<blockquote rel="Panzerfaust"><blockquote rel="emel"><blockquote rel="Panzerfaust"><blockquote rel="emel"><blockquote rel="Panzerfaust"><blockquote rel="emel"><blockquote rel="phaidros">Tudom, hogy felszántották, teszkóval behintették, de arra gondoltam, illetve utaltam és mondhatni kérdeztem, hogy ha egyszer tudtunk nagyjavítani (tudtunk?), akkor nem tudnánk újra? Illetve hosszú távon nem lenne értelme ennek a "képességnek" a megteremtése akkor, ha a Mi helikopter lenne a befutó? -elég elterjedt típus, lehetne másoknak is javítani, beleillene a fegyvergyártás felvirágoztatása című álomba is.
Bármilyen típus lenne a befutó, szerintem lehetne valami ilyen feltételt támasztani a gyártó/eladó felé:
Olyan típust/okat veszünk meg, amelynek a sárkánya és a sárkányrendszer berendezései - sérüléses javítást kivéve (ami esetleg a normál nagyjavításon túli speciális felszereltséget igényel) - karbantartás céljából többé nem hagyhatja el Mo. területét. Erre a célra Mo. nagyjavító céget alapít és szerel fel, a heli gyártója köteles vállalni a rep-szakmunkás-alapképzést végzett műszaki személyzet típus-kiképzését a nagyjavítási technológiára. A tenderen csak az a cég indulhat, amelyik megfelel ennek a követelménynek, amelyik meg nem - akkor jöhet a következő ajánlat. A gyártó cég pedig megkapja nagyjavításra a hajtóműveket meg a főreduktort, amihez a felszerszámozás ilyen kis darabszámban nem biztos hogy gazdaságos. Meg hát Veresegyházon működik egy General Electric nevű "alig ismert" cég is, ami gázturbinás hajtóművekkel foglalkozik... szóval el lehetne gondolkozni a dolgon - a nagyeszűeknek/nagyfejűeknek.
Persze nem lenne olcsó a dolog (egy beruházás sosem olcsó, főleg az elején), de az a Jani/Pista/Zsolt/stb. aki annál a cégnél dolgozik majd, az itthon fogja elkölteni a fizuját, ha meg elküldjük a gépeket külföldre javítani, az egyrészt nagyobb függést eredményez, másrészt a külföldi melós meg az otthoni gazdaságot fogja támogatni a miáltalunk kifizetett javítási költségből. Szóval így is lehet nézni a költségeket... meg a függőséget... meg a hazai hadiipar feltámasztását.</blockquote>
T. Emel, ebbe egyik gyártó se menne bele, a szervíz legalább akkora biznisz, mint a kereskedelem, egy szűk ès forráshiányos magyar piacon elsòzandò másfèl tucat gèp miatt senki nem fog ide javítóbázist telepíteni.
Helikopter pedig nekünk kell, ha ők mègsem mennènek bele - mive gazdaságtalan - akkor vègső soron mi húzzuk a rövidebbet, nem gyártó cèg.
Szállítóba jó volna a Mil, (van hozzá ember, ezèrt is olcsóbb) de a többi feladatra más típus/típusok köllene/k.
</blockquote>
Amíg az orosz helikopterek lehetősége kéznél van számunkra, addig bármelyik másik belemenne hogy eladhassa a gépeit, mert tudják, hogy az oroszokra tudjuk legkönnyebben felépíteni a karbantartó rendszerünket. Részben megvan nekünk (üzemeltetési karbantartás), a nagyjavítási lehetőség megvan a cseheknél (talán a lengyeleknél is), és ezt a legkönnyebb nekünk is újra felépíteni, mert nem a nagy 0-ról kellene kezdeni. Ha eljutunk odáig, hogy újra kényszerhelyzetben leszünk, akkor már nehezebb lesz a mi helyzetünk. A jobb pozíciót elősegítheti a jelenlegi döntés a gépek nagyjavításáról, így évekig lesz használható gépállomány, tehát nem leszünk közvetlen kényszerhelyzetben. Ha ekkor írjuk ki a tendert, akkor szerintem az első olyan jelentkező leépítésével aki nem képes/hajlandó részt venni a karbantartó bázis kiépítésében, rögtön megváltozna a többi jelentkező hozzáállása. Emlékezzünk vissza, amikor a LM méregdrágán ajánlotta az F-16-ost, a Gripen-döntés után már engedett volna az árból, de döntés után ez már a veszett fejsze nyelének az ajánlgatása volt...
</blockquote>
Van benne valami, de azt gondolom, a matek miatt nem fognak szervizbázisról tárgyalni, európai gyártó biztos nem, és a lengyelországi üzem miatt a Sikorsky sem.
A politikai oldal sem megkerülhető, az amerikai kormányzat nem is tárgyal a magyar kormányfővel, és a külügyminisztert is csak x-edik szinten fogadják. Nem vagyunk "kedvencek" egyrészt a hozzáállásunk miatt, hiányzik a "csontig"-opció, illetve geostratégiai helyzetünk, gazdasági jelentőségünk nem teszi ezt lehetővé. Szerintem próbáljunk az eladó fejével gondolkozni, ne a mi szemszögünkből vizsgáljuk a problémát. Ők csak bizonyos típusokat adnának el ide, jó teli áron. Másképp nem hinném.
Emlékszem, a LM első ajánlata a "drágán nem túl korszerűt" okból bukott el, Brinker nagykövet októberi gépei sem voltak túl olcsók, viszont már újakat adott volna, bár azok szervizeléséről nem volt infó.
</blockquote>
Ha meg se próbálja a vezetés, akkor tuti hogy nem is fog sikerülni, és én leginkább ettől tartok.... pedig megpróbálni ingyen van, nem kerülne semmibe!
</blockquote>
Igen, végül is egy próbát megérne. Már csak magunk miatt is.
A most lebegtetett tender szövege vajon tartalmazhatott-e ilyen típusú megkötéseket ?
</blockquote>
Fogalmam sincs, nem vagyok bennfentes, csak véleményem van. De tartok tőle, hogy egy lebegtetett tendernek nincs is semmiféle valós/érvényes szövege.
</blockquote>
Valami olyat olvastam még Hende alatt, készen állnak a kiírásra - vagyis elkészült a szöveg, a komplett dokumentáció - és arra várnak, hogy a kormány biztosítsa az anyagi fedezetet.
Hát én is csak találgatok, a más országbéli vásárlások példáját nézegetem, mindenesetre kellemes volna ha bármilyen szakigárda újra összeállna, mint anno a DR idején.