Mindenesetre az aknavetős, sebesült szállító és parancsnoki modul önmagában is fejleszthető, gyártható aztán majd keresnek/gyártanak hozzá egy Lynx alvázat. Amíg nincs elég alváz, addig honvédség tetszés szerint kombinálhatja, azokat modulokkal.
Én mondok valamit, ami lehet sokaknak nem fog tetszeni. Az a modularitás ott fog belerohadni a rozsdába. Mezőgazdasági gépeknél is érdemes megnézni, hogy mi moduláris és mi nem. Amit nem akasztanak le a nap végén, az ott is fog maradni, amíg szét nem fog mállani a roncstelepen.
Értem az elképzelésedet. És papíron meg is lehetne csinálni. Én nagyobb esélyt adok rá, hogy aknavetőből jó lesz 2028-ra Tatának az utánfutóval gurigatható. Kifogja pipálni az amcsi katona a CREVALt? Bárki szerint a románok pár év alatt 300 Abramset fognak vásárolni, mert az évtized közepén NATO nehéz dd-k kellenek meg ellenőrzés lesz? Ne vicceljünk már! (Ajánlom a cikket a dán nehéz dd parancsnokával, aki kiakadt, hogy nem lesz minimális csapatlégvédelem sem, mire át kell adni a dandárt. És nem egy kelet-európai államról beszélünk.)
Nekem ez lenne logikus. Sokkal nagyobb valószínűséget adnék annak, hogy a régi megoldással áthidalják az időt, amíg a gyártósorunk újra rendelkezésre nem áll és egyben le nem gyártják az önjáró aknavetőt... alvázastól mindenestől. A most megrendelt és Tatára berakott aknavetős cuccot meg kézzel áttolják a tartalékosoknak, mert ha ők beszorulnak egy város védésébe, oda jó lesz nekik a kézi töltős, meg... bármi, amivel lőhetnek. (És itt jön a képbe, amit kérdeztem. Szerintetek meglévő aknavető verziót akarnak integrálni a kormányban vagy saját fejlesztésben gondolkodnak, ami előre lépést jelentene a jelenlegi modellekhez képest?)
Az amcsik 2025 után döntenek és oda max alkatrészt vihetünk
Ahogy te is mondtad, az amcsi tenderbe nem sok beleszólásunk lesz. Ausztráliával sem számolok sokat.
Ezek jelentősége annyiból áll, hogy a negyedik évtized (2030-tól) már a Lynx enyhén lecsengő ága lehet. (Nem kell túldrámázni, csak már nem a legújabb, legmodernebb darab.) A régiónkba végbe fog menni egy átfegyverkezés. Viszont új megrendeléshez óriási előnyt jelentene, ha a kisebb államok -akár a Balkánon, akár a harmadik világban- azt látnák, hogy ez a termék a szárazföld F-16-osa, F-35-öse.
Ami a kapacitásokat illeti: igenis bővíthető valamennyivel a kapacitás, ha van megrendelés.
Szerintem technológiailag, építőiparilag megoldható az évi 500 darab is. Nem ezért próbállak leszoktatni erről a hunyorítunk és ha az 50 megy, akkor menni fog a 100 is hozzáállásról.
Az RM egyértelműen meghatározta a tervezett kapacitást. Zalában évente 10-45-ig készül. Ennyi a darabszám.
Nagyon nagy nehézségeim vannak abban a tekintetben, hogy alábecsüljem egy német gyártó évszázados tapasztalatát az igények és realitások felmérésében. Nekem ez az adat azt mondja, hogy ők számoltak egy minimummal és egy maximummal. Az évi 10 darab minimum az azt jelenti... Lehetne másként, szebben is megfogalmazni, de ha nem sikeres a projekt, elfogynak a megrendelők, akkor a Magyar Államnak évi 10 darabot meg kell vegyen, hogy elkerülje a megszorításokat és a leépítéseket. Valószínűleg ez az a mennyiség, ami a gyár fenntartását fedezi. (Ebből ki lehet a lakatost és a mérnököt is fizetni, hogy ne épüljön le a kutató háttér bázis, évi 10 darabnál jön elő az, hogy nem három műszakban dolgoznak, hanem egyben. Azt is úgy, hogy két ünnep között nem kell bejönni, mert... igazából Dec. 20-án is meg lehet ünnepelni a Karácsonyt, majd Január első... pár hetében újra kezdjük a munkát.)
Remélem érted a problémát. Amíg ezen a tenderen is esélyesek vagyunk, meg azon a tenderen is esélyesek vagyunk... Jó lenne gondolkodni azon, hogy mi lesz akkor, amikor már minden pályázatot húzunk be. Az tetszik, hogy a német gondolkodik ilyenbe is. Ők az elmúlt évszázadban sok mindent átéltek. Például a '90 utáni nagy visszaesést, vagy látták azt, hogy egy sikeres ASCOD hirtelen hogy meg tud feküdni egy angol üzleten. Miközben előtte keresett és ünnepelt konstrukció volt... Csak hát nem erre a súlyra tervezték eredetileg.
Nézzük meg Romániát meg Ukrajnát! Jó-e az nekünk, ha nagy termelő kapacitásokat építünk ki, a szlávoknál több ezer MBT, a pásztoroknál is pár évig gőzerővel gyártották a modernizált T-55-ösöket. 800 kasznijuk volt rá és jónak tűnő tervek, hogy ilyen olcsón a harmadik világ szegény országai nem kapnak olyan hk-t, amit a '80-as évek igényeihez terveztek.
Én is szívesen olvasnám, hidd el, a vlach pásztorok kommentjeit egy ottani cikk alatt, hogy Magyarország évi 100 páncélozott lánctalpast állít elő, nekik a nagy harckocsi gyáruk fénykorában nem termelt annyit. És most meg évi 30 kerekes APC azt hiszem, aminek még örülnek is, mert nem színesfémmel kereskednek, amit Negan szállított el onnan. Meg a már legyártott TR2000-st fel sem tudták nyitni feszítővassal, mert annyira megszorult a rozsdától.
Én együtt tudok élni azzal, ha Zalában csak évi 45-50 db lesz a termelés. És nem nyerünk el minden pályázatot, amit kiírnak mostanában. És az az évi 10 db minimum jelentheti azt is, hogy a tartalékosoknál is idővel néhány kézi aknavetőt lecserélünk, vagy pont arra az időszakra gondoltunk új nehéz dd-re. De azt szerintem a fizum megérezné, ha évi 100 6. gen vadászgépet gyártana az ország meg 200 IFV-t.
Én azt kérem, és eddig nagyon szimpatikus a Zrínyi, hogy a mi igényeink mellett legyen export! Mindig azt mondom, hogy nem ebből kell ország szinten megélni, a reál gazdaság termelje ki a hadsereg fenntartásának költségeit! Amikor meg épp nincs épp szükséglete a Honvédségnek abból a termékből, akkor meg ne fizessünk üres gyárcsarnokokat, hanem tudjanak eladni külföldre!
Zala teljesen jó. Ott lesz a közelében Kaposvár, nagyon hasonló profillal. Nem szabad elfelejteni, hogy mi mind a kettőt hosszútávon fenn akarjuk tartani és rendeléssel ellátni. Embraaer a braziloktól jön középtávon repülő gyárat is építeni. (És ne mondja el megint senki, hogy ők csak civil gépeket fognak itt összeszerelni!)