[HUN] Magyar katonai pilóták képzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

Törölt tag 1586

Guest
Pedig nem túl bonyolult. Mivel a PESCO megfinanszírozza a fejlesztés költségeit, így azt már a tényleges beszerzéseknél nem kell kifizetni.
Mennyi is az F-35 ára fejlesztési költségekkel, és anélkül?
A Pesco nem csak eszközfejlesztéseket, de kiképzési programokat is támogat. Jelenleg 5 ilyen program van. Direktben pénzt nem tudnánk gyakorló gépekre, és magunknak ilyen kiképzési programra szerezni. Ha viszont összefogunk és újat hozunk létre, akkor már tudunk támogatást szerezni. Minél több az együttműködő, és a programban közös elem, annál nagyobb az esély a program támogatására.
Ezzel csökkentjük a kiképzés költségeit. Mert vagy a gépeket, vagy az infrastruktúrát, vagy magát a kiképzés költségeit csökkenthetjük.
Magyarán talált pénz.
Rendben…
Majd szólj ha PESCO kifizette a Magyar vadászpilóta képzés költségeit :)
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Rendben…
Majd szólj ha PESCO kifizette a Magyar vadászpilóta képzés költségeit :)
Úgy nehéz lesz, ha még nincs rá program. De új program csak több EU-s állam összefogásával jöhet létre. Ehhez viszont olyan államok kellenek, akiknek nincs saját programja. Erre kiváló lehetőség lenne a cseh, szlovák, magyar összefogás. Ha mellédobnak egy vadonatúj EU-s gépet is, akkor már lehet jelentkezni a PESCO pénzekre.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Az igaz de ha nem lenne alkalmas nem végezte volna el.
Nagyon kitolnak azzal a növendékkel akit "magasabb érdekből" esetleg tovább engednek annak ellenére hogy arra nem alkalmas.
Az apja jól repül és ha jót akar a lányának akkor ebbe nem szól bele...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 431
84 349
113
Nagyon kitolnak azzal a növendékkel akit "magasabb érdekből" esetleg tovább engednek annak ellenére hogy arra nem alkalmas.
Az apja jól repül és ha jót akar a lányának akkor ebbe nem szól bele...

Te tényleg azt hiszed,higy Kanadában erdekel bárkit is,hogy egy magyar jelöltnek ki az apja?Pont leszarják!
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero and SilvioD

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Easy rider! Kellenek még majd azok a plusz Gripen pilóták! ;)
Sajnos ez már csak így működik...
A seregnél láttak màr ennél ciffráb /szomorúb kariereket is...
....és a fentebbi folyományaként lesz még üresedés a "tevéknél". Mindenesetre, a portrécikk alapján nem érzem, hogy miért ne lehetne újra Kádár őrnagy egy ék felségjelű gép kapitánya.
Innen is üzenem: Erőt, egészséget, őrnagy úr! És szurkolok! :hadonaszos:
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 749
66 466
113
Örök dilemma: milyen legyen a kiképzőszázad?
Típus-azonos, így multifunkciós, vagy dedikált kiképzőgépes, ami nem tudná a Gripen minden feladatát átvállalni, de elviekben olcsóbb gép lenne.

Most azt mondom, egyszerűbb lenne fenntartani az egytípusos légierőt és megemelt darabszámú kétülésessel biztosítani a kiképzést, hiszen ezek ugyanúgy teljes értékű csapásmérő és elfogóvadászok is, továbbá mind a hajózó, mind a földi személyzet szakszója megfelelő rá.
Nem kell így új gép, új support és új logisztika.
Másképp fogalmazva: egy magasabb típusra nem képeznék alacsonyabb szintű, vagy szimplán más géppel.

És ezzel elérkeztünk a következő ponthoz: Kanada.
Ott van a Harvard és a Hawk. Innen évi két pilótát kinevelni nem rentábilis.
Ezért (is) kell a több gép és a nagyobb légierő.

Ami meg az alkatrész mennyiségét illeti, logisztikailag a jelenlegi gépszámhoz rosszabb az arány, mintha több gépünk lenne.

A minimumra méretezett 14 gépes egyszázados légierő a per gép vélt képességéből indul ki.
Egy Gripenre 4 darab AMRAAM, az 14 Gripenre 56 darab AMRAAM, ezzel már világháborút is lehet nyerni.

Ezzel szemben a valóságban szervezeti szinten kell gondolkozni. Jelenleg a 14 gépre jut közvetlenül egy közel ezer fős alakulat, ami akkor is kb 1000 fő maradna, ha 28 gép lenne, viszont 28 gépből ki lehet adni stabilan állandóra egy 14 gépes hadrafogható flottát, de 14 gépből lehetetlen.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 841
29 072
113
Nem hiszek abban, hogy sugárhajtású kiképzőt ki lehetne iktatni a rendszerből! Én továbbra is azt mondom, hogy venni kellene hat Mastert és Lengyelországba telepíteni a lengyel század mellé, bérelve a műszaki infrastruktúrát a fenntartásukhoz. Itthon meg mehetne egy Zlin-Super Tucano vonalon az alapkézés, amiből az utóbbi nem csak turboprop tréner, hanem a Mi-24 gépek utódja is lenne valamilyen szinten.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 215
24 292
113
Ezzel szemben a valóságban szervezeti szinten kell gondolkozni. Jelenleg a 14 gépre jut közvetlenül egy közel ezer fős alakulat, ami akkor is kb 1000 fő maradna, ha 28 gép lenne, viszont 28 gépből ki lehet adni stabilan állandóra egy 14 gépes hadrafogható flottát, de 14 gépből lehetetlen.
Ez, ...ez a legjobb meglátás, amit itt eddig olvastam, itt van a kutya elásva, big like. :rolleyes:
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 749
66 466
113
Nem hiszek abban, hogy sugárhajtású kiképzőt ki lehetne iktatni a rendszerből! Én továbbra is azt mondom, hogy venni kellene hat Mastert és Lengyelországba telepíteni a lengyel század mellé, bérelve a műszaki infrastruktúrát a fenntartásukhoz. Itthon meg mehetne egy Zlin-Super Tucano vonalon az alapkézés, amiből az utóbbi nem csak turboprop tréner, hanem a Mi-24 gépek utódja is lenne valamilyen szinten.

Nem egészen ez a mondókám lényege.
Hogy értsétek, a cikk elolvasása után fogalmazódott meg bennem, hogy egész egyszerűen a Kanadából (tök mindegy, hogy Szolnokról, vagy Lengyelországból) hazatérő pilótákat nem tudja a rendszer egyből beintegrálni. És ennek csak az egyik oka, hogy nincs elég repülőgép.

Anno, 1988-90 között volt egy rendszer a Magyar Néphadseregben. Tudvalevő, egyedül hazánknak nem volt dedikált kiépzőgépe a VSz-ben a Delfinek kivonása után.
Így a Szovjetúnióból és Csehszlovákiából frissen hazatért hajózóink bár mind a két helyről érvényes MiG-21-es típusvizsgával rendelkeztek, a tudásuk még kevés volt a rendszerbe álláshoz, így a különféle alap harcfeladatok és készenléti szolgálat ellátásának kiképzése is a harci alakulatok állományára hárult.
Ezért jött az ötlet, hogy bár Gerecsével mintegy egy ezrednyi hajózó és műszaki került ki a rendszerből (ez 1989-ben történt, de már 88-ban lehetett látni bizonyos szintekről előre a dolgot), az államközi szerződések miatt továbbra is fent kellet tartani a szovjet és csehszlovák kiképzéseket, így az onnan jövők beintegrálását meg kell valahogy oldani. Mivel 1989-ben jelentősen csökkent a létszám, így a megszüntetett harmadik (kiképző) századok helyett pont jól jött, hogy Kecskeméten, a második lépcsős ezrednél létrehoztak egy utóképzős századot, hozzájuk pedig a többi ezredtől vontak át MiG-21UM-eket.
Ez az extra egy év aztán pont annyit javított a helyzeten, hogy mikor a pápai és taszári ezredekhez kikerültek a pilóták, már sokkal előrébb jártak a kiképzésben, mint a korábbi kezdők.

Na most, senkit se tévesszen meg az 1993-as Albatros-beszerzés. Egyrészt a szolnoki hajózóképzés újraindítása azért esett meg, mert egy évvel korábban lejárt a csekszlovákiai képzés (a szovjet már régebben), másrészt, mert Für Lajos meghirdette a "Körkörös Védelem" doktrínáját és ebben a teljes önellátáson alapuló nemzetvédelem volt a cél.
Ez utóbbi volt a legkevésbé reális elképzelés és ezt sajnos az idő is igazolta, hiszen alig három évvel később. 1996-ban már döntés született a képzés leállításáról, és 1998-ban ki is futott az egész. Nem feltétlenül kellett volna ennek így megtörténnie, mert ebben az 1994-98 közötti, alapvetően Honvédelem-ellenes és egyúttal pénzszűkébe került kormány szándéka is megnyilvánult.
Másrészt ez az egész hazai kiképzés nem lett volna sehol, ha a megvásárolt román Jak-52-esek mellé nem kapjuk meg ajándékba az ex-NDK-s Albatrosokat a német kormánytól.
Jól mutatja a helyzetet, hogy a szolnoki pilótaképzés befuccsolása (befuccsoltatása) után az L-39-esek egészen a kivonásukig nem kaptak értelmes feladatkört.

Namost, az 1992 előtti helyzettel ekvivalens a mostani, kanadai kiképzés utáni helyzet, amikor elviekben "kulcsrakész", de a gyakorlatban még komoly utóképzést igánylő pilótákat kap a légierő.
Innen nézve látszik, hogy egy esetleges Master-rendszeresítés független a Gripen-kiképzőszázad meglététől.

Hosszabíthatunk Kanadában, vásárolhatunk M346-ost, vagy akármit, ezeket reptethetjük Szolnokon, vagy Kecskeméten, netán a lengyeleknél, teljesen mindegy.
Ha jobban akarjuk szabályozni a pilóták és gépek kihasználtságát, kiképzettségét, jártasságát és hadrafoghatóságát, akkor kell még jónéhány kétüléses Gripen.