[HUN] Helikopterbeszerzés

Azért kell kutató-mentő helikopter, mert akkor minden repülőjárat elkerülné az országot. A felettünk elrepülő repülőgépet fizetnek a légterünk használatáért, hasonlóan az autópálya díjhoz. A befizettet pénzért járnak szolgáltatások. A kutató-mentő szolgálat kötelező a nemzetközi szerződések értelmében. Vannak országok ahol civil cégek végzik ezt, nálunk az állam az MH-t bízta meg a feladattal.
 
Meg azért is kell kutató-mentő helikopter, hogy legyen aki biztosítsa a honvédség többi típusának az ilyen jellegű "szolgáltatást"...
 
Az államnak a fent említett útvonal használati díjakból sok milliárdos bevétele van (HungaroControl). Ennek egy apróbb szeletét vissza kell (kellene) forgatni a kutató-mentő szolgálatba. Ez évi pár száz millió lehet szerintem.
 
A kamovra már gondoltam korábban én is mert kicsi (Nincs farokrotor pl, és egy mentő helikopternek a leszállóhely mérete nem mindig fcipálya méret) szintén de nagyon sokoldalúan felhasználható egy-eg
y gép. Gyakorlatilag elég a hátsó részt leszerelni csak. Olyan modulos szerkezet ha jól emlékszem. Nem beszélve arról hog
y nálunk 30 éve ismert típus a mezőgazdaságban. Nem tűnik bonyolult gépnek és elterjedt mindenfele. És rendkívül mozgékony gép aki látta repülni tudja miről beszélek.aviastar.org/helicopters_eng/ka-226.phpairliners.net/aircraft-data/stats.main?id=259

Az ára 2,5-3 millió dollár. De így akár 2 kétféle kialakítású gép is kiválthat ó lenne 1-el csak a rakteret kell cserélni.Akár kiképző-permetező-rendőrségi-vip-tartalék mentő feladatkörben pl.
ka226-2.jpg


ka226-2.jpg


Russian-Air-Force-Kamov-KA-226T-Helicopter_26112.jpg


Ka-226_ambulance_module_maks2009.jpg
 
Antigonosz!
A KA-226 nem sokban egyezik a 26-al.
Példának okádék más hajtóműve és más műszerezettsége van.
A koax rotor pedig annyira nem egyszerű szerkezet.

Mit permetezne, amikor nem kiképző/mentő/wip?

Amúgy igen, akár jó is lehetne, de eddig arról volt híres, hogy a drága angol turbina miatt nem veszik.
 
Ausztriában van pénz, mégis a régi eszközöket újjítják fel:
http://www.honvedelem.hu/cikk/41013_modernizalt_helikoptereket_vett_at_ausztria
A modernizációs program során a helikopterek, új rádió-elektronikai berendezéseket, önvédelmi rendszereket, valamint éjjellátó berendezéseket is kaptak. A 23 forgószárnyas fejlesztését az olasz AgustaWestland vállalat végzi. A helikopterek még az 1980-as években kerültek beszerzésre, melyek a modernizációnak köszönhetően további 25 évig üzemben tarthatóak.
 
borisz
Mit permetezne, amikor nem kiképző/mentő/wip?

Tudomisén... szúnyugokat. :) Az is repült óra. Tudom hogy nem teljesen ugyanaz a 2 gép,de ez így is van rendjén. Ez egy lehetőség akár, de arról hogy mi lenne jó illetve nem nem minket fognak megkérdezni,és a költséghatékonysági tanulmányt se én írom.
 
Mondjuk én most wikipedián összevetettem a Ka-226 és az EC-145 néhány paraméterét, és nem vagyok benne biztos,hogy a Ka-226 jobb lenne mentőhelikopternek, mint mondjuk az EC-145. (Ezt senki nem is állította, de nálam az EC az etalon.)
Ka-226:
Rotorátmérő: 13 m
Hossz: 8 m
Belül széles raktér, 9 utast elvisz.

EC-145:
Rotorátmérő: 11 m
Hossz: 13.3 m
Belül a raktér keskenyebb, mint a KA esetén, 9 utast elvisz.

Viszont az sem állítom, hogy rosszabb lenne nála! (Csak a gépek paramétereit nézve)
A döntő az lehet, hogy mondjuk melyiket mennyibe kerül üzemeltetni, illetve számít-e a Ka modularitása.
Arra meg nem térnék ki, hogy mi köze van ennek a katonai helikopter tenderhez, ugyanis , szerintem egyik sem alkalmas arra amire mi használni szeretnénk a honvédségnél egy helikoptert.
 
Én feleslegesnek látom a Ka-val való foglalkozást, mert a Ka és MIL ugye két különböző cég. Megmondták, hogy egy lesz a gyártó, és max. 2 típus. EC-145 nekem is az etalon , én neki "szurkolok". (mondjuk a Cougar helyett meg inkább MI-171... de ez nem kívánságműsor).
 
"Ausztriában van pénz.."
Ááá, az osztrák nem ért hozzá,,, nekünk ki kell dobálni félidőssen a gépeinket. ha belegondolunk, hogy egy 4-5 gép javításásval mi időt lehetett volna nyerni, elhúzni a új gép kifizetését évekre stb stb. Most meg: lesz talán két üzemképes gép, meg kapkodás a beszerzésnél...
 
Anno, 1985-ben szembesültem a Ka-26 technikájával a börgöndi javító hangárban. A kettőspont bonyolultabb dolog, mint az volt akkor. Permetezni tökéletes, a szántóföld mellett üzemeltetni tökéletes. Katonai célokra? Hát... Ilyen erővel az An-2 is kinevezhetjük bombázónak és úgy lesz esélye a túlélésre, mint a Swordfisheknek volt a Bismarck ellen, mert a németek rendszeresen elé lőttek, egyszerűen nem hitték el, hogy ilyen lassú gép támadja őket. A Kamovtól meg röhögőgörcsöt kap az ellen, és nem tud majd célozni...
 
A Swordfish-Bismarck hasonlat nem tökéletes, mert sok lúd disznót győz alapon még úgy is eltalálták a kormányszerkezetét....

Persze a helikopterbeszerzés kapcsán a "sok" szóba sem jöhet. És az eddig történtekből kiindulva lehet, hogy a "beszerzés" sem...! (-: DDD
 
Én eddig ehhez a topichoz nem is szóltam hozzá, persze ez nem biztos, hogy baj. Mindegy, most megteszem, mert megdöbbentő adatokra leltem. Pl. a számomra oly csodálatos luxusszállító masina az AW101 Merlin a három szuper hajtóművével és a fantasztikus BERP lapátjaival a közzétett adatok szerint a következőkre képes:

6000kg belső teher, 3000/4500/5440 kg külső teher, 24 fő ülő, 45 fő álló élőerő a felszerelésével együtt, 4575m szolgálati csúcsmagasság, 278km/h utazósebesség, elméleti maximális sebesség 305 km/h és olyan 21 millió dollár volt 2009-ben.

A kissé szerencsétlen kinézetű Eurocopter EC275 Caracal, vagyis a Cougar a két hajtóművével elvisz 5760kg terhet, 28/29 fő a felszerélésvel együtt, 6100m szolgálati csúcsmagasság, 278 km/h utazósebesség, 324km/h maximális gyakorlatban elérhető sebesség, 40-50 millió dollárért vették darabját a thai gyerekek, de ebben az árban, hogy mi van, nem tudni.

Azt kell, hogy mondjam, a Cougar/Caracal egyátalán nem tűnik rossz gépnek.
 
desertfox

Ebben a cikkben van pár baromság, például az, hogy az orosz helik az egyik legdrágábbak. Egy MI-171 majdnem fele annyiba kerül, mint a nyugati vetélytársai.
A másik hülyeség meg az, hogy nem NATO kompatibilisek. A MI-171-et lehet nyugati elektronikával is rendelni. Meg mit jelent egy szállító helinél a NATO kompatibilis??? Javítsatok ki ha tévednék, de kb. a Titkosított rádiót, meg a GLONASS helyet a GPS-t. (Bár nem árt ha mindkettőt tudja szerintem)
 
@Fip7 egy gazdasági szaklapról beszélünk, ne hadászati részét nézd, hanem hogy tervszerűen összevonják a beszerzést és ami nekem még fura Dél koreai cuccok is felvetődnek.