[HUN] Kerekes páncélozott harcjárművek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 248
33 547
113
Maga a gondolat hibás szerintem, miszerint mennyire fontos a víziátkelés lábon. Legalább annyi idő felkészíteni az átkelésre az úszóképes harcjárműveket, legalább egy zlj méretben, mint egy komplett pontonhíd kiépítése és harcbiztosítása. Harcjárművenként le kell ellenőrizni és cserélni a tömítéseket, réseket zárni, stb. Úszóképesség csak akkor van ugyanis, ha nem süllyed el a folyó közepén, katonákkal együtt, a páncélos. Ehhez fel kell készíteni, az egyébként úszóképesnek dedikált harcjárműveket. Nincs kivétel. A másik dolog, amit dudi írt. Belemászni még csak, csak. De kimászni egy folyóból, hát nem lehet akár hol. Ott lehet csak kijönni, ahol a part ezt lehetővé teszi. Meg tud kapaszkodni a talajban és ki tud jönni egy harcjármű. Láttam BMP-1-et Győrnél, bent ragadni a vízi vezetési gyakorlaton. PTSZ húzta ki, nem bírt felmászni a parton. Pedig az egy kifejezetten vízi vezetési pálya volt, a harcjármű vezetőknek. Most képzeld el, harchelyzetben, ahol még lőnek is, keresni kel egy átkelésre alkalmas szakaszt. Vagy megvan, vagy nincs. Aztán a partot elérő alakulat harcjárműveit át kell nézni, mint írtam, ahol kell a tömítéseket cserélni, réseket zárni. stb. Hosszú órák mindez, lehet egy egész nap is. Ezalatt a területet, partot, biztosítani kell, az ellenséges behatás ellen. Egyszerűbb egy ponton híd, egy elfoglalt, biztosított szakaszon és ott átkelni. Nincs akkora jelentősége a harcjárművek úszóképességének mint sokan itt gondoljátok, láttam mi az, tapasztalatból merem írni. Borzasztó macerás történet és nagyon kétesélyes.
Egy kicsinyke klrdés-hogyan foglalsz el egy olyan biztositott hidfőt,ahova hidat verhetsz úszóképes harcjárművek nélkül?
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 400
19 828
113
Egy kicsinyke klrdés-hogyan foglalsz el egy olyan biztositott hidfőt,ahova hidat verhetsz úszóképes harcjárművek nélkül?

Tűzérség, gyalogság rohamcsónakokkal, légierő, drónok, stb. Bár dudi talán jobban tudja a választ, ma mi a harcászati része ennek a feladatnak napjainkban. A kérdésed természetesen jogos és jó.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 248
33 547
113
Tűzérség, gyalogság rohamcsónakokkal, légierő, drónok, stb. Bár dudi talán jobban tudja a választ, ma mi a harcászati része ennek a feladatnak napjainkban. A kérdésed természetesen jogos és jó.
Szittya irásaiban különben ott a válasz,hogyan csinálnak ki és belépésre alkalmas pontokat ott,ahol természetes módon nem találnak.Pl robbantással.Plusz a pontonhid sem verhető mindenhova.
A jol karbantartott,hadműveletre korlátlanul alkalmas minősitésű menetből átkelőképes jármű meg nem igényel semmiféle felkészitést.Az karbantartási probléma/műszaki hiba,ha nem alkalmas rá.(meg persze lehet harci sérűlés eredménye is-de egy sérűlt jármű eleve nem lehet hadműveletre korlátlanul alkalmas)
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 400
19 828
113
A jol karbantartott,hadműveletre korlátlanul alkalmas minősitésű menetből átkelőképes jármű meg nem igényel semmiféle felkészitést.

Te soha nem láttál ilyet élőben, lefogadom. Karbantartott, de harctevékenységet folytató harcjármű van a háborúban is elég. Azonban használatból eredően, sérülések, kopások, meghibásodások folytán, biztosra veheted, hogy adott harcjárművön tuti lesz legalább egy nyílásnál egy pont, ahol sérült, hiányzik a tömítés, nincs hermetikusan jól zárva egy kicsi rés, stb. Standard eljárás, hogy vízi átkelés előtt teljesen át kell nézni a harcjárművet és javítani, amit kell. Teljesen életszerűtlen amit írtál.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 461
84 500
113
Te soha nem láttál ilyet élőben, lefogadom. Karbantartott, de harctevékenységet folytató harcjármű van a háborúban is elég. Azonban használatból eredően, sérülések, kopások, meghibásodások folytán, biztosra veheted, hogy adott harcjárművön tuti lesz legalább egy nyílásnál egy pont, ahol sérült, hiányzik a tömítés, nincs hermetikusan jól zárva egy kicsi rés, stb. Standard eljárás, hogy vízi átkelés előtt teljesen át kell nézni a harcjárművet és javítani, amit kell. Teljesen életszerűtlen amit írtál.
Nem fogod tudni megmagyarázni neki.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 248
33 547
113
Te soha nem láttál ilyet élőben, lefogadom. Karbantartott, de harctevékenységet folytató harcjármű van a háborúban is elég. Azonban használatból eredően, sérülések, kopások, meghibásodások folytán, biztosra veheted, hogy adott harcjárművön tuti lesz legalább egy nyílásnál egy pont, ahol sérült, hiányzik a tömítés, nincs hermetikusan jól zárva egy kicsi rés, stb. Standard eljárás, hogy vízi átkelés előtt teljesen át kell nézni a harcjárművet és javítani, amit kell. Teljesen életszerűtlen amit írtál.
De,láttam.És tisztában vagyok vele,hogy mi a magyar rögvalóság (vagy inkább az akkori,remélem a mai azért már némileg jobb).
Egyrészt ezért van a fenékszivattyú.Elvileg 50%-kos tömitősérültség mellett is biztositania kéne az úszóképességet (oké,ez tervezési szabvány-ha a fenékszivattyú is működésképtelen a karbantartás hiánya miatt,semmit sem biztosit).
Másrészt háborúban bekalkulálnak egy elfogadható müszaki eredetű járműveszteséget (legénység remélhetőleg megússza némi úszással-de ha nincs mentőeszköz,szerintem ez csak hiú ábránd,megfulladnak harci felszerelésben)
Harmadrészt meg tudomásul kell venni,hogy egy harcjárművet gondosan karban kell tartani.És arra bizony pénzt kell biztositani.Egy hadműveletre készűlve meg főleg.Egy békeidős gyakorlat esetén,hol a legfőbb szempont a gyakorlat biztonságos lezajlása,megengedhető az általad leirt folyamat elvégzése közvetlenül az átkelési gyakorlat elött.Hadműveleti helyzetben azonban már nem.Azt a hadművelet megkezdése elött kell elvégezni.Az átkelés elött,ha van idő rá,meg lehet és kell ismételni-ha meg nincs rá idő,lehet imádkozni,hogy minden úgy működjön,mint az a könyvben meg vagyon irva....
 
  • Vicces
Reactions: kamm

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 155
130 432
113
Értsd meg már végre baszki, hogy a művelet előkészítése során az összpontosítási körketben a járművek felkészítése meg az amcsiknál is megtörténik.... édes faszom ne kezd megint a fotelszakértést...
De,láttam.És tisztában vagyok vele,hogy mi a magyar rögvalóság (vagy inkább az akkori,remélem a mai azért már némileg jobb).
Egyrészt ezért van a fenékszivattyú.Elvileg 50%-kos tömitősérültség mellett is biztositania kéne az úszóképességet (oké,ez tervezési szabvány-ha a fenékszivattyú is működésképtelen a karbantartás hiánya miatt,semmit sem biztosit).
Másrészt háborúban bekalkulálnak egy elfogadható müszaki eredetű járműveszteséget (legénység remélhetőleg megússza némi úszással-de ha nincs mentőeszköz,szerintem ez csak hiú ábránd,megfulladnak harci felszerelésben)
Harmadrészt meg tudomásul kell venni,hogy egy harcjárművet gondosan karban kell tartani.És arra bizony pénzt kell biztositani.Egy hadműveletre készűlve meg főleg.Egy békeidős gyakorlat esetén,hol a legfőbb szempont a gyakorlat biztonságos lezajlása,megengedhető az általad leirt folyamat elvégzése közvetlenül az átkelési gyakorlat elött.Hadműveleti helyzetben azonban már nem.Azt a hadművelet megkezdése elött kell elvégezni.Az átkelés elött,ha van idő rá,meg lehet és kell ismételni-ha meg nincs rá idő,lehet imádkozni,hogy minden úgy működjön,mint az a könyvben meg vagyon irva....
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 400
19 828
113
De,láttam.És tisztában vagyok vele,hogy mi a magyar rögvalóság (vagy inkább az akkori,remélem a mai azért már némileg jobb).
Egyrészt ezért van a fenékszivattyú.Elvileg 50%-kos tömitősérültség mellett is biztositania kéne az úszóképességet (oké,ez tervezési szabvány-ha a fenékszivattyú is működésképtelen a karbantartás hiánya miatt,semmit sem biztosit).
Másrészt háborúban bekalkulálnak egy elfogadható müszaki eredetű járműveszteséget (legénység remélhetőleg megússza némi úszással-de ha nincs mentőeszköz,szerintem ez csak hiú ábránd,megfulladnak harci felszerelésben)
Harmadrészt meg tudomásul kell venni,hogy egy harcjárművet gondosan karban kell tartani.És arra bizony pénzt kell biztositani.Egy hadműveletre készűlve meg főleg.Egy békeidős gyakorlat esetén,hol a legfőbb szempont a gyakorlat biztonságos lezajlása,megengedhető az általad leirt folyamat elvégzése közvetlenül az átkelési gyakorlat elött.Hadműveleti helyzetben azonban már nem.Azt a hadművelet megkezdése elött kell elvégezni.Az átkelés elött,ha van idő rá,meg lehet és kell ismételni-ha meg nincs rá idő,lehet imádkozni,hogy minden úgy működjön,mint az a könyvben meg vagyon irva....

Nem így van.
 
  • Tetszik
Reactions: Fundin and kamm
K

kamm

Guest
Te soha nem láttál ilyet élőben, lefogadom.
bingo-tarantino.gif
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 248
33 547
113
Értsd meg már végre baszki, hogy a művelet előkészítése során az összpontosítási körketben a járművek felkészítése meg az amcsiknál is megtörténik.... édes faszom ne kezd megint a fotelszakértést...
Édesfaszom-ez azt jelenti,hogy ott állnak neki tömitést cserélni?Amit @honved leirt,az megelőző karbantartás.ÖPK-ben már csak egy ellenőrzést végeznek,ami hibát találnak,gyorsjavitják.A vizparton már nincs ellenőrzés.
Vietnám óta különben az US Army nem is igen csinált sehol harci úszásos folyamátkelést.Nincs is már rá alkalmas harcjárművűk nagyon rá.Mai Bradley már nem úszik.Vietnámban meg még bizony a hadműveleti felkészülés alatt lettek felkészitve a járművek.Hadművelet folyamán ÖPK-ben már csak ellenőriztek (de ezt lehetőség szerint folyamatosan végezték,általános járműállapot nyomonkövetésként),ami leginkább egy szemrevételezést jelentett.Amit úgy találtak,hogy sérülés/hiba miatt már nem alkalmas a folyóátkelésre-és gyorsjavitás(szigszó) kevés-azt visszaküldték a javitópontra,vagy kivonták a harcbol,más,általa még ellátható feladatra sorolták át.
És ezt a konkrét hadműveletbe csinálták igy,nem a fotelben űlve.És igen,sűllyedt el M113,mert volt rajta olyan hiba/sérülés,mit nem szurtak ki a szemrevételezéssel.De olyan visszaemlékezést is olvastam,hogy tűz elől menekült át folyócskán-és éppenhogycsak átértek a 50méterre lévő túlpartra,mert dőlt be a likasra lőtt járgányba a viz ("dobáltuk ki a felszerelést,mint a regényekben a vitorlás hajókrol"-ami azt illeti,jót röhögtem mikor olvastam és magam elé képzeltem.Élesbe aligha lehetett vicces)
 

laca

Well-Known Member
2013. november 6.
849
2 232
93
Harmadrészt meg tudomásul kell venni,hogy egy harcjárművet gondosan karban kell tartani.És arra bizony pénzt kell biztositani.Egy hadműveletre készűlve meg főleg.
Ezzel egy hiba akad. Te feltételezed, hogy az állománynak ez a megmozdulás az első egy háború során, tehát a garázsból hajtanak ki az átkeléshez? És ha előtte 2 hónapos véres háború zajlott? Akkor is elvárod a naprakész pöpec karbantartást, amikor leharcolt, sérült, mentett járműveket kaparnak össze egy hadművelethez? Gondolod, hogy Ukrajnában patika tiszta, műgyanta padlós műhelyekben javítják az eszközöket, a fejhallgatóból lágy Dire Straits nótákat hallgatva, reggel 8-tól délután 4-ig? Szerinted egy háborúban mennyi hibátlan jármű lehet 2-3 hónap után? Nem Sivatagi vihar jellegű, fél világ egy ellen háborúra gondolok.
 

eszena

Well-Known Member
2021. április 3.
898
3 246
93
Szittya irásaiban különben ott a válasz,hogyan csinálnak ki és belépésre alkalmas pontokat ott,ahol természetes módon nem találnak.Pl robbantással.Plusz a pontonhid sem verhető mindenhova.
A jol karbantartott,hadműveletre korlátlanul alkalmas minősitésű menetből átkelőképes jármű meg nem igényel semmiféle felkészitést.Az karbantartási probléma/műszaki hiba,ha nem alkalmas rá.(meg persze lehet harci sérűlés eredménye is-de egy sérűlt jármű eleve nem lehet hadműveletre korlátlanul alkalmas)
Létezik olyan, hogy egy akármilyen jól karbantartott szállító jármű mindenfajta ellenőrzés, vizsgálat nélkül ( katonákkal tele!l) csak úgy nekimenjen pld. a Tiszának? Nem akarom elhinni.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz and kamm

eszena

Well-Known Member
2021. április 3.
898
3 246
93
A vizsgálat nélküli átúsztatásra még annyit, a tökéletesen karbantartott, féltve óvótt repülővel sem úgy szállnak fel, hogy beleugranak aztán neki! Mindent át kell futtatni és ellenőrizni. Akkor is ha a hangárban állt.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 248
33 547
113
Ezzel egy hiba akad. Te feltételezed, hogy az állománynak ez a megmozdulás az első egy háború során, tehát a garázsból hajtanak ki az átkeléshez? És ha előtte 2 hónapos véres háború zajlott? Akkor is elvárod a naprakész pöpec karbantartást, amikor leharcolt, sérült, mentett járműveket kaparnak össze egy hadművelethez? Gondolod, hogy Ukrajnában patika tiszta, műgyanta padlós műhelyekben javítják az eszközöket, a fejhallgatóból lágy Dire Straits nótákat hallgatva, reggel 8-tól délután 4-ig? Szerinted egy háborúban mennyi hibátlan jármű lehet 2-3 hónap után? Nem Sivatagi vihar jellegű, fél világ egy ellen háborúra gondolok.
Létezik olyan, hogy egy akármilyen jól karbantartott szállító jármű mindenfajta ellenőrzés, vizsgálat nélkül ( katonákkal tele!l) csak úgy nekimenjen pld. a Tiszának? Nem akarom elhinni.
Végülis én vagyok a hibás,mert feltételezem,hogy mindenki követi a hadműveleti logikát.
1-felderités,hadművelet kidolgozása,és a hadműveletre való felkészülés
Felkésziteni a járműveket a hadműveletre.Elvégezni a szükséges karbantartást,javitást,pótlást.Osztályozni a rendelkezésre álló járműveket-ez alkalmas,ez alkalmassá tehető,ez meg máshova kell beosztani,mert gyári nagyjavitás nélkül folyamátkelésre alkalmatlan.Ez az a pont,mikor a @honved álltal leirt procedúrát el kell végezni.ÖPK-ben már csak egy szemrevételezés lehet,ami ott kibukik,hogy közben alkalmatlanná vált a műveletre,visszaküldik,mint kijelőlt hadműveletre alkalmatlan.
A Tisza parton már hadműveleti helyzetben nincs semmiféle ellenőrzés.Ott már az erőszakos folyóátkelés van.Maga a hadművelet zajlik ott,rosszabb esetben tűz alatt.Ott a minél gyorsabb átkelés a cél,hogy az ellennek ne legyen ideje erősitést hivni,megszervezni a védelmet,belőni a tüzérséggel az átkelési pontokat..Plusz a vizen a legsebezhetőbbek a járművek.A jármű legénységének és pk-ának a feladata a hadművelet közben a jármű állapotának nyomonkövetése,és a jármű pk felelősége a döntés a parton,hogy a járműve alkalmas a vizbehajtásra,vagy közben akármilyen okbol alkalmatlanná vált-jakérem,háborúzni veszélyes.
Egy folyamátkelés nem csak úgy van.Az egy hadművelet része,amit megtreveznek,irányitanak,felkészülnek rá.A hadművelet előtt.Közben már nem állnak meg külön felkészűlni egy folyóátkelésre a parton,mert az már nem menetből való átkelés.Ha fel kell függeszteni a műveletett,mert külön (újra) fel kell készülni az átkelésre,akkor az már egy beiktatott hadműveleti szünet,felkészülés céljából-vagyis nem menetből való erőszakos folyamátkelés.
Szóval bizony a menetből való átkelő képesség azt jelenti,hogy a hadműveleti feladat végrehajtása közben a jármű minden külön komolyabb,harci tevékenység felfüggesztését igénylő felkészülés nélkül a harctevékenység folytatása közben menetből képes az átkelésre (ez nem feltétlen jelent szó szerinti folyamatos haladást,mondjuk a hullámtörő lemez felhajtása miatt kellhet egy minimállis megállás-bár a jobbak ezt szó szerint menet/haladás közben megcsinálja).
Békeidőben egyébbként elvileg egy menetből átkelésre képes járműnek folyamatosan képesnek is kéne arra lennie.Elvileg......
Használat közben persze a járművek amortizálódnak,háborús használat közben meg aztán főleg.Jármű pk feladata,hogy a személyzettel közösen elvégezze lehetőség szerint a karbantartásokat,javitásokat,a jármű állapotát nyomon kövesse,és annak állapotárol,hadműveleti alkalmasságának állapotárol/mértékéről,szükséges általuk el már nem végezhető javitások,karbantartások igényéről tájékoztassa a feletteseit.
 
  • Imádom
Reactions: Pogány

eszena

Well-Known Member
2021. április 3.
898
3 246
93
Végülis én vagyok a hibás,mert feltételezem,hogy mindenki követi a hadműveleti logikát.
1-felderités,hadművelet kidolgozása,és a hadműveletre való felkészülés
Felkésziteni a járműveket a hadműveletre.Elvégezni a szükséges karbantartást,javitást,pótlást.Osztályozni a rendelkezésre álló járműveket-ez alkalmas,ez alkalmassá tehető,ez meg máshova kell beosztani,mert gyári nagyjavitás nélkül folyamátkelésre alkalmatlan.Ez az a pont,mikor a @honved álltal leirt procedúrát el kell végezni.ÖPK-ben már csak egy szemrevételezés lehet,ami ott kibukik,hogy közben alkalmatlanná vált a műveletre,visszaküldik,mint kijelőlt hadműveletre alkalmatlan.
A Tisza parton már hadműveleti helyzetben nincs semmiféle ellenőrzés.Ott már az erőszakos folyóátkelés van.Maga a hadművelet zajlik ott,rosszabb esetben tűz alatt.Ott a minél gyorsabb átkelés a cél,hogy az ellennek ne legyen ideje erősitést hivni,megszervezni a védelmet,belőni a tüzérséggel az átkelési pontokat..Plusz a vizen a legsebezhetőbbek a járművek.A jármű legénységének és pk-ának a feladata a hadművelet közben a jármű állapotának nyomonkövetése,és a jármű pk felelősége a döntés a parton,hogy a járműve alkalmas a vizbehajtásra,vagy közben akármilyen okbol alkalmatlanná vált-jakérem,háborúzni veszélyes.
Egy folyamátkelés nem csak úgy van.Az egy hadművelet része,amit megtreveznek,irányitanak,felkészülnek rá.A hadművelet előtt.Közben már nem állnak meg külön felkészűlni egy folyóátkelésre a parton,mert az már nem menetből való átkelés.Ha fel kell függeszteni a műveletett,mert külön (újra) fel kell készülni az átkelésre,akkor az már egy beiktatott hadműveleti szünet,felkészülés céljából-vagyis nem menetből való erőszakos folyamátkelés.
Szóval bizony a menetből való átkelő képesség azt jelenti,hogy a hadműveleti feladat végrehajtása közben a jármű minden külön komolyabb,harci tevékenység felfüggesztését igénylő felkészülés nélkül a harctevékenység folytatása közben menetből képes az átkelésre (ez nem feltétlen jelent szó szerinti folyamatos haladást,mondjuk a hullámtörő lemez felhajtása miatt kellhet egy minimállis megállás-bár a jobbak ezt szó szerint menet/haladás közben megcsinálja).
Békeidőben egyébbként elvileg egy menetből átkelésre képes járműnek folyamatosan képesnek is kéne arra lennie.Elvileg......
Használat közben persze a járművek amortizálódnak,háborús használat közben meg aztán főleg.Jármű pk feladata,hogy a személyzettel közösen elvégezze lehetőség szerint a karbantartásokat,javitásokat,a jármű állapotát nyomon kövesse,és annak állapotárol,hadműveleti alkalmasságának állapotárol/mértékéről,szükséges általuk el már nem végezhető javitások,karbantartások igényéről tájékoztassa a feletteseit.
Jó hosszú, már-már novella szintű. Gratula.
(Lehet így van, nem tom)
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 248
33 547
113
Jó hosszú, már-már novella szintű. Gratula.
(Lehet így van, nem tom)
A mostani katonai könyvkiadás kb a béka segge alatt van,de anno a Zrinyi egy komoly könyvkiadó volt,és több könyvet is adtak ki a témában.Ezeket anno olvastam,plusz jópár szakfolyóiratnak is rendszeres visszatérő témája volt.(sokszor irtam már,hogy plagizálok,idegen tollakkal ékeskedem,mástol idézek.Ha valamit én magam feje után irok,akkor oda is irom,hogy szerintem)
Az úszóképes járműveknek különben 3 kategóriája van.1,előkészitéssel úszóképes.Ez nem alkalmas a menetből való átkelésre,kiegészitő felszerelésre van szüksége az úszóképességhez.Ezek nem alkalmassak a jármű szintű értelemben vett menetből való folyamátkelésre.Ilyen pl az M109 tarack korai változatai,amik külön úszópontonok felszerelésével voltak úszóképes.2,rövid előkészitéssel úszóképes.Ezek az úszóképességhez szükséges minden ezközt magukkal hordozzák,mint állandó felszerelést,de azokat a vizreszállás elött ezeket rövid szereléssel,pozicióba állitással kell úszóképes helyzetbe hozni-és ehez a járműnek álló helyzetbe kell lennie,a legénységnek esetleg a jármű védett terét is el kell hagynia.Ezek szó szerint menetből nem úszóképesek,de hadműveleti szempontbol oda sorolják őket.3,Menetből külön előkészités nélkül úszóképes.Szó szerint értelmezve ezt.A jármű a vizreszállás előtti előkészitést megállás nélkül,külön átszerelés nélkül végrehajthatja.Magyarúl kapcsolja a fenékszivattyút,felnyitja a hullámtörött,legénység zárja az ilyenkor zárni szükséges nyilásokat (pl kézifegyver tüzelőréseket-ahol van olyan),ha van külön vizi meghajtóműve,azt beinditja.Ehez nem kell megállnia,közben akár tűztevékenységet is végezhet.Vagyis a vizreszálláskor van előkészület,de azt haladás és harctevékenység közben a jármű védett terének elhagyása nélkül el lehet végezni,többnyire gépesitett módon.
Egy 3. kategóriába tartozó harcjárműnek elvileg csak akkor lehet hadműveleti alkalmazásra korlátlanul alkalmas minősitése,ha erre ténylegesen képes.Ha bármilyen okbol,mert pl az elöregedett/sérűlt/elhsználódott tömitések miatt nem úszóképes,akkor nem lehet ilyen állapot minősitése.Akkor a minősitése hadműveletre korlátozottan alkalmas,úszóképességet igénylő feladatokra alkalmatlan.
Minden rendszeresitett járműnek megvan a kezelési/harcászati/karbantartási/javitási utasitása.Abban tételesen le van irva,hogy hogyan is érhető el,hogy az a nyamvadt járgány ténylegesen és folyamatossan úszoképes is legyen-minusz sérülés esete.Csakhogy ez pénzbe kerül,ezért a sporolás hadműveletnél a nem létszükséglet dolgokat le szokás hagyni-úgy sincs az idei kiképzési tervben az úszóképesség gyakorlati igénybevétele.....
 

eszena

Well-Known Member
2021. április 3.
898
3 246
93
A mostani katonai könyvkiadás kb a béka segge alatt van,de anno a Zrinyi egy komoly könyvkiadó volt,és több könyvet is adtak ki a témában.Ezeket anno olvastam,plusz jópár szakfolyóiratnak is rendszeres visszatérő témája volt.(sokszor irtam már,hogy plagizálok,idegen tollakkal ékeskedem,mástol idézek.Ha valamit én magam feje után irok,akkor oda is irom,hogy szerintem)
Az úszóképes járműveknek különben 3 kategóriája van.1,előkészitéssel úszóképes.Ez nem alkalmas a menetből való átkelésre,kiegészitő felszerelésre van szüksége az úszóképességhez.Ezek nem alkalmassak a jármű szintű értelemben vett menetből való folyamátkelésre.Ilyen pl az M109 tarack korai változatai,amik külön úszópontonok felszerelésével voltak úszóképes.2,rövid előkészitéssel úszóképes.Ezek az úszóképességhez szükséges minden ezközt magukkal hordozzák,mint állandó felszerelést,de azokat a vizreszállás elött ezeket rövid szereléssel,pozicióba állitással kell úszóképes helyzetbe hozni-és ehez a járműnek álló helyzetbe kell lennie,a legénységnek esetleg a jármű védett terét is el kell hagynia.Ezek szó szerint menetből nem úszóképesek,de hadműveleti szempontbol oda sorolják őket.3,Menetből külön előkészités nélkül úszóképes.Szó szerint értelmezve ezt.A jármű a vizreszállás előtti előkészitést megállás nélkül,külön átszerelés nélkül végrehajthatja.Magyarúl kapcsolja a fenékszivattyút,felnyitja a hullámtörött,legénység zárja az ilyenkor zárni szükséges nyilásokat (pl kézifegyver tüzelőréseket-ahol van olyan),ha van külön vizi meghajtóműve,azt beinditja.Ehez nem kell megállnia,közben akár tűztevékenységet is végezhet.Vagyis a vizreszálláskor van előkészület,de azt haladás és harctevékenység közben a jármű védett terének elhagyása nélkül el lehet végezni,többnyire gépesitett módon.
Egy 3. kategóriába tartozó harcjárműnek elvileg csak akkor lehet hadműveleti alkalmazásra korlátlanul alkalmas minősitése,ha erre ténylegesen képes.Ha bármilyen okbol,mert pl az elöregedett/sérűlt/elhsználódott tömitések miatt nem úszóképes,akkor nem lehet ilyen állapot minősitése.Akkor a minősitése hadműveletre korlátozottan alkalmas,úszóképességet igénylő feladatokra alkalmatlan.
Minden rendszeresitett járműnek megvan a kezelési/harcászati/karbantartási/javitási utasitása.Abban tételesen le van irva,hogy hogyan is érhető el,hogy az a nyamvadt járgány ténylegesen és folyamatossan úszoképes is legyen-minusz sérülés esete.Csakhogy ez pénzbe kerül,ezért a sporolás hadműveletnél a nem létszükséglet dolgokat le szokás hagyni-úgy sincs az idei kiképzési tervben az úszóképesség gyakorlati igénybevétele.....
Így ahogy írod valósnak tűnik az elméleted.