őő,nem.
Mobombe egy koncepció jármű,a maga nemében nagyon is modern-de nincs részletesen kidolgozva.8as seholo nincs rendszerben,Byars egy protó,Mobombe 4 most kerül Indiában sorozatgyártásra,6os viszont már harcot is látott,Libiában.Szerintem meg van benne a lehetőség,hogy a Boxertől a Gidránig terjedő járműcsalád legyen,igényeinkre szabva-de ehez nagyon jelentős fejlesztések kellenének hozzá.
Fin járgányok viszont lényegében készen kaphatók,igényeinkre szabása gyorsan és egyszerűen kivitelezhető lenne.Bevált,alacsony kockázatú gépek,még jelentős fejleszthetőségi tartalékkal.Spec én sajnálom,hogy nem ebben az irányba indultunk el.
Fuchs egyszerüen a fejleszthetőségének a végét járja.Nemcsoda,60as évek végén tervezték.Minden erölködés ellenére az A8 sem tudja hozni azt a védelmi szintet,amit a másik kettő könnyedén.Az alapelrendezés azonban máig jó,egy modern technológiás újrakonstruálás új életet adhat neki.Hogy a Fuchs 3 lesz e,és az vajon mit is fog jelenteni-halvány lila gözöm sincs.
Ugyanez érvényes a leendő hazai 8x8 RM járgányra.Fogalmam sincs,mi lesz.De remélem,hogy egy praktikus,jol használható igényeinknek megfelelő jármű lesz.És nem szalad el a ló egy gyakorlati használatra alkalmatlan hi-tech technológiai demonstrátor irányába.Az,hogy a járgány lehetne egy átfogóbb járműcsalád alapja,szerintem meg racionális gondolat.
Őő, miért is nem?
"meg van benne a lehetőség,hogy a Boxertől a Gidránig terjedő járműcsalád legyen,igényeinkre szabva" - A Yörük/Gidrán vonallal nálunk pl. mindjárt ki is húzhatjuk az MRAP 4x4 igényt, ami a Mbombe 4 lenne. Úgy egyébként az indiai biznisz mekkora is? 9,6 millió EUR -nak megfelelő üzlet? Valószínűleg hozni fogja az UAE 4 db -os rendszeresítését. A célja is valami hasonló lehet ...
Viszont a 6x6 és 8x8 vonalon (ami a diskurzus tárgya volt igazából) igazi katasztrófatörténet a dolog. Igen, Líbiába ment pár db 6x6 demonstrációs céllal - ami harc közelébe ment, azt ki is lőtték egyből. Kb. ennyit is lehet tudni róla meg ez volt a "kifutása" a projektnek ott. A 8x8 -nál meg a kazah "sikertörténet" lehet mérvadó. Ahol azóta a felhúzott gyárat is bedózerolták és a helyét behintették sóval. Aztán lett Nekik más.
Rengeteg dolog volt részleteiben pedzegetve. Ez a egyik fele Dél-Afrikából nyakonöntve pl. indiai teherautómotorral meg hasonló ötleteléstől sem estem hanyatt. Továbbá azt kell észrevenni, hogy amennyiben EU főelemeket akarunk bele, akkor ehhez hozzáadva az EU mérnök munkaórájával meg tesztekkel nem lesz olcsóbb, mint pl. az 1A8/2/AMV 6x6 vonal - különösen akkor nem, ha az érintettnek van saját kész konkurens megoldása ebben a kategóriában.
Az 1A8/2 nagyjából egy kategória árban/funkcionalitásban/paraméterekben a Patria/AMV 6x6 -al. Ez persze nem zárja ki, hogy egyik jobb a másiknál. Az, hogy ki melyiket preferálja az lehet abszolút egyénfüggő - pl.:
- 1A8 - németek, akik a rengeteg darabszámú korábbi verziók felhúzásával operálnának,
- 2 - algírok, akik újat akartak saját gyárral,
- Patria/AMV 6x6 - lengyelek, akik a meglévő német averziójuk mellé kaptak lehetőséget a licenszgyártásra.
A Fuchs 3 meg valószínűleg némi konstrukciós megújulás keretein belül maradnának a kategóriában - új építésű járművekkel. Az új RM 8x8 -ról meg kb. annyit tudunk, hogy fejlesztés alatt és valószínűleg a drágább (pl. Boxer) kategóriában fog ringbe szállni a jövőben ...