[HUN] Honvédségi rakétakomplexumok / rakétatüzérség beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 907
4 665
113
Milyenek azok a "GPS zavaró által irányított drónok"? Nem tudom mire gondolsz itt...
Szia,

Egy GPS zavaro vilagitotornykent mutatja az utat onmaga fele. Arra gondolok, hogy ezt kihasznalhatja egy dron, es repulhet a GPS zavaro fele. Alapvetoen hasonloan, mint pl. egy AGM-45 Shrike raketa egy radar fele.

Egyszeru megoldaskent lehet egy iranyitott antenna a dron elejen, es abba az iranyba megy, ahonnan a legerosebb jel jon. (szerintem ez filleres tetel)

Bonyolult megoldaskent lehet a dron 2 szarnyan 1-1 antenna, es abba az iranyba megy, ahonnan egyszerre erkezik meg a 2 jel (szerintem ez csucstechnika, hiszen cm-es tavolsagok fenysebesseggel valo megtetelet kell merni, ilyen egyedi rendszer draga, de ha van egy millios peldanyszamban gyartott eszkoz, amit at lehet alakitani erre a celra, akkor ez is lehet olcso).
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 667
42 097
113
Szia,

Egy GPS zavaro vilagitotornykent mutatja az utat onmaga fele. Arra gondolok, hogy ezt kihasznalhatja egy dron, es repulhet a GPS zavaro fele. Alapvetoen hasonloan, mint pl. egy AGM-45 Shrike raketa egy radar fele.

Egyszeru megoldaskent lehet egy iranyitott antenna a dron elejen, es abba az iranyba megy, ahonnan a legerosebb jel jon. (szerintem ez filleres tetel)

Bonyolult megoldaskent lehet a dron 2 szarnyan 1-1 antenna, es abba az iranyba megy, ahonnan egyszerre erkezik meg a 2 jel (szerintem ez csucstechnika, hiszen cm-es tavolsagok fenysebesseggel valo megtetelet kell merni, ilyen egyedi rendszer draga, de ha van egy millios peldanyszamban gyartott eszkoz, amit at lehet alakitani erre a celra, akkor ez is lehet olcso).
Igen, ez is lehet megoldás.
Bár ha egy földi vagy egy nagyobb drónra szerelt SIGINT rendszer bemérte, akkor sima 155mm-es is elintézi néhány gránáttal.
Szóval a lényeg, hogy a GPS zavarás nem egy "game changer": lehet kezelni sokféleképpen. Felesleges temetni a GPS vezérlésű fegyvereket.
 
  • Tetszik
Reactions: bel

perceptron

Well-Known Member
2023. június 15.
6 676
13 986
113
Szia,

Es egy GPS zavaro vilagitotoronykent hivja fel magara a figyelmet.
Ukranoknal ez nemigen gond a ruszkiknak...

Igazság szerint mindkettőre szükség van. Mi több egy közepes buta rendszer, vagy irányított kazettás fej sem árt, ha mondjuk egy csapatösszpontosításra kell mélyebben csapást mérni.
Ezért jó a multikaliberes rendszer, mert alapvetően nem az indítók száma az ami nagyon fontos (persze esetünkben van minimum szint) , hanem hogy több célra is tudd használni az adott rendszert. Igazság szerint az amerikaiak valószínűleg azért nem foglalkoznak a 122-es mérettel, mert nekik rendelkezésre áll a kazettás robbanófejjel rendelkező variáns is.
Ha mi továbbra is ragaszkodunk a kazettás megoldások elutasításához, akkor viszont a 122-es is 1"must have".
Persze, kell mindkettő, de az unguided az, amiből irgalmatlan mennyiséget ellősz naponta, azt kell magadnak gyártanod...

Ez így azért nem igaz: legfeljebb csak pontatlanabb lesz tőle! Van benne INS ugyanis, ami átveszi a vezérlést ha elmegy a GPS jel. Spoofing (téves helymeghatározás) megfelelő kódolással kiküszöbölhető. Itt van az oroszok és az amcsik között egy macska-egér játék az utóbbi egy évben, de ezért messze van még a GPS vezérlésű fegyverek vége!
A GPS zavarás sem egyenletes és folyamatos. Pár naponta kerülnek fel friss videók, ahol HIMARS telibe kap egy harckocsit vagy egy tüzérségi eszközt. Utóbbira (counter battery fire) kifejezetten szeretik használni az ukránok, a EW rendszerekre meg minden lehetséges eszközzel vadásznak. A GPS zavarás (a jel elnyomása) inkább olcsó drónok ellen hatásos, katonai eszközökkel szemben nehezebb megvalósítani: drágább és ezért ritkább EW rendszerek kellenek hozzá. Ezekől meg nem jut mindenhová ráadásul a kisugárzásuk bemérhető, szóval kiabálnak a "pofonért".
Szóval ez nem ennyire fekete-fehér, hogy a "GPS vezérlésű fegyvereknek annyi!"
Ha ez ennyire probléma lenne akkor nem akarna kb. mindenki HIMARS-ot meg PULS-t vásárolni Európában. Az izraeliek kifejezetten nagy figyelmet fordítanak arra hogy nem mindig lesz GPS elérhető, a fegyvereiket is ennek megfelelően tervezik. Kifejezetten preferálják az elektrooptikai rávezetést, ami pl. az amerikaiaknál eléggé kikopott az utóbbi 20 évben.
A RAFAEL vállalat kifejlesztett 122, 160 illetve 227 milliméteres rakétákhoz egy elektrooptikai irányítófejet EPIK néven, amely az előzőleg felderített célpont képét veti össze az orrban található infravörös kamera képével és ez alapján vezeti rá magát a célra. Légyegében egy k. nagy SPIKE-ot csinál a rakétákból. A 2018-as állapot szerint az EPIK rendszer egyelőre prototípus szinten (TRL7) létezik csupán, de igény esetén rendelhető vagy meglévő rakéták egy része átszerelhető erre ha tényleg akkora probléma a GPS zavarás.
Nem nagyon látszik olyan lehtséges ellenfél, aki nullára tudná nyirni a GPS vezérlésű fegyverek alkalmazhatóságát a teljes frontvonalon és annak mélységében ahová ezekkel a fegyverekkel igazán érdemes lőni.
Sehol nem írtam, hogy használhatatlan lenne, viszont ha egy eredetileg precíziós irányított loszernel a CEP 10 méterről 100+ méterre megy fel az orosz jamming miatti pontos GPS korrekció hiánya miatt, akkor az nem precíziós többé, azaz qrva drágán semmivel nem tud többet, mint az olcsó, tömegesen lőtt unguided.
 
  • Tetszik
Reactions: Törppapa

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 648
951
113
Én úgy tudom, hogy most a Scania gyártja az egyik legjobbat. Bár azok nem kifejezetten terepre valók.
Attól függ, "nemzetközizésre" valóban az egyik legkényelmesebb fülkés.



Mindegy, nem a Tatra a lényeg, hanem az, hogy fölösleges picsányi mennyiségben venni valami újabb teherautó típust terepre.
Normális hordozóplatform kellene neki, a TATRA lenne az egyik legjobb erre a célre, de a legdrágább is. Alapvetően sok teherautó típus van a HM-nél, szóval ebből a szempontból majdnem lényegtelen.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

perceptron

Well-Known Member
2023. június 15.
6 676
13 986
113
Attól függ, "nemzetközizésre" valóban az egyik legkényelmesebb fülkés.




Normális hordozóplatform kellene neki, a TATRA lenne az egyik legjobb erre a célre, de a legdrágább is. Alapvetően sok teherautó típus van a HM-nél, szóval ebből a szempontból majdnem lényegtelen.
Semmivel nem rosszabb az uj RM HX3, raadasul logikusabb is a meglevo HXek melle.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 220
24 316
113
Normális hordozóplatform kellene neki, a TATRA lenne az egyik legjobb erre a célre, de a legdrágább is.
Neked szakmába vágó téma is lehetne, tűzoltó ismerőseim korábban nem magasztalták agyon a TATRA alvázon belengetett csodatüzoltó kocsikat...
auto-hasici-crop-banska-bystrica-special-tatra.jpg

Lehet, hogy jó terepjáró képességekkel rendelkezik, de ahogyan ők mondták igazi garázslakó tipus, mindig bütykölni kellett rajta valamit, rendkivül karbantartás igényesnek irták le.
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 648
951
113
Neked szakmába vágó téma is lehetne, tűzoltó ismerőseim korábban nem magasztalták agyon a TATRA alvázon belengetett csodatüzoltó kocsikat...
auto-hasici-crop-banska-bystrica-special-tatra.jpg

Lehet, hogy jó terepjáró képességekkel rendelkezik, de ahogyan ők mondták igazi garázslakó tipus, mindig bütykölni kellett rajta valamit, rendkivül karbantartás igényesnek irták le.
Az egyik legjobb terepjáróképességgel rendelkezik. Azért érdekelene, hogy hol és mikor szolgáltak azok a tűzoltó ismerőseid.
No meg érdekelnének a karbantartások is, mert pl. Németországban is eléggé szeretik az új Tátrákat. A garázslakó is relatív, mert nálunk meg olyan gépek szaladgálnak sokszor, amin rendszám sem lehetne..
 
  • Tetszik
Reactions: bel and Nagy Csaba

perceptron

Well-Known Member
2023. június 15.
6 676
13 986
113
Nézőpont kérdése.. de gondolom tudod az alapvető különbséget a 2 gyártóalvázai között... meg gondolom mozogtál mind2vel terepen..
Hát, mivel eddig rosszat nem hallottunk a HX-rol (nem a Rába hanem MANrol), az ujrol meg csak jót, no meg ha egy BWnek és más nyugati hadseregenek megfelelnek, valamint a Tatraknal sűrűbb karbantartásról szólt mindig is a fáma,, így már a logisztika miatt is érdemesebb ugyanannak a meglévő családnak a legújabb technológiát képviselő tagját rendszeresíteni...
 
  • Tetszik
Reactions: vasszekely

perceptron

Well-Known Member
2023. június 15.
6 676
13 986
113
Az egyik legjobb terepjáróképességgel rendelkezik. Azért érdekelene, hogy hol és mikor szolgáltak azok a tűzoltó ismerőseid.
No meg érdekelnének a karbantartások is, mert pl. Németországban is eléggé szeretik az új Tátrákat. A garázslakó is relatív, mert nálunk meg olyan gépek szaladgálnak sokszor, amin rendszám sem lehetne..
Nocsak, ez érdekes: hogyan definiálod és pláne hogyan mered ezt, azaz konkrétan mennyiben és miben jobb, mint a RMMV HX terepjaro-kepessege...?
 

perceptron

Well-Known Member
2023. június 15.
6 676
13 986
113
Szerintem mindegy mit veszünk, csak HX-alvázas PULS legyen... (= mindegy, csak egészséges fiúgyermek legyen :))
Nekem az egvilagon semmi bajom a torok MBLR platformmal; plane, ha a Khan 2 is elerhetove valik majd (700km). Ezeket tutira ra lehet tenni HX-re is. Ha toluk megkapjuk, hogy gyarthatjuk a tomegesen igenyelt 122-eseket Varpalotan, plane ha a guided ill lezeres verziokat is, akkor meg biztosan jobb valasztas lenne – meg ugy is, ha cserebe alaposan bevasarolunk elore mindenfele meretu es iranyzasu, nagyobb guidedbol, beleertve a Khan BM-t is.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 220
24 316
113
Az egyik legjobb terepjáróképességgel rendelkezik. Azért érdekelene, hogy hol és mikor szolgáltak azok a tűzoltó ismerőseid.
No meg érdekelnének a karbantartások is, mert pl. Németországban is eléggé szeretik az új Tátrákat. A garázslakó is relatív, mert nálunk meg olyan gépek szaladgálnak sokszor, amin rendszám sem lehetne..
Felvidéken, Nyitra megye. Magam is jártam bent az állomáson nemegyszer, akinek ezt a lehetőséget köszönhettem 1,5 éve hagyta ott a pályát, mert párhuzamosan mentőszolgálatot is csinált. Ők nem voltak oda a TATRA-kért, nem a képességeik végett, hanem mert roppant karbantartás igényesek voltak.
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 648
951
113
Hát, mivel eddig rosszat nem hallottunk a HX-rol (nem a Rába hanem MANrol), az ujrol meg csak jót, no meg ha egy BWnek és más nyugati hadseregenek megfelelnek, valamint a Tatraknal sűrűbb karbantartásról szólt mindig is a fáma,, így már a logisztika miatt is érdemesebb ugyanannak a meglévő családnak a legújabb technológiát képviselő tagját rendszeresíteni...
Nem olyan rossz gépek azok, de egyébként kevés újról fogsz rosszat hallani (már ha tényleg nincs nagyon elcseszve). Egyébként nem arról beszéltem, hogy rossz a MAN , sőt. De a TATRA terepjáróképességét nem fogja hozni, kapásból a csővázas megoldás miatt.
Azért a TATRA terepre való, sokkal nagyobb igénybevételnek szokták kitenni őket. De csak 1 példa: Pl. itthon volt 1 képlet a piros autóknál úgy volt számolva, hogy a megadott idő/km /3 , mert kb 3x akkora a kopás/terhelés, mint a normálüzemnek.

Az autógyártás meg érdekes, mert sok különböző gyártmányban van ugyanaz az alkatrész, illetve van olyan hogy u.a. a gyártmány, típus és adott esetben a gyártási év, de mivel váltottak közben ezért más alkatrész kerül bele.


Nocsak, ez érdekes: hogyan definiálod és pláne hogyan mered ezt, azaz konkrétan mennyiben és miben jobb, mint a RMMV HX terepjaro-kepessege...?
Maga az alváz/hordókeret alapból azt biztosítja.. itt kezdődik.



Felvidéken, Nyitra megye. Magam is jártam bent az állomáson nemegyszer, akinek ezt a lehetőséget köszönhettem 1,5 éve hagyta ott a pályát, mert párhuzamosan mentőszolgálatot is csinált. Ők nem voltak oda a TATRA-kért, nem a képességeik végett, hanem mert roppant karbantartás igényesek voltak.
Ez a valamit, valamiért dolog. Akkor bezzeg nem probléma amikor a vas olyan helyekre elmegy, ahol más megsem mozdul kb.
 
  • Tetszik
Reactions: bel

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 220
24 316
113
Ez a valamit, valamiért dolog. Akkor bezzeg nem probléma amikor a vas olyan helyekre elmegy, ahol más megsem mozdul kb.
Ha visszaolvasol, kétszer is elismertem a terpjáró képességet, amit a TATRA tud. Viszont többet kell bütykölni ezért több időt vesztegel a garázsban -szlovák tapasztalatok alapján. Visszakanyarodva a topikhoz csak azért fontos ez, hogy egy rakétatüzér platform esetében mi lenne a fontosabb. Hogy minnél több egység mobilis legyen, vagy hogy a sorozatvetők pl. csak fele tud "kirajzani" mozgósitáskor, de azok árkon bokron átmennek majd ha kell. :oops:

Hozzáteszem: a TATRA-k egyes generációi szinte elpusztithatatlanok voltak terepen, korábban igyekeztem követni pont a tűzoltó változatok fejlesztését is és igaz az az állitás, hogy nagyon jók terepen. Csak van az éremnek másik oldala is...
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 329
2 379
113
Hát, mivel eddig rosszat nem hallottunk a HX-rol (nem a Rába hanem MANrol), az ujrol meg csak jót, no meg ha egy BWnek és más nyugati hadseregenek megfelelnek, valamint a Tatraknal sűrűbb karbantartásról szólt mindig is a fáma,, így már a logisztika miatt is érdemesebb ugyanannak a meglévő családnak a legújabb technológiát képviselő tagját rendszeresíteni...
ehhez képest a német katonai tűzoltó tendert Tatra alvázzal nyerték meg
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 293
113
igazából hazai gyártás összeszerelés nagyobb beszálítói hányad esetén tök mind1 hogy tátra vagy man lenne a befutó a nagytételes tgk beszerzésre.
még igazából az sem számít ha több típus lenne rendszerbe (méretkategoria eltérés esetén vagy tengelyszám nál is mások az alakatrészek jelentős többsége hiába egy a márka.)

a logisztikának pl nem biztos hogy az a jó mint a harcolóknak.

jók a manok de arra hogy a szennyesruhát elvigye a bol b be mégha rosszminőségű úton is teszi meg az út egy részét nem biztos hogy kell egy túlárazott man. hiába kompatibilis a harcolók man teherautójával és azok logisztikai láncába beleiillik ha nem a harcolók tartják karban és az árkülönbözetből +10-20 évig karbantartható egy olcsobb jármű.
 
  • Tetszik
Reactions: Törppapa

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 293
113
unimog kellene vagy iveco daily 4x4 es legallúlra
én a 4x4 es kerékképletű 5 t kategoriát most kihagynám a rábás csomag színte h14ből ált ki meg ott az ural hasonló kategoriába.
új 6x6 osból szereznék be tömeget (akár civil változatút mercedest itt is számításba venném.)
8x8 asból jelentős tételt színtén megfontolnám a civil eszközök alkalmazását.

ahova meg páncélozni kell a logisztikának vagy a harcolokhoz kerülne az eszköz akkor oda man ha már azon lett megindúlva annál a vonalnál.

ha gyártáson gondolkoznák akkor civil verzió gyártásával együtt és inkább civil változat militarizálva. olcsobban hatékonyabban.
 
  • Tetszik
Reactions: Törppapa

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 293
113
Tehát akarsz csinálni egy MAN HX-et ami már létezik és használjuk is :D
nem tenném le egyértelműen a voksomat a hx melett a német pont azért tudja túlárazni mert harcoló oldalról az lett a befutó. lehet más gyártó más kategoriáákba sokkal jobb ajánlatot adna olcsobb eszköz nagyobb hozáadott érték hasonló megbízhatóság melett és talán még a hazai civil ipari piacon is jobban elterjedt tehát alkatrészellátottsága és rekvirálhatósága honvédségi igénybevétele egyszerübb.