Úúú ez jó hosszú lett és lesz is....
A Lynxnél már tudjuk, hogy mennyi deszant legénységre gondoltak a tervezésnél/az MH számra megvételnél.
Nekem az lenne a logikus, hogy ezt a létszámot vigye tovább bárki. Nehezebben értelmezhető számomra és az átlag választópolgár számára, aki nincs benne a hadseregben, hogy egy raj a nehéz dandárban 8 fő (háborús körülmények között, mert békében alig van hadsereg, aminek teljes a feltöltöttsége), egy könnyű rajban meg mondjuk 12, mert elhangzott a Terrex másolása, plusz mérvadó újságok is írtak olyat, hogy ilyesmit akarunk idehaza gyártani.
Mire kell +4 főnyi hely a beltérben?
Már ez elég hosszú választ igényel.
Tudjuk, hogy mekkora lesz a magyar raj?
Mert az egy dolog, hogy a Lynxbe 3+8 fő lehet, de pl. az amerikai tenderen 3+9 fővel vesznek részt.
Mert attól, hogy 3+8 fős a jármű, attól még maga a raj lehet 3+6 fős. Mi több pl. a csehek esetén pont ez a terv. Mindenképpen 3+8 fős járművet akartak (ez volt az egyik sarkalatos pont ami miatt az akkor über teljesítményt nyújtó PUMA-t kigolyózták a maga 3+6 fős kapacitásával), mondván, hogy +2 fő helyére szükség van, amennyiben pl. egyéb a rajhoz csapandó emberek merülnének fel. Pl. előretolt tüzérségi megfigyelő.
Az, hogy egy járműnél megadják, hogy 12 fő deszantot képes elvinni, az nagyjából semmit nem jelent. Ez a 12 fő kizárólag abban az esetben fér el benne, ha nincsen rajta érdemi torony, illetve csak busznak használják. Értsd: a jármű parancsnok kezeli a fedélzeti géppuskát. Már ha van olyan.
Ha rákerül egy APC-re egy normális gépágyús torony, akkor ott már általában 3 fős kezelőszemélyzet (vezető, parancsnok, toronylövész) van. De ez nem 3 fővel csökkenti a deszant méretét.
Mert nem csak a 3 főnek kell hely, de a toronybölcsőjének is, amennyiben emberes tornyot használnak. Maga a bülcső minimum 4 helyet foglal el a deszantból.
A PUMA a maga 3+6 főjével egy végletekig optimalizált kialakítás. A lehető legkisebb tömeggel érik el a STANAG 6+ védettséget, miközben a bal oldalra eltolt torony segítségével csak 2 üléshelyet foglal ki a minimalizált bölcső. Ráadásul a parancsnok és a toronylövész is a jármű belsejében űlhet, ami nagyobb védettséget ad nekik.
A Hiúznál nagyon kiemeltétek az aknavetős változat elengedhetetlen szükségességét. Ez abban a topicban viszont kifejezetten önálló járműként jelent meg. Már ott is motoszkált bennem, hogy miért veszünk 10millió zöldhasúért egy járgányt, miközben a rászerelt aknavetőnek a civilek számára közölt rövid összefoglalók szerint inkább csak olcsó beszerezhetősége és tömeges alkalmazhatósága miatt előnyös opció a nagyobb csőhosszúságú tüzérséggel szemben. (És persze a meredek röppálya, amivel a fedezékeket könnyebben áthidalja.)
Azért van szükség aknavetős verzióra, mert az optimális az, ha a támogató alegységek (mint a különböző aknavetősök is) minimum zászlóalj szintig azonos járművön ülnek, mint a manőver egységek. Aknavetős megoldásból többféle létezik. Van az, amikor egy sima APC és odabent visznek hagyományos hordozható 60-80mm-es aknavetőket. A második lehetőség általában az APC tetejének nyithatóvá tételével a járműből egy stabilan beépített mobil aknavető állást alakít ki. Az automata verzióknál az aknavető nem is kiszerelhető. De pl. M113-ból a németek (meg az amerikaiak, izraeliek) kivehető/hordozható aknavetőset használnak. (80-120mm-es verziók)
A harmadik pedig a tornyos forgatható aknavetős megoldások. Ezek általában 120mm-esek. Pl.: NEMO torony, RAK a lengyeleknél.
De mindegyik esetében elmondható, hogy az aknavetős járművek nem szállítanak deszantot. Az aknavetőnek 2-3 fős kezelőszemélyzete van a vezetőn kívül. A többi helyen a gránátokat tárolják. Tehát nincsenek gyalogosok a deszanttérben.
Csak a miheztartás végett, a szervezeti rendszer szinte minden szintjén lehet aknavetős alegység.
- Szakasz szint - 60mm-es
- Század szint - 80mm
-Zászlóalj szint - 120mm
Mindhárom esetben külön támogató alegységbe szervezve. Szakasznál támogató raj, századnál támogató szakasz, zászlóaljnál támogató század.
A meredek röppálya (így általánosan) a gyalogság egyik legfontosabb támogatási formája!
Gondolom, hogy volt már valahol szó erről, de ha nem túl nagy kérés, kérnék arról a vitáról egy gyors összefoglalót, hogy miért pont az IFV-knél elsődleges az aknavetős változat megtervezése. Amit nem értek, és lusta vagyok számomra idegen szakirodalmat ezek után a számok után áttúrni:
1, Mennyire gondoltatok a Lynxek ideális bevetési távolságára? Hol helyezkednének a csatatéren?
2, Mennyi lenne egy gépágyús kerekes ideális tűztámogató távolsága? (Nekem az eddigiek alapján az jött le, hogy hk mögött kicsit lemaradva a lánctalpas a gyaloggal, majd jóval lemaradva tőlük a kerekes, de lehet csak téveszméim vannak amiatt, hogy kevesebb a páncél, meg "harctérre szállítsa a katonát és vonuljon vissza, messziről tűztámogatást biztosítson." És ezek mögött több 10 kilométerre a hagyományos tüzérség.)
3, Mennyi lenne az aknavetős Lynx ideális távolsága?
Ez mind-mind attól függ, hogy milyen fegyverzettel látod el. Egy Patria AMV XP kaphat akár 120mm-es simacsövű tornyot is, amit "kerekes harckocsiként" is vetnének be, miközben pl. a horvátoknál elsősorban buszként használják, egy géppuskával.
Nekem valamiért mindig tetszetősebb volt a kerekes tüzérség, de nem tudom megmondani az okát. És a teherautóknál úgy láttam, hogy még konszenzusos is lehet az újabb beszerzésnél Pzh-k helyett a teherautóra szerelt változat.
Nagyjából értelmetlen egy 155mm-es ágyút feltenni egy Boxer jellegű agyonpáncélozott járműre. Azok nem a frontvonalban fognak haladni. Egy tüzér járműnek elsősorban az ellenség tüzérségének HE gránátjai ellen kell védelmet biztosítania. Felesleges rá Stanag 6-os frontpáncél, mint egy Boxerből mission modullal kialakított tüzérségi jármű lenne. Ráadásul aránytalanul megdrágítja a kész járművet.
Egy megfelelően automatizált kerekes tüzérségi eszköz
Egy 500 darabos PSzH vásárlás elképesztően nagy darabszám. Sokkal nagyobb, mint egy 200+os Lynxből lecsípni egy kicsit, hogy legyen pár darab az aknavetős változatból is. Pedig eddig nem sok mindent sikerült megtudni arról, hogy miért is vettünk hozzá egy osztrák gyárat.
Ezt az 500db-os mennyiséget honnan vetted. Jelenleg a 218db Lynx a biztos. De még szerintem ez is fog némileg feljebb kúszni. Ugyebár magunknak gyártjuk....
Mi van akkor, ha a hadvezetés nem tartja majd fontosnak a gépágyús tűztámogatást a 8*8-nál? Izraeli ihletésre az utastér egy részét feláldozná a nagyobb kaliber lőszereinek támogatására. És egy 120 milis aknavetőt tenne a jármű tetejére ember nélküli toronyba? (Ezzel fontos fejlesztési tapasztalatot szerezve a távirányítású tornyok tervezéséhez.)
Nem gondolom, hogy ez a veszély fenyegetne. Ne feledd, hogy jelenleg is szinte csak 80A-k adják a megmaradt BTR-eket, a maguk 30mm-es ágyújával.
Nem véletlenül vonták ki a sima 80-asokat.
De nagyon jól látható, hogy már a németek is megbánták, hogy egy lószar .50-es autómata toronnyal rendelték meg a Boxereket. Éppen most kisérleteznek a nagyobb kaliberrel. Meg persze kapna ATGM-et is!
Hogy megértsd. Az aknavető nem vagy-vagy viszonyban van a gépágyúval, hanem ÉS van köztük. Ahogy írtam is, az aknavetős járműben a deszant katonák helyett aknagránátok vannak. Számold ki, hogy mennyi gránátra van szükség, ha 2-3 másodpercenként lehet kilőni egyet.