Én a létszámot kérdeztem. A gép és a pilóta létszám legfeljebb arra elég hogy kiállítsák a készültséget és mellette esetleg elküldjenek néhány gépet valamilyen gyakorlatra..
Egyébként nem tudom kinek lehet érvényes légitankolási jogosultsága? Ahhoz a jogosultság megmaradjon tudtommal havonta több légi utántöltést kell végrehajtani. Nem tudom utoljára mikor gyakorolták..
Milyen sorrendje van egy légi hadműveletnek..mármint úgymond "near-peer" ellenséggel szemben...a COIN dolgokat most hagyjuk pls.?
Tételezzük fel túl vagyunk a konfliktus felfutási szakaszán amikor csak járőrözni kell, meg a felderítő gépeket biztosítani.
Amikor élesre váltanak a dolgok akkor az első mindenképp az ellenség légierejének és légvédelmének a megtörése kell hogy legyen a légifölény megszerzése érdekében.
Nem nagyon van értelme addig semmiféle szárazföldi műveletnek amíg nem a tiéd a légifölény.
Tehát az első lépében jönnek komplex, csapásmérő légi műveletek benne AWACS gépekkel, tankerekkel, SEAD gépekkel, csapásmérő és légi fedezetet nyújtó gépekkel. Itt még tényleg nem sok keresnivalója van könnyű támadó gépeknek...
Optimális esetben sikerül megszerezni a légifölényt és legyakni vagy - legalábbis jelentősen elnyomni - az ellenség radaros légvédelmét. Jöhet a második fázis...
Kezdhetnek előjönni a harci helikopterek és könnyű támadó gépek pilótái a kantinból mert - a Te premisszádtól eltérően - NEM LESZ ELSZÁNT VADÁSZELHÁRÍTÁS.
Ebben a fázisban egy korszerű gyakorló / light attack gép ténylegesen képes ellátni a feladatok egy jelentős részét (CAS, FAC, ..) ezzel tehermentesítve a Gripeneket.
Szerintem arra gondoltál hogy szubszonikusra típusra nincs szükség...
Igen, a beszerzési ár és az üzemeltetési költségek döntőek.
Visszautalnék arra amivel az egész gondolatot kezdetem. El kellene dönteni mit akarunk? Békeidős légirendész légi erőlködést, vagy országvédelmet?
Beszálunk ebbe jelenleg épp zajló kis Kelet-Eu.i fegyverkezési versenybe, vagy kiröhögjük a többieket és mi inkább továbbra is stadionokat építünk?
Az tuti hogy ország légterének a megvédése nem lehetséges 14 Gripennel. Ha úgy döntenek hogy tényleges országvédelmet csinálnak akkor ahhoz több gépre lesz szükség.
Szerintem kellene legalább még egy század korszerűsített ex. Svéd Gripen C/D és legalább 20 light attack.
Egy korszerű gyakorló / light attack cca. 40 m$ körül van egy korszerűsített Gripen meg ennek minimum a duplája.
Mind a kettőre szükség lenne meg természetesen support gépekre és fegyverzetre, és sokkal több repült órára is...Igen, ez sok-sok pénz.
Nekem az jött le hogy a Svédek a csapásmérő kötelékekbe akarnak szervezni Arexis podokkal felspécizett EA kétüléses Gripeneket, a hátsó ülésben az EVO-val.
Azt hiszem ez a kép volt a lényeg ami az alkalmazási koncepciót mutatta:
A kiállításokon a Gripen szárnya alatt már ott van az AARGM, meg a Spice 250-es (2x4 db, 110 km-es h.táv), de a fenti képből az is kiderül hogy a Svédek szerepet szánnak a MALD jellegű drónoknak is.