlenül kéne követni a példájukat. A cseh 24-esekre érdemes lenne rávetődni.