Van egy ismerősöm, aki a Bercsényi Különleges Műveleti zászlóaljjal többször volt kint Afganisztánban és volt szerencséje Mi-17-tel, Blackhawkkal, Pumával és Chinookkal is éles bevetésen repülnie. Egy érdekes dologra hívta fel a figyelmem ez pedig a hátsó rámpa fontossága... Mivel náluk elsődleges volt a gyorsaság ezért ez nagyon sokat jelentett, a Blackhawkot például kifejezetten nem szerették.... szűkös volt 12 katonának, plusz függesztmény esetén pedig már eléggé lomha is volt egy Afganisztáni magasságon.
No igen, én is ezért szeretnék egy nagyobb, rámpás helitípust.
Meg a rámpán könnyebb is nehéz cuccot ki- és bepakolni, ha épp nem külső függesztményként (mert az növeli a légellenállást, ezzel pedig az üzemanyagfogyasztást és csökkenti a sebességet, meg rontja a stabilitást, stb.) akarják szállítani.
Ő ezen szempontok alapján könnyű helinek is egy EC645-höz hasonló kialakítást javasolna, más kérdés hogy ez a méret pont nem elég semmire.
Elég az, ha arra használjuk, amire kitalálták. Könnyűtámadónak, felderítőnek, pár fős osztagok kirakására/felszedésére, SAR-ra. Egy Mi-8-ast, BlackHawkot, stb. nem vált ki, de nem is ez a feladata, hanem a kiegészítés. Más kérdés, hogy itthon a nagytudású vezetőink hogyan látják ezt a dolgot...
Nekem az AW-149 kicsit olyannak tűnik mint egy modern UH-1 -es. Szvsz hasonló feladatkörben lenne alkalmazható mint a régi UH-1-et használták a világban./>
Szerintem is kb. Nem is lenne bajom vele (leszámítva azt, hogy még nagyon új), ha ilyet vennénk, de csak akkor, ha mellette lenne egy nagyobb méretű típus is (abból akkor nem kéne sok, elég lenne úgy 5-6 darab). De akkor ez már minimum 2 külön helitípus lenne a hadseregnek, de ezek egyike sem alkalmas a polgári szerveinknek (alapjában véve nem is kéne, hogy fontosak legyenek a polgári igények, de egyrészt, ha jól tudom, a Hende-féle terv az, hogy legyen átfedés a beszerzésnél, másrészt meg, minél többet rendelünk egy adott típusból, annál olcsóbb lehet), tehát nekik külön kéne beszerezni egy harmadik, kisebb típust. Szóval még drágább és bonyolultabb lenne az egész ügy. Továbbra is a "nagy" (inkább csak normális méretű), rámpás szállító (Mi-171, vagy AW101, vagy H-92) és a könnyű heli (EC145/645 T2) kombót tartom a legjobb megoldásnak, így két típussal le lehet fedni a polgári igényeket teljesen és a katonai igények nagy részét is.
Aztán egyszer, ha majd normális lesz a hozzáállás a hadsereghez és megkapja végre a GDP 2%-át is, akkor még valami dedikált harcit is lehetne venni...