[HUN] Helikopterbeszerzés

Mitől vagytok ennyire biztosak abban, hogy ha Airbus, akkor a Dauphen kizárható?

Magyarországon semmi se biztos, még az se, hogy veszünk valaha új helikoptereket. Lehet, hogy veszünk valami használt csotrogányokat, de legalább olcsóbban.:-(
 
Reálisan mennyi lehet egy GPS? Párszáz eurótól mondjuk 1-2000-ig mert katonai. Legalább GLONASS-támogatása lesz? Pár hónapja nem pont a csoda amerikai helikopterek tévedtek el a ködben és szálltk le a lengyeleknél megkérdezni h mégis hol vannak? Azt hiszem nem azt a GPS-t kellene rendszeresíteniük, hanem inkább ami az Audikban vagy amit komolyabb túrázók használnak, mindezt az ár egyhuszadáért.

Nem biztos, hogy a GLONASS-szal előrébb vagy, egy geodéta barátom szerint a méregdrága (több milliós) földmérő cucc a GLONASS-szal értékelhetetlen. Talán a műholdak száma miatt. Ráadásul a működésbeli különbség miatt a GPS talán könnyebben készíthető pontosabbra (ergo, olcsóbb)

http://geomentor.hu/glonass_kalibralas
 
Hát én már abban se nagyon hiszek. Az uki topicban láthattuk tegnap hogy a Gmap és a GErth gps koordináták között vagy 50km is lehet. Szóval eddig azt hittem legalább ezek pontosak a civil nézegetők számára.
Most akkor egy háborúban ahol inden zavarható szvsz el is lehet tévedni vele a ködben...
 
Az utóbbi témákhoz fűznék hozzá néhány dolgot emlékezetből. A Black Hawk UH60-as darabára már többször meg lett említve itt-ott. 6 millió dollár.

6 millió??? Ne vicceljünk már! Te magad írtad, idézem: <i>"Az amerikanizált Lakota darabára 6 millió dollár (szárazon), de sajnos mi nem 300 darabot kívánunk rendszeresíteni, így a 10 millió reálisabbnak tűnik."</i>

És azt ugye te sem hiszed, hogy ugyanannyiba kerül egy Black Hawk, mint egy Lakota? Amit linkeltem, az alapján (vagyis az S70i programmenedzsere szerint) 13 milla körüli az alapváltozat ára. Hogy az amcsi seregnek mennyibe "kerül", vagy hogyan számlázzák, könyvelik el, az teljesen irreleváns minden potenciális külföldi megrendelő számára.




Nem biztos, hogy a GLONASS-szal előrébb vagy, egy geodéta barátom szerint a méregdrága (több milliós) földmérő cucc a GLONASS-szal értékelhetetlen. Talán a műholdak száma miatt. Ráadásul a működésbeli különbség miatt a GPS talán könnyebben készíthető pontosabbra (ergo, olcsóbb)

http://geomentor.hu/glonass_kalibralas

Azért az nem árt, ha mindkét, vagyis valójában 3, mert ott van (lesz) a Galileo is, rendszert tudja használni az adott eszköz. És ez nem is valami extradolog, hiszen egy csomó középkategóriás mobiltelefonban és kézi GPS-vevőben lévő chip már tudja. Szóval, ha egy katonai navigációs eszköz (aminél pont talán a legkritikusabb lenne, hogy bármilyen körülmények között működjön) meg csak egyet tud, az elég komoly hiányosság szerintem.
 
<blockquote rel="joker">Reálisan mennyi lehet egy GPS? Párszáz eurótól mondjuk 1-2000-ig mert katonai. Legalább GLONASS-támogatása lesz? Pár hónapja nem pont a csoda amerikai helikopterek tévedtek el a ködben és szálltk le a lengyeleknél megkérdezni h mégis hol vannak? Azt hiszem nem azt a GPS-t kellene rendszeresíteniük, hanem inkább ami az Audikban vagy amit komolyabb túrázók használnak, mindezt az ár egyhuszadáért.

Nem biztos, hogy a GLONASS-szal előrébb vagy, egy geodéta barátom szerint a méregdrága (több milliós) földmérő cucc a GLONASS-szal értékelhetetlen. Talán a műholdak száma miatt. Ráadásul a működésbeli különbség miatt a GPS talán könnyebben készíthető pontosabbra (ergo, olcsóbb)

http://geomentor.hu/glonass_kalibralas</blockquote>

A GLOASS-t nem feltétlenül azért írtam, mert pontosabb egyik vagy másik, de ma már egy mobiltelefon is tudja és B tervnek az is jó, ha kiesik a GPS valamiért.
 
wolfram:
Köszi! Valóban nagyon mellélőttem. Megtisztelő, hogy ennyire követted a hozászolásaimat! Úgy is, hogy a hibámra hívod fel a figyelmet. Némileg menti a helyzetet, hogy még az általad bemásolt részben is szerepel, "emlékezetből". A további meglátásaiddal is teljesen egyetértek, hiszen szerepel az eredeti szövegben, hogy ezt az árat csak kiindulási fogódzónak tekintem, hiszen csak az US Army részére szól. Ki is fejtettem, hogy lényegébe a "csupasz" gép áraként rémlett. Írtad a kb. 14 millió dollárt. Rákeresésnél még az elsők között találtam egy oldalt, ami 17,7 millió dollár unit cost-ot ad meg "kirepülési" árként, azaz ekkor már van egy röpképes helikoptere a megrendelőnek.
http://www.bga-aeroweb.com/Defense/UH-60-Black-Hawk.html
Semmi esetre sem vitatkoznék senkivel a pontos áron, de a feltételezés, hogy 22 millió dolláros darabáron már lenne egy üzemképes S-70 kiképzett személyzettel, reálisnak tűnik. De mindnyájan érrezük, hogy rezeg a léc, hiszen rögtön az első évben még további jelentős összeget emésztene fel a gépek értelmes alkalmazása és a megfelelő karbantartás vagy a tárolás, nyilván a gépek számával arányban. Ha "valaki" ilyet tervezne, az akkor járna el megfelelően, ha a következő években megfelelő összeget (min. + 20 milliárd forint/év?) biztosítana az alapvető (itthoni) feladatokat tartalmazó üzemelésre.
Azért fáj, hogy ennyire mellélőttem. Keresgéltem, hogy emlékezetem melyik mély bugyrából került elő az első összeg. Találtam is rögtön a kidobott keresések között egy nem hivatalos oldalt, ami az UH-60L-nek 5.9 millió dollár egységárat ad meg, igaz 2001-es adatok alapján és nem részletezi a számítás alapját. De nem erre emlékszem, hanem egy magyar nyelvű cikkre. Viszont találtam frissebbet is az M verzióra:
<i>Dec 29/09: UAE. Sikorsky in Stratford, CT receives a $171 million firm-fixed-price contract to produce 14 UH-60M helicopters, plus conversion to the UAE’s unique configuration. Work is to be performed in Stratford, CT, with an estimated completion date of Dec 31/12 (W58RGZ-08-C-0003). </i>
Ezek azonban a lényegen nem sokat változtatnak.
 
A Galileo mellett (legyünk maximalisták) ne feledjük el a Beidou-t sem!:-) (Kici, olcó, kínai) A legnagyobb baj az, ha két rendszer különböző adatot ad. Melyiknek fogsz hinni? Előrébb vagy?
 
Ha belegondolok hogy a occo kici Lumiám A-GLONASS, A-GPS, Mobil- és Wi-Fi alapon is végez helymeghatározást, hát...miről is beszélünk kérem...
 
Ha belegondolok hogy a occo kici Lumiám A-GLONASS, A-GPS, Mobil- és Wi-Fi alapon is végez helymeghatározást, hát...miről is beszélünk kérem...
Persze igazad van! Nyilván túl vannak árazva a katonai cuccok, nem is kicsit, de nem tudhatjuk a zavarvédettség szintjét, mechanikai védelmi szintet, illetve személyes kíváncsiságom az, hogy vetetted-e már össze a sok rendszer által szolgáltatott pozíciós adatot. Mennyire fedik egymást? Mert egy katonai alkalmazásnál szerintem az sem mindegy, hogy Téged, vagy az ellenérdekelt felet egy falnak, ároknak, útnak stb. melyik oldalára pozicionál. Az én koreai telefonom pl. a openmaps térképhez képest kb. 20m-rel délebbre teszi a poziciómat, mint a ami a valóság. (Érdekes, hogy k-Ny-i irányban szinte hajszálpontos, mondjuk ez lehet térképhiba is)
Ezenkívül egy helikopter fedélzeti GPS-nek a szenzorfúzió részeként sok más rendszerrel is illene kommunikálnia, és ez már nem telefonszintű GPS feladat.
 
nem egyedül van!
http://gsaauctions.gov/gsaauctions/aucindx/
mind 200e $
lehet ezt kapják meg a horvátok vagy szlovákok majd:)
 
http://index.hu/mindekozben/poszt/2015/03/01/licitaljon_katonai_helikopterre/

Akár Ferenc testvér is megvehetné majd befesthetné DK-s (római) színekre és fentről bombázhatná ránk a demokráciát Vadai elvtársnővel, ezzel is jó pontot szerezve a "szövetségesünknél" :)))) Kókadt Janival összeállva pedig megindulhatna a "Great Hungarian Democracy Operation" :D :D
 
Nem tartozik a témához közvetlen, csak érdekesség:
http://aviationweek.com/commercial-aviation/airbus-removes-veil-h160-project
 
"Nem biztos, hogy a GLONASS-szal előrébb vagy, egy geodéta barátom szerint a méregdrága (több milliós) földmérő cucc a GLONASS-szal értékelhetetlen. Talán a műholdak száma miatt. Ráadásul a működésbeli különbség miatt a GPS talán könnyebben készíthető pontosabbra (ergo, olcsóbb)"


Én, mint geodéta csak annyiban cáfolnám a dolgot, hogy sokszor önmagában a GPS rendszer is kevés a pontos meghatározáshoz (1-3 cm pontosság) és ilyenkor a fix pozíció eléréséhez baromi nagy segítség a GLONASS holdak megléte. Ezt kőkemény terepi tapasztalatok miatt mondom, lehet, hogy egy fejlesztő mérnök simán megcáfol.:)
Ugyanakkor, ha bármi esemény van, tuti, hogy az első az lesz, hogy az ellenséges ország összes navigációját kilövik, úgyhogy nekünk még mindig hasznosabb a jó öreg papír alapú térkép, mint bármilyen műholdas helymeghatározó rendszer...
Persze a mai átlagember már baromira nem tud használni se egy térképet, se egy tájolót, úgyhogy vannak gondok...:)
 
skorzeny

Teljesen igazad van, a papírt nem lehet kikapcsolni! Abban is, hogy a térkép ma már értelmezhetetlen az átlagember számára (az mutatta a dolgot igazán, amikor Sándor György a Keletinél egy Burda szabásminta alapján kért tanácsot a járókelőktől és senkinek nem tűnt fel) Viszont arra kíváncsi lennék, hogy a mai MH-ban a harcoló alakulatoknál (ha van egyáltalán többes szám) mennyi térképes terepgyakorlat van. Azt tudom, hogy a Pilisben korábban volt ilyen.
 
Amerikai részről a Blackhawk közepes szállítóhelikoptert gyártó Sikorsky, és a könnyű gépeket gyártó Bell érdeklődik; német– francia részről a légi mentők jelenleg lízingelt EC135-öseit gyártó Airbus Helicopters tenne ajánlatot; Olaszországból a gépcsalád-koncepciójáról ismert AgustaWestland; Dél-Koreából pedig az iparág legújabb szereplője, a Korean Aerospace Industries (KAI) a helyi hadseregnek európai segítséggel kifejlesztett Szurion szállítóhelikopterrel. A világ egyik legsikeresebb helikoptergyártója, a Vertoleti Rosszii indulását a magyar tenderen jelenleg ellehetetleníti az Oroszországgal szemben az Európai Unió által meghirdetett fegyverembargó.

Úgy tudjuk, kétféle helikopter beszerzése van napirenden. Egy könnyebb típust szereznének be a légi mentőknek és a rendőrségnek, a honvédség pedig amellett, hogy szintén részesedne ezekből, még közepes szállítóhelikoptereket is kapna. Az sincs kizárva, hogy a két kategória szállítását különböző pályázók nyerjék el.

http://mno.hu/magyar_nemzet_belfoldi_hirei/donthetnek-a-helikopterek-beszerzeserol-1276453