[HUN] Helikopterbeszerzés

piratvitorla

Pffffffffff! Az országunk legégetőbben sürgős ügye, ami sem halasztást, sem anyagi hiányt nem tűrhet... :(
 
Ha valaki még mindig álmodna nyitott szemmel:


http://nol.hu/gazdasag/20131116-helikopter_penz_nelkul?ref=sso

Nem is volt szó arról, hogy 2014-ben ki is fizetjük. Az uniós közbeszerzést aki ismeri - vagy általában a közbeszerzést - az nagyon jól tudja, hogy ez az eljárás rettentően meglassítja és megdrágítja (!) a dolgokat. Nekem volt szerencsém részt venni ilyenekben és nem tudok erről pozitívan nyilatkozni.
DE, ki kell írni, mert ezt vállaltuk az EU-val szemben a csatlakozási tárgyalások során. Ha nem tennénk meg, ugye nem kell ecsetelnem, mi történne.
És még hatalmas szerencsénk is lenne, ha a pályázók egyike sem támadná meg a döntést ... Amire, valljuk be, vajmi kevés az esély.
Az biztos, hogy a fizetési feltételek között halasztott és részletekben történő teljesítést fognak előírni, mivel nem lesz egyben százmilliárd forint arra, hogy perkáljunk egyből. És nem is logikus, hiszen a fegyverbizniszben (is) ez bevett szokás.
Hogy ki mi mennyit hova költött és költhetne, ez politikai kérdés is, de - mivel látom hogy sokan hajlamosak felejteni - csak halkan megkérdezem, hogy ugyan miért nem jön elő most mondjuk a meg nem valósult kormányzati negyedre eltapsolt milliárdok sorsa, az M6, M7 autópályákra - papíron elvert milliárdok - de közben több száz milliós koncessziós díjat fizetünk (lásd költségvetési törvény) jó pár szakaszért, az ilyen-olyan állami ingatlanok eladásából származó bevételek, (pl. Moszkva külker. képviselet, Postapalota), a BKV-nál kilopott vagyonok .. stb..
Szóval lehetne itt szemezgetni.
A legfontosabb föladat és mulasztás, sajnos, 8/17-esek tovább üzemeléséről szóló szerződés húzása, halasztása és ezzel legalább a szállítóflotta működőképességének megőrzése, ha már a 24-eseket végleg kivontuk.
Laikusként, a partvonalon kívülről persze könnyű szövegelni, de tárgyaló félként már sokkal nehezebb, az oroszok tudják, hogy nem áll jól a szénánk, nincs pénz, de mégis meg kell egyezni velük valamilyen elfogadható árban. Tehát nem mi vagyunk nyerő pozícióban, éppen ezért nagyon ügyesen kell lavírozni ezen a kényszerpályán.
 
Panzerfaust Én nem az Oroszok miatt aggódnék , a nyugat fogja foggal körömmel akadályozni a mi helikopter beszerzésünket.
Fura kimondani de ebben a sakkjátszmában jelenleg az Oroszok velünk vannak.
 
Panzerfaust Én nem az Oroszok miatt aggódnék , a nyugat fogja foggal körömmel akadályozni a mi helikopter beszerzésünket.
Fura kimondani de ebben a sakkjátszmában jelenleg az Oroszok velünk vannak.
Nem is aggódok az oroszok miatt, de azt tudni kell, amíg az új típus(ok) beállnak a rendszerbe, sztem legalább öt év el fog telni az addig lefolyó haccacáré miatt.
Azért írtam, hogy a vesztesek nagy büdös átlagban mindig - főleg ha ilyen összegekről van szó - megtámadják az eredményt.
És nyugaton tutira hülyét kapnának, ha az oroszok nyernék a tendert. (amúgy nem volna rossz új 171-esekkel dolgozni sztem)
A felszín alatt mennek már a nagy lobbitevékenységek az is fix.
A végkifejletre roppant kíváncsi leszek.
 
Az eddig megtudott tevek szerint kb. 100 milliárd Ft-tal számol a kormány (Hende ezt emlegeti), ami kb.: 400 millió dollár.

A vicc az, hogy ha megnézzük itt a HTKA-n ment híreket a helikopter beszerzésekről (Peru és Venezuela Mi-171, Brazília Mi-35 ...) és a beszerzések áráról, akkor kiderül, hogy 400 millió dollárból bizony nem csak az egy századnyi szállító heliket lehetne lecserélni, de a Mi-24-eseket is Mi-35-re.
Ha bárki nem hiszi, vegye elő a híreket és nézze meg a Mi-171 és Mi-35 árakat! (15 meg 17 millió/darabra jönnek ki).

A fő gond jelenleg szerintem nem is az, hogy ezek Orosz technikák, és a NATO ejnyebejnyézni fog ..., egyrészt más NATO tagokat sem érdekelt, másrészt a pénz beszél, ...

Hanem jelenleg a fő gond az, hogy ebbe a 400 millió dollárba most már a mentő helikopterek cseréjének is bele kell férnie!!! Tehát ha vennénk Mi-171-et, akkor azért nem vennénk mellé Mi-35-öt is, mert a maradék pénzből (amit csak a honvédségre kellett volna fordítani) mentő helikoptereket is kell venni!

És itt jön a képbe, hogy az Oroszoknak vannak megfelelő mentő helikoptereik? Tudtommal nincsenek, nem hiszem, hogy Mi-171-el, vagy KA-60-assal fognak 1-1 sérültet szállítani, meg leszállni a tetőn elhelyezett leszállóra.
Vagyis ha úgy írják ki a tendert, hogy mentő heli is, na akkor az Oroszok be se fogják adni az anyagot, mert valjuk be, mentő heliből sokkal jobbak és megfelelőbbek a nyugatiak.

Vagyis ez már két ok: a mentő helik miatt nem lesz Mi-35 (elviszik az árát) és Mi-171 sem (mert másik gyártó kell).
 
Imikével maximálisan egyetértek!
Annyit tennék hozzá ,hogy ha a nagy medvével szerződünk kitudja elégíteni az igényeinket.
pl: Mi-171 ,Mi-35, Ka-226. (van még tudom más is)

De az említett NATO, EU. és persze ,hogy már a légi mentőknek katasztrófavédők TEK ,meg kitudja még kinek kell majd még helikopter.
Emiatt szerintem csak a AW vagy az Eurocopter jön majd szóba.
 
Egy dolgot elfelejtettetek.
Lehetne akár PZL is.
Bár a W-3 Sokol közepes kategóriájú. A W-4 pedig könnyű.
Politikailag jó döntés lehetne. Igazából a Sokol rengeteg változatban létezik, nyúzzák is ezen változatokat.
Esetleg lehetne mentő, rendőr helikopter. A TEK-nek külön gépet tartani szerintem egy baromság. Vagy politikailag megbízhatatlannak tartanák a légirendészetet is?
Talán jobb híján válthatná a Mihukat is... Van felfegyverzett verzió is, használják is egy ideje.

Viszont...
Papíron az AW-139 gyorsabb, erősebb, messzebb megy, ésatöbbi.
Ugyanúgy 6400 kg-os max. felszállótömeg mellett.

http://en.wikipedia.org/wiki/AgustaWestland_AW139

http://en.wikipedia.org/wiki/PZL_W-3_Sokol
 
Ebből a kormányzati ciklusból még van több hónap. Elméletben semmit nem késett le a kormány, a tender kiírásával. Igaz, meg is tehette volna már. Miért is nem tette, ennek ezer meg egy oka lehet. Talán lefújtuk, talán csak halasztunk, talán nem tudjuk még most sem igazán mit is akarunk ? Talán a háttérben folyó intenzív gyártói lobbi tevékenység folytán el sem tudjuk dönteni mi legyen a tenderben ? valamint még "sokan mások" oka lehet hogy nem írták még ki. Mi itt nem tudjuk miért is. Találgatás megy itt is, ennél több nem. Konkrét hivatalos információja nincs az itt írók közül senkinek.
 
Én azt mondom, hogy helytelen volt a tenderbe belekeverni a mentő heliket is.
Egyrészt a honvédségre talán nagy nehezen rászánt összeget csökkentik (olyanról nem hallottam, hogy a mentő helik miatt növelnék a 100 milliárdot), másrészt a lehetséges gyártók számát csökkentik velük.
 
Mi itt nem tudjuk miért is. Találgatás megy itt is, ennél több nem. Konkrét hivatalos információja nincs az itt írók közül senkinek.

Ki írta, hogy ő tudja a tutit?
Számomra egyértelmű, hogy a hozzászólók ötletelnek.
Amúgy neked is van egy adag igazad.
Ismerve a kormányt akármikor beadhatja valaki, és rögtön alkotmányba is foglalhatják.
 
Igaz nem vagyok kompetens, de láttam egy két gépet közelről, szerintem mentőhelikopternek a Ka-226 felelne meg legjobban. A látott képek alapján a beteg elhelyezés és fülke méret lapján ez tűnik a leghasználhatóbb gépnek.

Ka-226T_Kz(2).jpg


Viszont kutatómentő feladatra mindenképpen egy nagyobb típust kellene választani Pl:AW-139,-169,..stb
 
"Ebből a kormányzati ciklusból még van több hónap. Elméletben semmit nem késett le a kormány, a tender kiírásával."

Gyakorlatban a tendert a kormányzati ciklus elején ki kellett volna írni, hanem az elöző végén. Idén 2 azaz 2db milt tudtak a fő szempont árvizi védekezésre összerakni. Akkor el lehet képzelni mi a helyzet amikor nincsenek kirakatban, nem képviselnek prt.
 
Nem kutató-mentő helikopter kell, hanem olyan helikopter ami arra is alkalmas. Éjjel-nappal.