[HUN] KF41 Lynx / Hiúz

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 315
43 568
113
Kevés dolog van, amit nem rágtak meg többször is, ugyanis unatkoztak a fiúk, amíg én és te meg nem érkeztünk (hogy feltegyük a kérdéseinket).

Új tagként szerintem ki térhetünk ezekre "megint" - akit nem érdekel az ne foglalkozzon vele! Nem értem mit kell beszólni, piszkálódni...
Másnak sincs sokkal több információja, mint nekünk: csak véleményeket lehet mondani - az meg nekem is lehet. Ha valakit nem érdekel, akkor ne olvassa vagy csináljon egy zárt fórumot és akkor csak olyanok véleményével találkozik, akiket odaenged...

Nem szeretnék álszent lenni. Napokon belül LMzeket megkértem, hogy foglalja össze nekem nagyon röviden, hogy mit ér ő az alatt, hogy képes lenne megállni egy megfelelő szintre modernizált T-72 a mai csatatereken is gombokért. Én is, meg úgy vettem észre, hogy ő is és Pogány is élvezte, hogy elmondtuk a meglátásainkat. Több modernizációs szintet is meghatározott különböző árakkal, és forrás alapján ezekből lehetne válogatni. És pár kör után úgy zártuk vissza a topicot -amit néhányan jobb szerettek volna, ha ki sem nyílik-, hogy szerintem alul becsülte a költségeket, de amúgy műszakilag jó célok lettek kitűzve. Tényleg azt a bukfencet látom benne, hogy könnyen megszalad a toll.

T-72 szerintem reménytelenül elavult - selejtezni kell amint lehet. Fölösleges pénzkidobás a Leopardok mellett üzemben tartani őket. Lengyelek is Abramseket vesznek, nem a saját T-72 verziójukat - pedig ott tényleg van komolyabb hadipar.
A Lynx alapú könnyű-tank előre mutató lehet, persze exportpiacot célozva elsősorban. Fontos szerintem, hogy legyen néhány verzió vagy modul, ami magyar fejlesztésű és gyártású - pl. aknavetős verzió ha már van egy aknaverő gyárunk. A löveges Lynx-ből egy demó példányt talán érdemes "összelegózni" aztán megfuttatni olyan piacokon, ahol teljes értékű MBT-t nehéz eladni. Ilyen Latin-amerika vagy Délkelet-Ázsia, ahol a terepviszonyok és az infrastruktúra (hiánya) nem kedvez 60-70 tonnás járműveknek.
Persze ez inkább az évtized vége felé reális - hiszen még a gyárunk sincs kész, sajnos.
 
W

Wilson

Guest
Nem szeretnék álszent lenni. Napokon belül LMzeket megkértem, hogy foglalja össze nekem nagyon röviden, hogy mit ér ő az alatt, hogy képes lenne megállni egy megfelelő szintre modernizált T-72 a mai csatatereken is gombokért. Én is, meg úgy vettem észre, hogy ő is és Pogány is élvezte, hogy elmondtuk a meglátásainkat. Több modernizációs szintet is meghatározott különböző árakkal, és forrás alapján ezekből lehetne válogatni. És pár kör után úgy zártuk vissza a topicot -amit néhányan jobb szerettek volna, ha ki sem nyílik-, hogy szerintem alul becsülte a költségeket, de amúgy műszakilag jó célok lettek kitűzve. Tényleg azt a bukfencet látom benne, hogy könnyen megszalad a toll.
Ehhez én csak ennyit tudok hozzászólni...:)

22-ne-mondd-ki.gif

300-2006-immortals-put-to-the-test-1-2-movieclips-Segment-1.gif
 
  • Tetszik
Reactions: rappali_

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 875
7 166
113
Új tagként szerintem ki térhetünk ezekre "megint" - akit nem érdekel az ne foglalkozzon vele! Nem értem mit kell beszólni, piszkálódni...
Másnak sincs sokkal több információja, mint nekünk: csak véleményeket lehet mondani - az meg nekem is lehet. Ha valakit nem érdekel, akkor ne olvassa vagy csináljon egy zárt fórumot és akkor csak olyanok véleményével találkozik, akiket odaenged...



T-72 szerintem reménytelenül elavult - selejtezni kell amint lehet. Fölösleges pénzkidobás a Leopardok mellett üzemben tartani őket. Lengyelek is Abramseket vesznek, nem a saját T-72 verziójukat - pedig ott tényleg van komolyabb hadipar.
A Lynx alapú könnyű-tank előre mutató lehet, persze exportpiacot célozva elsősorban. Fontos szerintem, hogy legyen néhány verzió vagy modul, ami magyar fejlesztésű és gyártású - pl. aknavetős verzió ha már van egy aknaverő gyárunk. A löveges Lynx-ből egy demó példányt talán érdemes "összelegózni" aztán megfuttatni olyan piacokon, ahol teljes értékű MBT-t nehéz eladni. Ilyen Latin-amerika vagy Délkelet-Ázsia, ahol a terepviszonyok és az infrastruktúra (hiánya) nem kedvez 60-70 tonnás járműveknek.
Persze ez inkább az évtized vége felé reális - hiszen még a gyárunk sincs kész, sajnos.
OFF
….. apa kezdődik apa kezdődik… lehet topicot ignorra rakni? Ahogy látom a kövi két hétben megint olvashatatlan lesz…
nem baj ha új vagy de annyi fáradtságot tegyél már meg még mielőtt háborogsz hogy mit kell hepciáskodni hogy mondjuk rákeresel a topicra ami érdekel és mondjuk olvass vissza 10-20 oldalt , no offense de ezek tényleg havi egyszer fix előjönnek és mindig ugyanaz megy , mindig egyik fél mond A-t a másik megcáfolna mire az első nem fogja fel és “má csak azé is” nyomja a bullshitet
ON
 

yangwenli

Well-Known Member
2015. június 19.
1 211
2 713
113
Őszintén szólva én a 125 milisen gondolkodtam el, de ezt nem igazán fejtegettem a fórumon, mert LMzek kollégát ingerszegény környezetben kell tartani. De talán már alszik.

Megtervezni egy könnyű harckocsit nekem túl sok K+F pénzbe kerülne ahhoz képest, mint amennyi haszna lesz. Viszont csak a torony koszorút és annak szerkezeti tartó paneljeit babrálni talán nem lenne olyan eget rengető forrás igény. A T-72-esek járóképes állapotban tartásának nálam elsődlegesen a teknőben lévő dolgok tűnnek vészesnek. Abból indultam ki, hogy a lánctalp, a motor és a hajtás egyéb elemei -amiatt, mert ezek kb. állandó terhelés alatt állnak, ráadásul a torony súlya is pluszban terhelődik a testtel együtt a felfüggesztésre, a torony és ágyú mozgatására csak saját súlya nehezedik- jóval erősebb kopásnak vannak kitéve, míg ugyan annyi pénzből egy torony tovább működőképes tud maradni.
Szóval én elgondolkodtam azon, hogy van-e értelme egy hibridnek. Amíg hull-dowban maradsz, akár a stanag6 védelem sem akkora hátrány a testen egy TR-85 vagy egy T72-essel szemben. (Csak tényleg passzívan, über megfontoltan kell bevetni.) Az üzemben tartás költségeinek java része megmarad Zalában. És nem a most futó vagy 2 tucat tankot kellene rögtön előszedni, hanem megnézni, hogy az örök álomra szenderültek közül melyek tornya működőképes vagy hozható olcsón működőképessé.

Értékelések:

Hátrányok:

1, Egy Lynx ára 10 millió, lehet vitázni azon, hogy egy új Leopárd2-es az kiépített infrastruktúra esetén 15-ig lemegy vagy 20-25 millió, de ténylegesen a harcértéke nem érné el a felét sem, dupla darabszámban több embert kéne toborozni és fogyasztásban sem feltétlenül érné meg. (Az emberek kiképzésénél például dupla "kis tank" esetén dupla annyi lőszer kell, de egy 125-ös skuló legyártása nem tud fele pénzből kijönni a 120-hoz képest.)
2, Missziós feladatra kevésbé használható. Így viszont megkérdőjelezhető, hogy mennyit fektessünk be olyan gépekbe, amikkel stratégiai érdekeinket tudjuk érvényesíteni és mennyit fektessünk be azokba, amik csak területvédelemre, hazai kisegítő funkciókra vannak tervezve. (A tartalékosok is hosszabb távon a főerők cuccait kapják meg. Valószínűleg jelentős időkéséssel.)
3, Mennyi lenne az ára? A Lynx gyárra a miniszter többszöri nyilatkozata szerint úgy számolnak, hogy 10 év alatt visszatermeli azt a pénzt, amit most ráfordítunk. Ha berakok a gyártósorra egy alacsony költségű gépet és ezzel lekötöm a kapacitásaimat, akkor azzal a megtérülést tolom ki. Kéne látni, hogy lesz-e folyamatos megrendelés az IFV-re ebben az évtizedben, vagy van értelme és ha igen, akkor mikortól hézagkitöltő cselekvésre berakni magamnak valami olcsót és hasznosat.
4, A NATO elvárás az, hogy 2026-ra legyen mindenki kész a nehéz dandárra. Ez már most látszik, hogy csúszni fog több helyen. Nem tudom megmondani, hogy mire kifut a Lynx korszerűbb verziói iránti lelkesedés (itt akár nyugodtan gondolkodhatunk olyanokban is, hogy ha mi magunknak megtervezzük az önjáró aknavetőt, akkor arra lesz-e külföldi kereslet...), addigra milyen mértékben vonják ki az elavult szovjet gépeket a minket érintő országokból. Hatásos lenne-e egy Leopárd2A4 vagy egy használtan vett Abrams ellen a csökkentett nyomású 120-as ágyúja a te verziódban vagy a 125-ös az én verziómban?
5, A rendelkezésünkre álló tornyok mennyire páncélozottak? Gorkamoka igen lelkesen elemzi aszem a T-72-es topicban -egy másik topicból vitték át ha jól emlékszem a vitát oda-, hogy az ERA-val és a NERA-val megerősített T-72B3 tornya mennyire ütésálló és mennyire nem modern KE és KUM lőszerekkel szemben. A miénk és nagyon sok csatlós államban rendszerben álló korábbi verziók viszont ennél kevésbé bírják torony frontból a gyűrődést.

Előnyök:

1, Olcsón tudnánk mennyiséget kiállítani, LM nagyon szeretné azt a kombinációt, amire te is utaltál, hogy ütőképes kevés számú darabot megtámogatni nagyobb mennyiségű olcsóbbal.
2, Ha több a haszna, mint a bekerülési költsége, akkor nagy tételben lehetne gondolkodni varsói államok megrendelésén is. Akár olyan formában is, hogy csupán felvásároljuk a letárolt készleteiket és harmadik világba exportáljuk.
3, Egy olcsó könnyű harckocsi nagy előnyt jelentene egy közepes dandárnak. Ha nehéz dd küzd nehéz dd-vel és közepes a közepessel, akkor valószínűleg csak APC-k lennének a legerősebb járművek, amikkel szembe kerülnének. (Én drukkolok annak, hogy a jelenleg járóképes T-72-esek kerüljenek át Debrecenbe és Hódmezővásárhelyre, mert sokkal többet tudnak segíteni ott, mint Tatán a Leoknak. Ha nem hk-kal találják magukat szembe, akkor fő ellenfelük a páncéltörő rakéták lesznek.)


Összegzés: Egy ilyen program esetén ma már komolyan mérlegelném, hogy nem avul-e el, mire kijön a gyárból. Ha megszűnik a mennyiségi kihívás a környező országok részéről, akkor számunkra is feleslegessé válik akár egy új tervezésű könnyű hk, akár az általam említett öszvér. Egy teljesen új konstrukciót elkezdeni ráadásul 1000 darab alatt nem éri meg. A két leggyengébb pontja, hogy valóban tudok-e ár/érték arányban jobban kijönni, mint például egy sima T-72 szinten tartó nagyjavítással, illetve ezzel összefüggésben tudok-e külföldi piacot találni. (Egy zászlóaljra igazából még olyan egyszerűbbnek tűnő változtatásokba sem éri meg belemenni, hogy kicserélem a 125-ös ágyút 120-asra, csak mert NATO lőszer. Magyar méretekben egyszerűen saját felhasználásra nincs sok értelme semmin gondolkodni. Ha valamire viszont van külföldi kereslet, abba megéri befektetni a K+F-et.)

Amikor Szittyaval meg a tobbiekkel filoztunk ezen, nem a tank vs. tank vonalat veseztuk inkabb, hanem gyalogsagi tamogato szerepkorbe vizionaltuk, amolyan +tuzero fedezekrombolas stb. Hogy ne kelljen a keves szamu Leokbol elvonni erre a celra.

Kriss probalt minket felvilagositani, hogy elmeletileg a 40 milis ga is szet tudja annyira szedni a fedezekeket, hogy meglesznek vele. De mivel en civil vagyok es nem ertek hozza :p engem jobban megnyugtatna ha 105 vagy 120 mili adna nekem a supportot :p

UI: csak probaltam osszefoglalni, hogy ne legyen hosszu a vita :D
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen and Pogány

yangwenli

Well-Known Member
2015. június 19.
1 211
2 713
113
Új tagként szerintem ki térhetünk ezekre "megint" - akit nem érdekel az ne foglalkozzon vele! Nem értem mit kell beszólni, piszkálódni...
Másnak sincs sokkal több információja, mint nekünk: csak véleményeket lehet mondani - az meg nekem is lehet. Ha valakit nem érdekel, akkor ne olvassa vagy csináljon egy zárt fórumot és akkor csak olyanok véleményével találkozik, akiket odaenged...



T-72 szerintem reménytelenül elavult - selejtezni kell amint lehet. Fölösleges pénzkidobás a Leopardok mellett üzemben tartani őket. Lengyelek is Abramseket vesznek, nem a saját T-72 verziójukat - pedig ott tényleg van komolyabb hadipar.
A Lynx alapú könnyű-tank előre mutató lehet, persze exportpiacot célozva elsősorban. Fontos szerintem, hogy legyen néhány verzió vagy modul, ami magyar fejlesztésű és gyártású - pl. aknavetős verzió ha már van egy aknaverő gyárunk. A löveges Lynx-ből egy demó példányt talán érdemes "összelegózni" aztán megfuttatni olyan piacokon, ahol teljes értékű MBT-t nehéz eladni. Ilyen Latin-amerika vagy Délkelet-Ázsia, ahol a terepviszonyok és az infrastruktúra (hiánya) nem kedvez 60-70 tonnás járműveknek.
Persze ez inkább az évtized vége felé reális - hiszen még a gyárunk sincs kész, sajnos.

Hmmm o_O szoval csatlakoztal a "kohoszokeveny" csapatba . . . hoztal egy dontest :D:D:D nem itelkezem :p

Felreteve a trefat, amugy nem csak azert tudom ajanlani, hogy olvass vissza (pl. T-72 topicot - csak olvasni szigoruan :D az nagyon veszelyes hely) mert az oda vissza ervek mar elhangzottak, hanem szerintem legalabbis sokszor tok szorakoztato irasok is szulettek. Ha erdekel a tema mar ezert is "megeri" ;)
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
Amikor Szittyaval meg a tobbiekkel filoztunk ezen, nem a tank vs. tank vonalat veseztuk inkabb, hanem gyalogsagi tamogato szerepkorbe vizionaltuk, amolyan +tuzero fedezekrombolas stb. Hogy ne kelljen a keves szamu Leokbol elvonni erre a celra.

Kriss probalt minket felvilagositani, hogy elmeletileg a 40 milis ga is szet tudja annyira szedni a fedezekeket, hogy meglesznek vele. De mivel en civil vagyok es nem ertek hozza :p engem jobban megnyugtatna ha 105 vagy 120 mili adna nekem a supportot :p

UI: csak probaltam osszefoglalni, hogy ne legyen hosszu a vita :D

Gondolom azóta a T-72-es topicban is észrevetted, hogy átvittük a témát. Én sem szeretnék hosszú vitát itt a harckocsi témában. A hetvenkettes topicot szerintem senki sem sajnálja, ha néha iszap birkózunk a könnyű harckocsi/modernizáció/mire használjam vonalon.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 588
97 753
113
Vmiért én ugy gondoltam, hogy az összes Lynx majd Ausztráliában készül, de úgy tűnik mégse. Már, ha és amennyiben...

Mindkét vállalat elkötelezett amellett, hogy járműveinek többségét Ausztráliában építi, ha sikerrel jár, jelentős beruházásokkal az ausztrál ipari kapacitásokba az ausztrál munkahelyek, tehetségek és technológia előmozdítása érdekében.

A tesztelésről szóló zárójelentés után 2022 -ben meg kell hozni a vásárlási döntést. Az ausztrál hadsereg célja, hogy 2024/25 -ig elérje a kezdeti működési képességet (IOC), és 2030/31 -ig a teljes működési képességet (FOC).


Sajnos az időközi jelentés a tesztekről nem szivárogtat.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 112
113
Vmiért én ugy gondoltam, hogy az összes Lynx majd Ausztráliában készül, de úgy tűnik mégse. Már, ha és amennyiben...

Mindkét vállalat elkötelezett amellett, hogy járműveinek többségét Ausztráliában építi, ha sikerrel jár, jelentős beruházásokkal az ausztrál ipari kapacitásokba az ausztrál munkahelyek, tehetségek és technológia előmozdítása érdekében.

A tesztelésről szóló zárójelentés után 2022 -ben meg kell hozni a vásárlási döntést. Az ausztrál hadsereg célja, hogy 2024/25 -ig elérje a kezdeti működési képességet (IOC), és 2030/31 -ig a teljes működési képességet (FOC).


Sajnos az időközi jelentés a tesztekről nem szivárogtat.
Nem, náluk is az első eresztés elvileg német/koreai lesz.
Igazság szerint egy '23-as megrendelés esetén még az is benne van, hogy esetleg nálunk gyártják le őket. Ha addig nem fut be új gyártási megrendelés, akkor esetleg annak is lehet, hogy lenne értelme, hogy az embereket hozzák át az egerszegi gyártósorra. Ugyebár a betanított magyarok addigra már itthon kell, hogy elkezdjék a melót.
Persze ez csak kombinálás. Teljesen logikus lenne az, ha a mi zászlóaljunk után egyből az övékét kezdik el gyártani a RM-nél.