Ezzel viszont nem értek egyet. Mutass egy komoly légierőt, ahol az elsővonalas szuperszonikus vadászgép pilótája "gyakorlat" megszerzéséért iskolagépen bohóckodik. Én ilyenről nem tudok. Az F1 pilóta sem gokarton gyakorol...
Lehet hogy tisztázni kéne mit is értünk szuperszonikus vadászgép pilótáján és mit iskolagépen
- Szuperszónikus vadászgép pilóta nálam az akinek van érvényes típusa egy szuperszonikus vadászgépre, vagyis megszerezte azt és évente elegendő óraszámot repül ahhoz hogy fenntartsa a jogosítását. Ez az én fogalmaim szerint még messze nem jelenti azt hogy az a pilóta bármikor bevethető az adott típussal szóba jöhető bármilyen harci feladatra.
- iskolagép: én nem iskolagépről beszéltem hanem korszerű, jól felszerelt gyakorló / könnyű harci gépről. Óriási különbség.. az iskola gép olyan mint a Zlin. Egy korszerű gyakorló / könnyű harci gép meg olyan mint - Advanced Hawk, M-346FA, FA50, ALCA. Vagyis van (lehet) radarjuk, korszerű önvédelmi rendszerük, datalinkjük. Lehet rájuk célmegjelölőt akasztani és cca. két tonna fegyverzetet.
Miért fontos ez? Általános szabály a repülésben hogy minél többet repül valaki annál nagyobb biztonságban van a levegőben. Az viszont nincs sehol kőbe vésve hogy csakis egy típuson szabad repülni a lehetőség szerint minél több órát. Ha van egy olyan típusod ami maximálisan alkalmas a harcfeladatok gyakorlására akkor nem muszály kizárólag a szuperszonikus típuson gyakorolni. A fegyverzet használatát jelentős részben úgyis szimulátorban sajátítják el és gyakorolják, a fennmaradó rész esetében jöhet szóba a gyakorlógép.
Videó - mit is tud egy Advanced Hawk
De ennek csakis akkor van értelme ha szoros összefüggésben kezeled a hozzászólásom első részével.
Vagyis el kéne dönteni hogy békeidős légierőt akarunk vagy ténylegesen azt várjuk el a légierőtől hogy egy hasonló nagyságrendű ellenséggel szemben meg tudja védeni a légteret.
Ha a mostanihoz hasonló békeidős légierőben gondolkozunk akkor az egész fenti eszmefuttatásnak nincs jelentősége. Akkor elég az néhány Gripen ami van a légirendészeti feladatok ellátására. Hadgyakorlatokon steril körülmények között képesek eltalálni LGB-vel egy konténert a lőtér jól ismert pontján, de ez a maximum.
Ezek alapján remélem senki nem gondolja a jelenlegi légierőnk egy háborúban bármilyen komolyabb feladatra alkalmas lenne…
Ha azt az elvárást támasztjuk amit a honvédelmi miniszter jelenleg úton-útfélen hangoztat - vagyis hogy a cél hogy honvédség képes legyen megvédeni az országot - akkor el lehet gondolkodni azon hogy ezt a feladatot hogy lehet a leg hatékonyabban megoldani és ekkor komolyan szóba jöhetnek a fenti gyakorló / könnyű támadó típusok.
A Gripennek tudtommal nincs ARM/SEAD képessége. Fentebb írta valaki, hogy majd a Gripen végez az ellenséges SAM rendszerekkel. A kérdésem csak az, hogy hogyan....
Olvasd el ezt...