[HUN] KF41 Lynx / Hiúz

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

K

kamm

Guest
Ezeket mind így szerelik,ez nem Ford T modell... hogy fossák szalagon.
Rendkívül sziszifuszi,igen magas speciális szakértelmet igénylő munka.


"DzsenKUmen, wi are hier in do prODUKKschon lauen of ze PuhMAAA!"

Van egy sokdiplomas, 7-8 hangszeren jatszo, par nyelven beszelo, vilagot bejart barmenedzser baratom, egy kifejezetten nemzetkozi elozenes barban, vele az evek soran szinte a vilag osszes akcentusat megtanultuk eltulozva utanozni - koztuk az enyemet is, de az amerikaiak hajmereszto spanyoljat stb.... keves van olyan szorakoztato, mint nemeteket hallgatni angolul. :D:D:D
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 013
113
Minek?Ami igazán tikos rész,azt azér elzárják.Meg leginkább nem is az összeszerelő részben/üzemben gyártják,hanem oda viszik (legtöbbször kamionnal).Ha ilyen nehézgépmanufakturába szol az árú,legtöbbszor magában a csarnokban van a rakodás.Vegyes a dolog,mert van olyan is,hogy alig fér be a gyártmány a gyárba,de többnyire marha sok helyet elfoglalnak pl a futódaruk,az részegység előkészitők,festó és hegesztő részlegek,próbapadok,beállitórészlegek.És néha döbbenetesen kevesen dolgoznak egy hatalmas csarnokban.Mivel tudjuk,hogy évi 40-50db gyártása lesz,nekem nem nehéz analógiát találnom olyan helyekkel,ahol már jártam.Ráadásul az ilyen helyeken lassú és ovatos rakodások szoktak lenni.Mindet 5x végigellenőriznek,kimatekoznak.Közben az ember dumál velük kézzel-lábbal (ha van magyar melós,vagy beszélnek németül,akkor szóval is),elmegyek velük ebédelni a kantinba,stb.De magában az összeszereló csarnokban olyan extra titkos dolgot nem látsz.Páncéllemezben nem az a titok,hogy hogy néz ki,hanem az,hogyan készül.A becsavarozása az elemnek a helyére már nem titok.
A legtöbb helyen nem engednek be a konkrét gyártási helyre, vagy titoktartásit nyomnak az orrod alá. Van olyan hely, ahol meg van határozva, hogy egy évben hányszor mehetsz be.

Önmagában a páncéllemez sem nagy zsuga. Az igazából a buta anyagok közé tartozik. Ami igazán komoly - legalábbis számomra az - az a lövegcső meg a lánctalp..
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 261
33 569
113
Ezeket mind így szerelik,ez nem Ford T modell... hogy fossák szalagon.
Rendkívül sziszifuszi,igen magas speciális szakértelmet igénylő munka.

Nem,egy sorozatgyáetás az más tészta.Szerintem nem a csarnok megépitése a probléma,hanem majd a magasan képzett melosok összeszedése lesz a nagyobb falat.Ide profi szakik kellenek majd,nem betanitott utcagyerekek.
 
K

kamm

Guest
A legtöbb helyen nem engednek be a konkrét gyártási helyre, vagy titoktartásit nyomnak az orrod alá. Van olyan hely, ahol meg van határozva, hogy egy évben hányszor mehetsz be.

Önmagában a páncéllemez sem nagy zsuga. Az igazából a buta anyagok közé tartozik. Ami igazán komoly - legalábbis számomra az - az a lövegcső meg a lánctalp..

De valahol irtad, hogy azert a pancel is igencsak komplikalt, peldaul az otvozet hokezelese stb miatt...?

Engem amugy nem lep meg a nemetek elsosege ebben is, mint mar sokszor irtam, a vilag legjobb vegyeszei mar vagy 200 eve. :)
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
A legtöbb helyen nem engednek be a konkrét gyártási helyre, vagy titoktartásit nyomnak az orrod alá. Van olyan hely, ahol meg van határozva, hogy egy évben hányszor mehetsz be.

Önmagában a páncéllemez sem nagy zsuga. Az igazából a buta anyagok közé tartozik. Ami igazán komoly - legalábbis számomra az - az a lövegcső meg a lánctalp..
A lánctalp??!? :eek:
 
  • Tetszik
Reactions: ozymandias

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 261
33 569
113
A legtöbb helyen nem engednek be a konkrét gyártási helyre, vagy titoktartásit nyomnak az orrod alá. Van olyan hely, ahol meg van határozva, hogy egy évben hányszor mehetsz be.

Önmagában a páncéllemez sem nagy zsuga. Az igazából a buta anyagok közé tartozik. Ami igazán komoly - legalábbis számomra az - az a lövegcső meg a lánctalp..
Kasselban spec igazolványt csinálnak a portán,ami 1 évig érvényes (najó,ez kb 5éves infó,azóta nem jártam ott).De arra a részre,ami Téged érdekel,ez az igazolvány nem jó.Az igazi komoly titkok nem a végszerelde csarnokában vannak,hanem a gyártó részlegen.Oda még a saját dolgozóikbol se mehet mindenki.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 013
113
De valahol irtad, hogy azert a pancel is igencsak komplikalt, peldaul az otvozet hokezelese stb miatt...?

Engem amugy nem lep meg a nemetek elsosege ebben is, mint mar sokszor irtam, a vilag legjobb vegyeszei mar vagy 200 eve. :)
Komplikáltnak komplikált egy sima hőkezeléshez képest. Egy páncéllemezt be kell játszani úgy 400-500 vagy adott esetben 600HB keménységre úgy, hogy lehessen hegeszteni. 400HB keménységű anyagokhoz az ipari technológia kidolgozása volt diplomamunkám.

Itt kint meg voltam konzulens 550HB-s anyagok témájában. Ha egyszer be van játszvq, akkor működik - akkor "csak" a deformációra kell figyelni.

De a lövegcső, az nagyon más téma. Hosszú, hengeres cuccot előbb kovácsolni, többlépcsőben hőkezeln és mindezt úgy, hogy azért egyenes is maradjon, meg párszor kibírja a lövésnél fellépő erőket, na az az igazi műveszet...
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 013
113
Kasselban spec igazolványt csinálnak a portán,ami 1 évig érvényes (najó,ez kb 5éves infó,azóta nem jártam ott).De arra a részre,ami Téged érdekel,ez az igazolvány nem jó.Az igazi komoly titkok nem a végszerelde csarnokában vannak,hanem a gyártó részlegen.Oda még a saját dolgozóikbol se mehet mindenki.
Nem mentem be oda, onnan jöttek képzésre. Van 2x8 órám anyagtudományra a hegesztőtechnológus képzésen, mindig a résztvevőkhöz igazítom. Volt már ilyen "speciális" menet a müncheni csapatnak is meg a kasseli csapatnak is.
 
  • Tetszik
Reactions: vasszekely
K

kamm

Guest
Komplikáltnak komplikált egy sima hőkezeléshez képest. Egy páncéllemezt be kell játszani úgy 400-500 vagy adott esetben 600HB keménységre úgy, hogy lehessen hegeszteni. 400HB keménységű anyagokhoz az ipari technológia kidolgozása volt diplomamunkám.

Itt kint meg voltam konzulens 550HB-s anyagok témájában. Ha egyszer be van játszvq, akkor működik - akkor "csak" a deformációra kell figyelni.

De a lövegcső, az nagyon más téma. Hosszú, hengeres cuccot előbb kovácsolni, többlépcsőben hőkezeln és mindezt úgy, hogy azért egyenes is maradjon, meg párszor kibírja a lövésnél fellépő erőket, na az az igazi műveszet...

A loveget ertem, azt egyhamar nem gyartjuk otthon - de a pancel gyartasat szerinted haza lehet(ne) telepiteni par ev alatt?
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 013
113
A loveget ertem, azt egyhamar nem gyartjuk otthon - de a pancel gyartasat szerinted haza lehet(ne) telepiteni par ev alatt?
A gond ott kezdődik, hogy az acélba bele kell rakni az ötvözőket, szóval a klasszikus nagyolvasztó mellé kell rakni egy vakuum művet meg komoly kéntelenítő szakaszt, meg a szekunder-metallurgiai kezelést is meg kell oldani. Ezután jön a hengermű - itt a gond az, hogy ezekhez az anyagokhoz combos hengermű kell.

Itt meg kell oldani a lemezek hőkezelését hengerlés közben. Aztán egy metallográfiai labort mellé, plusz olyan automatizálást és folyamatfelügyeletet kell beépíteni, ami egyenletesen jóminősű anyagot ad.

Ez rengeteg pénz, idő meg szürkeállomány - ami nincs. A lőrinczi hengermű kb. a Skoda 120L egy ilyen páncélra optimalizált üzem meg egy űrhajó...
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 261
33 569
113
Nem mentem be oda, onnan jöttek képzésre. Van 2x8 órám anyagtudományra a hegesztőtechnológus képzésen, mindig a résztvevőkhöz igazítom. Volt már ilyen "speciális" menet a müncheni csapatnak is meg a kasseli csapatnak is.
Jártam mindkettőben.Egy darabig magas biztonsági fuvarokra specializált cégnél dolgoztam (8 évig).Spec én Kasselt jobban kedveltem,de ez kamionos dolog miatt volt.De megnyugtatlak,olyan helyre nem engedtek be,ahol érdemes is lenne fényképezni.
Zegen viszont szerintem csak egy végszerelde lesz.Ugy gondolom,lesz hegesztő részleg,ami talán titkos technikát használ,de az el lesz zárva a többi résztöl (ha nem titkos technológia lesz,akkor is a munkabiztonság miatt,szerintem).
továbbra is a melosok összeszedése lesz szerintem a gond.Graz elszivja a krémet.
 
  • Tetszik
Reactions: ozymandias

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 013
113
Jártam mindkettőben.Egy darabig magas biztonsági fuvarokra specializált cégnél dolgoztam (8 évig).Spec én Kasselt jobban kedveltem,de ez kamionos dolog miatt volt.De megnyugtatlak,olyan helyre nem engedtek be,ahol érdemes is lenne fényképezni.
Zegen viszont szerintem csak egy végszerelde lesz.Ugy gondolom,lesz hegesztő részleg,ami talán titkos technikát használ,de az el lesz zárva a többi résztöl (ha nem titkos technológia lesz,akkor is a munkabiztonság miatt,szerintem).
továbbra is a melosok összeszedése lesz szerintem a gond.Graz elszivja a krémet
30km-re Zeg-től éltem születésemtől fogva 20 éves koromig, ez már akkor is gond volt, aztán elkezdtem egyetem mellett melózni 20 évesen, az otthoni vonal így el is vágodott...

A szakemberek hiány gond lesz, de a kiválasztás is, mert a német elvarázsolt HR-es meg a magyar rögvalóság egy bizonyos szint feletti toborzásnál meg fogja bosszulni magát...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Ocses

éber

Well-Known Member
2020. december 15.
781
2 301
93
A gond ott kezdődik, hogy az acélba bele kell rakni az ötvözőket, szóval a klasszikus nagyolvasztó mellé kell rakni egy vakuum művet meg komoly kéntelenítő szakaszt, meg a szekunder-metallurgiai kezelést is meg kell oldani. Ezután jön a hengermű - itt a gond az, hogy ezekhez az anyagokhoz combos hengermű kell.

Itt meg kell oldani a lemezek hőkezelését hengerlés közben. Aztán egy metallográfiai labort mellé, plusz olyan automatizálást és folyamatfelügyeletet kell beépíteni, ami egyenletesen jóminősű anyagot ad.

Ez rengeteg pénz, idő meg szürkeállomány - ami nincs. A lőrinczi hengermű kb. a Skoda 120L egy ilyen páncélra optimalizált üzem meg egy űrhajó...
Ezért vannak gondban a kínaiak is,hiába fejtik vissza az anyagösszetételt. Nem ismerik a technológiát,az ötvözés folyamatára. Ezért szenvednek a repiparban ... A metallurgia külön tudományág.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 261
33 569
113
30km-re Zeg-től éltem születésemtől fogva 20 éves koromig, ez már akkor is gond volt, aztán elkezdtem egyetem mellett melózni 20 évesen, az otthoni vonal így el is vágodott...

A szakemberek hiány gond lesz, de a kiválasztás is, mert a német elvarázsolt HR-es meg a magyar rögvalóság egy bizonyos szint feletti toborzásnál meg fogja bosszulni magát...
Nemtudom,de nekem nincs annyira rossz tapasztalatom a németekkel.Úton ugyan igen idióták,románok után a legrosszabbak (ráadásul tudják magukrol,és el is ismerik,de nem változtatnak rajta.).De amúgy én egyáltalán nem találom őket olyan merev kockafejünek.
Szóval még optimista is voltam,és nincs is krém,kiket vissza kéne csábitani?Nagyobb a baj,mint gondoltam?
Anno Diosgyörben volt nemesacélmű,ami páncélt és fegyveracélt tudott gyártani.De erősen gyanitom,hogy ha meglenne,akkor is ma már elavult lenne.De legalább lenne mit korszerűsiteni.Újrateremteni az egészet a semmiből,hát....fejvakarós szmájli.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 261
33 569
113
Miért érzel kényszert, hogy fikázd ezt a gyárat?? Ezek biztositják, hogy politikafüggetlenül legyen modern magyar hadsereg!!!
Ilyen lánctalpas gyártó magyar hadiüzem a világháború óta nem épült itthon. Ráadásul a legkorszerűbb jön.

Csak kis kieg. Mi épül a Lynx gyártásán túl ide.

Felépül Európa egyik legnagyobb EMC ( elektromágneses kompatibilitás) kamrája. Elektomágneses zavarokkal és azok elhárításával foglalkozik. Vizsgálják a járművek elektromágneses emisszióját. Leopard is elfér benne, továbbá félpótkocsis vontató, csuklós busz.

És mik a hosszabb távú fejlesztési irányok Zalaegerszegen.

A Lynxnél és egyéb itthon tervezett eszközöknél feltétel, hogy a jármű autonóm módon is tudjon működni. A kormányzás és a hajtáslánc-iranyitas elektronikus, nincs mechanikus kapcsolat. Bevetésekkor egy autonóm irányítású Lynx hatalmas előny. Olyan járművet küldünk műveleti területre amely képes magától eljutni bármilyen harcterületre és ott autonóm módon kezelni a fegyverzetét.
Ezt a fejlesztést segíti a ZalaZone. A városrész tesztelés adott, épül most hozzá off road pálya is.


Manufaktúrális 100 fős sufnituningüzem.. . Néha szabad örülni is, nem kell örökké a fika!!!!
Őőőő....ez nem fikázás.Egyszerűen egy magas minőségű manufakturális végszereldébe nem sok ember kell,hanem jol képzett és gyakorlott kis csapat.Nem tömegtermelés lesz, 1 hét/db gyártási ütemet sem érik majd el.
Hogy egy olyan üzemben,ahol mindenféle elektronikus cuccal teletömött járgány készül,van egy elektronikus "csendes szoba",hát az nem olyan nagy meglepetés.
Ezt a nem zártpályás közforgalomra alkalmas önvezető dolgot nagyjábol felejtsétek el addig,mig nem lesz valódi MI.
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
Visszatérve akkor nagyon sokadjára, mert látom, nem nyugszik a téma, a kicsi és egyébként is összeszerelő üzem lesz vs. mi fogjuk gyártani a legkorszerűbbet...

1, Nem mindent itthon fogunk gyártani. Még csak nem is volt cél soha. Eddig is mindenki arról beszélt, hogy izraeli rakétáktól és érzékelőktől kezdve konkrétan fel lett sorolva, hogy a motor kinél készül, a váltót ki csinálja. Minden egyes darabért perkálni fogunk kemény valutát, hogy azt ide hozzák és beszerelhessük. A kész terméket meg magyar-német vegyesben értékesítjük.

2, Nagyon konkrétan és immáron sokadjára el lett mondva az is, hogy funkciót kapott a gyár és ez nem csak erre az egy termékre, meg nem csak az itt összeszerelést végzünk feladatra. Az RM közölte, hogy sw fejlesztés terén ez a központ lesz a meghatározó bizonyos részeken. Miért? Mert látnak hiányosságokat, amik nélkül a jövőben nem lennének versenyképesek. Nem kívánság műsor, hogy mit szeretnél dolgozni. Nekik első sorban az önvezetést, a tűzvezérlés nagyobb fokú automatizálást, MI-vel való felruházása kell és összekötni az összes általuk kínált terméket, hogy már kész megoldásokkal tudjanak kommunikálni egymással, ha egy hadsereg két típust tőlük rendszeresít.
Ehhez igénybe veszik a civil autóipar számára létrehozott teszt pályát, ehhez építünk nekik plusz infrastruktúrát, de kár olyat kérni, hogy majd megsúgják nekünk, hogy az egyik beszállító miért olyan sikeres haszongép motorok terén, a másik miért tud nagyon jó páncélokat gyártani.

3, Arról is volt szó már sok, hogy egy cégháborúba csöppentünk bele. Ami nem veszélytelen, mi szeretjük a kedvenc németünket meg az RM rövidítést, de az eddigi jól bevált partnerével folyó pici harcnál nem érdemes leírni rögtön az elején a rivális céget sem. Nekünk nem az a feladatunk, hogy mindent megtudjunk, amit az újdonsült üzlettársunk előállítani képes, hanem nagyon hatékonyan és gyorsan tanuljunk -az ő segítségével-, hogy a barátból lett ellenség miben és főként miért volt eddig sikeres ezen a piacon.

Én mindig kék, nagy boci szemekkel nézek, mikor azért aggódnak emberek, hogy nem fogunk rögtön az elején mindent tudni, meg úgy sem fognak mindent elárulni. Nem az az elvárás, félreértés ne történjen, hogy a jelenlegi minőséget megtanuljuk legyártani. Azt várja most a Sors tőlünk, hogy ennél jobb színvonalat találjunk. Itt van szükség a katonák segítségére, hogy célirányosan elmondják, hogy mire lesz szükségük a jövő csatamezein. Programozásból Dunát lehet rekeszteni a frissen végzettekkel, ugyan azt tudják, mint a szerencsésebb történelmi fejlődésű országok, csak olcsóbban. Az alvázat megkapta a Rába és ő nem ebből akar megélni, hanem polgári termelésébe jól beleillik.
Szerintem szerencsés dolog, hogy érdeklődünk olyan dolgok iránt is, amiknek még nem jött el az ideje, de már elég jól körülírt elvárások vannak velük szemben. Ha ezekhez a jelek szerint az RM-től kellő kutatási tapasztalatot és a vegyes vállalat révén marketing hátteret kapunk, akkor igen is mi szállíthatunk be majd a jövőben néhány igen értékes alkatrészt, de nem ebbe a "manufaktúrás" műhelybe, hanem mindenhová. (Ahogy a Rafael Izraelből beszállít számos végtermékbe, amit nem is ő fejleszt, csak megkerülhetetlennek tűnnek a csúcstechnológia azon szegmenseiben.)
 
  • Tetszik
Reactions: éber